voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:10

Die lagen in de dekjes zorgen inderdaad voor de rugvrijheid, als die er niet zijn, dan heb je dus geen goede vrijheid en ligt je zadel over het algemeen een stuk minder goed. 2e hands zijn die dekjes ook prima te verkrijgen trouwens. Heb mijne ook 2ehands en die ligt prima onder het zadel, weinig gebruikt dus kan ik mooi even mee voort ;) Bespaard ook op de 'dure' aanschaf.

Waar ik erg over in zat was of ik hem 2ehands aan zou schaffen of niet. Heb hem nu toch nieuw gekocht, nadeel vind ik dat hij ingereden moet worden maar dat had ie toch wel een beetje moeten doen aangezien een boomloos zadel zich aan de vorm van je paard aanpast, als hij eerst op een ander paard had gelegen had hij alsnog zich moeten vervormen naar mijn paard. Nu ligt ie al een stuk stabieler :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:13

Vjestagirl schreef:
Stalgenote heeft een boomlooszadel liggen (geen flauw idee welk merk of model) en die heeft ook weleens op mijn paard gelegen. Bij alle 2 de paarden (die toch heel verschillend zijn in bouw) totaal geen rug-vrijheid. Echt 0,0. Heb ook andere mensen met boomloze zadels zien rijden: geen rugvrijheid. Ja, zolang ze ernaast staan. Zodra ze erop zitten is het compleet weggezakt/gedrukt.

Zolang je weet niet om welk merk (of merkloos) het gaat
of over welk type pad met inlages kun je geen opjectieve mening hierover geven

Een nieuwe type barefoot met VPS met een goed pad mét inlages is ruggegraadvrijheid gegarandeerd
Na het rijden is de wervelkolom helemaal droog en nog belangrijker niet gevoelig ;)

Je kunt een A merk boomzadel ook niet vergelijken met een zadelmarkzadel :+

Vjestagirl

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:19

tis wel n merk, zo'n bekende met zo'n veertje aan een ringetje eraan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:20

Vjestagirl schreef:
tis wel n merk, zo'n bekende met zo'n veertje aan een ringetje eraan.

Dat zegt helemaal niks sommige na apers hebben ook een veertje... 8-)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:27

idd het kan best namaak zijn, maar als jij het veertje weet weetje het merk ook wel.
das niet zo moeilijk;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:28

Vjesta , het grappige is dat wat je nu zegt over boomloze zadels , juist de reden is dat veel mensen BOOMZADELS helemaal zat zijn :P

Ik zelf bijvoorbeeld vind het nadeel van boomzadels namelijk juist de belabberde drukverdeling , de dikke kussens , en de beperkte ruggengraatvrijheid als je bekijkt dat het zadel recht blijft tijdens buigingen waarbij bvb. een Barefootje gewoon lekker met het paard mee buigt :)

Met een Barefootje heb ik geen gedoe met knijpende / prikkende / bridgende / drukkende zadels , zoals je bij een gemiddeld boomzadel wel al snel hebt omdat het simpelweg niet met het paard mee beweegt.

Bij een Barefoot hoort er ook een pad met goede inlages onder , simpelweg omdat Barefoot er voor heeft gekozen om geen dikke kussens onder het zadel te zetten , maar deze los bij te leveren in de vorm van inlages in een goede pad :)

Dit omdat dit veel efficiënter voor een flexibele en goede pasvorm is.

Dat je ziet dat ruiters op een boomzadel "netjes" zitten , en als ze dan eens een boomloos zadel proberen , ineens als een beginner rond gaan hobbelen , kun je vergelijken met een paard dat voor het oog "netjes" loopt aan een slofteugel , en zonder slofteugel dan ineens als een kameel door de bak gaat :P

De slofteugel verdoezelt op een vergelijkbare manier dat het paard nog niet ècht lekker zelf over de rug loopt , zoals een boomzadel met veel wrong en diepe zit e.d. verdoezelt dat een ruiter nog helemaal geen goede balans en onafhankelijke zit ontwikkeld heeft.

Je kunt er dan voor kiezen om lekker makkelijk met de slofteugel te blijven rijden , of de moeite te nemen om goed te gaan trainen zodat je de slofteugel niet meer nodig hebt om het paard met het kopje naar beneden te rijden. Maar daarvoor zul je wel even door de zure appel heen moeten bijten.

