Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:05

suleilitha schreef:
O god Eshter, hebben we dat weer Haha! en zo geraakten we toch weer on topic, namelijk bij het bit.

jaja wel ontopic blijven he......

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:05

@Suleilitha: ik vind het niet zo netjes dat je gelijk zegt dat het nergens op slaat. Je begrijpt me verkeerd en dat is iets heel anders. Het enige dat ik zeg is dat ze op het moment van het slikken zelf even geen adem kunnen halen. Dan vallen ze daardoor heus niet direct dood neer ofzo. Het zou dan toch kunnen zijn dat als ze heel veel speeksel aanmaken en ze daardoor dus vaker moeten slikken, een iets onregelmatigere ademhaling kunnen krijgen?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:07

Bitloos moeten ze toch ook slikken? Net hetzelfde Lachen.

lucienne

Pfff.....
De pony in het begin is gestressed, denk dat dit weinig met het bit te maken heeft.
En over eten en lopen tegelijk, Ik heb een zeldzaam paard denk ik. Ze plukt regelamtig de bomen kaal tijdens buitenritten ook in draf en galop, en denk maar niet dat die lekkere takjes weer op de grond belanden.

En verder ik rij en hou mijn paard op een manier die ik fijn vind. Het kost me elke maand zo rond de 300/400 euro. Voor dat geld mag mijn paard best een paar uurtjes afzien. (en ja hij glimt, is betrouwbaar, vrolijk enz. dus zo slecht zal die het wel niet hebben)

Anoniem

lindake schreef:

Nee haha, dan gaan ze verdampen....

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:08

Huplakee, weer een zinloze discussie! Snap niet dat er nog gereageerd wordt. Negeren is het juiste woord.
Iedereen in zijn of haar waarde laten en niet veroordelen wat een ander doet.
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 11-11-08 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:09

Mss ook interessant? Heb een paar jaar terug het hele onderzoekverslag gelezen, maar kan deze niet meer terug vinden.
Heeft weliswaar niets met de ademhaling te maken, maar wel met het slikken.
http://www.horsesciencenews.com/87/bits ... swallowing

En:
It has been suggested that the presence of a bit reflexly increases salivation but, at the same time, interferes with the horse's ability to swallow. The objective of this study was to compare swallowing frequency in 12 horses exercising at canter while wearing a head collar, a bitless bridle, a jointed snaffle bit and a Myler correctional-ported barrel bit. Laryngeal movements were recorded videoendoscopically as the horses cantered (8 m s−1) on a high speed treadmill, with the use of side reins to flex the poll. Swallowing was stimulated artificially by infusion of sterile water at a constant rate of 5 ml min−1 through a cannula in the endoscope's biopsy port. The results showed large differences in swallowing frequency between horses. Swallowing frequency was lower for the Myler snaffle than for the other conditions (P<0.05). It is concluded that the presence of a bit does not preclude swallowing during exercise at canter with the poll in a flexed position, but certain types of bits may be associated with a reduction in swallowing frequency.

bayaatje

Ik heb mijn 4 jarige hengst in het begin ook met bit gereden. Nu zijn we volop met parelli bezig en bitloos rijden. Hij reageert zelfs op de minste aanraking. Nu heb ik er nog eens een bit ingehad en het paardje werd nerveus, hij zwaaide met zijn staart liep niet meer vooruit en wou zelf niet meer galopperen. Bit er direct terug uit en je voelde hem terug ontspannen. Tanden zijn een maand of 3 geleden geveild en zijn zadel is een aantal weken geleden door de zadelmaker nagekeken.

Nee voorlopig ook voor mij geen bit meer. Hoe graag ik de dressuur ook zie en hoe graag ik ook dressuur rijd voorlopig blijven we bitloos rijden en we zullen wel zien hoe ver we geraken . Mijn paard is iets te belangrijk voor mij en als hij aangeeft dat hij het niet prettig vindt blijft dat stuk metaal uit zijn mond Knipoog

HELder

lindake schreef:

Ja tuurlijk moeten ze dan ook slikken. Maar ik schreef in mijn eerste post ook al dat het niet geheel ondenkbaar zou zijn dat een paard met bit in meer speeksel aanmaakt en dan dus ook meer zou moeten slikken dan zonder bit in.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:11

Dromen we weten wie er mee komt, vermoeiend

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:12

HELder schreef:
lindake schreef:

Ja tuurlijk moeten ze dan ook slikken. Maar ik schreef in mijn eerste post ook al dat het niet geheel ondenkbaar zou zijn dat een paard met bit in meer speeksel aanmaakt en dan dus ook meer zou moeten slikken dan zonder bit in.

