Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:47

je hebt nu een dubbelgebroken trens, je instructrice zegt
"bit moet dunner"
oplossing, ga naar ruitersport zaak met je bit en zeg
"die moet ik hebben , maar dan iets dunner"
et voila, probleem opgelost

als je op bokt vraagt naar scherpere bitten krijg je precies wat je nu gekregen hebt , vragen die vaak heel terecht zijn over jouw kunde en de kunde van je instructie
waarom?
omdat je ok scherp vraagt en in de basis ieder paard op niet scherp gereden hoort te kunnen worden.
ook botte, luie flegmatieke parden kun je prima aan de hulpen krijgen met een standaard bit en uitrusting, kost alleen wat meer werk dan een een scherper bit er in hangen

hoewel iets dunner niet scherper hoeft te zijn , ligt maar net aan de ruimte die vrij is in de mond

en ik zou me wel even achter mijn oor krabben ivm instructie
zodra instructie wil dat er een knikje in zit, gan bij mij de nelletjes rinkelen, wand dat klinkt meer als krul dan als nagefelijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:17

Begrijp ik nou goed dat de TS zo'n knikje wil terwijl het paard op de foto daar moeite mee heeft? En dat ze denkt dat ze met een ander bit dat knikje kan bereiken ipv met gewoon het paard actief van achter naar voor rijden?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:25

nanoeh schreef:
nee maar dit is van een poosje terug :

http://i49.tinypic.com/s4yvtc.jpg

en hier zie je dat hij dat laatste mooie knikje niet maakt. hij kant het wel, maar vind het moeilijk en doet het alleen als ik echt aan het bit ga zitten wat er (denk ik) nogal gemeen uit ziet maar dat komt weer omdat dit bit waarscheinlijk te groot is.

PS: niet op mijn houding letten, ik was op een vreemd terrein en nogal gestresst :P

Je moet gewoon niet aan het bit zitten, maar lekker voorwaats drijven, naar je hand toe rijden en niet terugwerken met je hand. ;)
Het ziet er bij mij ook gewoon gemeen uit als ik in de mond ga zitten, bij iedereen wel denk ik, denk niet dat dat persé aan het bit moet liggen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-10 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote verwijderd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:38

Volgens mij kun je beter een andere instructrice gaan zoeken ;) .
Spelen met het bit slaat nergens op, de handen moeten stil en rustig zijn en zo min mogenlijk aan het bit zitten.

Ik denk eerder dat jou paard een balans probleem heeft. Een paard kantelt vaak zijn hoofd bij balans problemen/scheef zijn.
Beter is het iemand te zoeken die eens ergens anders naar kijkt dan alleen het hoofd in de krul.

Ik denk dat een scherper bit alleen maar averechts gaat werken omdat het in het lijf van je paard gewoon nog niet goed zit.
Mijn paard geeft ook wel na met een stangbit maar als hij niet in balans is zal dat niet komen door de ontspanning en rechtgerichtheid als hij juist wel in balans is geeft hij ook na met een bitloos hoofdstel of met een simpel halster aan de longeerlijn. Voor nageven heb je dus geen bit nodig alleen maar een coorect gereden paard.

succes ermee.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:41

Weer een tip vanuit de hoek 'bitloos'.

Ik heb zelf verschillende paarden bijgereden en ingereden. Ook hele lastige paarden, maar mijn eigen paar spant de kroon.

1) als je geen scherper maar een dunner bitje zoekt, ga gewoon met je bit naar de ruitersportzaak en vraag om 'dit bit, maar een paard mm dunner'.

2) als je echt een scherper bit zoekt omdat je paard bvb. afgestompt/ruw is: probeer eens dubbel te rijden (bitloos en met bit) om je paard wat gevoeliger te maken voor jouw hulpen. Ik zeg niet dat je bitloos moet gaan, maar dit heeft voor mijn paard fantastisch geholpen! Ik rijd hem nu helemaal bitloos, maar dat is je eigen keus.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:41

Moderatoropmerking:
En ook in dit topic weer zeer flauwe/kinderachtige en offtopic opmerkingen verwijderd. TS vraagt advies over een bit, niets meer en niets minder, graag ontopic blijven en gewoon vriendelijk blijven reageren. Dat geld uiteraard ook voor de TS zelf.
Inmiddels worden er hele fijne adviezen gegeven, waarvoor dan ook een dikke pluim! Als we zo door kunnen gaan in dit topic blijft het een goed informatief topic waar iedereen iets aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:12

Het kan heel goed zijn dat je huidige bit te dik is voor jouw paard.
In dat geval is het goed om op zoek te gaan naar een bit dat wèl past.
Maar wie gaat jou daarin adviseren?

In je berichten heb je het vaak over het "knikje" dat je paard volgens jou en je instructrice moet maken. En dat zou dan met het bit en kneepjes moeten gebeuren? Dan verkrijg je slechts een valse knik, daar heb je niks aan en zegt ook helemaal niks, behalve dat je dan voldoet aan het plaatje wat je blijkbaar graag ziet (en velen met jou).
Een "knik" is het gevolg van goed rijden (nageeflijkheid, aanleuning, balans, zelfgedragenheid, op 4 benen lopen etc). Het is dus is wat je krijgt en nièt neemt.

