Zadel met smalle zit, maar passend op een breed paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:10

Ik ben het met nombrado eens, de takken kunnen verschillen van lengte. Elk zadel/merk heeft zijn eigen maten en dus niet universeel op elk zadel toe te passen (iets wat ik in eerste instantie ook dacht).
Is er geen zadelmaker die gewoon een zwik aan zadels heeft die je gewoon allemaal kan passen? Zowel op je paard als voor jezelf!
Bij ons (Country Mill, ook een aanrader!) kan je je wensen lijstje geven, evt de ongeveer maat van jezelf en je paard, budget etc en dan kijkt hij wat hij voor je heeft en kan je met je paard langs komen en in de binnenbak alle zadels in alle rust uitproberen.
En jezelf er goed in verdiepen is helaas momenteel wel een noodzaak... tegenwoordig durf ik op niemands "deskundigheid" te vertrouwen. (ik heb van 3 zadelmakers een andere mening gehoord over 1 zadel op 1 paard).

Maar idd heb je tegenwoordig bij de (dressuur)zadels bijna allemaal een diepe zit.
Waar je evt naar kan kijken zijn ijslander zadels. Zijn ook ik alle maten te krijgen maar die hebben over het algemeen een vlakke zit.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:11

ankem schreef:
Ik heb de takken zien zitten bij het zadel en kon ze ook voelen, dus kon precies de uiteinden vinden.

Dan weet je de maat van dát zadel(merk).. Een ander merk kan evt langere takken hebben en dus een bredere boommaat nodig :).

ankem

Re: Zadel met smalle zit, maar passend op een breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:16

Ohh, bedoelde je het zo. Verkeerd begrepen, beetje blond zo nu en dan ;)
Ik vond deze takken ook redelijk ver doorlopen naar beneden. Zadel is ook mede geschikt voor een hoge schoft.
Ik ben dit zadel ook absoluut niet aan het afkraken, want het is zeker een keurig zadel. Maar waarschijnlijk niet de ideale combinatie voor ons tweeën. :(

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:16

Bedankt je wel dat de ene boommaat 30 niet de andere boommaat 30 is. Elk merk heeft weer een andere lengte takken en dus ook een ander punt van meten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:25

ankem schreef:
Ohh, bedoelde je het zo. Verkeerd begrepen, beetje blond zo nu en dan ;)
Ik vond deze takken ook redelijk ver doorlopen naar beneden. Zadel is ook mede geschikt voor een hoge schoft.
Ik ben dit zadel ook absoluut niet aan het afkraken, want het is zeker een keurig zadel. Maar waarschijnlijk niet de ideale combinatie voor ons tweeën. :(

Haha, geen prob :). Ik dacht ook dat ik boommaat 33/34 had en ging lekker zoeken toen de zadelmaker het heel droog opmerkte dat dat niet bij elk zadel geld :').

Maar ik ben héél bekend met je probleem hoor! (ik heb reuma, korte bovenbeentjes, kan mijn bekken in de zadels niet kantelen, leun voorover, voeten liggen overal behalve waar ze horen :') )
Ik heb zeker wel 12 verschillende zadels geprobeerd en het was allemaal niks. De zadels waren allemaal erg mooi, goede merken, goede kwaliteit... Alleen ben ik niet van zo'n goede kwaliteit :').
Ik ben nu terecht gekomen bij de Massimo (dressuur II en de trail) ze hebben ook een hele fijne tölt variant voor een vlakkere zit.
Maar goed, wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet te werken ;).
Daarom is het handig als je zadelmaker gewoon een zwik aan zadels mee heeft en je gewoon allemaal kunt uitproberen.
(Ik heb overigens nog nóóit gehoord van een zadelmaker die alleen 3 kwartier komt "meten"... Had hij geen zadels mee? Kon je niks proberen? Heeft hij zadels op je paard geprobeerd?)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:23

Feike heeft mijn zadel helemaal verbouwd en op maat gemaakt voor mn fries. Die is enorm breed en bijna niks past hem. Nu zit het perfect en heb geen problemen weer gehad. Feike heeft zelf geen handel in zadels, hij doet alleen reparatie en onderhoud en het zadel aan het paard aanpassen.

Ts je mag gerust mijn zaldi eens komen testen hoor. Dat is een heel fijn zadel en ik vind het niet breed zitten. Die ligt op mijn merrie met boommaat 32 geloof ik.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:40

Oh! Oke! (dat wist ik niet :o )
Maar dit zadel voor je fries aanpassen had ook niet veel nut gehad. Hij past jou niet (het is duidelijk een mannen zadel) dus had je alsnog niet lekker kunnen zitten.

