Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jasia schreef:Jaaaa, het Iberica gevoel kwam weer helemaal terug! De Startrekk zit ook erg lekker, maar doordat ik ben afgevallen heb ik snel last van m'n zitbeenknobbels, na een flinke rit had ik dus een behoorlijk zere kont...
Vandaag geen 1 moment last van gehad
Ik dacht in de Iberica hét zadel gevonden te hebben, helaas was dat het niet voor Anne... Maar wie weet? Misschien is dit schaap eindelijk dé match voor ons
Geryon schreef:Ik neem aan dat ghost het zadel al uitgebreid getest heeft op de druk'verdeling'?
Kwetal schreef:Wbt die droge plekken - daar proberen we bij Ghost ook achter te komen, want je ziet het regelmatig - gek genoeg hebben de paarden nergens last van. Geen pijn, geen zwellingen. We hebben nu het vermoeden dat -afgezien van het niet vies zijn doordat er geen beweging is - er via de wervelkolom "airflow" is in dat gebied. Testen met elektroden geven dat ook aan (niet meer druk dan elders)
Maartje1990 schreef:Is het ook niet beter om door te zitten aps (je) dit fatsoendelijk kan? Natuurlijk ook afhankelijk van het paard (mijn vorige paard was net een luie stoel om op door te zitten maar op de draver van mn vriendin ben ik net een stuiterbal)
Kwetal schreef:Duhelo, ik ben geen dierenarts - andere voorbeelden van min of meer blijvende schade zijn de beroemde deuken naast de schoft omdat te veel druk daar de spieren heeft doen invallen. Die zijn over het algemeen wel terug te kweken, met veel geduld en kennis. Bij verdikte plekken moet je al ophouden en maatregelen gaan nemen. Dus zoeken naar een andere pad, bijvoorbeeld, of andere kussens/vulling in de kussens. En laten we vooral onze eigen verantwoordelijkheid niet vergeten, want niet het zadel heeft altijd maar de schuld, gedoe heb je pas nadat er een ruiter op gaat zitten. En dit verhaal gaat op voor alle zadels, boomzadel of niet. Controleer je zadel, is de vulling in de kussens nog oke - idem voor de pad. Ligt het allemaal netjes op elkaar of drukt het kussen op een randje van de inlagen in de pad. Steun je niet stiekem en ongemerkt de gehele rit in je beugels? (ook op een boomzadel not done trouwens) Kijk ook kritisch naar je paard en naar je zelf. Goed gespierd? Oud genoeg, ruiter niet te zwaar (en nee, dat hoeft niet te dik te zijn, maar een volwassene op een mini Shetlander is gewoon te zwaar, punt) hoe is je balans.... ? Op je paard gaan zitten is in feite al schadelijk voor de rug.
Afgezien van kissing spines and weggesleten bot is over het algemeen alles te repareren met de juiste training.