[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:13

Kwalitatief zijn het super mooie zadels hoor de trekkers!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:18

Dat zie ik ja, maar kan me qua uiterlijk mooiere bedenken. Maar dat is onbelangrijk! Ga er vast snel van houden als ik er goed op zit!

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:18

Ik zit me toch te lekkerbekken bij die Ghost zadels... :') Afgelopen dagen een aantal keer zonder zadel gereden, en behalve dat mijn beenhulpen tien keer beter aankomen, laat paardlief zich ook veel makkelijker over de rug rijden dan met haar huidige zadel. Dat zit haar dus duidelijk enorm in de weg. Een minimalistisch, zweetbladloos en flexibel zadel zou zoveel fijner voor ons zijn! Ik heb mijn hoop gevestigd op een Quilty. :D

Hoe zit het met de levertijden van de Ghost zadels en pads? Ik zie dat bij MZM-geestig een Quilty op voorraad is, maar dan weer geen pads. Bij BuitenZinnig is geen voorraadinfo te vinden en aangezien alle dealers zich hier op lijken te houden, is de vraag hier stellen misschien sneller dan mailen (en misschien ook handig voor andere geïnteresseerden)... :D Is er daarnaast momenteel een erg lange wachtlijst om te testen of valt dat mee? Klinkt misschien ongeduldig, maar ik heb door de afgelopen paar dagen zo'n weerzin ontwikkeld om het huidige zadel er op te leggen dat ik liever gister dan vandaag iets nieuws heb. :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:29

Dat had ik dus van de week ook, had een tegenslag die ik niet verwachtte en toen had ik zoiets van: en dan komt er nu een ander zadel! :')
Zo klaar ineens met die rotrug, ik kan alles maar rijden dus nog niet zoals het goed gaat. ^)
Had binnen twee uur een afspraak voor het passen van een Trekker zaterdag. B-)
Paard is trouwens heel snel strak in haar rug dus ik ben ook wel benieuwd hoe zij er onder loopt, ze laat altijd direct merken of iets goed is of niet dus dat is fijn. :)
Heb een super mooie tweedehands op het oog dus dat is fijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:32

FirebirdM schreef:
Ik zit me toch te lekkerbekken bij die Ghost zadels... :') Afgelopen dagen een aantal keer zonder zadel gereden, en behalve dat mijn beenhulpen tien keer beter aankomen, laat paardlief zich ook veel makkelijker over de rug rijden dan met haar huidige zadel. Dat zit haar dus duidelijk enorm in de weg. Een minimalistisch, zweetbladloos en flexibel zadel zou zoveel fijner voor ons zijn! Ik heb mijn hoop gevestigd op een Quilty. :D

Hoe zit het met de levertijden van de Ghost zadels en pads? Ik zie dat bij MZM-geestig een Quilty op voorraad is, maar dan weer geen pads. Bij BuitenZinnig is geen voorraadinfo te vinden en aangezien alle dealers zich hier op lijken te houden, is de vraag hier stellen misschien sneller dan mailen (en misschien ook handig voor andere geïnteresseerden)... :D Is er daarnaast momenteel een erg lange wachtlijst om te testen of valt dat mee? Klinkt misschien ongeduldig, maar ik heb door de afgelopen paar dagen zo'n weerzin ontwikkeld om het huidige zadel er op te leggen dat ik liever gister dan vandaag iets nieuws heb. :')

Niemand heeft serieus voorraad nog. :o "we" weten nog niet goed wat het publiek wil qua model..... Als het goed is heeft BuitenZinnig wel een pad liggen voor een Ghost - beetje lastig om het bij allemaal verschillende mensen in te kopen uiteraard :) Levertijd kan snel zijn - ik heb er vrijdag 1 besteld en die gaat maandag op de post.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:40

Ik heb momenteel geen voorraad. Heb wel een quilty om te testen. Wat kwetal zegt, we moeten even kijken welk model hard gaat lopen, dan kan ik een voorraad inslaan.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:46

Off topic:
Zie ik nou pagina 499 :wow: :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:07

Moonfish, weet je ook al wat meer gespecificeerd waar het probleem zit wellicht..? :)

Mijn zwakke punten zijn dus bijvoorbeeld mijn holle onderrug die snel vast zit / stijfjes wordt, en bij een te brede zit dat mijn heup op slot wil schieten tijdens een fatsoenlijke rit.

Voor die heup is het belangrijk om smal te zitten, vooral zonder wrongen die (deels) onder m'n been liggen, en voor die stijve onderrug is een vlakke zitting met veel paard-gevoel belangrijk.

Ik merkte het echt altijd als ik een paar dagen niet gereden had, dat die rug weer zo stijf / stram / pijnlijk werd, en als ik er dan weer eens op klom was het bij het wegstappen van het erf al heerlijk hoe alles zo zalig los gewiegd werd *opluchting*.

Maar dit werkte dan alleen bij de redelijk vrije zittingen die dus de ronding van de rug van het paard volgen en de cantle ACHTER m'n billen plaatsen, niet met die kuipjes-zadels waarbij je in een ronding zit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:24

Ik kan het je wel uitleggen wie weet kan je er wat meer van zeggen als expert met boomloos.