Zaldi is ook een aanrader! Schijnen ook veel (vrouwelijke) ruiters goed in te kunnen zitten! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:44

Schangah schreef:
sliert schreef:
Feike is wel opgeleidt door van Triest, maar dan wel door de zoon van "de oude" van Triest. En die zoon heeft bepaalde dingen die "de oude" altijd toepaste, weggelaten en dat past Feike dus ook niet toe. Feike heeft maar een klein deel van de kennis van "de oude" van Triest! Hij heeft bij mij prutswerk afgeleverd, kan er niks meer van maken. Heeft me drie maanden gekost {omdat ie altijd zegt dat ze in een week klaar zijn, maar het duurt altijd zes weken...zeg het dan niet!!}, twee keer terug geweest om het nog verder aan te passen {wat ie overigens wel kostenloos deed, daarin is ie heel correct}, maar gewoon niet goed. Paard kromp gewoon ineen als je over zijn rug ging na het rijden. Uiteindelijk naar Tom vd Brink gegaan en die heeft het wel voor elkaar gekregen om het zadel goed te krijgen. Tom is dus een leerling van "de oude" van Triest. Verschil van dag en nacht. Hij heeft vele malen meer kennis van zaken en bij hem duurt een week ook gewoon een week.

Hmm toch opvallend dat de opvolgers van goede zadelmakers er met de pet naar gooien. Denken meer aan hun bankrekening dan aan het leveren van kwaliteit...

Wat een onzettend nare reactie, oordelen over een zadelmaker die je absoluut niet kent of weet welke prijzen hij hanteert. Sterker nog, in het verhaal hierboven is te lezen dat hij het aanpassen gratis deed en dan zeg je dat hij meer aan zijn bankrekening denkt :?
Geen enkele zadelmaker zal geen ontevreden klant hebben.. een zadelmaker is immers ook een mens en kan ook fouten maken en soms werkt het dan gewoon niet bij een paard.

Hier niks dna positiefs over Feike, zowel bij mijn verzorgpaard als bij (ex)stalgenoten.

Nombrado: het lijkt mij niet meer dan logisch dan dat een zadel wat achter de schoft knelt ook omhoog komt van voren.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:47

Misschien is het al genoemd, maar kijk eens naar een Rheinholds zadel, te verkrijgen bij Vrielink. Ik vind het mooie zadels met een smalle zit, voldoende wrong en diepe zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:32

ik heb even de site van zaldi erbij gepakt
daar staat omschreven hoe je het meten bij je paard doet voor een zadel
de maten (21cm takken) is uitgegaan van de zaldi zadels
dit kan dus bij andere zadels anders zijn.
wellicht kunnen jullie er wat mee
http://www.zaldi.com/index.php?option=c ... 70&lang=es

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:42

Nombrado vertelt me net per pb dat je de boommaat moet meten OP het schouderblad en niet 2 vingers erachter. Ik dacht dat dit wel een belangrijke aanvulling was nog........

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:44

Maris schreef:
Nombrado vertelt me net per pb dat je de boommaat moet meten OP het schouderblad en niet 2 vingers erachter. Ik dacht dat dit wel een belangrijke aanvulling was nog........

je kan goed op de plaatjes zien, van de zaldi gids, hoe deze man het doet.
hij legt het voorste deel van het meetding (kan ook met een ijzerdraadje) op het bovenste deel van de schoft en dus over een stukje schouder (de schouder moet altijd ruimte houden, ook onder de boom) het is dat puntje wat je aan de zijkant van de schoft ziet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:16

Ankem weet jij al wat meer ?
Ik werd er vandaag op gewezen dat ik ook met name mijn bovenbenen niet goed kwijt kan in het zadel. de centered riding instructrice wilde me eigenlijk met kortere beugelriemen laten rijden, maar dat ging niet omdat mijn knieeen dan voor het zadel uitkomen.
En mijn benen naar achteren leggen leverde kramp in mijn heup op. dus dat is ook geen optie.

