bokt en beenbescherming??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Re: bokt en beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:23

Dat zijn van die flex-dingen toch? Was ik ook al aan aan het denken!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:25

dan zal ik zelf wel bij een van de geluksvogels horen, mijn paard heeft geen afwijkende beenstand, strijkt niet, tikt zich niet aan , niks van dat alles.
loop heel de dag zonder bescherming in de wei, en krijgt alleen harde peesbeschermers om als ik echt door ruig terrein heen moet/ga. (en kom dan halverwege tot de ontdekking dat ik ze vergeten ben, dus heb ze nog nooit gebruikt!)
paardlief heeft spijkerharde benen , enige wat ik consequent doe is afspuiten na het rijden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:39

CleovG schreef:
Hoe kan een stuk hardplastic met een neoprene binnenkant dat bij elkaar gehouden wordt door een stukje elastiek de pezen verzwakken? Iets dan geen steun geeft kan toch ook de peesfunctie niet overnemen?

Daar sluit ik me bij aan.

Het is bescherming, geen ondersteuning. Ik ben van jongs af aan door de oude leermeesters gedrild dat ik altijd met bescherming rijdt, het heeft een functie ;). Toch fijner dat een kap een klap krijgt dan rechtstreeks het been. Daar wordt je paard zijn pees en been echt niet sterker van hoor ;).

Net zoiets als het altijd controleren van de drinkbak als je je paard op stal zet, dat gaat er ook nooit meer uit ;).

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:02

Bandages kunnen ondersteunend zijn en als dat vanuit een oude blessure nodig is ter preventie...prima,voor sier...nee !, MAAR WEL GOED DOEN...NIET TE LOS EN NIET TE STRAK !

Peesbeschermers en/of hoefschoenen is NIET hetzelfde verhaal als bandages...!, DIENT NIET TER ONDERSTEUNING MAAR VOOR BESCHERMING OM EEN BLESSURE TE VERMIJDEN/VOORKOMEN ,maar ook WONDEN/KNEUZINGEN...!

Veel peesblessures hadden voorkomen kunnen worden door een kleine investering , zodra je dit overkomt sla je jezelf voor de kop als had ik maar.....maar inderdaad het overkomt niet iederéén , is ook afhankelijk van het type paard,type sport/beweging en vaak domme pech...!
Maar wel of géén ijzers telt ook mee !

Ik bekijk het net als een cap...doe ik met het rijden op om mijn hoofd te beschermen omdat de risico's dan wat groter wordt om te vallen....ben 3x van mijn paard gevallen en 1x samen met mijn paard...kan je zeggen dat ik blij was dat ik een cap op had, heeft mij heel wat ellende bespaard....
maar heb hem wel ontelbare keren opgehad zonder dat er wat gebeurde....onzin ? NEE,ABSOLUUT NIET !

Wel of niet moet jezelf beslissen, je bent zelf verantwoordelijk en je zit ook zelf met de gebakken peren als je het WEL HAD KUNNEN VOORKOMEN !
Helaas moeten de paarden het bezuren, IS PIJNLIJK, LANGDURIG EN EEN AANSLAG OP JE PORTEMONNEE...MAAR IN HET ERGSTE GEVAL IS HET EINDE CARRIËRE PAARD....AFGESCHREVEN !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:04

Haha, ik lees net terug... ik bedoel natuurlijk springschoen i.p.v. hoefschoen!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 28-02-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps vervangen door gewone tekst

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:46

Op mijn oude shet heb ik nooit met beenbescherming gereden.

Bij m'n New Forest ben ik er mee begonnen toen we het wijken en zo gingen oefenen.

Mijn paardje draagt wel beenbescherming. Peeskappen en strijklappen tijdens het werken. Hij kan namelijk aardig strijken. En tijdens het springen, losgooien of als hij in de wei staat draagt hij springschoenen, want hij loopt nogal ruim en trapt anders z'n ijzers eraf.

Ik denk dat bescherming opzich niet zo veel kwaad gaan. Het is niet voor niets BESCHERMING. Maar om een recreatie paard nu met beenbescherming te laten lopen, terwijl het niet nodig is, vind ik ook onzin. En alleen omdat het mooi is :?. Ook vind ik het wel belangrijk om de peeskappen niet de hele dag om te laten, zeker met warm weer, want dan kan de pees niet afkoelen. En dat is natuurlijk niet zo fijn.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:01

Wie doet er in hemelsnaam zijn paard de hele dag beenbescherming om :? ?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:43

broadway schreef:
Veel peesblessures hadden voorkomen kunnen worden door een kleine investering , zodra je dit overkomt sla je jezelf voor de kop als had ik maar.....maar inderdaad het overkomt niet iederéén , is ook afhankelijk van het type paard,type sport/beweging en vaak domme pech...!

Wel of niet moet jezelf beslissen, je bent zelf verantwoordelijk en je zit ook zelf met de gebakken peren als je het WEL HAD KUNNEN VOORKOMEN !
Helaas moeten de paarden het bezuren, IS PIJNLIJK, LANGDURIG EN EEN AANSLAG OP JE PORTEMONNEE...MAAR IN HET ERGSTE GEVAL IS HET EINDE CARRIËRE PAARD....AFGESCHREVEN !

