Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

Re: Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:27

@Anya ikzelf heb geen paarden, zoals ik vroeg hoe je dit dan moest doen , maar , zie bevoorbeeld mijn instructrice heeft 1dressuurzadel en 2springzadels endaarmee berijd ze alle paarden en ze heeft nog nooit een probleem gehad. en ja ik rijd gewoon veel op eigenaars paarden met eigen zadel, ik neem alleen het zadel van de eigenaars als het echt niet gaat of echt niet anders kan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:37

Tja dan heeft ze of mazzel dat haar paarden redelijk gelijk gebouwd zijn, of ze krijgt vroeg of laat wel problemen. Paarden kunnen veel hebben.. geven het doorgaans helaas pas aan als het echt al een hele tijd niet past.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:39

Het moeilijke aan een paard én het zadel is..... dat ze eigenlijk beiden recht moeten zijn, dus een scheve zadel op een recht paard is ALTIJD fout.....dus werk je altijd vanuit een rechte zadel, die bepaald het rechtgericht/balans en houding !
Veel jonge paarden in bep.mate scheef zijn.....
Veel jonge paarden nog op de voorhand lopen.....
ruiters/amazones scheef zitten/trekken of naar voren/achteren/links/rechts.......dus een afhankelijke zit hebben in plaats van een onafhankelijke zit .....
Paarden door oude blessures of verkeerd ingereden...... "scheef" kunnen gaan/blijven lopen, is afhankelijk van het been,hals,rug, hoeven enz. hoe ze dit zelf opvangen......
Is dit laatste niet te verhelpen dan moet het zadel aangepast worden naar de scheefheid van dit paard en is het paard sportpaard af en dus recreatie-paard....maar dit zadel moet je dan niet op een goed paard leggen, want dan krijgt het de problemen van dit blijvende geblesseerde paard....

Een niet goed passend zadel kan een paard geestelijk en/of lichamelijk kapot maken.....karakterveranderingen teweeg brengen.....

DUS ALS JE EEN 2DE HANDS ZADEL WILT KOPEN...., ALTIJD LATEN CHECKEN DOOR EEN GEDIPLOMEERDE ZADELPASSER EN VRAGEN OF HET GOED LIGT EN DESNOODS AANGEPAST WORDEN OP JOUW PAARD !
VOORAL ALS HET NOG VAN POSTUUR ZAL VERANDEREN (JONG PAARD).....VRAGEN OF HIJ ERONDER KAN GROEIEN !

EEN BOOMLOOS ZADEL IS NIET AAN TE BEVELEN ALS DIT SPEELT WAT IK HIERBOVEN AANGEKAART HEB.....

Een zadel moet gewoon goed liggen , maakt niet uit wat voor zadel het is of hoe duur het was.....!
Natuurlijk kan een aangepaste NIEUWE zadel goed liggen en na enige tijd weer aangepast moeten worden, vooral bij paarden in training !!!

Ja, ook ik ben "heilig", wat zadels betreft !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:14

Nimmy schreef:
Joolien schreef:
Mijn zadel past ook niet helemaal netjes, maar mijn paard loopt veeel soepeler dan voorheen...
Het hoeft dus niet dat een zadel 'perfect' past...

Dan denk ik dat jouw paard nog beter kan gaan lopen en soepeler worden met een optimaal passend zadel, ken meerdere paarden die ondanks het slecht passen (en dan had de mijne een zadel wat als een appelboor op zn rugspier inwerkte), wel ontspande en fijn liep, echter eenmaal een ander zadel (wat wel goed past), echt een wereld van verschil, veel ruimer, veel makkelijker door t lijf te rijden, meer rug en achterbeen gebruik...

Ik ben dus inmiddels helemaal om, een zadel hoort perfect te passen en regelmatig gecontroleerd te worden door iemand die daar verstand van heeft.