Ik zie het probleem er niet van in Nagelbijten / Gniffelen.
Een paar keer meer slikken kan geen kwaad hoor...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:12

Pfff altijd is er wat...

Misschien wordt het eens tijd om te gaan bedenken helemaal niet meer op de rug van een paard te gaan zitten geen bit meer in te hangen of wat dan ook.

Gooi ze maar weer lekker los in de natuur.......

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:15

@Lindake: pff.. ik zeg toch ook helemaal niet dat er een probleem is! In mijn eerste post zei ik dus ook al dat het de vraag is of het echt zo erg zou zijn als de ademhaling iets minder regelmatig is.
Ik krijg echt een beetje het gevoel dat ik nu in het hokje van de zogenaamde naturals wordt gestopt met als enige doel de niet-natural tegen te spreken. Ik probeer het alleen van een andere kant te zien en ik kan het niet echt waarderen als er allerlei uitspraken worden gedaan, terwijl mijn post blijkbaar niet goed wordt gelezen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:16

Arabesk schreef:
Over hoe hard en hoe zacht bitten en bitloze optomingen inwerken op het paard en dat dat afhangt van de ruiterhand, kunnen we bladzijden vol praten hier op bokt. Bitloze optomingen en bitten kunnen even pijnlijk zijn in verkeerde handen, daar zijn we het wel over eens.

Wat echter minder bekend is, is dat een bit de ademhaling van je paard verstoort en dit is onafhankelijk van de hand van de ruiter.

Ademhaling en spijsvertering (slikken) zijn bij een paard gescheiden. In galop is de luchtpijp wijd open en is de opening naar de slokdarm gesloten. Als een paard eten doorslikt is dit precies andersom. Paarden kunnen niet tegelijkertijd eten en rennen, mensen eigenlijk ook niet, probeer maar eens met een droog biscuitje in je mond de 600 meter uit te rennen.

Als een paard iets in zijn mond heeft, komt het eetreflex op gang, ook met een bit, het maakt niet uit of je aan het bit zit of dat je de teugels los laat hangen. Het lichaam denkt nu dat er eten aankomt en gaat zich daar op voorbereiden. Het paard gaat met de tong bewegen en ook kauwbewegingen maken. Tegelijkertijd wordt een paard met een bit in geacht te werken. Er worden dus twee systemen tegelijkertijd geactiveerd, wat zorgt voor een conflict. Het lichaam kan zich namelijk instellen op maar één van de twee.

Paarden hebben een ingewikkeld systeem om slokdarm en luchtpijp van elkaar te scheiden, het zijn als het ware drie huigen die in elkaar grijpen, het strekt hier te ver om dat tot in detail uit te leggen. Wanneer het paard moet bewegen met iets in zijn mond en tegenstrijdige signalen de hersenen binnenkomen, begint ook de huig slecht te sluiten. Hiermee wordt de ademhaling van een paard ernstig verstoord.

Als het paard dan ook nog gedwongen wordt om het hoofd af te knikken, wordt de ademhaling dubbel verstoord. De luchtpijp kan je zien als een soort tuinslang, die je het liefst slechts in een flauwe bocht wilt hebben, anders gaat ie knikken en komt er minder water uit. Zo is dat ook met de luchtpijp van het paard, als het hoofd afgeknikt wordt, wordt ook de luchtpijp afgeknikt en komt er minder lucht in de longen.

In galop werkt het lichaam normaal gesproken in een situatie zonder bit als een soort pomp, de beweging van het lichaam en de ademhaling volgen elkaar. Bij het uitstrekken wordt er lucht in het paard gezogen, bij het intrekken van de benen wordt er lucht uitgedreven. Eigenlijk werkt het net als een harmonika.

Met een bit in, lukt dit niet en gaan paarden verstoort ademhalen met een soort dubbelslag erin.

Op het volgende filmpje is goed te horen wat het effect is van een bit op de ademhaling van een pony, vervolgens zetten ze de pony strakker bij zoals wel gebruikelijk is bij bijgezet longeren vandaag de dag. Helemaal aan het eind wordt gedemonstreerd hoe de ademhaling klinkt zonder de aanwezigheid van een bit.

Het duurt even voor het filmpje begint, de eerste tientallen seconden zie je een zwart beeld, maar uw geduld wordt beloond:

http://nl.youtube.com/watch?v=69ZyS2qLAPM%20

Voor wie vindt/denkt dat de ademhaling achteraf is 'ingesproken' oid, kan het experiment bij z'n eigen paard doen met een draadloze microfoon zoals die ook bij artiesten wordt gebruikt om op het hoofd te plakken (tijdens musicals etc). Deze kun je per dag huren voor een klein bedrag. Of je leent de instructeursset van de manege en bevestigt die aan het hoofdstel en zet het geluid over de boxen.

