Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:22

Bij mij staan van de 3 paarden maar eentje met halster (alleen buiten, in de stal nooit), om de simpele reden dat ze anders niet meer te vangen is. Wij kunnen wel de paarden vanaf huis zien lopen, dus er kan eigenlijk alleen iets gebeuren als er niemand is..

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:27

beantsje schreef:
Op mijn pensionstal worden ze altijd omgelaten in de wei.
Keuze heb ik dus niet.
Paardentango schreef:
De nylon halsters, en daar gaat het om, gaan niet meer stuk, daar zijn ze op gemaakt.

Daarom draagt mijn paard een leren halster; die knapt wel als hij echt gaat hangen.

Bij ons op stal staan ze ook met halster om in de wei, en ik heb dus ook geen keuze.

cheyentic schreef:
Bari schreef:
@ cheyentic...ik ben aan het zoeken en alsik het vind stuur ik je een pb

+:)+ anders ga ik vanavond ook ff opzoek :D

Als jullie een halster met klitteband gevonden hebben willen jullie mij dan ook even waarschuwen ik wil er ook graag 1!

Plaisir

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:32

Mijn paard heeft geen halster om op de wei & stal :).

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:33

Mijn haf staat altijd met halster op de wei, maar op stal is hij zowieso af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:35

Nee, ik heb ook teveel horror verhalen over halsters gehoord dus mijn merrie staat zonder op de wei. Ook krabbelt ze vaak met haar achterbeen aan haar wang als ze daar jeuk heeft (ze doet het soms zelfs als ik erop zit :oo) Als ze er eentje om heeft is het een leren halster en in de stal staat ze hoogstens 5 minuten met het halster om als ik bijv ff snel naar binnen moet ren. Maar 99% van de tijd gaat het halster gewoon af. Het lijkt me afschuwelijk om mee te maken wat die mevrouw heeft meegemaakt uit de begin post :\

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:35

Alles staat zonder halster op de weide of in de stal. Halster word alleen gebruikt om ze te verplaatsen of tijdens vervoer in de trailer.
Wat een drama voor de eigenaresse, wat zal ze verdrietig zijn. Ik kan mij er alles bij voorstellen. Zo een ongeluk had niet hoeven gebeuren.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:25

breekt een leren halster snel dan? :o

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:34

op stal ook niet maar op het land is hier heel normaal.
alle weides hier in de buurt zijn omringt met sloten en als er dan een paard in valt zonder halster dan ben je de pineut.
er staat wel een draadje langs de sloot maar toch.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:39

Op mijn vorige stal (ongeveer 80 paarden) liet een meisje haar halster om omdat ze haar paard anders niet herkende 8)7

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:11

Mijn shet en haf staan gewoon met halster in de wei, omdat ze de hele dag in een groot weiland omringd door sloten, en als ze idd ontsnappen is het wel handig. Bovendien kunnen ze bij mij nergens aan blijven haken. Mijn haflinger heeft ook erg veel last van haar eczeem en vliegen bij d'r ogen, daarom is het bij haar echt nodig om vliegenfranjes te gebruiken, en dat gaat helaas niet zonder halster, :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:13

Paardentango schreef:
In Spanje, waar de paarden een aantal jaar op grote gebieden lopen in de opfok, heb ik vaker gezien dat er een oudere ruin bij de jongelingen loopt met een halsband met daaraan een bel.
Ze lopen daar tussen bomen, rotsen, struiken noem het maar op.

Die bel is daar om de groepjes te kunnen vinden, maar het idee erachter is niet verkeerd.
Je kunt je paard pakken, en het risico op gevaarlijke situaties is stukken minder .

:j Toen ik mijn paard net had was het een drama om een halster om te doen, dan rende hij gelijk weer weg. Toen had ik ook een halsband om (van de koeien :+ ) dan had ik wat houvast. Zo heb ik hem ook vrij vlot kunnen leren dat hij gewoon een halster om moet als ik dat zeg. Het is inderdaad een veiliger oplossing, ik had ook zo'n vrij dunne, die breken ook nog gemakkelijk als er veel kracht/gewicht op komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:14

Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het weiland veilig is........ en het halster goed past.......

dan zijn dit soort ongelukken uitgesloten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:18

KiWiKo schreef:
Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het weiland veilig is........ en het halster goed past.......

Wat is een veilige omheining, waar geen paard aan kan blijven haken met het schuren? En dan het verhaal wat ik hier in het topic las, een paard dat even lekker zou krabben en met zijn ijzer bleef hangen aan het halster. Ook met een goed passend halster kan dit gebeuren.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:21

gewoon goedkope halsters kopen, op een aantal plekken stevige stukken elastiek zetten zodat bij het hangen het halster ver uitrekt en afgaat,kost misschien wel een paar halsters per jaar maar je paard blijft in leven.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:23

Schokkend hoor echt waar, tjee je zal je lieveling maar vinden zo.
Toch hebben die van mij wel een halster om op de wei, stel dat ze losbreken toch?
Moet er wel even bij zeggen dat ze savonds op een andere wei komen achter mijn huis is afgeschermd en dan gaat het halster af (zijn 2 paarden van me gejat en nooit teruggevonden dus vandaar)

