Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ankem schreef:Ohh, bedoelde je het zo. Verkeerd begrepen, beetje blond zo nu en dan
Ik vond deze takken ook redelijk ver doorlopen naar beneden. Zadel is ook mede geschikt voor een hoge schoft.
Ik ben dit zadel ook absoluut niet aan het afkraken, want het is zeker een keurig zadel. Maar waarschijnlijk niet de ideale combinatie voor ons tweeën.
. Ik dacht ook dat ik boommaat 33/34 had en ging lekker zoeken toen de zadelmaker het heel droog opmerkte dat dat niet bij elk zadel geld
.
)
.
.
)
Schangah schreef:sliert schreef:Feike is wel opgeleidt door van Triest, maar dan wel door de zoon van "de oude" van Triest. En die zoon heeft bepaalde dingen die "de oude" altijd toepaste, weggelaten en dat past Feike dus ook niet toe. Feike heeft maar een klein deel van de kennis van "de oude" van Triest! Hij heeft bij mij prutswerk afgeleverd, kan er niks meer van maken. Heeft me drie maanden gekost {omdat ie altijd zegt dat ze in een week klaar zijn, maar het duurt altijd zes weken...zeg het dan niet!!}, twee keer terug geweest om het nog verder aan te passen {wat ie overigens wel kostenloos deed, daarin is ie heel correct}, maar gewoon niet goed. Paard kromp gewoon ineen als je over zijn rug ging na het rijden. Uiteindelijk naar Tom vd Brink gegaan en die heeft het wel voor elkaar gekregen om het zadel goed te krijgen. Tom is dus een leerling van "de oude" van Triest. Verschil van dag en nacht. Hij heeft vele malen meer kennis van zaken en bij hem duurt een week ook gewoon een week.
Hmm toch opvallend dat de opvolgers van goede zadelmakers er met de pet naar gooien. Denken meer aan hun bankrekening dan aan het leveren van kwaliteit...

Maris schreef:Nombrado vertelt me net per pb dat je de boommaat moet meten OP het schouderblad en niet 2 vingers erachter. Ik dacht dat dit wel een belangrijke aanvulling was nog........
Maris schreef:Ankem weet jij al wat meer ?
Ik werd er vandaag op gewezen dat ik ook met name mijn bovenbenen niet goed kwijt kan in het zadel. de centered riding instructrice wilde me eigenlijk met kortere beugelriemen laten rijden, maar dat ging niet omdat mijn knieeen dan voor het zadel uitkomen.
En mijn benen naar achteren leggen leverde kramp in mijn heup op. dus dat is ook geen optie.
Nombrado, hebben ze van Zaldi of deuber ook een dressuurzadel voor een hoge schoft ( maar wel brede schouders ) ? EN ruimte voor lange bovenbenen ?
ankem schreef:Ja, ben vorige week voor een second opinion geweest. Die zadelmaker was ook erg fijn en deelde min of meer dezelfde mening als Feike en dat is dat ik op een vlak zadel moet rijden, met weinig wrong. Heb ik niet nodig. Heb op een heleboel zadels gezeten op de bok, maar vond veel zadels me erg naar voren dwingen, op mijn kruis en dat vind ik niet fijn. We kwam uit op een Stubben Maestoso. Heb daarmee nog even op het paard gereden, maar paard liep niet lekker. Bleek later een dubbele hoefzweer te hebben, die eruit gesneden is.
Mag het zadel uitgebreid testen en mee op les nemen. Maar het zadel is wel weer 1900,- en is het zoveelste zadel dat koop. Ik wilde liever iets goedkoper of een tweedehands. Daarmee kon hij me op dat moment niet verder helpen.
Dus ben nu weer in dubio van wat ik zal doen. Vind het zelf wat te duur. Paard is ook al 14 en zal geen eeuwen meer mee gaan.
Gisteren heb ik op een arabier van mijn instructrice gereden, met westernzadel. Is ook ongedwongen zit, zonder wrong en ging best heel goed. Ben geen 1 keer mijn balans verloren bij het aandraven en naar voren gekukeld. Ik moet gewoon de ruimte hebben om mijn eigen zit te vinden, dan is mijn houding en balans ook een stuk beter en hangen mijn benen mooi af. Hoef dan niet eens een extreem smalle zit te hebben, zoals ik eerst dacht.....