Ik begin inmiddels te snappen dat het een 'Bokt-traditie' is om Arabesk de mond te snoeren zodra ze hem open doet( Haha! ),maar ik vind dit een netjes uitgelegd verhaal,niet extremistisch,waar iedereen ook wel 'gewoon' even over mag nadenken(ook zonder meteen alle bitten in de vuilnisbak te gooien).

Als ik mijn paardje in volle rengalop de berg op laat racen(en dat doen de meeste Nederlandse paarden mijn ouwetje echt niet na!),loopt ze boven echt wel heel erg te hijgen,maar zonder geroggel of gehik!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:25

als ik zo bijgezet zo worden als de de pony in het filmpje zou ik ook onregelmatig gaan ademen van de stress..

1 kant zit strak, de andere hangt bijna los :S

Ik weet niet het zou best kunnen dat een paard slechter ademt door bit en kwijl.. Maar zolang die van mij zn rondjes nog loopt in de bak,. en niet met blauw slijmvlies rond hobbelt gaat het nog goed met he..

Is er ook een filmpje van de ademhaling van een paard zonder bit/bijzet??

Dan heb je namelijk vergelijkingsmateriaal..

Tot nu toe ben ik nog niet overgehaald Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:26

Citaat:
......om Arabesk de mond te snoeren

vind ik in het licht van dit topic wel een leuke opmerking Clown

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:27

Lara_Silver schreef:
Och god daar gaan we weer. Huilen van het lachen

edit: ik kon aan de topictitel al lezen dat het om jou of je vriend moest gaan..
Dat dacht ik dus ook al meteen ROFL

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:30

Jannepauli schreef:
Citaat:
......om Arabesk de mond te snoeren

vind ik in het licht van dit topic wel een leuke opmerking Clown

Clown

lindake

HELder schreef:
@Lindake: pff.. ik zeg toch ook helemaal niet dat er een probleem is! In mijn eerste post zei ik dus ook al dat het de vraag is of het echt zo erg zou zijn als de ademhaling iets minder regelmatig is.
Ik krijg echt een beetje het gevoel dat ik nu in het hokje van de zogenaamde naturals wordt gestopt met als enige doel de niet-natural tegen te spreken. Ik probeer het alleen van een andere kant te zien en ik kan het niet echt waarderen als er allerlei uitspraken worden gedaan, terwijl mijn post blijkbaar niet goed wordt gelezen.

Jij geeft een theorie... En ik ben het niet eens met die theorie en daar reageer ik op... Toch niets mis mee?
Ik reageer niet op jou als persoon maar wel op wat er geschreven is.

En daarbij: ik denk niet in termen als: natural, niet natural, traditional,... Daar heb ik echt geen boodschap aan... Ik doe gewoon mijn eigen ding... En op dit gebied ben ik pro bit.

jodi

ManonR_ schreef:
Lara_Silver schreef:
Och god daar gaan we weer. Huilen van het lachen

edit: ik kon aan de topictitel al lezen dat het om jou of je vriend moest gaan..
Dat dacht ik dus ook al meteen ROFL

Dat bedoel ik dus Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:32

Bijna tijd voor een gezond slotje.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:33

@ Lindake: nee dat is prima. Ik vind het ook helemaal niet erg dat je het er niet mee eens bent. Graag zelfs, want het is inderdaad maar een theorie en die moet weerlegbaar zijn. Maar wat ik wel vervelend vind is dat mijn posts niet goed worden gelezen en ik steeds dingen opnieuw moet zeggen. Als jij komt met een goed argument waarom mijn theorie niet zou kloppen, is die meer dan welkom!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:34

ik vind dat hier een beetje zielig wordt gereageerd..

Als het topic je niet boeit... kom dan ook niet om te lezen, en rel te schoppen..

Ik bedoel ik ben helemaal geen 24/7 buiten freak, bitloos,bommloos en weet ik veel wat nog meer..

Mijne staat op stal, rij gewoon met bit en zadel.

Maar vind het wel interessant om te lezen..
En als je toch alleen banketstaaf opmerkingen maak, reageer dan gewoon niet, want het heeft totaal geen toegevoegde waarde!!!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:36

Wat jij zegt heeft ook geen toegevoegde waarde in dit topic. Dat scheelt Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:38

Alleen het filmpje in de beginpost had al geen toegevoegde waarde maar is wederom goed voor een volle zaal.