Dat is misschien wel zo, en in de toekomst wil ik weer aan een ander zadel, naarmate je op wat hoger niveau komt, is dat wel zo fijn.
Maar het probleem is, dat hij een hele moeilijke rug heeft. Althans, geen moeilijke rug, maar een heel hoog doorlopende schouder, waardoor bijna geen enkel zadel past.
Er is namelijk een gediplomeerde zadelman bij geweest, heeft 25!!!! zadels meegenomen en opgelegd, en niks pastte!!! Dus ik ben allang blij dat ik een beetje zadel heb...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:22

@Joolien, dan kom jij mss uit op maatwerk. Mijn paard heeft ook geen makkelijke rug, die heeft een smalle schoft en enorm brede schouder, ook geen fijne combinatie, maar toch heeft hij een super passend zadel op zn rug liggen, gewoon blijven zoeken en desnoods even hard sparen en voor maatwerk gaan.

Heb inmiddels al ervaren dat er zo veel paarden pas veel te laat aangeven dat het zadel slecht past en daardoor rugproblemen hebben, terwijl dat te voorkomen is.

En ook voor ruiters met meerdere paarden, die zullen op zn minst toch enkele zadels moeten hebben zodat er op elk paard wat passend komt te liggen, heb je geluk past 1 zadel op meerdere paarden en heb je pech heb je voor elk paard een ander zadel nodig.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:32

Ik ben nu met mijn vijfde zadel bezig in een kleine zes jaar.
De eerste vier heb ik op het ookg gekocht en tweedehands.
Mijn paard heeft een zeeer moeilijke bouw om daar een passend zadel voor te vinden.
Rondgeribt weinig schoft en een platte iet wat weke rug.
ZOek daar eens een gepast zadel voor.
NA het vierde zadel begon ik toch echt mijn nocht te krijgen en ben ik gaan rondkijken naar zadelmakers die ervaring hadden met paarden die een moeilijke bouw voor zadels heeft.
eerst rongebeld en kreeg een aan de telefoon die mij gewoon even grof zei dat ik beter min paard kon verkopen omdat daar geen passend zadel voor te vinden was.
Dat wa eenmalig voor mij dus want hij had mijn paard nog niet eens gezien.
Toen heb ik iemand erbij gehad van (ben de naam even kwijt maar ze doen voornamelij aan frysos)
En die zeiden dat het erg moeilijk zou worden en dat ik in de duurdere merken zou komen van rond de 2000 euro.
Toch even verder gekeken en toen kwam ik bij callista van trekkingssaddles en die heeft voor mij een super passend zadel gevonden voor maar 1000 euro en nieuw.
Zo uit de winkel en nu na dik een jaar past het zadel nog steeds super.
Ik ben dus eerst begonnen met gewoon kijken en kopen maar na alle zadelellende die ik heb gehad laat ik het voortaan doen door callista.
ZIj heeft ruime ervaring met zulk soort paarden en werkt ook nou samen met het ballinghof en neemt alle tijd voor.
De levertijd voor deze zadels is ong vijf weken maar dan heb je ook wat voor je paard.

Het merk is trowuens zaldi

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:01

Nog een kleine kanttekening: mijn paard is in de zomer anders (lees: meer/voller) bespierd dan in de winter. Hij piekt vooral tussen maart en oktober, als het enduranceseizoen in volle gang is. Daarna bouw ik af, wat inhoudt dat zijn bespiering ook enigszins anders wordt. Eind januari/begin februari gaat hij dan weer in training, waarna zijn bespiering weer 'normaal' wordt.

Ik gebruik onder mijn zadel sjabrakken van HAF. Daar kun je naar wens één of twee inlages in stoppen. Normaal gesproken rijd ik met één (= normale dikte), maar in die 'rustmaanden' heb ik er soms twee nodig. Hoe hard ik ook roep dat een goed passend zadel belangrijk is (als in: zonder kunstmatige onderleggers e.d.), ik ga voor die paar maanden in het jaar toch echt geen tweede zadel aanschaffen als ik het met een tweede inlage tijdelijk kan opvangen. Toen mijn paard in opbouw was na zijn peesblessure (en dus ook van bespiering veranderd was) heb ik ook tijdelijk met een onderlegger gereden tot hij weer op sterkte was. Leek me niet zo heel zinvol om voor die periode een ander zadel aan te schaffen.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:36

Ik heb hem bij mijn ruitersportzaak laten passen ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:06

Ik las net weer een HAW-topic met een jong paard waarin TS aangeeft dat het zadel niet past maar dat ze nog even wachten met een definitieve aanpassing/ander zadel. Maar paard is wel al een paar keer naar de osteopaat geweest omdat hij zo vastzit...

