bit opwarmen voor het indoen, wie vergeet dat (niet) ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Re: bit opwarmen voor het indoen, wie vergeet dat (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:49

S'winters altijd :)
Zou zelf ook niet zo'n koud ding in m'n mond willen!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:25

Ik doe 't bit (als ik er aan denk :D ) even onder de warme kraan. De warme kraan zit aan het einde van de gang dus hij koelt mooi wat af als ik terug loop. Vind eigenlijk dat ik daar altijd aan moet denken, volgens mij is het heel naar zo'n koud ding in je mond, maar helaas vergeet ik het ook nog wel eens.. Ik doe 'm sowieso altijd even tussen m'n handen om de ergste kou er af te halen. Dat is automatisme, daar denk ik niet eens bij na haha.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:32

Dit is inderdaad een goede. Ik heb het ook nog nooit gedaan! Maar ijzer lijkt mij snel te vriezen, dus thnx voor de tip!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:37

Citaat:
Spijtig voorval : enkele jaren geleden, begon een mederuiter ineens te roepen dat haar paard uit zijn mond bloedde. Bleek dat hij blaren op zijn tong en mondhoeken had en dat er op sommige plaatsen het vel gewoon was afgescheurd. Het vroor toen hard en het meisje vond het al raar dat haar paard zijn hoofd had weggetrokken bij het aandoen van het hoofdstel. Nadien wist ze dus waarom.

Was dit in Siberië en had het bit een week buiten gelegen bij -40?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:41

Ik deed het vroeger ook meestal, vergat het ook wel eens. Heb nooit problemen mee gehad als ik het niet deed. En kan me ook niet voorstellen dat een paard zo snel flinke wonden in de mond kan krijgen. Ik weet ook niet hoe koud zo'n bit kan worden? En voordat er echt aan het bit wordt gezeten, dus de teugels oppaken en er echt aan gaan rijden, is het bit toch allang warm door de mond? Dat gaat neem ik aan aardig snel?

Ik rijd nu met een leren bit dus opwarmen hoeft niet meer.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:44

gaat niet alleen om of je problemen krijgt. Vind het wel zo vriendelijk naar je paard toe...

Ik warm m idd ook altijd even op. Altijd al gedaan. Ik houd m in mn handen en wrijf erover.
Zie weinig meiden dit doen.
Sommigen doen ook gewoon een vies bit weer in.
Die aangekoekte randjes zijn niet alleen vies maar lijken mij ook vervelend voelen in zn mond.

Zijn van die kleine dingetjes waar je ook even bij stil moet staan.
Zie bv ook meiden die een dekje onder het zadel doen en dan gewoon aansingelen.
Ik haal dan altijd eerst nog ff het dekje omhoog zodat die niet op de schoft drukt en haal de manen onder het dekje vandaan.
En trek nog even zijn benen naar voren om de huid onder de singel glad te trekken.

Allemaal van die kleine dingetjes waar niet iedereen bij stil staat.

Overigens rij ik meestal bitloos ;)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:45

Ja, ik doe het zeker wel!
Vind het niks als mijn pony een ijskoud bit in moet, zeker met die kou is het bit echt ijskouddd..
Lekker lang wrijven en lauw water, en dan maar een extra suikerklontje.. gaan ze er lekker op kauwen en wordt ie sneller warm.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:01

Hannah_Menno schreef:
En een paard heeft 'm zelfs in z'n mond! :)*

Waarom zou een bit vies zijn? Neem aan dat je 'm na het rijden goed afspoeld?

Het is dan ook mijn paard zijn/haar speeksel.... :? Tenzij jij vies bent van jezelf denk ik niet dat dit een :)* waard is? :+

Doe jij andermans kunstgebit ook in je mond als het goed afgespoelt is HM?

