[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:13

Zolang iedereen de zadels op de schouders legt - zadelverkopers incluis - vindt iedereen dat normaal...dan gaat er nergens een :)*
Hoe plat is jouw pannenkoek??? Want ook de reikwijdte van een Trekker is begrensd......

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:26

Dat vind ik dus inderdaad wat jij zegt een punt.
Mijn zadel, veelzijdigheid houdt de schouder niet 100% vrij zoals ik zou willen.
Het eerste wat ik zag toen ik een foto zag met de Trekker op een paard was die vrije schouder.
Moet trouwens zeggen dat ze een Fryso heeft en die laat de schouder ook ruim vrij maar daar kan ik niet op zitten. :+

Paard is een fries, heeft geen uitstekende ruggengraat en weinig schoft en geen korte rug.
Boommaat 34 zit er nu in maar zomers 36 en soms 38. Maar 36 komen we sowieso altijd aan.
Dat is dus niet extreem wijd, eigenlijk denk ik een perfecte rug voor een zadel als dit zonder complicaties te krijgen in de pasvorm.
Verder geeft madame het gelijk aan als het haar niet aan staat, als ze niet vooruit wil met een zadel op haar rug weet ik gelijk dat er iets niet klopt. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:41

Kwetal schreef:
Citaat:
BZ: ik vind bij de Trekkers de vorm van de zitting toch altijd wel erg door het zadel aangegeven hoor, en niet door de vorm van de rug van het paard Y;(

Niet zozeer dat hij rond loopt zoals bvb. het gemiddelde Engelse boomzadel, maar wel dat de zitting in een bepaalde hoek ligt zeg maar die anders is dan de rug van het paard.

BZ???? :D

Als je een Trekker uit elkaar haalt heb je een platte pannenkoek. De kussens zijn ook gewoon overal even dik, dus de vorm van de zit wordt wel degelijk door de rug bepaald. Maar die zweetbladen en de onhandige positionering van de wrongen maken dat je erg vreemd wordt neergezet. Maar dat is uiteraard - zoals altijd - persoonlijk. Probleem is dat iedereen zijn zadel gezellig op de schouders van het paard legt, vervolgens niet wijd genoeg open draait en dan ligt de boel berg-op.

Als je poezelige achterwerkje eenmaal is verpest door een velzadel - waarop je idd niet in een stoelzit hoeft te zitten - wil je niet anders meer, dus pas op wat je gaat testen ;)

Ja jeetje, jij bent 100 jaar BZ geweest, had die naam dan ook lekker gehouden :+

Dat berg-oppe inderdaad, zie je bij 9 van de 10 Trekkers-in-gebruik... menigeen zal dat geen bal kunnen schelen of het wellicht zelfs fijn vinden, maar ik vind het niks :P

Da's een ideaal paard dan Moonfish +:)+

Die van mij kan erg stuiterig lopen, vergelijkbaar met hoog opgooien en dan zit ik 100x lekkerder in een flexibel zadel van verend materiaal (zoals Butterfly met daaronder nog een Christ pad met HD inlages er in) dan op een stevig zadel-zadel zeg maar, omdat die stuiters heel erg gedempt bij je billen komen dan :)

Moet inderdaad wel zeggen dat voor mij de beugelophanging te ver naar voren zat, daar ben ik best een poos mee aan het klooien geweest, maar het schijnt dat de meesten daar geen last van hebben. En de dijblokken zijn echt fijn om een stoelzit te voorkomen.

Werkt het bij jouw rug niet zo dat je beter met iets knik in je knie kan zitten zodat je onderrug meer naar bol dan naar hol neigt? :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:47

Iemand tijd/zin om een nieuwe OP te maken vandaag? Ik heb tijd maar ik ben niet zo'n hele actieve poster in het topic dus ik wil ook niemand tegen het hoofd stoten... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:48

Ik vind het als verkoper niet echt netjes om het te doen :o

En heb een drukke dag voor de boeg dus als iemand zich meldt: +:)+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:44

Moonfish - op zo'n paard moet alles passen, dus gaat het inderdaad om wat jij prettig vindt. Let er wel op dat de singelplek van Trekker er om vraagt dat de voorkant strak wordt aangetrokken (de voorste stoot zit erg vooraan) dus als dat in conflict komt met de beweging van de schouder, heb je kans dat je paard het niet lekker vindt. Hij moet niet alleen in stilstand achter de schouder blijven...til maar eens een been op en beweeg ht naar voor. Voel dan waar die schouder helemaal heen draait.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:48

