[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:35

Ziet er goed uit!Pad staat er ook heel mooi bij!Die droge plekken aan de voorkant zijn denk ik niet echt een probleem..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:37

Afbeelding

Afbeelding

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:56

Ah dan lijkt t me dat ik me niet zo'n zorgen hoef te maken!
Ze zweet normaal eigenlijk nauwelijks, dus nu viel het ook meer op denk ik?

Opstappen lukte vandaag de eerste keer niet vanaf de grond, hebben jullie dat ook met de ghost of moet ik gewoon nog even wennen? (Heb het niet geprobeerd met de passende singel, alleen met de langere.. Hij leek toen 'strak' genoeg te zitten, maar mevrouw de haflinger is een kei in d'r buik uitzetten :)) )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:16

Wbt die droge plekken - daar proberen we bij Ghost ook achter te komen, want je ziet het regelmatig - gek genoeg hebben de paarden nergens last van. Geen pijn, geen zwellingen. We hebben nu het vermoeden dat -afgezien van het niet vies zijn doordat er geen beweging is - er via de wervelkolom "airflow" is in dat gebied. Testen met elektroden geven dat ook aan (niet meer druk dan elders)

Toch een beetje blijven hangen in het Iberica gevoel, Jasia? ;) Het ziet er leuk uit - mooie foto's +:)+

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:22

Jaaaa, het Iberica gevoel kwam weer helemaal terug! De Startrekk zit ook erg lekker, maar doordat ik ben afgevallen heb ik snel last van m'n zitbeenknobbels, na een flinke rit had ik dus een behoorlijk zere kont...
Vandaag geen 1 moment last van gehad *\o/*

Ik dacht in de Iberica hét zadel gevonden te hebben, helaas was dat het niet voor Anne... Maar wie weet? Misschien is dit schaap eindelijk dé match voor ons :):)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:24

Jasia schreef:
Jaaaa, het Iberica gevoel kwam weer helemaal terug! De Startrekk zit ook erg lekker, maar doordat ik ben afgevallen heb ik snel last van m'n zitbeenknobbels, na een flinke rit had ik dus een behoorlijk zere kont...
Vandaag geen 1 moment last van gehad *\o/*

Ik dacht in de Iberica hét zadel gevonden te hebben, helaas was dat het niet voor Anne... Maar wie weet? Misschien is dit schaap eindelijk dé match voor ons :):)

En anders komen er wel nieuwe spookachtige schapen.... :D

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:53

Even wat actie foto's met een geestje :D Ben nog steeds heel tevreden en blij met mn zadeltje!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En sprongentje gaat ook prima!

Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:03

Mooi die schaap ghost! Ziet er heel zacht en comfortabel uit! Wel gek, die droge plekken.

Wauw, netjes Dieseltje! Leuke foto's!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:53

Wauw dieseltje! Sjiek zo met die pad!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:25

Ik weet wel zeker met boomzadels dat als er plekken droog zijn dat er juist te veel druk wordt uitgevoerd, oo dit moment hoeven zij er geen last van te hebben maar op langer termijn... ik zou even laten kijken door iemand

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:39

Boomzadels zijn natuurlijk niet te vergelijken met boomloze zadels wat dat betreft..Ik heb ook regelmatig grote droge plekken,maar niet alleen met de ghost ook met de andere boomloze zadels..Heb er in al die jaren dat ik boomloos rij eigenlijk nog nooit problemen mee gehad..Kijk dan ook liever naar hoe de paarden ermee lopen en kijk na het rijden altijd of er verder geen rare dingen zijn en of de bovenlijn mooi los en ontspannen is..Hier trouwens mijn spook in schaapskleren..Afbeelding

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:53

Bedankt voor de complimentjes. Ik ben ook superblij met het zadel. Het zit heerlijk en Zinook loopt er goed onder.

@Kitty, prima als jij deze foto's wilt plaatsen op je site. Komt ie erbij in de eregalerij :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:03

Ik neem aan dat ghost het zadel al uitgebreid getest heeft op de druk'verdeling'?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:30

Geryon schreef:
Ik neem aan dat ghost het zadel al uitgebreid getest heeft op de druk'verdeling'?

