voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

applejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:05

FriesWytske schreef:
Nee.

Wellicht kun je je iets korte antwoord nader verklaren.
Ik dacht: Hij heeft ruimte aan de achterkant wat toch iets opgevuld dient te worden?

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:21

Dat voordeel kan ik me wel bedenken:
Vooral bij het springen bij de landing van het paard (en ruiter), komt er meer druk op de rug van het paard aangezien de ruiter in principe ook weer land op de rug van het paard.
Ten eerste verzacht een bontje die klap een beetje, zeker tegenover een gelpad of iets dergelijks.
Ze liggen er vaak tussen voor net die kleine dingetjes aan het zadel wat niet goed past. Die gelpad stopt het hele kleine beetje doorschuiven van het zadel, wat een bontje niet doet.

Door dat kleine beetje speling word de rug minder belast op een vervelende manier. Ook wanneer men dressuur rijd, dan is dit wel een stuk minder dan wanneer we springen.

Ik heb er zelf een bontje onder liggen. Het zadel dat op mijn paard licht past prima, en wanneer je een bontje hebt van een beetje kwaliteit kan dit de pasvorm van je zadel niet belemmeren. Het zadel zal alleen wat hoger komen te liggen..

applejoo

Re: voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:46

Het is inderdaad ook onder een springzadel. Dus het leek mij in dit geval ook alleen maar voordelig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 07:15

Debbie_N schreef:
Ik heb er zelf een bontje onder liggen. Het zadel dat op mijn paard licht past prima, en wanneer je een bontje hebt van een beetje kwaliteit kan dit de pasvorm van je zadel niet belemmeren. Het zadel zal alleen wat hoger komen te liggen..

Hier spreek je jezelf behoorlijk tegen, want een zadel dat "alleen"wat hoger komt te liggen , betekend ook dat de boom smaller word, en zadel dus kan gaan knijpen.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:26

CM_ schreef:
Debbie_N schreef:

Hier spreek je jezelf behoorlijk tegen, want een zadel dat "alleen"wat hoger komt te liggen , betekend ook dat de boom smaller word, en zadel dus kan gaan knijpen.

Dat klopt inderdaad, maar naar mijn idee en dat van de zadelmaker ligt het bontje plat op het paard en dus niet mee in de vorm van het zadel. Hierdoor word de boom niet smaller.

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:35

Helpt het niet tegen harde schokken als de ruiter in het zadel slecht neerkomt?
Alle paarden van de manege hebben namelijk een bontje :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:10

Natuurlijk maakt hij deze wel smaller, want omdat een zadel gebogen is, wordt de binnenste ruimte smaller.

applejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:02

En toch zie je er ook genoeg in de Z met een bontje rijden!

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:34

CM_ schreef:
Natuurlijk maakt hij deze wel smaller, want omdat een zadel gebogen is, wordt de binnenste ruimte smaller.

Ik denk dat wij ook een beetje verschillend denken aan het neerleggen van het bontje.
Mijn bontje licht namelijk plat op het dekje en niet mee in de vorm van het zadel.
Daardoor komt het zadel dus alleen wat hoger te liggen en hoogstens wat breder. Als het bontje mee gaat in de kamer van het zadel dan word het inderdaad smallen. Zelf heb ik nu net een ander paard wegens omstandigheden en het bontje eronder is de oplossing omdat dit paard net ietsje breder is. In plaats van de boom te laten vermaken met infrarood voor weet ik hoeveel geld. Of denk ik nu heel dom na over dat bontje? Kan ook.

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:59

Ik heb verdere berichten niet gelezen, alleen de OP.

Ik heb hier de afgelopen 2 jaar 3 zadelmakers gehad. Ik heb altijd met bontje gereden maar hun raden mij dat allemaal sterk af omdat je zadel word aangemeten zonder bontje en je het zadel door het bontje smaller maakt waardoor je het zadel dus eigenlijk te smal voor je paard maakt. Rijd nu zonder bontje en dat gaat prima :)

applejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:08

M'n.. Mijn ene zadel is dus iets te groot. Dus een bontje vult goed op. :-)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:10

Ik kan gewoonweg geen passend zadel krijgen voor een van de pony's hier, dus het was; of drukplekken, of een bontje eronder.
Keuze was snel gemaakt :=
( zeer actief op zoek nog, maar tot die tijd zitten we het zo maar uit)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:17

ik heb dus springzadel met cair dan zou een bontje overbodig zijn
en net wat hier gezegd word passend zadel is het toch niet nodig

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:21

Mijn zadel is wat te breed vooraan, dus een bontje is de VOORLOPIGE oplossing. Ik ben ondertussen aan het sparen voor een net, goed passend zadel zodat ik geen bontje meer nodig heb.

meikexquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:40

Ik rijd nu ook met bontje ik weet niet precies of het zadel wel of niet goed zit in ieder geval is ze wel jong dus heb ik hem er wel onder alleen vraag ik af of dat dan wel goed is

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:43

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:52

een zadel moet gewoon goed passen ook zonder bontje, je kan bij een moeilijk paard ook een zadel op maat laten maken.
een goedpassend zadel is zoveel waard een slechtpassend zadel belemmerd de rug ga zelf maar op een maat te kleine of te grote schoenen lopen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:18

Ik heb tijdelijk met een bontje gereden. Mijn eerste paard had wat financiële kater achtergelaten. Toen ik mijn nieuw paard kocht, was ik dus iets terughoudender. Ik heb haar 2 maand met een niet perfect passend zadel (lag goed maar was iets te wijd) gereden om eerst te zien of het wel bleef klikken tussen ons. Na die twee maand een zadel laten passen door de zadelpasser, oud zadel voor een klein prijsje verkocht en bontje erbij.

Als je zadel goed past, zoals het hoort, hoeft het er helemaal niet onder. Het gaat je zadel alleen maar smaller maken waardoor het niet meer past