Nombrado, hebben ze van Zaldi of deuber ook een dressuurzadel voor een hoge schoft ( maar wel brede schouders ) ? EN ruimte voor lange bovenbenen ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 19:18

Ja, ben vorige week voor een second opinion geweest. Die zadelmaker was ook erg fijn en deelde min of meer dezelfde mening als Feike en dat is dat ik op een vlak zadel moet rijden, met weinig wrong. Heb ik niet nodig. Heb op een heleboel zadels gezeten op de bok, maar vond veel zadels me erg naar voren dwingen, op mijn kruis en dat vind ik niet fijn. We kwam uit op een Stubben Maestoso. Heb daarmee nog even op het paard gereden, maar paard liep niet lekker. Bleek later een dubbele hoefzweer te hebben, die eruit gesneden is.
Mag het zadel uitgebreid testen en mee op les nemen. Maar het zadel is wel weer 1900,- en is het zoveelste zadel dat koop. Ik wilde liever iets goedkoper of een tweedehands. Daarmee kon hij me op dat moment niet verder helpen.
Dus ben nu weer in dubio van wat ik zal doen. Vind het zelf wat te duur. Paard is ook al 14 en zal geen eeuwen meer mee gaan.

Gisteren heb ik op een arabier van mijn instructrice gereden, met westernzadel. Is ook ongedwongen zit, zonder wrong en ging best heel goed. Ben geen 1 keer mijn balans verloren bij het aandraven en naar voren gekukeld. Ik moet gewoon de ruimte hebben om mijn eigen zit te vinden, dan is mijn houding en balans ook een stuk beter en hangen mijn benen mooi af. Hoef dan niet eens een extreem smalle zit te hebben, zoals ik eerst dacht.....

Tja en wat nu? Wil liever een goedkopere optie, dan 1900,-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:12

Maris schreef:
Ankem weet jij al wat meer ?
Ik werd er vandaag op gewezen dat ik ook met name mijn bovenbenen niet goed kwijt kan in het zadel. de centered riding instructrice wilde me eigenlijk met kortere beugelriemen laten rijden, maar dat ging niet omdat mijn knieeen dan voor het zadel uitkomen.
En mijn benen naar achteren leggen leverde kramp in mijn heup op. dus dat is ook geen optie.

Nombrado, hebben ze van Zaldi of deuber ook een dressuurzadel voor een hoge schoft ( maar wel brede schouders ) ? EN ruimte voor lange bovenbenen ?

jazeker....in en de zaldi, maar ook de deuber is dat ideaal
ik heb zelf ook zeer lange bovenbenen.
hoge schoft is geen probleem.

Zelf vind ik het niet echt goed, van je centered riding instructrice om je beugels korter te doen.
als je nl in balans op je middelpunt wilt rijden, moeten je beugels zowat dezelfde lengte als je been, anders heb je kans dat je juist een verkramping in je bekken en onderrug/bovenbeen krijgt en juist niet goed kán ontspannen.
Ik denk ook dat dit al enigsinds bij je heup vandaan komt, (of het moet door je zadel komen, die je in een houding duwt) want je hoort je bovenbeen zover mogelijk naar achter te leggen (in het verlengde van je bovenlijf) zodat je 1 lijn krijgt, van je kruin van je hoofd, tot onder het midden van je voet.
Gevoelsmatig lijkt dit of je naar voren zit dan, maar je zit dan kaarsrecht :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:14

ankem schreef:
Ja, ben vorige week voor een second opinion geweest. Die zadelmaker was ook erg fijn en deelde min of meer dezelfde mening als Feike en dat is dat ik op een vlak zadel moet rijden, met weinig wrong. Heb ik niet nodig. Heb op een heleboel zadels gezeten op de bok, maar vond veel zadels me erg naar voren dwingen, op mijn kruis en dat vind ik niet fijn. We kwam uit op een Stubben Maestoso. Heb daarmee nog even op het paard gereden, maar paard liep niet lekker. Bleek later een dubbele hoefzweer te hebben, die eruit gesneden is.
Mag het zadel uitgebreid testen en mee op les nemen. Maar het zadel is wel weer 1900,- en is het zoveelste zadel dat koop. Ik wilde liever iets goedkoper of een tweedehands. Daarmee kon hij me op dat moment niet verder helpen.
Dus ben nu weer in dubio van wat ik zal doen. Vind het zelf wat te duur. Paard is ook al 14 en zal geen eeuwen meer mee gaan.

Gisteren heb ik op een arabier van mijn instructrice gereden, met westernzadel. Is ook ongedwongen zit, zonder wrong en ging best heel goed. Ben geen 1 keer mijn balans verloren bij het aandraven en naar voren gekukeld. Ik moet gewoon de ruimte hebben om mijn eigen zit te vinden, dan is mijn houding en balans ook een stuk beter en hangen mijn benen mooi af. Hoef dan niet eens een extreem smalle zit te hebben, zoals ik eerst dacht.....

Tja en wat nu? Wil liever een goedkopere optie, dan 1900,-

waarom ga je dan niet voor een zaldi bv?
die zijn betaalbaar (rond de 1100 euro voor sommige) zijn kwalitatief prima zadels, mooie pasvorm op de paarden .