Zo kun je er ook voor kiezen om maar bij je boomzadel te blijven omdat je "zo'n slechte zit van boomloos krijgt".

Maar die slechte zit komt meestal toch echt vanuit een gebrek aan balans bij de ruiter zelf , alleen verdoezelde het andere zadel het :P

Mensen die even door de zure appel heen bijten en serieus met hun boomloosje gaan rijden , zijn 9 van de 10 keer na een week of 2 dolblij er mee , krijgen complimentjes dat ze ineens veel netter zitten , dat hun paard veel beter loopt , merken dat de ontspanning veel sneller en makkelijker komt en behouden blijft , merken dat bepaalde oefeningen ineens veel makkelijker zijn...en komen er tot hun eigen verbazing en die van het paard ineens achter dat ze na een vrolijke bok-partij nog op het paard zitten , in plaats van in het zand zoals ze normaal gewend waren :P

Natuurlijk is er altijd die 10e die er ècht niet aan kan wennen. Dat hou je met elke zadel , geen 1 zadels is voor ELKE ruiter en paard geschikt :)
Of die 10e die het eigenlijk niet eens echt probeert , maar na wat rondjes meteen het zadel de schuld geeft van het beginners-gevoel dat ze ineens hebben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:30

mm begin als ik alle verschillen zo lees toch weer twijfel, over de drukverdeling,
eerst is boomloos beter dan weer niet.
jeetje wat moeilijk wanneer doe je het goed.

nog een vraag ik had eens opgezocht wat je onder een ´normaal´ dekje zou kunnen doen, tussen het zadel in of onder het dekje Afbeelding
wat zijn jullie ervaringen hiermee...!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:32

Ik vind het erg vreemd uitzien dat alleen de achterkant met fleecewol is bezet. Dat kan toch niet goed zijn? Er komt dan toch bijna zeker een richel/overgang/drukpunt?

Nog niet zelf geprobeerd, vind ze erg duur namelijk!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:35

Hhhm, Vjestagirl heeft ook eens een boomloos zadel bekeken vanaf een aftstandje en acht zichzelf nu expert. Ik zou zeggen, lees je in, schaf een goed boomloos zadel aan, met goede inlages passende pommel etc. rijd daar een paar weken mee, pak zitlessen ermee, en kom dan nog eens terug. ;)

Sinds ik boomloos rijd is mijn zit verbeterd, idd lig ik niet meer van het minste op de grond, en ga gerust zonder zadel springen, racen, dijk op galoperen, en andere onzin. Paard kan er eens van door schieten, no problemo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:19

StalNollie schreef:
mm begin als ik alle verschillen zo lees toch weer twijfel, over de drukverdeling,
eerst is boomloos beter dan weer niet.
jeetje wat moeilijk wanneer doe je het goed.

nog een vraag ik had eens opgezocht wat je onder een ´normaal´ dekje zou kunnen doen, tussen het zadel in of onder het dekje Afbeelding
wat zijn jullie ervaringen hiermee...!

Ik vind deze pads ook niets :n

Wil ze zelf dan ook niet verkopen. Sowieso hebben we jaren geleden veel problemen gehad met het (erg plastic-achtige) Sympanova dat er onder zit.
We hadden toen behalve de dekjes met bontrug , ook dekjes met Sympanova. Dat waren op zich hele fijne dekjes :j
Ze hadden een fijne anti-slip werking , waren wat koeler op de rug dan de bont-dekjes. En er zijn nog veel enthousiaste gebruikers van de dekjes daardoor.

Maar sommige paarden konden niet goed tegen de kunststof Sympanova , en kregen er witte haren door.
Vooral bij Fjorden en Haflingers stonden soms echt de hele randen van de inlages er precies in witte haren op :=

Met als gevolg : mensen zien witte haren ontstaan onder een Barefoot , en zien dat aan voor drukplekken , waardoor de verhalen de wereld in zijn gewkomen van paarden met drukplekken onder een Barefoot. Helaas gebeurde dit ook bij een aantal endurance-ruiters die vanwege het koelere dekje juist voor de Sympanova gekozen hadden , en daarom hoor je nu nog als iemand vraagt naar ervaringen met boomloos in de endurance , dat men dat niet moet doen omdat er ervaringen zijn van witte plekken door de Barefoots....