Ja, maar is dat wel zo? Volgensmij ontstaan de meeste peesblessures namelijk helemaal niet door een trauma van buitenaf.. Zeker niet bij paarden die recreatief gereden worden, ik hoor dat eigenlijk maar heel zelden. Als het voorkomt is dat vaak in de wei. Meestal is het ontstaan van de blessure onbekend. En hoe weet je dat een beenbeschermer niet juist de oorzaak kan zijn?

Als het zo simpel was, dat een beenbeschermer nooit kwaad kan.. natuurlijk zou ik mijn paard dan standaard inpakken, maar ik heb daar sterk mijn twijfels bij. Het gaat niet om de kosten, ik heb gewoon beenbeschermers liggen voor haar, maar doe ze alleen in zeldzame gevallen om.
Pezen kunnen best wel goed tegen een stoot van buitenaf, als je een klap op je achillespees krijgt bijvoorbeeld, heb je heus niet direct een ontsteking van je achillespees. Mijn paard is pas nog met een flinke vaart achterop mijn achillespees gesprongen :+ Mooi blauw, maar niks aan de hand verder.
Waar pezen niet goed tegen kunnen is verkeerde trekkrachten (zoals het carpale tunnelsyndroom in je pols bijvoorbeeld). Zoiets kan makkelijk ontstaan wanneer een gewricht niet lekker kan bewegen.. Bij een tenniselleboog of carpale tunnelsyndroom bij mensen zie je bijvoorbeeld vaak dat dit ontstaat doordat het polsgewricht niet goed beweegt, de spier/pees die over dat gewricht loopt raakt overbelast. Soms gaat het maar om een hele minimale "beperking" in het bewegen van het gewricht.
Ik weet het, een goede peesbeschermer bij een paard mag het kogelgewricht niet belemmeren in zijn bewegingen, maar doet het dat ook werkelijk niet? Ook een 3 in 1 beschermer niet, met dat flapje om de kogel heen? Past een peesbechermer die je in pony cob of full kunt krijgen zo perfect om ieder been? Ik heb hier wel sterk mijn twijfels bij, ik vind het niet te vergelijken met een cap. Daar komt natuurlijk nog de warmte en de wrijving bij, waar wel wat kleine onderzoekjes naar geweest zijn.

Ik ga niet klakkeloos iets gebruiken omdat het BESCHEMRING heet, die fabrikanten zijn ook niet gek!! Ze spelen in op je gevoel (angst), dat verkoopt geweldig.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:48

sorry heb enkel de beginpost gelezen, zal vanavond alles even lezen.

maar om puur op de beginpost in te gaan.

Vind het hele gezeur om beenbescherming een dikke grote bult onzin. bandages zijn slecht lees je overal nou sorry maar rijd mijn paarden altijd met bandages en hebben super benen als bewijs heb ik rontgon foto's.

Maar in het algemeen word het gedaan om het er mooi uit te laten zien of misschien wel omdat het stoer staat. helaas zie ik nog veels te veel topics waarbij bandages fout worden omgedaan en tja dan krijg je dus dat bandages slecht zijn. peesbeschermers kan je vrijwel niet verkeerd omdoen enkel een verkeerde maat.

Springschoenen hebben een beschermend effect en dat ze enkel bij het springen gebruikt dienen te worden is klink klare onzin. springschoenen zorgen ervoor dat de kans op ijzer aftrappen minder word en in sommige gevallen zelf helemaal tegen gaat, het beschermen van de bal van de voet bij aantikken.
dit is overigens rijtechnisch op te lossen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:02

Anoukie schreef:

Er zijn mensen die dat doen :j. In ieder geval dat las ik een keer op bokt.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:39

Elise95 schreef:
Anoukie schreef:

Er zijn mensen die dat doen :j. In ieder geval dat las ik een keer op bokt.

als je peesbeschermers te lang omlaat verbranden de haren waardoor je een soort brandwond krijgt en het pigment verliest, let maar eens op sommige paarden hebben witten streepjes oid wanneer ze dat een keer hebben gehad.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:16

birte schreef:
als je peesbeschermers te lang omlaat verbranden de haren waardoor je een soort brandwond krijgt en het pigment verliest, let maar eens op sommige paarden hebben witten streepjes oid wanneer ze dat een keer hebben gehad.

Daar heb ik idd ook een keer een paard mee zien lopen! Had geen idee wat het was, zag er nou ook niet bepaald uit als aftekeningen.

Ach, bij ons in Italie loopt alles zonder beenbescherming. Vooral omdat het te veel gedoe is maar men weet daar ook niet echt beter. Paarden merken vanzelf wel dat ze niet moeten aantikken want dat doet zeer. Beesten lopen ook over rotsen en hebben nooit wonden om je zorgen over te maken. Wel eens een schrammetje maar that's it.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:38

birte schreef:

Even hierop inhakend. Er zijn inderdaad genoeg mensen die hun paard overdag als ze buiten staan met peesbeschermers om hebben lopen, wil ze de kost niet geven die dat doen.