Zie bericht van Kwetal;

Kwetal schreef:
Wbt die droge plekken - daar proberen we bij Ghost ook achter te komen, want je ziet het regelmatig - gek genoeg hebben de paarden nergens last van. Geen pijn, geen zwellingen. We hebben nu het vermoeden dat -afgezien van het niet vies zijn doordat er geen beweging is - er via de wervelkolom "airflow" is in dat gebied. Testen met elektroden geven dat ook aan (niet meer druk dan elders)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:52

De plekken zaten van mij wel gecentreerd onder het vierkantje van de beugelophanging (daar zit er precies een vierkantig harder plaatje onder? het is eigenlijk net dat vlak).
Nu moet ik wel zeggen dat het na een intensieve les met veel drafwerk was, dus dat speelt waarschijnlijk ook wel mee. De vraag is nu natuurlijk wel, is het droog omdat het daar inderdaad niet beweegt, of is het droog omdat er meer druk is (en is meer druk teveel druk, of gewoon meer druk). Paard liep gewoon fijn, dag erna was er ook niks gezwollen of opgezet ...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:20

Een tijdje terug is er hier een link geplaatst over die droge en schone plekken onder een zadel. Misschien moet die link bij het volgende topic in de openingspost komen te staan?

Dieseltje, wat een prachtige foto's weer. <3

Pleiada, leuk dat schaap :wow:

Duhelo, dat is ook het hele raadsel. Er is getest met de PLIP en met sensoren, etc. en uiteraard, wanneer iemand veel en zwaar in de beugels staat, heb je daar meer druk en meer druk kan ook te veel zijn. 1-2 seconden meer (veel) druk is niet erg, maar het moet natuurlijk nooit gaan irriteren. En verder wat Pleiada zegt....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:46

Stel dat het op die plaats effectief te veel druk is, in welke mate kan er daarbij schade aangericht worden aan de rug?
Ik vermoed dat het in een relatief vroeg stadium wel zal opvallen (paard loopt niet goed of heeft na het rijden verdikte plekken, of krijgt witte haren) voor dat er effectief blijvende schade zal optreden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:59

Duhelo, ik ben geen dierenarts - andere voorbeelden van min of meer blijvende schade zijn de beroemde deuken naast de schoft omdat te veel druk daar de spieren heeft doen invallen. Die zijn over het algemeen wel terug te kweken, met veel geduld en kennis. Bij verdikte plekken moet je al ophouden en maatregelen gaan nemen. Dus zoeken naar een andere pad, bijvoorbeeld, of andere kussens/vulling in de kussens. En laten we vooral onze eigen verantwoordelijkheid niet vergeten, want niet het zadel heeft altijd maar de schuld, gedoe heb je pas nadat er een ruiter op gaat zitten. En dit verhaal gaat op voor alle zadels, boomzadel of niet. Controleer je zadel, is de vulling in de kussens nog oke - idem voor de pad. Ligt het allemaal netjes op elkaar of drukt het kussen op een randje van de inlagen in de pad. Steun je niet stiekem en ongemerkt de gehele rit in je beugels? (ook op een boomzadel not done trouwens) Kijk ook kritisch naar je paard en naar je zelf. Goed gespierd? Oud genoeg, ruiter niet te zwaar (en nee, dat hoeft niet te dik te zijn, maar een volwassene op een mini Shetlander is gewoon te zwaar, punt) hoe is je balans.... ? Op je paard gaan zitten is in feite al schadelijk voor de rug. ;-)

Afgezien van kissing spines and weggesleten bot is over het algemeen alles te repareren met de juiste training.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:18

pleiada schreef:
Hier trouwens mijn spook in schaapskleren..[ [url=m/VvE5VX.jpg]Afbeelding[/url] ]

welke fenders zijn dit? Die van ghost zelf? Mooi!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:11

Nee het zijn de barefoot endurance fenders :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:46

Is het ook niet beter om door te zitten aps (je) dit fatsoendelijk kan? Natuurlijk ook afhankelijk van het paard (mijn vorige paard was net een luie stoel om op door te zitten maar op de draver van mn vriendin ben ik net een stuiterbal)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:56

Maartje1990 schreef:
Is het ook niet beter om door te zitten aps (je) dit fatsoendelijk kan? Natuurlijk ook afhankelijk van het paard (mijn vorige paard was net een luie stoel om op door te zitten maar op de draver van mn vriendin ben ik net een stuiterbal)

Als jij je door de beweging van het paard laat opgooien en zachtjes weer kan landen, kan je gerust lichtrijden - helaas zijn er ook mensen die zich in de beugels omhoog drukken, tot ze zowat een halve meter van het paard afkomen. Dat is minder geweldig voor je paard

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:19

Thanx Zinook!