Terwijl dit dus echt geen drukplekken waren , maar irritatie-plekken. Blijkbaar veroorzaakte de structuur of het materiaal net een soort over-stimulatie / irritatie / allergie waardoor de huid geïrriteerd raakte , en witte haren aan ging maken. Gelukkig verdwenen de witte haren bij (vrijwel ?) alle paarden weer na 1 of 2 verharingen , wat ook weer aangeeft dat het tijdelijke oppervlakkige irritatie was en geen echte drukplek want die raak je nooit meer kwijt....zie al die manegepaarden met witte plekken rond hun schoft :(:)

Maar daar heeft boomloos / Barefoot best wel een klap van gehad....

Dat is voor mij ook al een reden om geen dekjes met deze soort Sympanova meer te verkopen. Maar vooral natuurlijk omdat het sneu is voor de paarden dat het zo kan irriteren. Daarom zit dat stukje bont er ook onder aan de achterkant , zodat de achterkant niet gaat schuren en irriteren.

Ik vind het niks , zo'n materiaal-overgang aan de onderkant van een dekje , daar moet je i.m.o. niet aan beginnen.
Er zijn paarden die al van de doorgestikte vierkantjes in een dekje irritatie krijgen :P

Maar op zich heb ik verder nooit van problemen gehoord met die overgang van bont naar Sympanova , raar genoeg.
Aan de andere kant : ik verkoop dergelijke dekjes ook al jaren niet meer , dus ik heb er weinig zicht op hoe ze in het gebruik bevallen :P

De Half-pad vind ik op zich een leuk idee , ik heb er jaren geleden ook over nagedacht om iets dergelijks in de verkoop te nemen zodat mensen hun normale dekjes kunnen blijven gebruiken , want dat is natuurlijk wel veel leuker dan die saaie standaard Barefoot-pads :j

Maar ik wil geen dingen verkopen waar ik problemen van verwacht. Daarom heb ik die Sympanova pads uit het assortiment gegooid.
Dan ga ik ook geen half-pad in het assortiment nemen , met weer dat Sympanova er onder , bovendien nog een materiaal-overgang van Symp naar bont...en dan al het gedonder dat je kunt krijgen met een stapeltje van half-pad + dekje + zadel , ik vind dat dat veels te veel risico op scheef liggen en schuiven geeft. En daarbij ziet het er vaak ongetwijfeld nog stom uit ook , omdat de half-pad toch met lusjes aan het zadel vastgemaakt moet worden , dus je op die plek van die lusjes al snel je leuke dunnen dekje op gaat frommelen :P

Kortom : ik vind het maar niks , verwacht er teveel problemen mee , en wil mijn handen daar niet aan branden.

Maar ook hierbij zullen er ongetwijfeld weer zat mensen zijn die het ding helemaal geweldig vinden :j

Dat hou je toch : wat de ene persoon echt een waardeloos verschrikkelijk ding vindt , vindt de ander helemaal top :P

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:16

ik zoek een zeer goedkoop zadel (maar wel goed)
ik dacht aan een boomloos maar dan moet je ook nog die speciale pad kopen, om de zoveel tijd nieuwe inlages, het zadel zelf is ook niet goedkoop...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:09

Tja , wat is zeer goedkoop / duur... dat is voor iedereen anders :)

Een goed nieuw (boom-)zadel kost MAKKELIJK 1000 euro. Wil je een ècht goed merk dan ben je al snel 2500 euro kwijt :P

Als je dan kijkt dat je bvb. een nieuw DryTex Cheyenne Barefoot voor 299 euro hebt , dan kun je die voor een 250 euro al compleet op Marktplaats vinden. Ik vind dat persoonlijk niet zo veel geld voor een fijn zadeltje :)

De inlages zoals ze de laatste jaren verkocht worden hoeven trouwens zelden vervangen te worden.

En de pad moet je gewoon zien als onderdeel van het zadel , of je nu een zadel op Marktplaats ziet van van 500 euro , of een zadel dat inclusief dekje 500 euro kost...