Verder dat een paard witte streepjes heeft op zijn benen wil dat echt niet altijd zeggen dat dat komt door brandwonden van de peesbeschermers. Dat kunnen ook simpelweg oude wondjes zijn van het aantrappen in het land, vastliggen in stal noem maar op

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:13

Mijn pony tikt nog wel eens aan, niet alleen met haar achterbenen haar voorbenen maar ook met haar voorbenen tegen elkaar zeg maar, dat zie je ook echt terug op m'n peesbeschermers :+ Dus ja, ik doe het wel echt voor de functionaliteit en niet omdat het 'mooi' is.

Edit: Oh lekker blond, ik zie nu pas dat ik niet op m'n eigen account zit maar op dat van een vriendin. Nou ja :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:23

En het is toch sowieso niet verband maar gewoon afgekneld? En door te weinig bloedcirculatie ed sterft dat af en verliest pigment? Althans dat dacht ik!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:25

Chaos schreef:
En het is toch sowieso niet verband maar gewoon afgekneld? En door te weinig bloedcirculatie ed sterft dat af en verliest pigment? Althans dat dacht ik!

dat kan ook een oorzaak zijn.
maar van verbranding asjeblieft zeg.

alles heeft een verkeerd effect als je het verkeerd gebruikt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:44

Marion71 schreef:
jetla schreef:
Grappig dat de paarden op top nivo van top tot teen worden in gepakt met beschermers en altijd worden afgespoeld naar training of wedstrijd.

Ach ja, dat zijn vaak ook de paarden die niet in de wei komen, laat staan in een groepje, die aan de hand mogen grazen, die kilo's brok krijgen, vaak maagzweren hebben van weing ruwvoer en veel stress, etc. En ondanks alle bescherming toch van de laadklep afdonderen en weken geblesseerd zijn. Of toppaarden nou per se een voorbeeld moeten zijn durf ik te betwijfelen.

Hoezo vooroordelen, aantal toppaarden staan gewoon in het land hoor.

Paarden hier hebben van alles om, peesbeschermers, bandages, 3 in 1 etc.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:49

Pashon schreef:
Chaos schreef:

dat kan ook een oorzaak zijn.
maar van verbranding asjeblieft zeg.

alles heeft een verkeerd effect als je het verkeerd gebruikt.

door te veel hitte kunnen de eitwitten die door de bloedbanen in de benen worden gesirculeerd stollen.
dat is dus een probleem met bandages etc,
witte haren komt door een langere tijd van drukking.
bij het zadel kan het voorkomen, maar dus ook bij de benen. wanneer de bandages te lang en te straks om de benen van een paard zitten kan dit dus gebeuren

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:53

nou ik rij altijd met peesbeschermers, en als ik ga springen krijgt ze ook achter en voor nog springschoenen. zoals vaker gezegd beter voorkomen dan genezen. en ponys zijn duur, liever een keertje investeren in goede bescherming dan in het loonstrookje van de DA.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:02

Joscaa schreef:
Hoezo vooroordelen, aantal toppaarden staan gewoon in het land hoor.

Paarden hier hebben van alles om, peesbeschermers, bandages, 3 in 1 etc.

Een aantal, ja. Maar het gros niet, hoor. Het gaat mij ook niet om het wel of niet in de wei lopen. Het gaat erom dat wat met toppaarden gebeurt zeker niet direct als voorbeeld of standaard voor jan-met-de-pet moet gelden.

Mijn volwassen paarden staan in de winter tenminste een uur of 8 per dag buiten. Zomers een halve of zelfs hele dagen. Om zo'n groot deel van de dag beschermers om te doen, doet echt meer kwaad dan goed. De jonge paarden, ofwel dé toekomstige sportpaarden, staan nooit rondom in de beschermers. Ook de toppaarden niet! Terwijl juist die nog een stuk verstandiger en ervaren moeten worden dan volwassen paarden.

Als het jou een veilig gevoel geeft om ze rondom in de bescherming te zetten, doe je het toch lekker. Ik zie werkelijk het nut van peesbeschermers bij bijv. springen niet. Als je al van bescherming mag spreken, zit die aan de achterkant van het voorbeen. De meeste balken zullen echt de voorkant van het been raken. Eigenlijk moet je ze dus omdraaien.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:08

Misschien omdat een houten balk niet zoveel schade oplevert als een achterhoef met ijzer?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:59

kamsel schreef:
Misschien omdat een houten balk niet zoveel schade oplevert als een achterhoef met ijzer?

:')

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:52

Sorry, werd er 'n beetje flauw van.
Ben ook wel benieuwd hoe die gestolde beentjes er uitzien.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:55

birte schreef:

Jup, ik heb ze per ongeluk een keer de hele dag om laten zitten na het rijden :=. Paard heeft nu witte vlekjes op de voorbenen...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:19

kamsel schreef:
Sorry, werd er 'n beetje flauw van.
Ben ook wel benieuwd hoe die gestolde beentjes er uitzien.

Waar werd je een beetje flauw van?