wat voor bit is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:38

Zucht.
Dat bedoel ik dus ook. De Portugese maneges zijn wat dat betreft beter geschoold dan de Nederlandse, en daarom niet te vergelijken.[/quote]

Ja maar dat bedoel ik ook helemaal niet! Hoe heet ze ook alweer? Rijd mischien op een manege waar je mischien meer leert dan andere maneges in nederland dus daarom kan tweety etc niet zeggen wat haar rij-ervaring is trouwens heeft tweety haar ooit zien rijden? Mischien is het een talentje en kan ze al heel veel ik ken bv hier een meisje van 12 die al grandprix oefeningen doet met haar paard.

edit: ja mischien zit ik er mee te bemoeien maar zoals ik al eerder zij : wie is tweety om te bepalen wat mensen kunnen?

Chaos

Re: wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:39

O zo. Okee. Ben het met je eens dat we het niet weten, maar er kan soms wel een inschatting gemaakt worden. En vaak geldt dat natuurlijk ook. Maar ik heb al op mijn kop gehad van Poes dat ik de manegeruiters over een kam scheerde, dus ik zal verder niks meer zeggen. Hihi. :+

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:42

Chaos schreef:
O zo. Okee. Ben het met je eens dat we het niet weten, maar er kan soms wel een inschatting gemaakt worden. En vaak geldt dat natuurlijk ook. Maar ik heb al op mijn kop gehad van Poes dat ik de manegeruiters over een kam scheerde, dus ik zal verder niks meer zeggen. Hihi. :+

:+ Tuurlijk kan er altijd een inschatting worden gemaakt , maargoed je begrijpt wat ik bedoel.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:28

Nies_ schreef:
Chaos schreef:
Hoezo rij je dan met je eigen paard bij die manege? Ik snap er iedere keer minder van. Als jij er zo op tegen bent, wat doe je dan in godsnaam nog op een manege waar je het zo moet doen? Dan zoek je toch iets anders? Of ben ik nou gek.

Jij bent niet gek..

En ik wel wou je zeggen?
Oke het zit zo.. Ik ben op het moment op zoek naar een andere pensionstal en daarom zit ik nog tijdelijk op die manege, maar als je daar stalt mag je 1 les per week meerijden (gratis) en ik vind het niet erg om bij te leren, maar ik ben een beetje op internet aan het zoeken geweest en heb eens goed gekeken naar de paarden daar (op de manege) en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat je beter of geen contact met de mond kan hebben of gewoon helemaal geen bit.. en uiteraard ga ik voor het tweede..
Maar op deze manege is het op de een of andere manier niet toegestaan om zonder bit te rijden (Dan denk ik.. dat mag ik toch zelf bepalen, maarja) en daarom ben ik op zoek naar een andere pensionstal zodat ik lekker mijn eigen gang kan gaan en dat is ook meteen de reden waarom ik nog gewoon met bit rij..

Dus.. ik ben ook op zoek naar iets anders, maar dat gaat helaas langzamer dan gedacht..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:12

Ahzo. Je mag met je eigen paard niet bitloos rijden? Hihi. Wat raar. Nouja, succes met je zoektocht dan!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:13

Manege Vledder niks? Ik weet niet hoor, reed er vaak langs.. :+
Of is dat te ver?

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:21

Chaos schreef:
Manege Vledder niks? Ik weet niet hoor, reed er vaak langs.. :+
Of is dat te ver?

heb ik ooit vroeger gereden.. Ik heb trouwens gehoord dat het daar in de lessen niet echt paardvriendelijk aan toe gaat..
Laatst bijgewerkt door blowdiene op 16-08-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:22

[sorry maar dit vind ik dus wel.
want als je op een manege rijd, weet je dus niet hoe het is om met een Z paard op wedstrijd te gaan.
ik heb eig. ook nog nooit gehoord van een manege die ponys heeft die meer kan dan een pasje wijken,
dus ja. ik vind dat het wel veel zegt over rijervaring.
en je zegt niet of je een verzorg pony hebt of wat dan ook.dus dat zal wel niet.

dus dat scheelt wel.[/quote]
Ik dacht ik zeg niks.. maar inderdaad, jij als manege ruiter hebt geen idee wat het is om op een Z paard te zitten, het paard (en jezelf) trainen, verbeteren en op wedstrijd uit te brengen..

er zijn wel maneges waar paarden/pony meelopen die ooit z hebben gelopen....
ook zijn er zat ruiters/.amazones die op een manege rijden en toch op z paarden rijden ook in wedstrijden ( nee, ik zelf niet)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:41

Over de aanleuning en losse teugels:

Zelfs het gewicht van de teugels een het bit voelt een paard. Er zijn mensen (zoals de franse school) die dressuur rijden met de teugels in een boogje, mét aanleuning. Aanleuning hoeft niet met een absoluut gewicht een druk te zijn, zolang de verbinding maar constant is en vooral, dat het voldoet aan de definitie van aaneluning, namelijk dat het paard de hulpen van achter naar voor duidelijk doorlaat en zonder protest ontspannen volgt!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:51

poes schreef:

Zelfs het gewicht van de teugels een het bit voelt een paard. Er zijn mensen (zoals de franse school) die dressuur rijden met de teugels in een boogje, mét aanleuning. Aanleuning hoeft niet met een absoluut gewicht een druk te zijn, zolang de verbinding maar constant is en vooral, dat het voldoet aan de definitie van aaneluning, namelijk dat het paard de hulpen van achter naar voor duidelijk doorlaat en zonder protest ontspannen volgt!

Nou poes, hier kan ik niets mee, boogjes en aanleuning, dat is echt wat anders ;) . Aanleuning is echt niet alleen de hand, er zijn meer factoren.

Maar leuk, dat het zo'n internationaal dilemma wordt (Engels en Frans).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:09

Aanleuning is helemaal niet alleen hand, en als je goed leest zie je ook dat ik dat letterlijk schrijf toch?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:12

Sure, helemaal gelijk, poes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:14

Als jij weer gaat argumenteren, ga ik dat met plezier ook weer doen ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:18

Hoho, is dat een uitdaging? Truste Poes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:21

Ga jij maar lekker slapen ja ;) Hoef je hier tenminste niet met onbenulligdheden de pagina te vullen :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:26

Nee, dat doe jij met je wijsheden. Je bent echt lichtgeraakt, gezien je laatste opmerking.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:27

Ik heb helemaal geen wijsheden, ik wil graag discussiëren, alleen met jouw vorige uitspraken weet ik echt niet wat er van argument uit te halen valt?

En als je niet wilt dicussiëren, hoef je echt niet op een discussieforum te posten, de kroeg is net zo gezellig toch?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:39

Ja, heel gezellig. Dank je poes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:41

setteke schreef:
poes schreef:

Zelfs het gewicht van de teugels een het bit voelt een paard. Er zijn mensen (zoals de franse school) die dressuur rijden met de teugels in een boogje, mét aanleuning. Aanleuning hoeft niet met een absoluut gewicht een druk te zijn, zolang de verbinding maar constant is en vooral, dat het voldoet aan de definitie van aanleuning, namelijk dat het paard de hulpen van achter naar voor duidelijk doorlaat en zonder protest ontspannen volgt!

Nou poes, hier kan ik niets mee, boogjes en aanleuning, dat is echt wat anders ;) . Aanleuning is echt niet alleen de hand, er zijn meer factoren.

.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:49

Heb je je zwarte schaap? Poes? Enne leuk, hier gaat het heul niet over, de ts vraagt naar heel wat anders.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:35

Poes.

Het doel van de dressuur:
Het paard ontwikkelen tot een happy atlete dmv. een harmonieuze en systemische opleiding. Daarbij worden de natuurlijke eigenschappen van het paard verder ontwikkeld. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam, soepel en los in zijn bewegingen gemaakt waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stant komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
- De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
- De ontspanning
- De aanleuning
- De impuls
- Rechtgericht zijn
- De verzameling.

En om het even duidelijk te maken Poes:

Ontspanning:
De taktmatige bewegingen zijn alleen juist als ze over een verende rug gaan en de spieren van het paard ongedwongen en soepel worden aangespannen. Alleen een paard dat zowel psychisch als fysiek obtspannen is, kan ontspannen gaan en tot volledige werkwilligheid en prestatievermogen komen. Alleen vanuit de ontspanning kan het paard tot de juiste aanspanning komen.

Nageeflijkheid:
Nageeflijkheid is losgelatenheid in nek en kaakgewricht ontstaan vanuit een vermeerderd ondertreden van de achterhand. Het paard ontspant zich in het nek- en kaakgewricht en laat zo de hulpen doorkomen.

Aanleuning:

Onder aanleuning wordt verstaan: de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft opgenomen.

Snappie?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:41

juist. dus aanleuning en nagevelijkheid komen vanuit het paard ,dat krijg je van het paard. daar heb je dus als ruiter voorzichtig mee om te gaan want als jij te groot bent met je hand verlies je deze verbinding. je paard loopt dan misschien wel in een krul maar die heeft niets met aanleuning of nagevelijkheid te maken.
kontaktteugel neem je en aanleuning en nagevelijkheid krijg je...[als je het goed doet]

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:55

Juist. :)

Zo moet het duidelijk zijn toch?

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:29

:\ ..

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:46

Waarom zeg je toch altijd Poes in elke zin die je hier neerzet, setteke?