Waarom neem je de eerste post niet gewoon over en past alleen de linkjes een beetje aan? Of zoek even naar de Sticky met info over boomloos? En haal alsjeblieft dat gedoe over "drukverdeling" er uit...gezever :roll: Iets wat slap is kan de druk niet verdelen, maar het geeft je paard wel de ruimte om te kunnen bewegen onder het zadel. Het is eerder "drukpuntvermindering"

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:50

Ja ik zat al naar de OP van dit topic te kijken en die is inderdaad gewoon prima met wat kleine aanpassingen. Maar ik wil niemand tegen het hoofd stoten en zomaar de boel overnemen op eigen gelegenheid... :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:35

Prima!
Als verkoper vind ik het ook wat raar, maar als jij niets te doen hebt vandaag Nelleke, graag!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:41

Goed! I'm working on it! :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:46

_Nelleke_ schreef:
Iemand tijd/zin om een nieuwe OP te maken vandaag? Ik heb tijd maar ik ben niet zo'n hele actieve poster in het topic dus ik wil ook niemand tegen het hoofd stoten... :D

Prima als jij het wil doen ga zo eerst paard doen en dan duik ik bed in. :O :Z

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:52

_Nelleke_ schreef:
Ja ik zat al naar de OP van dit topic te kijken en die is inderdaad gewoon prima met wat kleine aanpassingen. Maar ik wil niemand tegen het hoofd stoten en zomaar de boel overnemen op eigen gelegenheid... :D

lekker overnemen, ietsje updaten en klaar :D

Heb van het weekend heerlijk gereden op de cheyenne, prachtige afdruk gehad :D
Rij met een vps-loos zadel, hafpad met heavy duty inlages en "normale".

Het slachtoffer was dit keer een ijslander met een iets doorgezakte rug en een iets opstaande ruggegraat.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:18

Foto's, minikatje? :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:20

Ja dat is wel fijn, ze is niet makkelijk maar wel helder qua wat ze wil. :+
Zij gooit trouwens ook wel op en het gekke is dat ik niet zozeer moeite heb met die klappen maar vooral met het feit dat ik niet relaxed kan zitten.
Daardoor moet ik te bewust gaan bewegen enzo en dat lukt me niet, de garantie dat het met een ander zadel lukt heb ik niet maar het is te proberen.
Overigens heb ik nu ook een zadel waarbij ik met een knik in mijn knie zit, ik zit niet heel lang want daar is mijn zadel niet voor gemaakt.
Wat jij zegt van dat stuiteren kan ik me wel in vinden denk ik trouwens, ik wil er sowieso een mooie dikke pad onder leggen en er zit een lamsvel seatsaver bij.
Komt die dikke pad van eurostar toch nog van pas. :+

We gaan zien of ik er fijn in zit, maar ik geef het een hele goede kans.
Dat van dat het zadel erg veel vorm lijkt te hebben, maar dat het wel plat zit viel mij ook wel op.
Want het is nou eenmaal anders opgebouwd als mijn huidige zadel, dus er zal vast verschil in zitten in hoe ik er op zit.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:20

Ik heb vandaag de Roma weer doorgestuurd. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het zadel ons niet past. Heb zoiezo veel last van de dijwrongen.. Verder heb ik nog steeds niet het gevoel van "thuiskomen".. Ik ga nog even denken erover. Mijn paard reageert ook niet heel verkeerd op het zadel maar ik heb ook niet het Wauw-gevoel gehad dat ik dacht, dit is echt de uitkomst voor ons..

Dus weer door met mijn zoektocht :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:49

Jammer First_Unique, wat zat er verkeerd aan de wrongen?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:23

Ja zeker jammer! Ze steken in mijn been aan de bovenkant, deed na een half uur rijden echt zeer hihi, en zo hard zijn ze niet eens.. Maar toch..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 01:04

First_Unique schreef:
Ja zeker jammer! Ze steken in mijn been aan de bovenkant, deed na een half uur rijden echt zeer hihi, en zo hard zijn ze niet eens.. Maar toch..