Jammer trouwens dat je op zoek bent naar een scherper bit, en niet naar een vorm van samenwerking en goede communicatie met je paard, op een respectvolle en paardvriendelijke manier.

Jana_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:13

Hallo,

Bij Eurohorshop hebben ze een zeer fraai gebroken Bit zag ik gisteren. Zeer fraaie site....
Dat zijn Bitten van Busse Reitsport uit Duitsland. Super goede kwaliteit. heb er zelf een sinds een aantal jaren en deze blijft ook heel lang mooi. (verweert niet)
Deze maand krijg je ook nog korting 10% daar... *D

Kijk zelf maar even...
http://www.eurohorseshop.com

Succes gewenst!

Groetjes Jana!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:15

Joviban, dat is precies zoals ik het had willen verwoorden en zoals het er op zo'n laat tijdstip als ik gepost had niet helemaal uit kwam :P

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:00

Citaat:
me intrictrise heeft gezegt dat ik een wat scherper bit moet kopen want deze is nogal dik.
maar ze heeft geen merk genoemt of soort

Bedoelt jouw instructrice niet dat je paard te weinig ruimte in de mond heeft voor het bit dat je nu gebruikt?[/quote]

Nee dat bedoelt ze zeker niet ;)[/quote]

Ik heb het hele topic goed door gelezen.. En je spreekt jezelf, misschien onbewust, tegen. Want in de quote hierboven heeft je instructrice zeker niet gezegt dat je een dunner bit moet, omdat deze te dik is. Alleen scherper.

Ik heb het idee dat je, om van het gezeur af te zijn maar gewoon zegt dat hij wel dunner moet zijn, en niet scherper. Maakt mij niet uit, het zal me een worst zijn, maar ik hoop dat je wel goed nadenkt voor je er een ander bit in gooit.. Een scherper bit is zelden nodig, en ik zal het bijzonder sneu vinden als je paard een scherp bit in zijn mond krijgt, terwijl hij het alleen maar moeilijk vind om zo te lopen als jij wilt. Ik denk dat je meer op lost met trainen.

Dit wou ik je toch even mee geven..

Benfan

Re: Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:18

Ik las deze topic en kreeg direct een verhaal in mijn hoofd over een man die naar de gamma gaat voor een plank hout. Het moest wel een beter plank hout zijn dan dat hij al had maar hij wou advies inwinnen over planken hout bij een medewerker van Gamma

man: ik zoek een beter plank hout dan die ik al had, hij is voor een project
medewerker: wat voor project is het meneer?
man: dat maakt niet uit, ik wil een beter plank hout hij moet steviger zijn dan de vorige.
medewerker: is het voor buiten of voor binnen? wilt u een ombouw maken of een stoel bouwen? is het voor een schutting?
man: ik hoef u niet te vertellen wat ik ga bouwen, ik zoek een plank hout! ik hoef geen advies over hoe ik mijn project moet maken
medewerker: het probleem is meneer dat als u mij niet vertelt wat voor project u heeft ik u niet kan adviseren. Ik kan u harthout meegeven maar dat is niet nodig voor een ombouw. Maar als ik u een simpele grenen plank geeft dan is deze niet afdoende voor een schutting
Man: dat kan we zo zijn! maar ik werk samen met iemand aan dit project en die vetelde mij dat ik een ander plank hout moest halen. Een betere sterker stuk hout dan wat ik had. U hoeft mij alleen dat plank hout te verkopen en mij niet te vertellen hoe ik mijn project klaar moet maken.

Je ziet dat de medewerker absoluut niks kan, hij wil graag weten wat het project is zodat hij de man de juiste plank hout kan verkopen. Zo is het ook met bitten, er zijn 10.000 scherpere bitten dan dat jij al hebt, maar als wij niet weten wat jou 'project' is dan kan jou niet het advies gegeven worden dat je graag wilt hebben. Je zou dus eigelijk kunnen zeggen dat jij net als die man net zo goed niet het advies kunt gaan vragen zolang de medewerker of wij niet weten tegen welk probleem je oploopt. Vraag anders je lesgever welk scherper bit je erin moet hangen in plaats van advies te vragen op een forum.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:22

het enige wat ik in je op zie is de vraag hoe kan ik mijn peerd beter pijn doen met een bit, omdat ik te lui ben om er voor te werken..

walgelijk dat je je paard pijn wil doen met een scherp bit..
bleh waar heeft ie dat aan verdient ?

