Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
beantsje schreef:Op mijn pensionstal worden ze altijd omgelaten in de wei.
Keuze heb ik dus niet.Paardentango schreef:De nylon halsters, en daar gaat het om, gaan niet meer stuk, daar zijn ze op gemaakt.
Daarom draagt mijn paard een leren halster; die knapt wel als hij echt gaat hangen.
cheyentic schreef:Bari schreef:@ cheyentic...ik ben aan het zoeken en alsik het vind stuur ik je een pbanders ga ik vanavond ook ff opzoek
.
) Als ze er eentje om heeft is het een leren halster en in de stal staat ze hoogstens 5 minuten met het halster om als ik bijv ff snel naar binnen moet ren. Maar 99% van de tijd gaat het halster gewoon af. Het lijkt me afschuwelijk om mee te maken wat die mevrouw heeft meegemaakt uit de begin post
Paardentango schreef:In Spanje, waar de paarden een aantal jaar op grote gebieden lopen in de opfok, heb ik vaker gezien dat er een oudere ruin bij de jongelingen loopt met een halsband met daaraan een bel.
Ze lopen daar tussen bomen, rotsen, struiken noem het maar op.
Die bel is daar om de groepjes te kunnen vinden, maar het idee erachter is niet verkeerd.
Je kunt je paard pakken, en het risico op gevaarlijke situaties is stukken minder .
Toen ik mijn paard net had was het een drama om een halster om te doen, dan rende hij gelijk weer weg. Toen had ik ook een halsband om (van de koeien
) dan had ik wat houvast. Zo heb ik hem ook vrij vlot kunnen leren dat hij gewoon een halster om moet als ik dat zeg. Het is inderdaad een veiliger oplossing, ik had ook zo'n vrij dunne, die breken ook nog gemakkelijk als er veel kracht/gewicht op komt. KiWiKo schreef:Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het weiland veilig is........ en het halster goed past.......
dan zijn dit soort ongelukken uitgesloten
zorro schreef:KiWiKo schreef:Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het weiland veilig is........ en het halster goed past.......
dan zijn dit soort ongelukken uitgesloten
Wat is een veilige omheining, waar geen paard aan kan blijven haken met het schuren? En dan het verhaal wat ik hier in het topic las, een paard dat even lekker zou krabben en met zijn ijzer bleef hangen aan het halster. Ook met een goed passend halster kan dit gebeuren.
eppie38 schreef:Schokkend hoor echt waar, tjee je zal je lieveling maar vinden zo.
Toch hebben die van mij wel een halster om op de wei, stel dat ze losbreken toch?
Moet er wel even bij zeggen dat ze savonds op een andere wei komen achter mijn huis is afgeschermd en dan gaat het halster af (zijn 2 paarden van me gejat en nooit teruggevonden dus vandaar)
Maar bij ons hebben we schrikdraad dus paarden laten het wel uit hun hoofd de palen als schuurpaaltje te gebruiken want anders zzzzzzzzz (stroom)
eppie38 schreef:Ken nog 2 schokkende voorbeelden trouwens, de buren hadden een Hackney, beest is met zijn hoofd tegen een aanhangertje gaan schuren die in de wei stond en toen het wagentje ging rollen bleef hij met zijn halster hangen, in de sloot gedonderd met aanhangen en al en verdronken, tjee zeg.
andere voorbeeld mijn opa, zijn Belgische merrie (werd gebruikt om nog te ploegen dus is al hele tijd geleden, stond op een weitje waar de silo (voor de varkens ) ook stond, dier stond te schuren tegen het hendel en bleef hangen en trok de silo open, werd bedolven onder varkensvoer (gestikt), klinkt best stom zo maar blijkt wel dat je echt goed op moet passen omdat een ongelukje echt in een klein hoekje zit zo.
Terwijl mijn paard zich door iedereen die ze kent van stal laat vangen
[of althans ze komt niet altijd naar ''onbekendere'' , maar als je naar haar loopt blijft ze keurig staan]. Op stal zijn ze wel altijd af.