Aan de bovenkant??? Dat is nieuw voor dat model. :P
Er is tegenwoordig wel een Quevis, met de wrong wat verder naar voor en iets meer gekanteld - maar die heeft hele korte zweetbladen. Helaas heeft Suzanne hem niet liggen, anders zou je die kunt testen en dan kunnen we vragen of hij de zweetbladen verlengt, zodat het een dressuurmodel wordt. Of via Nienke de Fanzolo testen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:33

Nienke heeft de Fanzolo niet ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:41

Buitenzinnig schreef:
Nienke heeft de Fanzolo niet ;)
Sorry Y;(

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:41

Haha, geeft niets ;)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:50

Ja inderdaad, bovenkant.. Is overigens wel alleen met lichtrijden maar aangezien je dat meer als de helft van de tijd doet hou je daar toch wel pijnlijke plekken aan over haha! En dan nog kreeg ik de opmerking van mensen om mij heen dat ik nog wat naar voren moest zitten omdat ik mijn kont te ver naar achter plaats... Nou dat kreeg ik dus echt niet voor elkaar.. Maar denk ook niet dat mijn lichaam daarvoor gemaakt is om :p

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:57

Helaas ligt het zadel hier (barefoot lexington) ook met extra inlages niet fijn. Hij gaat dan schuiven. Dus vrees dat ik hem toch moet gaan verkopen en voor n goedkoop boomzadeltje moet gaan.

Dit omdat paardlief nu 4,5 is, nog groeit, en ik wel een zadel wil waarmee tzt ook dressuurwedstrijdjes mee gestart mogen worden.
Iemand suggesties voor n zadel? T is een redelijk smalle draver, van 1.62m en een vrij hoge schoft (weinig bespiering nog).

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:19

First_Unique wellicht een compleet overbodig idee (en nu zeker nu het zadel weer terug is), maar heb je ook gespeeld met de beugel ophanging? Beugelriemen meer naar voren of juist achteren? Wel jammer dat het niet het WAUW moment gaf -O- Wellicht de Fanzolo idd een optie? De wrongen zitten daar weer anders op...

Darkadia wellicht een HM FlexEE?

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:24

Ik heb onlangs de Freeform DKR me verschillende zittingen mogen proberen en ik moet zeggen dat dat heerlijk zat. (Met deze zadels mag je ook aan een dressuurwedstrijd mee doen.)
Dit zadel zat echt comfortabel en lag super op mijn Fjorden merrie. Geen geschuif en genoeg vrijheid bij de schoft en de ruggengraat en aan de wrongen heb ik ook echt goed steun. Dus als ze een eigenwijs moment heb kan ik me goed schrap zetten en even de strijd met madam aan gaan.

Ik had ook nog de Trekker Classic en Luxus geprobeerd wat mij direct opviel is dat deze veel harder zitten maar met een bontje is dat natuurlijk op te lossen. Het boogje voor me gaf wel een prettig 'veilig' gevoel net als de knop van mijn voormalige westernzadel.
De trekker classic heeft echt de bredere zit, iets waar ik wel aan zou kunnen wennen maar ik kan me voorstellen dat voor mensen die lichamelijke klachten hebben dit niet prettig is.
De Luxus zat al een stuk smaller en in die zin prettiger alleen hier had ik weinig steun aan de wrongen. Helaas omdat mijn dame nogal breed is moest de trekker dus ook aardig breed ingesteld worden waardoor hij automatisch ook lager komt te liggen hierdoor haast direct op de schoft en weinig tot geen vrije ruimte op de ruggengraat. De Trekker zadels kan ik dus alleen gaan gebruiken met inlages eronder terwijl de Freeform zonder inlages zeer goed ligt.

Ik moest er met de Freeform wel aan wennen niks 'voor' me te hebben maar met de 2e x proberen voelde ik me er al prettiger op en kon ik meer ontspannen. Is gewoon wennen.

Ik heb besloten voor de Freeform DKR te gaan :D nu nog ff snel door sparen want is wel net een prijsklasse hoger dan de Ghost of Trekker zadels... |( Maar van dit zadel kunnen we dan straks ook jaren plezier hebben en mijn kont kan hier ook heel fijn een vierdaagse of trektocht op uitzitten en dat is zeker prettig! Kan niet wachten tot ik hem heb! +:)+