Hoezo dweilen met de kraan open?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 22:23

beantsje schreef:
Ik las net weer een HAW-topic met een jong paard waarin TS aangeeft dat het zadel niet past maar dat ze nog even wachten met een definitieve aanpassing/ander zadel. Maar paard is wel al een paar keer naar de osteopaat geweest omdat hij zo vastzit...

Hoezo dweilen met de kraan open?

Volgens mij weet ik over welk topic je het hebt....

Kop in't zand.....

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:32

ik had laatst een zadel gekregen! deze heb ik zelf gepast op mijn paard maar deze bleek niet te passen helaas! :P maar ja dat is eigen risico, deze mensen garandeerde mij dat het een vreselijk smal zadel was en speciaal voor extreem hoge schoften.

uiteindelijk paste ik het zadel zonder beugels, dekje en singel op mijn paard! maar bleek het zadel toen al op de schoft te liggen! en daar ga ik dus niet mee rijden! ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:34

Ik heb zelf een zadel besteld bij Hennig, helemaal op maat dus. En sterker, ik wil mijn oude zadel niet via marktplaats oid verkopen, omdat ik bang ben dat die dan de rug van een ander paard gaat verpesten, omdat hij niet goed ligt :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:42

Dhani schreef:
ik had laatst een zadel gekregen! deze heb ik zelf gepast op mijn paard maar deze bleek niet te passen helaas! :P maar ja dat is eigen risico, deze mensen garandeerde mij dat het een vreselijk smal zadel was en speciaal voor extreem hoge schoften.

uiteindelijk paste ik het zadel zonder beugels, dekje en singel op mijn paard! maar bleek het zadel toen al op de schoft te liggen! en daar ga ik dus niet mee rijden! ;)

Een breed paard kan ook een hoge schoft hebben; dus een paard met hoge schoft moet niet altijd een kleine boommaat hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:08

Ik ben ook niet heilig. Dacht het 'probleem' te vermijden door boomloos te beginnen met mijn jonge paard, maar juist daar kreeg ze problemen mee helaas. De eerste paar x met inrijden heb ik op een niet goed passend zadel gezeten, en toen wilde ik mijn eigen en dat werd dus boomloos. Maar goed, dat was niets, dus ben ik naar de divoza gegaan, en heb een wintec gekocht. Niet al te duur, alles erop en eraan. Daarna nog 2x terug gegaan voor een andere boom en toen leek het zadel goed te liggen. Zelf gekeken (= harstikke leek), vriendin gekeken (= ook een leek) en mijn instructrice heeft een vluchtige blik geworpen. Het lag goed :) Ontzettende gok en dat met een jong paard!!

Na 3 kwart jaar een zadel maker erbij gehaald, en gelukkig lag het zadel goed! Ofwel, mijn domme gok was niet zo heel dom geweest, iig nu niet meer want nu lag hij goed. Ietsjes moest hij worden opgevuld, maar was niet probleem veroorzakend vond ze. Mijn paard heeft ook nooit problemen gehad tot nu toe gelukkig (behalve dan met boomloos).

Mocht ik nu een zadel gaan kopen, dan laat ik er gelijk een zadelmaker bij komen, want nu weet ik ook wat meer van wat er fout kan gaan bij een verkeerd zadel. Mocht ik er eentje kopen via marktplaats oid dan eerst passen en kijken met mijn eigen oog, en daarna gelijk een zadelmaker erbij voor definitieve keuze. Vind een goed zadel wel heel belangrijk.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:37

Wat dit betreft ben ik dan wel 'heilig'.. :+
Ik heb met al mijn paarden (zelfs de shetters.. ) altijd gelijk een goed zadel gekocht, en er een zadelmaker bij gehad. Nu heb ik gister een nieuw paard gekocht, en die gaat toch ook eerst naar een da (om o.a. z'n rug te laten nakijken ) en daarna krijgt ook hij een (nieuw) goed zadel aangemeten door een zadelmaker die goed bekend staat.
Wat dit betreft ben ik gewoon super voorzichtig met die paarden. Je kan er zoveel meer lol van hebben door gewoon een goed zadel :j .

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:46

Eerder niet, maar tegenwoordig ben ik ook erg heilig daar in.
Alle ellende die je er mee kunt besparen zijn de extra kosten echt wel waard!!