Hierbij nog de lengte van de Burioni pad. Ongeveer 48 cm

Afbeelding

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:52

Wauw dieseltje, ziet er gaaf uit!

En de ghost in schaapskleren, leuk! Heb je dat zelf gemaakt?

Vandaag na 13 km dezelfde zweet afdruk als gisteren. Na het rijden op alle plekken flink gepord, maar mijn mega gevoelige dametje reageerde nergens op.
Haar draf is de afgelopen weken nog geen een keer zó ruim geweest, dus ik denk dat het zadel is goedgekeurd *\o/*

Nu alleen op zoek naar een eigen pad met inlages... Wat adviseren jullie, een ghost pad of een grandeur?
Ik vind een half pad wel interessant, omdat ik dan m'n eigen dekjes kan blijven gebruiken, maar een Ghostpad is misschien wel prettig voor Anne met het 'schaap' aan de onderkant?
Of zou ze daar enorm van zweten? Ik vind haar onder de haf pad aanzienlijk meer zweten dan onder mijn eigen dekjes, wat eigenlijk niet moet kunnen... :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:00

Super, dank je kitty!
ik bekijk ze nog even, de eeuwige twijfelkont kan niet kiezen tussen bont (lekker zacht en fluffy) of zon drytex geval (ideaal bij mijn paard die het altijd te warm heeft?)

Kwetal schreef:
Duhelo, ik ben geen dierenarts - andere voorbeelden van min of meer blijvende schade zijn de beroemde deuken naast de schoft omdat te veel druk daar de spieren heeft doen invallen. Die zijn over het algemeen wel terug te kweken, met veel geduld en kennis. Bij verdikte plekken moet je al ophouden en maatregelen gaan nemen. Dus zoeken naar een andere pad, bijvoorbeeld, of andere kussens/vulling in de kussens. En laten we vooral onze eigen verantwoordelijkheid niet vergeten, want niet het zadel heeft altijd maar de schuld, gedoe heb je pas nadat er een ruiter op gaat zitten. En dit verhaal gaat op voor alle zadels, boomzadel of niet. Controleer je zadel, is de vulling in de kussens nog oke - idem voor de pad. Ligt het allemaal netjes op elkaar of drukt het kussen op een randje van de inlagen in de pad. Steun je niet stiekem en ongemerkt de gehele rit in je beugels? (ook op een boomzadel not done trouwens) Kijk ook kritisch naar je paard en naar je zelf. Goed gespierd? Oud genoeg, ruiter niet te zwaar (en nee, dat hoeft niet te dik te zijn, maar een volwassene op een mini Shetlander is gewoon te zwaar, punt) hoe is je balans.... ? Op je paard gaan zitten is in feite al schadelijk voor de rug. ;-)

Afgezien van kissing spines and weggesleten bot is over het algemeen alles te repareren met de juiste training.

Die ruiter is dan inderdaad het probleem. Ik heb filmpjes gemaakt van mij op de Ghost, en hoe lekker het aanvoelt, ik zit echt belabberd.
ik heb even de privacy openbaar gezet:

dit is een beter stuk, linkergalop is netter, maar ik vind dat ik vrij in stoelhouding ga en mijn nek en schouders doen hele rare dingen.
ik heb nog een draffilmpje dat ik gerust wil doormailen, maar die durf ik niet op facebook zetten :D.
vandaag dan weer op de flexee gereden, en ik zit hier toch wel erg hoog op, en heel erg op mijn doos, wat met de ghost niet is, maar op de flexee zit ik voor mijn gevoel wel véél stiller. Zal mij ook eens laten filmen hiermee dat ik kan vergelijken.
Zucht, zadels ...