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:14

Wat zijn sommige mensen toch dom op bokt :+
Ze geeft aan dat ze een dunner bit nodig heeft, omdat deze te dik is voor zijn mond.
Als ze een dunner bit koopt die wel in de juiste dikte heeft, zit dat juist fijner dan zo'n dik bit.
Zij heeft er zelf van gemaakt dat een dunner bit scherper is, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:26

LisaMS schreef:
Ze geeft aan dat ze een dunner bit nodig heeft, omdat deze te dik is voor zijn mond.
Als ze een dunner bit koopt die wel in de juiste dikte heeft, zit dat juist fijner dan zo'n dik bit.
Zij heeft er zelf van gemaakt dat een dunner bit scherper is, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn!

lees mijn post eventjes.. Klein stukkie boven jou post.. Daar zegt ze nog heel duidelijk dat het niet het geval is dat het bit te dik is voor de mond van het paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:33

Ik vraag me dan af wat voor advies we moeten geven in deze??
Ze zoekt een scherper bit, maar verteld niet wat nu daadwerkelijk de problemen zijn WAARVOOR ze een scherper bit nodig heeft!
Wil ze een scherper bit..raad plaag dan even de sites van de verkoop sites die alles verkopen voor paarden...dus ook bitten...en koop een stang of zo!
Een zwaarder bit is zo te vinden ( zou haar instructrice trouwens ook moeten weten en die is denk ik ook de beste in kunnen helpen wat voor bit, maar goed!!)
Ga dus niet vertellen dat we kinderachtig zijn en maar met zware bitten moeten komen om TS te helpen!
Sorry Tanja, maar deze gaat er bij mij niet in!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:49

dankjullie wel voor de reactiie's

maar reactie's zoals : je moet zo en zo rijden en dit en dat niet doen hoef ik niet want ik weet zelf hoe mijn paard het best bereden moet worden en wat hij wel en niet moeilijk vind !...

Ik heb vandaag met een wat dunner bit van me vriendin gereden (niet scherper maar alleen dunner) en dit ging stukken beter ! hij heeft voor dat dikkere bit wat ik normaal gebruik geen ruimte in zijn mond en gaat daardoor minder fijn lopen..
maar ik ga maandag meteen precies dit bit kopen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:54

Moderatoropmerking:
laten we hier elkaar gewoon respecteren en niet op de man gaan spelen.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:59

Oke sorry !

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:55

zorro schreef:
LisaMS schreef:

lees mijn post eventjes.. Klein stukkie boven jou post.. Daar zegt ze nog heel duidelijk dat het niet het geval is dat het bit te dik is voor de mond van het paard.

Volgens mij snapte ze zelf niet helemaal waarom haar instuctrice dat zei

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:19

gehehe 6 pagina's verder :P en na veel bombarie hier,,, toch nog geslaagd voor een bit maar dan dunner---- welk bit is het geworden dan ? :D ;) fijn dat je paard hier goed op reageert en hier ook hopelijk ook goed op blijft lopen ;)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 21:39

@ MarissaM :

haha ja inderdaad :P.
het zijn er meer dan 6, een MOD heeft een stuk of 2/3 pagina's verwijderd :+
ehm.. ik heb nu een dubbelgebroken HH trens. koperen bit met zilveren ringen.. ik zal hem even opzoeken als ik hem kan vinden..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 21:47

Afbeelding
Koperkleurig, mondstuk 16 mm dikte. Samenstelling van 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer. Door deze samenstelling worden de bitten goed door het paard aangenomen en wordt het kauwen bevorderd. Voor een nog betere communicatie tussen ruiter en paard.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:30

6 pagina's lang gezeur om er vervolgens achter te komen dat je een dunner bit moest omdat er te weinig ruimte in zijn mond zat? Ik vind het een beetje vreemd dat je dat niet gewoon direct zei ipv zo moeilijk te zitten doen. Dit was allemaal helemaal nergens voor nodig geweest.

Ik moet zeggen dat ik je zo niet echt serieus kan nemen. Als je zo frecking weinig vertrouwen hebt in de mensen hier op het forum vraag dan geen advies.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:54

Benfan schreef:
6 pagina's lang gezeur om er vervolgens achter te komen dat je een dunner bit moest omdat er te weinig ruimte in zijn mond zat? Ik vind het een beetje vreemd dat je dat niet gewoon direct zei ipv zo moeilijk te zitten doen. Dit was allemaal helemaal nergens voor nodig geweest.

Ik moet zeggen dat ik je zo niet echt serieus kan nemen. Als je zo frecking weinig vertrouwen hebt in de mensen hier op het forum vraag dan geen advies.

maar dan nog wil ik nog steeds wel tips over dunneren bitten..
welk merk valt goed in de smaak en welke niet enz.?
ik krijg veel pb's hierover en daar ben ik ook blij om dus liever hou je je er buiten als je het er niet mee eens bent, dankjewel !

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:22

het gaat mij er slechts om dat als je had gezegt "ik zoek een dunner bit want die van mij is te dik" had je jezelf een hele hoop gezeur bespaard. Als je dan ook nog geheimzinnig gaat doen -niet willen vertellen waarom- en vervolgens gaat klagen over de andere bokkers - dat gezeik altijd!- met hun goed bedoelde adviesen dan vraag je toch gewoon om problemen? je hebt het jezelf wel een beetje op de hals gehaalt.