Maak je overigens maar geen zorgen om mijn paard, mijn hoofdstellen hangen binnen ;) Echt binnen... In de hal van ons huis. Dus niet in een kastje oid.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 07:37

Ik rij zonder bit dus ik heb dat probleem niet. Maar ik zou het bit zeker even warm maken!!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:13

in de winter hangen mijn hoofdstellen binnen dus dat valt wel mee anders deed ik het wel altijd hoor!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:17

Mijn hoofdstellen hangen op een niet al te koud plekkie dus ik hoef het niet te doen, het bit is meestal precies goed om in te doen. :)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:22

Ik doe het wel altijd in de winter!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:39

pharagirlke schreef:
Hannah_Menno schreef:
En een paard heeft 'm zelfs in z'n mond! :)*

Waarom zou een bit vies zijn? Neem aan dat je 'm na het rijden goed afspoeld?

Het is dan ook mijn paard zijn/haar speeksel.... :? Tenzij jij vies bent van jezelf denk ik niet dat dit een :)* waard is? :+

Doe jij andermans kunstgebit ook in je mond als het goed afgespoelt is HM?

Maak je overigens maar geen zorgen om mijn paard, mijn hoofdstellen hangen binnen ;) Echt binnen... In de hal van ons huis. Dus niet in een kastje oid.

Goed afgespoeld? Ja hoor, geen probleem! :D Denk alleen niet dat het past haha! :P

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:14

Deed het wel altijd, rij en langelijn nu al een tijd bitloos dus hoef daar niet meer aan te denken :D

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:50

Ik heb er wel aan gedacht toen ik voelde dat het bit koud was. En dat was het, bit was niet bevroren en ik kon het prima vasthouden dus echt ijskoud was het niet. En mijn paard doet nog elke keer vrolijk haar mond open voor het bit zonder dat ik ook maar iets opwarm.

Een bevroren bit indoen? Dan moet het heel nat en ijskoud zijn en bovendien ben je dan zelf ook met je hoofd ergens anders om het dan nog in de mond van je paard te stoppen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:51

Mijn hoofdstel hangt in een verwarmde zadelkamer, daar is het sowieso nooit kouder dan 18 graden, dus ik hoef mijn bit nooit op te warmen :P

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:59

ik houd hem binnen altijd even onder de warme kraan, met 10 seconde is ie warmer dan ik met handen in 5 minuten doe.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:23

Als het onder de 5 graden is verwarm ik het bit altijd even voor in mijn hand.
Een rotwerkje want ik heb snel koude handen :D
In de toekomst zal de zadelkamer waarschijnlijk verwarmd zijn waardoor het niet meer hoeft.

Akitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:26

Verwarmde zadelkamer biedt een optie

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:30

Ik heb een halsterhoofdstel, dus het bit kan ik heel makkelijk losmaken. Met vriesweer heb ik dus het bit in mijn broekzak als ik mijn fjord aan het poesten ben, dan nog even in mijn handen houden en hij krijgt een bitje op lichaamstemp. in zijn mond.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:40

Ik steek het bit even onder de warme kraan in de kantine. Als ik terug loop is ie wat afgekoeld en lauw :)
Vind het toch wat prettiger voor het paard, misschien zit het tussen m'n oren.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:36

Ik vergeet het nooit. Warm hem altijd tussen mijn handen. Vraag me alleen af hoegoed dat helpt, want als ik hem een minuut later tegen mijn wang houd, vind ik hem nog best koud.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:44

mischien lekker zonder bit gaan proberen. Je zult er verstelbaar van staan hoe gemakkelijk je paard het op pakt!

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:48

ik heb ook altijd koude handen, dus ik ben van weinig nut voor Bram als hij een bitje in krijgt. We zijn ook alleen nog maar aan het oefenen met bitje dus hij krijgt hem ook niet zo vaak in. + dat het hoofdstel in dezelfde ruimte hangt als waar de stallen staan en de ramen zijn vaak beslagen hoe veel we ook open zetten aan deuren en ramen, dus dan kun je mij niet wijsmaken dat zijn tong aan het bit vast blijft plakken..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:52

Jolliegirl schreef:
Weetje hoe snel een bit warm is in de mond?

Niets mis mee....

Zo'n klein stuk ijzer is zo warm.

Vastgevroren tongen geloof ik niet in.... :n

helemaal mee eens!