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:50

Heyyyy

Nou misschien ligt jou probleem wel in de dressuurzadels, ik heb geen bekkenklachten, maar krijg ze wel op een dressuurzadel en niet op een veelzijdigheids zadel
heb je dat al eens geprobeerd??
En soms werkt een dressuurzadel niet op een "koudbloed"omdat die andere gangen hebben dan kan je ze niet uitzitten, wel met een veelzijdigheidszadel
Succes, zou jammer zijn als je daarvoor je paard zou moeten verkopen!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:57

mijn beugels moesten korter omdat ik dan mijn knieen wat meer buig en zo meer kan ontspannen en beter kan lichtrijden met enkel en alleen het openen en sluiten van mijn heupen.
benen naar achteren leggen heb ik geprobeerd maar dan kreeg ik gelijk kramp in mijn heupen. De instructrice dacht dat dat gebeurde doordat het zadel me in een andere houding zet en ik niet anders kan zitten erin.

Ankem, Hobby heeft al eens ergens verteld dat mensen met een holle rug en wat meer bil beter kunnen gaan voor een vlakke zit en minder wrong. Omdat je dan minder naar voren wordt gedwongen.
Nu nog een tip voor mensen met een lang bovenbeen..... want volgends de cr instructrice moest ik eigenlijk naar een 19 inch zadel ! En dat past niet op de rug van mijn paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:55

Maris schreef:
mijn beugels moesten korter omdat ik dan mijn knieen wat meer buig en zo meer kan ontspannen en beter kan lichtrijden met enkel en alleen het openen en sluiten van mijn heupen.
benen naar achteren leggen heb ik geprobeerd maar dan kreeg ik gelijk kramp in mijn heupen. De instructrice dacht dat dat gebeurde doordat het zadel me in een andere houding zet en ik niet anders kan zitten erin.

Ankem, Hobby heeft al eens ergens verteld dat mensen met een holle rug en wat meer bil beter kunnen gaan voor een vlakke zit en minder wrong. Omdat je dan minder naar voren wordt gedwongen.
Nu nog een tip voor mensen met een lang bovenbeen..... want volgends de cr instructrice moest ik eigenlijk naar een 19 inch zadel ! En dat past niet op de rug van mijn paard.

mijn ervaring in mijn lessen, is dat de ruiters idd een verkeerde bekkenhouding hebben op het paard.
of teveel gekanteld naar voren (onderkant naar voren) waardoor er teveel met de buikspier gewerkt wordt en er een slinger in de bovenrug ontstaat (kromme schouders) of teveel gekanteld naar achter (onderkant) waardoor de ruiter met holle rug zit.
Het is belangrijk met rijden allereerst je middelpunt goed te vinden. die zit dus tussen die 2 bovengenoemde punten.
ook is vaak de rug /schouder/hoofd niet boven het middelpunt , maar er iets achter.
op het moment dat je je middelpunt gevonden hebt, voel je jezelf meeveren in de beweging van je paard en kan je alles ontspannen.
in dat geval is het dus wel belangrijk dat je een zadel hebt die je niet tegenwerkt of teveel beperkt in je houding.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:06

Air schreef:
Schangah schreef:

Feike is wel opgeleidt door van Triest, maar dan wel door de zoon van "de oude" van Triest. En die zoon heeft bepaalde dingen die "de oude" altijd toepaste, weggelaten en dat past Feike dus ook niet toe. Feike heeft maar een klein deel van de kennis van "de oude" van Triest! Hij heeft bij mij prutswerk afgeleverd, kan er niks meer van maken. Heeft me drie maanden gekost {omdat ie altijd zegt dat ze in een week klaar zijn, maar het duurt altijd zes weken...zeg het dan niet!!}, twee keer terug geweest om het nog verder aan te passen {wat ie overigens wel kostenloos deed, daarin is ie heel correct}, maar gewoon niet goed. Paard kromp gewoon ineen als je over zijn rug ging na het rijden. Uiteindelijk naar Tom vd Brink gegaan en die heeft het wel voor elkaar gekregen om het zadel goed te krijgen. Tom is dus een leerling van "de oude" van Triest. Verschil van dag en nacht. Hij heeft vele malen meer kennis van zaken en bij hem duurt een week ook gewoon een week.

Hmm toch opvallend dat de opvolgers van goede zadelmakers er met de pet naar gooien. Denken meer aan hun bankrekening dan aan het leveren van kwaliteit...