En voor 35 euro heb je al een prima pad bij Agradi , die onder verschillende boomloosjes past :)

Er zijn natuurlijk ook zadeltjes voor 100 euro te vinden , maar de kans is dan erg klein dat het een GOED zadel is :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 17:13

Ik denk niet dat je een goed zadel gaat kunnen vinden voor minder dan een barefoot. Ik zie ze wel is compleet op marktplaats staan voor 200, als je geduld hebt (wat ik niet had :+ ) en veel 2ehands zoekt vind je ze echt wel voor een redelijke prijs. Maar later moet je niet willen gaan.

edit

pmarena was me voor :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:23

pmarena, wat vind jij goed materiaal voor inlages?
heb beschikking over verschillende kunstoffen, stoffen, en vilten.
ben beetje aant experimenteren met druk en flexibiliteit.
(yups we hebben drukmeters op school).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:22

Interessante berichten weer :) Thx pmarena!

Het vervolg van mijn verhaaltje over pommels:

Ik had maatsjablonen geknipt uit karton, en onze standaard boom ook maar meegenomen naar de pony's. En wat bleek? De boom paste haar (pony van zusje) gewoon! Toen we het zadel kregen zat de flex er in, maar ik wilde eerst de M-pommel proberen. Toen we het zadel daarmee er op legden leek het veel te hoog te liggen, te smal dacht ik dus. Daarom is mijn zusje met de flex gaan rijden (die zat bij het tweedehands zadel). Het verhaal van de drukking kennen jullie.

Vandaag dus de boom 'kaal' op haar schoft gelegd, en wonderbaarlijk genoeg paste het heel goed. En waren de grotere maten volgens het maatsjabloon ook te groot. We hebben dus gelijk de pommel weer verwisseld, en gereden met de meduim. Ging heel goed, zadel zat ook ineens veel meer model in. Schoft was mooi vrij gebleven. Stom dat ik me er niet eerder in verdiept heb hoe het zit met die maten.

Wel was de zweetplek na het rijden niet echt goed: geen rare warrige haartjes of zo, en de schoft was droog, maar halverwege het zadel was de schoft ook gewoon nat. Dat hoort toch niet? Het zou er aan kunnen liggen dat we een gewoon (dun) dekje onder de grandeurpad hadden gelegd (foto's :o ) Misschien was dat geen goed idee... Morgen zonder en dan nog maar eens kijken. En gelijk in de pad kijken, om de inlages te checken! Misschien moet er wel wat anders in :?

Wel weet ik nu zeker dat we een VPS zadel hebben, geen ritsje achter :)
Toch wel wat opstartproblemen zo, met boomloos. Maar door me meer te informeren had ik een hoop ellende kunnen voorkomen. Arme pony! Ze lijkt het me echter niet kwalijk te nemen. Loopt vrolijker dan ooit tevoren, al zou dat natuurlijk ook het weer kunnen zijn...

Zo stom, dat pony's het niet gewoon even kunnen zeggen wanneer het zadel niet echt goed is. Maar dan moeten ze natuurlijk wel weten hoe 'echt goed' voelt... In mijn onwetendheid (ik was twaalf) heb ik zelfs nog met een zadel met gebroken boom op haar gereden. En toen ik daar eenmaal achter was, heb ik nog een tijd een scheef zadel gebruikt... Tot de ostheophaat me wakker schudde. Hij zei toen ook dat onze Wintec goed was, alleen heeft dat ding ook nooit heel goed gelegen.

Mijn pony paste trouwens de maatsjablonen niet. Ik vond het ook lastig om te bepalen waar je zo'n kartonnetje nou precies moet houden. Valt niet mee, een goed zadel vinden! Zeker toen ik me bedacht dat ik dan misschien veel zie in een London of Lexington, maar mijn zusje met het zadel moet kunnen springen. En cheyenne zie ik dan weer niet zitten (letterlijk, haha). Pff...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:33

minikatje schreef:

Wat inlages betreft zijn er wel verschillende meningen , zo is wolvilt behoorlijk populair maar ik vind het niet geweldig :o

Ik heb liever materialen die een beetje veren , zoals stevigere schuimrubbers doen. Ze moeten dik / stevig genoeg blijven om de ruggengraat vrij te kunnen houden , maar liefst ook wel een beetje flexibel in-veren zodat ze schokdempend werken. Zoals bvb. neopreen van meer dan een cm dik dat doet :)

En natuurlijk ook wel een beetje flexibel zijn zodat ze goed de ronding van de rug kunnen volgen.

