De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:32

Ik heb meerdere lage neusriemen. Voor mijn IJslanders, waarbij het dan weer een stuk gebruikelijker is. Maar heb ze wel doelbewust aangeschaft, omdat mijn paarden net zadelmak waren toen ik ze kocht, en ik er in het verleden goede ervaringen mee had bij jonge paarden. En omdat ze nogsteeds goed bevallen, heb ik het niet veranderd.
Persoonlijk heb ik trouwens een blóedhekel aan sperriempjes. Als het moet omdat het beter is voor het paard hang ik wel een combi-neusriem om, maar liever niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:23

Skessa_ schreef:
XladyX schreef:
ik heb ook een poosje met lage neuriem gereden. Dit was omdat ik gehoord had dat vooral veel jonge paarden er lekkerder op zouden lopen. Ik heb 'm dus een poosje gebruikt in combinatie met een echt IJslands hoofdstel. Ik vond 'm schitterend! helaas is nu een gedeelte van dit hoofdstel kapot gegaan, waardoor ik weer met een gecombineerde neuriem rij, maar ik merk weinig verschil met rijden ermee. dit komt voornamelijk omdat ik meestal zonder druk op de teugels rij ivm met hoe ver hij is in de africhting.

Hoofdstel staat echt heel mooi bij je paard!
Weet niet wat er precies kapot is aan je hoofdstel. Maar de neusriemen en kopstukken zijn ook los te bestellen.

bedankt voor de tip, maar alleen het kopstuk is kapot (in 3'en gebroken) en dat is wel te maken denk ik, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad om het weg te brengen om te laten repareren. :o

(ik heb dit hoofdstel in IJsland zelf gekocht, dus zelfs zou ik een nieuw kopstuk kopen zou 'ie nooit hetzelfde zijn ;))

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:35

gebruik hem niet
-is verschrikkelijk leelijk (naar mijn mening)
-is enkel voor africhten
-is moeilijk te vinden

een engels hoofdstel is
-makkelijk te vinden
-makkelijk te bevestigen
-ook voor deel mooier (mijn mening)

en een mexicaans is
-beter bij het springen en hevige paarden(door extra druk op de neus)
-moeilijker te vinden als een gecombineerd maar makkelijker te vinden als een africhtinghoofdstel
-duur
-wel zeer mooi naar mijn mening

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:38

waar ik op ponykamp ga gebruiken ze bij alle paarden een lage neusriem

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:25

samj1 schreef:
gebruik hem niet
-is enkel voor africhten
-is moeilijk te vinden

een engels hoofdstel is
-makkelijk te vinden
-makkelijk te bevestigen

en een mexicaans is
-moeilijker te vinden als een gecombineerd maar makkelijker te vinden als een africhtinghoofdstel
-duur

Dus de reden "beter voor paard" daar doe jij niet aan?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:29

samj1 schreef:
gebruik hem niet
-is enkel voor africhten
-is moeilijk te vinden

een engels hoofdstel is
-makkelijk te vinden
-makkelijk te bevestigen

en een mexicaans is
-duur

dit is wel heel kort door de bocht.
volgens mij is een lage neusriem vele malen makkelijker te bevestigen, want daar hoef je maar één sluiting vast te maken, ipv twee (indien je met sperriem rijdt). En dat ze moeilijker te vinden zijn betekend niet dat ze slechter zijn.

tuurlijk heb ik ook een mening wat ik mooier vindt, maar Billy gaat toch echt voor. als Billy lekkerder zou lopen op een lagere neusriem zou ik daarmee gaan rijden en niet koppig doorrijden met een Engels- of Mexicaans- hoofdstel. jij wel dan? :7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:42

Rustig dames. Het is een jongetje van 12. Dat meer weet dan ik wist toen ik 12 was. En het is herfstvakantie. 't Hoort er bij.

Abeltje77

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:45

nou, als dat jongetje van 12 'mans' genoeg is om op internet zijn mening te verkondigen mag hij er ook mans genoeg voor zijn om te lezen dat mensen het daar niet mee eens zijn, toch?

Aikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:46

Als een paard hierdoor fijner is te rijden, moet je gerust met een lage neusriem rijden. Dat heeft niets met de mode of 'in' zijn mee te maken :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:47

Ja natuurlijk Abeltje 77. Ben ook benieuwd of er nog een reactie komt. Als hij het hele topic gelezen heeft is hij er denk ik inmiddels achter dat een lage neusriem niet alleen voor africhting is (wanneer stopt africhting eigenlijk?)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:48

Nou.... bij mijn 17-jarige is die nog steeds niet gestopt :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:51

Precies. En ik klim al meer dan 21 jaar zo nu en dan es op een paard en kan ook nog steeds niet rijden.