Wat een onzettend nare reactie, oordelen over een zadelmaker die je absoluut niet kent of weet welke prijzen hij hanteert. Sterker nog, in het verhaal hierboven is te lezen dat hij het aanpassen gratis deed en dan zeg je dat hij meer aan zijn bankrekening denkt :?
Geen enkele zadelmaker zal geen ontevreden klant hebben.. een zadelmaker is immers ook een mens en kan ook fouten maken en soms werkt het dan gewoon niet bij een paard.

Hier niks dna positiefs over Feike, zowel bij mijn verzorgpaard als bij (ex)stalgenoten.

Nombrado: het lijkt mij niet meer dan logisch dan dat een zadel wat achter de schoft knelt ook omhoog komt van voren.

Was geen oordeel maar een constatering en dit ging niet over die Feike. Dus je reactie is erg overtrokken. Beter lezen de volgende keer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:14

Nombrado, je hebt gelijk over het middelpunt vinden. maar ik zat wel goed met mijn bekken, alleen dus mijn benen niet goed. daarom wilde instructrice of de beugels 1 gaatje korter of mijn hele been verder naar achteren. beide ging niet in mijn zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:20

Maris schreef:
Nombrado, je hebt gelijk over het middelpunt vinden. maar ik zat wel goed met mijn bekken, alleen dus mijn benen niet goed. daarom wilde instructrice of de beugels 1 gaatje korter of mijn hele been verder naar achteren. beide ging niet in mijn zadel.

dat snap ik niet
hoe kan je nou met je beugels korter je bovenbeen verder naar achter krijgen?
het kan idd zijn door het zadel wat jou niet past, of niet goed op je paard ligt.
heb je een foto van jou met je paard erop..uh, ik bedoel andersom hhaahahahah
je paard met jou erop met zadel? dan kan ik dat wel beoordelen via de foto.

waarin je het wel zou kunnen oefenen is je benen uit de beugels...dus benen los

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:43

Misschien schrijf ik het ook niet helemaal goed hoor. In ieder geval wilde ze liever een kleinere hoek bij mijn knieen, van wat ik begreep.
Ik heb zo gauw geen foto. Misschien van de week eens even iemand vragen om er 1 te maken. Ik heb nu weer een smallere boom in mijn zadel gezet zodat mijn zadel niet meer bergafwaarts ligt. Morgen eens kijken of mijn paard zijn schouders nu niet klem komen te liggen ( met die smallere boom ). Andere optie is nog wat meer lucht erin met de bredere boom natuurlijk. Ik hoop dat de zadelmaakster snel kan komen !
Misschien als het zadel van voren wat hoger ligt , mijn benen gelijk ook beter liggen.

Met mijn benen los en dan naar achteren kreeg ik dus kramp in mijn heupen. Gelijk al na 1 sec.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:29

Maris schreef:
Misschien schrijf ik het ook niet helemaal goed hoor. In ieder geval wilde ze liever een kleinere hoek bij mijn knieen, van wat ik begreep.
Ik heb zo gauw geen foto. Misschien van de week eens even iemand vragen om er 1 te maken. Ik heb nu weer een smallere boom in mijn zadel gezet zodat mijn zadel niet meer bergafwaarts ligt. Morgen eens kijken of mijn paard zijn schouders nu niet klem komen te liggen ( met die smallere boom ). Andere optie is nog wat meer lucht erin met de bredere boom natuurlijk. Ik hoop dat de zadelmaakster snel kan komen !
Misschien als het zadel van voren wat hoger ligt , mijn benen gelijk ook beter liggen.

Met mijn benen los en dan naar achteren kreeg ik dus kramp in mijn heupen. Gelijk al na 1 sec.

oeps....zou heel goed kunnen dat je zadel idd niet goed ligt.
je moet toch zeker je benen los naar beneden kunnen hangen op het zadel
heb jij het idee, dat je bekken naar voren geduwd wordt door de lepel?
of hang je teveel "in je lendenen" ?
als je zadel naar voren ligt (dus middelpunt zadel teveel naar voren gekiept) en je zit dan met losse benen, dan is het logisch dat je je benen naar voren houd. Je wilt nl niet naar voren kukelen, dus wordt je meer in een stoelzit gedwongen.
wat heb je voor zadel erop nu?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 15:05

Bij mij is het zo dat ik teveel hang in mijn lendenen, door de ligging van het zadel. Ik probeer eerst goed op mijn zitbeenknobbels te gaan zitten en ontspannen. Beetje ingezakt en daarna richt ik mijn vanuit mijn borstbeen op. Het eerste wat ik met mijn kruis dan tegen kom, is de voorboom. Daardoor kan ik niet in balans zitten. Die zorgt ervoor dat ik zo ga zitten.