En helemaal top is het als de randjes niet recht zijn , maar zeg maar < > zijn afgerond aan de zijkanten , zodat je een prettig verloop hebt op de rug van inlage-geen inlage , en niet ineens een randje hebt waar het plotseling ophoudt. Maargoed , de Barefoot-inlages zijn ook gewoon recht , en de inlages zoals ze nu in de pads worden geleverd zijn èrg zacht.....het verbaast me dat van dit zo goed werkt maar het doet zijn werk , precies zoals Barefoot heeft ondervonden met de druktesten / zadeldrukmetingen van verschillende materialen , deze scoorde gewoon het beste in gebruik onder een VPS-zadel.

Ik vind inlages die ademen ook fijner dan dichte schuimrubberen trouwens :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:40

Safiera : het voorboogje heet een pommel hè , het is geen boom :P

Bij een boomzadel heet het trouwens een kopijzer , een boom is echt dat hele lange lepelvormige ding dat onder de hele lengte van de zitting van een boomzadel zit :)

Als je met een dekje zonder inlages rijdt is het natuurlijk niet zo raar dat je geen mooie zweetafdruk krijgt , dat kun je dan verwachten , dus dat is geen reden voor bezorgdheid. De pad met inlages moet ALTIJD direct op de rug , zodat het kanaaltje tussen de inlages , direct boven de schoft en ruggengraat ligt en deze vrij kan houden. Doe je er nog een dekje onder da stop je daarmee weer dat kanaaltje tussen de inlages vol :P Of het normale dekje trekt gewoon strak over de ruggengraat....waardoor het daar gaat drukken en zweten. Dat schiet dus allemaal niet op :)

Als je een dun dekje onder een Barefoot wilt gebruiken dan kun je dat tussen de goede inlage-pad , en je zadel doen. Zo doen de inlages hun werk en heb je toch een "normaal" dekje zichtbaar onder je zadel.

Maar je hebt dan wel meer risico dat de boel wat gaat schuiven.

Wel fijn trouwens als de normale pommel gewoon past ! Ik zou een zachte pommel echt alleen gebruiken als je niet anders kan , vind het echt ondingen :o

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:39

pmarena schreef:
minikatje schreef:

Wat inlages betreft zijn er wel verschillende meningen , zo is wolvilt behoorlijk populair maar ik vind het niet geweldig :o

Ik heb liever materialen die een beetje veren , zoals stevigere schuimrubbers doen. Ze moeten dik / stevig genoeg blijven om de ruggengraat vrij te kunnen houden , maar liefst ook wel een beetje flexibel in-veren zodat ze schokdempend werken. Zoals bvb. neopreen van meer dan een cm dik dat doet :)

En natuurlijk ook wel een beetje flexibel zijn zodat ze goed de ronding van de rug kunnen volgen.

En helemaal top is het als de randjes niet recht zijn , maar zeg maar < > zijn afgerond aan de zijkanten , zodat je een prettig verloop hebt op de rug van inlage-geen inlage , en niet ineens een randje hebt waar het plotseling ophoudt. Maargoed , de Barefoot-inlages zijn ook gewoon recht , en de inlages zoals ze nu in de pads worden geleverd zijn èrg zacht.....het verbaast me dat van dit zo goed werkt maar het doet zijn werk , precies zoals Barefoot heeft ondervonden met de druktesten / zadeldrukmetingen van verschillende materialen , deze scoorde gewoon het beste in gebruik onder een VPS-zadel.