Maar bij ons hebben we schrikdraad dus paarden laten het wel uit hun hoofd de palen als schuurpaaltje te gebruiken want anders zzzzzzzzz (stroom)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:24

R0oszs schreef:
breekt een leren halster snel dan? :o

ja, veel sneller dan een nylon halster. Daarom zijn ze veiliger.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:25

zorro schreef:
KiWiKo schreef:

Wat is een veilige omheining, waar geen paard aan kan blijven haken met het schuren? En dan het verhaal wat ik hier in het topic las, een paard dat even lekker zou krabben en met zijn ijzer bleef hangen aan het halster. Ook met een goed passend halster kan dit gebeuren.

minimale kans......... gewoon risico's tot het minimum beperken......... en dan alsnog gaat het wel eens fout...........

net zoals naar school fietsen, of naar werk autorijden........ of van de trap af lopen........

voorkomen kan je het niet.......

ik heb wel eens gehoord van een verzopen/verbrand paard omdat het GEEN halster omhad..........

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:26

eppie38 schreef:
Schokkend hoor echt waar, tjee je zal je lieveling maar vinden zo.
Toch hebben die van mij wel een halster om op de wei, stel dat ze losbreken toch?
Moet er wel even bij zeggen dat ze savonds op een andere wei komen achter mijn huis is afgeschermd en dan gaat het halster af (zijn 2 paarden van me gejat en nooit teruggevonden dus vandaar)

Maar bij ons hebben we schrikdraad dus paarden laten het wel uit hun hoofd de palen als schuurpaaltje te gebruiken want anders zzzzzzzzz (stroom)

Edit puck goede oplossing trouwens en ga ik mezelf eens in verdiepen.
doet me denken trouwens, vorig jaar op Zuid laren (stond daar met vreettent) was een paard vastgezet aan de vrachtwagen met een soort touw om zijn nek, beest schrok zich de rambam toen we er langsreden en trok het touw steeeds dieper en dieper, viel uiteindelijk neer op de grond heel zwaar ademend (eigenaar stond erbij en keek erna) gelukkig heb ik altijd op de markt mijn mes bij me (broodjes doorsnijden) en konden we hem lossnijden, tjee zeg stond te trillen als een rietje.
toevallig kwam ook de inspectie erbij en die meneer ging op de bon, heeft hij ook wat, wat bezielt je om zo je paard neer te zetten, duuuuuh

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:27

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:31

Ken nog 2 schokkende voorbeelden trouwens, de buren hadden een Hackney, beest is met zijn hoofd tegen een aanhangertje gaan schuren die in de wei stond en toen het wagentje ging rollen bleef hij met zijn halster hangen, in de sloot gedonderd met aanhangen en al en verdronken, tjee zeg.

andere voorbeeld mijn opa, zijn Belgische merrie (werd gebruikt om nog te ploegen dus is al hele tijd geleden, stond op een weitje waar de silo (voor de varkens ) ook stond, dier stond te schuren tegen het hendel en bleef hangen en trok de silo open, werd bedolven onder varkensvoer (gestikt), klinkt best stom zo maar blijkt wel dat je echt goed op moet passen omdat een ongelukje echt in een klein hoekje zit zo.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:32

tja, dat kost 28,95 en zelf kun je dit voor misschien 10,-maken en heb je meerdere paarden dan word het wel voordeliger om het zelf te maken,maar het idee is hetzelfde.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:33

bij ons is het verplicht. mochten ze een keer ontsnappen dan zijn ze makkelijker te vangen. onze stal grenst aan een 80km weg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:35

eppie38 schreef:
Ken nog 2 schokkende voorbeelden trouwens, de buren hadden een Hackney, beest is met zijn hoofd tegen een aanhangertje gaan schuren die in de wei stond en toen het wagentje ging rollen bleef hij met zijn halster hangen, in de sloot gedonderd met aanhangen en al en verdronken, tjee zeg.

andere voorbeeld mijn opa, zijn Belgische merrie (werd gebruikt om nog te ploegen dus is al hele tijd geleden, stond op een weitje waar de silo (voor de varkens ) ook stond, dier stond te schuren tegen het hendel en bleef hangen en trok de silo open, werd bedolven onder varkensvoer (gestikt), klinkt best stom zo maar blijkt wel dat je echt goed op moet passen omdat een ongelukje echt in een klein hoekje zit zo.

In deze 2 voorbeelden zou je niet het halster, maar de aanhanger en de silo uit de wei moeten laten!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:37

Ik zou mijn paard ook al te graag zonder halster in de wei zien, gewoon puur om het feit dat het kán gebeuren idd. Maar het mag niet op stal.. :n Terwijl mijn paard zich door iedereen die ze kent van stal laat vangen :j [of althans ze komt niet altijd naar ''onbekendere'' , maar als je naar haar loopt blijft ze keurig staan]. Op stal zijn ze wel altijd af.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:41

Citaat:
In deze 2 voorbeelden zou je niet het halster, maar de aanhanger en de silo uit de wei moeten laten!

Doet me denken aan dat kalf wat in de put zit..... m.a.w. je bent meestal te laat.

;)