En zo werkt het bij twaalfjarige jongetjes ook. Hij is nog lang niet uitgeleerd. Maar laten we hem dan niet meteen afkatten.

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:54

en engels met neusriem enkel ik zeg enkel mijn mening trouwens mijn paard is 6 jaar en nogal hevig graag steigeren en bokken voor hem past een mexicaans hoofdstel beter ik gaf mijn mening wat jullie mening is niet die van mij en trouwens bij ons op de manege heeft er geen 1 een africhtingsriem van de opgeleide paarden

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:55

Ik zie juist bij mij in de omgeving heel veel mensen ineens met een lage neusriem. Er is 1 mee begonnen, en vervolgens zie ik ze steeds vaker. Is toch ook niks mis mee. Vind het mooi staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:55

Oooh ik vind een lage neusriem zo verschrikkelijk lelijk.. Echt echt echt verschrikkelijk lelijk. :))
En zolang je een gecomb. neusriem niet strak aan loopt te snoeren werkt ie hier goed. :D

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:56

ik ben dan wel 12 maar rij al van mijn 4de en laat me zeker niet op mijn kop zitten door een paar "volwassenen" die het denken beter te weten

Pippeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:57

Je ziet het niet vaak meer :P.
Maar als je pony er beter op loopt doe het dan gewoon !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:57

samj1 schreef:
en engels met neusriem enkel ik zeg enkel mijn mening trouwens mijn paard is 6 jaar en nogal hevig graag steigeren en bokken voor hem past een mexicaans hoofdstel beter ik gaf mijn mening wat jullie mening is niet die van mij en trouwens bij ons op de manege heeft er geen 1 een africhtingsriem van de opgeleide paarden

Prima, iedereen heeft z'n mening. Alleen is er ook al het een en ander aan feiten (dus geen meningen) gepost over de werkingen van de verschillende neusriemen. Heb je dat ook al gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:59

samj1 schreef:
ik ben dan wel 12 maar rij al van mijn 4de en laat me zeker niet op mijn kop zitten door een paar "volwassenen" die het denken beter te weten

Ach, als jij en je paard een andere neusriem fijner vinden dan maakt het ook niet uit wat andere mensen ervan denken :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:59

Heb m drie maanden tijdens de africhting van mijn paard gebruikt. En nu; geen neusriem meer, zowiezo nergens voor nodig (als je paard tenminste zn mond bijeen houdt) en in de western (de tak van sport die ik beoefen) niet gebruikelijk en gewenst.

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:00

hestejente schreef:
samj1 schreef:

Prima, iedereen heeft z'n mening. Alleen is er ook al het een en ander aan feiten (dus geen meningen) gepost over de werkingen van de verschillende neusriemen. Heb je dat ook al gelezen?

nog niet neen

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:01

Ik vind zo'n lage neusriem eigenlijk wel stoer :P Nog nooit geprobeerd, maar misschien toch maar eens een poging doen!
Als een paard er beter op loopt, waarom niet?
IJslander van m'n vriendin is wel heel lang gereden op een lage neusriem totdat ie kapot ging en ze toch over zijn gegaan op de 'gewone' gecombineerde neusriem. Maar zoals al eerder gezegd, bij IJslanders zie je het vele meer ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:04

samj1 schreef:
hestejente schreef:

nog niet neen

Het is heel leerzaam wat daar staat. Voor iedereen. Jij lijkt me een intelligente jongen die over dit soort dingen wel na wil denken, of niet? Het is ook niet dat wij belerend over willen komen Sam (ik in ieder geval niet), en er is ook niet één waarheid. Wat per paard goed werkt is heel verschillend. In jouw eerste post gaf je een paar stereotyperende generalisaties. En die zijn op z'n minst erg kort door de bocht.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:09

Zoals ik al zei; een neusriem is overbodig, tenzij je paard zijn mond open spert of zijn kaken kruist. Je hebt er dan meer controle mee. Als je paard gewoon lekker loopt (en je bent niet aan wedstrijdreglementen gebonden oid) wat let je om lekker zonder neusriem te rijden?
En nee, ik ben geen natural, wel een practical; less is more! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:11

Oh, ik ben ook heel practical. En een neusriem (of kinketting, of kinriempje aan de bitringen) is er bij mij als flosbeveiliging. Zelden nodig maar de keren dat ik het nodig had deed 't z'n werk.