Mag ik vragen welk merk pad je zou adviseren onder een freemax dressuur? Ik weet niet echt jouw merk :o maar ik kan er vrij weinig van op internet vinden. Ja wel over die gelpads, maar die zijn niet stevig genoeg...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:01

pmarena schreef:

en gecombineerde inlages?
bijv, een schuimrubberen met vilten onderlaag?
heb zaterdag een briljant idee opgedaan met fitnesmatjes en wollenkleedjes :P
aangezien poownlief een beetje afwijkt van de standaard maten moet baaslies zelf maar wat verzinnen.

gelukkig duurt het nog een jaar voordat ze zadelmak gemaakt wordt :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:55

Pmarena, een vraagje.
Kan een bf cheyenne bijvoorbeeld ook met een westernpad en andersom?
Mijn paard krijgt namelijk klitschuurplekjes op zijn flank van de zadeltassen, en ik denk dat met een westernpad dat verhoogd wordt zodat het er niet meer op komt. Maar is dat mogelijk en goed qua drukverdeling?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:05

:= 3 vragen op een rij voor Pmarena :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:09

Slofje schreef:
Pmarena, een vraagje.
Kan een bf cheyenne bijvoorbeeld ook met een westernpad en andersom?
Mijn paard krijgt namelijk klitschuurplekjes op zijn flank van de zadeltassen, en ik denk dat met een westernpad dat verhoogd wordt zodat het er niet meer op komt. Maar is dat mogelijk en goed qua drukverdeling?

vind dit een beetje vreemde benaming, helemaal in combinatie met hij ;)
westernpad geeft toch geen ruggegraatvrijheid?
tenzij je die speciale haalt, voor de bob marshall heb je mooie :)

en marena heef goede ideeen :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:17

k bedoel natuurlijk de westernpad van barefoot :o
en klitschuurplekjes.. t zijn nog geen schuurplekjes maar klitjes, maar t komt door t schuren :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:35

pmarena schreef:
Safiera : het voorboogje heet een pommel hè , het is geen boom :P

Bij een boomzadel heet het trouwens een kopijzer , een boom is echt dat hele lange lepelvormige ding dat onder de hele lengte van de zitting van een boomzadel zit :)

:o Ik moet me schamen. Bedoelde gewoon pommel, maar zie nu dat ik boom en pommel door elkaar gebruikte. En het ergste is dat ik altijd degene ben die iedereen die het maar horen wil uitlegt dat een boom wat anders is dan een kopijzer. Moet haast wel hebben geslapen toen ik dat bericht typte!

pmarena schreef:
De pad met inlages moet ALTIJD direct op de rug (...)

Oeps, wist ik niet! Dacht dat de volgorde niet uitmaakte, want had wel bedacht dat het zou kunnen schuiven als ik de pad met inlages 'los' onder een normaal dekje zou doen.

pmarena schreef:
Wel fijn trouwens als de normale pommel gewoon past ! Ik zou een zachte pommel echt alleen gebruiken als je niet anders kan , vind het echt ondingen :o

Ja, was ik ook erg blij mee, scheelt weer geld voor een L-pommel. Ik weet nu alleen dus niet welke maat mijn pony eventueel nodig zou hebben. Maar weet ook nog niet of ik voor boomloos ga.
Die zachte gebruik ik iig nooit meer!

Gisteren hebben we nog een keer gereden, gewoon met alleen de grandeurpad er onder. Maar nogsteeds was de ruggengraat niet vrij van zweet, en hij voelde ook warm. We hebben dus een VPS-zadel. Ben alleen vergeten in de pad te kijken. Wel gevoeld er aan, hij voelt vrij dun... Wat zou jij adviseren om er in te stoppen? Heb wel eens iets over dubbeldikke inlages gelezen, maar of dat nou bij VPS kan/moet? En het ziet niet zo mooi uit wanneer de boel nog hoger komt te liggen vind ik. Pony is maar klein!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:50

Ik heb zelf geen boomloos zadel, maar heb wel op andere paarden boomloos gereden. Betreft een Torsion en een Barefoot. Bij beide zadels had ik het idee dat ik veels te veel over het zadel schoof (had niet echt stabiliteit van bijv een kniewrong wat ik toen wel miste), en voelde de gespen van de beugels. Van mijn toenmalige lesgeefster hoorde ik dat lichtrijden met een boomloos zadel niet verstandig was ivm drukpunten van de beugelophanging (geen idee hoe dat precies heet...) bovenaan het zadel. Op die twee punten kwam dan teveel druk wat niet goed was. Of dit echt zo is weet ik niet. Klonk mij wel logisch in de oren op dat moment :)