Tja en wat nu? Wil liever een goedkopere optie, dan 1900,-
Maris schreef:mijn beugels moesten korter omdat ik dan mijn knieen wat meer buig en zo meer kan ontspannen en beter kan lichtrijden met enkel en alleen het openen en sluiten van mijn heupen.
benen naar achteren leggen heb ik geprobeerd maar dan kreeg ik gelijk kramp in mijn heupen. De instructrice dacht dat dat gebeurde doordat het zadel me in een andere houding zet en ik niet anders kan zitten erin.
Ankem, Hobby heeft al eens ergens verteld dat mensen met een holle rug en wat meer bil beter kunnen gaan voor een vlakke zit en minder wrong. Omdat je dan minder naar voren wordt gedwongen.
Nu nog een tip voor mensen met een lang bovenbeen..... want volgends de cr instructrice moest ik eigenlijk naar een 19 inch zadel ! En dat past niet op de rug van mijn paard.
Air schreef:Schangah schreef:
Feike is wel opgeleidt door van Triest, maar dan wel door de zoon van "de oude" van Triest. En die zoon heeft bepaalde dingen die "de oude" altijd toepaste, weggelaten en dat past Feike dus ook niet toe. Feike heeft maar een klein deel van de kennis van "de oude" van Triest! Hij heeft bij mij prutswerk afgeleverd, kan er niks meer van maken. Heeft me drie maanden gekost {omdat ie altijd zegt dat ze in een week klaar zijn, maar het duurt altijd zes weken...zeg het dan niet!!}, twee keer terug geweest om het nog verder aan te passen {wat ie overigens wel kostenloos deed, daarin is ie heel correct}, maar gewoon niet goed. Paard kromp gewoon ineen als je over zijn rug ging na het rijden. Uiteindelijk naar Tom vd Brink gegaan en die heeft het wel voor elkaar gekregen om het zadel goed te krijgen. Tom is dus een leerling van "de oude" van Triest. Verschil van dag en nacht. Hij heeft vele malen meer kennis van zaken en bij hem duurt een week ook gewoon een week.
Hmm toch opvallend dat de opvolgers van goede zadelmakers er met de pet naar gooien. Denken meer aan hun bankrekening dan aan het leveren van kwaliteit...
Wat een onzettend nare reactie, oordelen over een zadelmaker die je absoluut niet kent of weet welke prijzen hij hanteert. Sterker nog, in het verhaal hierboven is te lezen dat hij het aanpassen gratis deed en dan zeg je dat hij meer aan zijn bankrekening denkt
Geen enkele zadelmaker zal geen ontevreden klant hebben.. een zadelmaker is immers ook een mens en kan ook fouten maken en soms werkt het dan gewoon niet bij een paard.
Hier niks dna positiefs over Feike, zowel bij mijn verzorgpaard als bij (ex)stalgenoten.
Nombrado: het lijkt mij niet meer dan logisch dan dat een zadel wat achter de schoft knelt ook omhoog komt van voren.
Maris schreef:Nombrado, je hebt gelijk over het middelpunt vinden. maar ik zat wel goed met mijn bekken, alleen dus mijn benen niet goed. daarom wilde instructrice of de beugels 1 gaatje korter of mijn hele been verder naar achteren. beide ging niet in mijn zadel.
Maris schreef:Misschien schrijf ik het ook niet helemaal goed hoor. In ieder geval wilde ze liever een kleinere hoek bij mijn knieen, van wat ik begreep.
Ik heb zo gauw geen foto. Misschien van de week eens even iemand vragen om er 1 te maken. Ik heb nu weer een smallere boom in mijn zadel gezet zodat mijn zadel niet meer bergafwaarts ligt. Morgen eens kijken of mijn paard zijn schouders nu niet klem komen te liggen ( met die smallere boom ). Andere optie is nog wat meer lucht erin met de bredere boom natuurlijk. Ik hoop dat de zadelmaakster snel kan komen !
Misschien als het zadel van voren wat hoger ligt , mijn benen gelijk ook beter liggen.
Met mijn benen los en dan naar achteren kreeg ik dus kramp in mijn heupen. Gelijk al na 1 sec.