Het grootste probleem is ooit ontstaan met de Lyme.
Mijn onderrug zat heel erg vast, dat is nu wel stukken beter, ik leek net een legofiguurtje. :Y)
Ik trek inderdaad ook vrij snel mijn rug hol, maar zittend ook juist bol, omdat ik door de spanning in mijn rug en die vaste onderrug die klappen niet kon opvangen.
In het verleden toen ik een jaar of 15 was wel heupklachten gehad maar dat is denk ik gekomen door de Lyme, heb daar nu geen last meer van.
Beide schouders zijn uit de kom geweest toen ik bijna uit elkaar donderde door de Lyme, de linker heb ik zelden last van de rechter is kapot. Ik merk dat in stijfheid in die schouder echt pijn heb ik niet.
Verder ben ik door de constante aanvoer van afvalstoffen snel stijf, de ene dag gaat dat beter als de andere maar er is niet echt een pijl op te trekken.
Het werkt wel als ik regelmatig stretch en yoga oefeningen doe dus dat doe ik wel.
Fysio/manueel heeft weinig zin, het schiet zo vaak los/vast dat op het moment dat ik een afspraak maak het probleem soms al weg is voor ik er ben.
Ik doe het nu dus alleen af en toe als er iets hardnekkigs zit wat echt niet weg wil met wat ik doe.

Het zadel wat ik nu heb is een Thorowgood T4 veelzijdigheid, daar kan ik wel vrij in zitten zonder direct pijn ofzo maar echt aan rijden kom ik ook niet.
Wie weet zit het wel gewoon in mij en is er geen zadel te vinden wat me kan helpen ontspannen maar ik wil het wel proberen. :)
Daarom ook bewust gekozen voor iets heel anders en dus semi boomloos.
Wel bewust Trekker omdat dat smaller zit, ik ben zelf niet extreem breed namelijk. :+
Het type trekker wat ik ga passen kan je de wrongen af halen of verstellen, dat is wel een must bij mij. Soms kan bij mijn Thorowgood een beetje naar beneden of naar boven wonderen doen. :)

Ik heb vaker gelezen dat boomloos soms de uitkomst is bij rugklachten dus wie weet!
De beugel op de Trekker vind ik niet echt mooi maar als het wel fijn is voor ons samen ben ik heel tevreden. Heb jij wel eens gezeten op een Trekker of IRL gezien?
Vind jij de kussens dik genoeg?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:44

Moonfish - Gaat het om smal zitten? En geen kuipje. Heb je wrongen nodig???

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:57

Op alle vragen: geen idee wat ik nodig heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:11

Een Trekker Luxus zie ik eigenlijk niet als "iets heel anders"....
Hangt voor mij meer tegen een boomzadel dan "boomloos" aan eerlijk gezegd :o
Althans...de redenen waarom ik voor "boomloos" kies zie ik amper in iets als een Trekker...

Veels te erge zitkuipjes, veels te lange zweetbladen, veels te dikke kniewrongen, veels te veel een stijfjes zadel zeg maar.... ik hou juist van soepel met weinig toeters en bellen zodat je veel meer paard-gevoel dan zadel-gevoel krijgt en zo'n Trekker geeft mij zo op het oog al duidelijk aan dat je daarmee meer op een zadel dan op een paard aan het rijden bent, als je begrijpt wat ik bedoel.

Trekt mij totaal niet dus ook nooit geprobeerd, omdat ik er geen enkele reden toe zie, simpelweg niets in dat model spreekt mij aan t.o.v. boomzadels :)

Maar uiteraard zijn er echte liefhebbers van dus wie weet is het wel het ideale zadel voor je, kan zomaar :j

Maar een enorm "boomloos" verschil kun je er i.m.o. niet van verwachten, voor mij is het simpelweg een wat ander model stug type zadel.... niet iets om nu aanmerkelijk dichter bij je paard mee te zijn / flexibeler je paard mee te volgen Y;(

Als je het verschil van "boomloos" t.o.v. boomzadels wilt ervaren dan kan je naar mijn mening 100.000 keer beter een Ghost of Barefoot of iets proberen dat echt wat meer die boomloze kenmerken heeft :)

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:28

Ik hoop dat ik zelf ook nog een keer zo'n mooie ghost kan testen. Ben heel tevreden met mijn barefoot maar toch zou ik nog iets anders willen testen. Eerst maar eens zorgen dat mijn paardje beter wordt :(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:32

moonfish13 schreef:
Op alle vragen: geen idee wat ik nodig heb.

Je geeft zelf al aan dat je een smaller zittend zadel wil. Heel persoonlijk vond ik de Trekker Luxus heel breed zitten - de enige smalle Trekker is de True Talent. Maar daar heb je niet zo veel aan als je wrongen nodig hebt ter ondersteuning. De zitting lijkt een kuipje, maar is toch wel redelijk plat - optisch bedrog door de hoge rechtopstaande cantle en dat boogje voorop.

Verder ben ik het met pmarena helemaal eens. Trekker is niet zo heel erg boomloos als je het vergelijkt met Barefoot of Ghost. Je zou zelfs nog een Velzadel kunnen proberen - niks is beter om ontspannen op te zitten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:43

Ik heb bewust niet gekozen voor Barefoot nu eigenlijk, ben bang dat ik daar niet goed op kan zitten.
Maar als Trekker niet bevalt met testen ga ik zeker Barefoot overwegen.
Bij de Trekker Luxus staat wel bij dat het een smalle zitting is, maar ik ga er wel van uit dat het breder is als met mijn boomzadel.
De True talent heb ik ook gezien en die staat ook op mijn lijstje mocht dit niks zijn.
Qua velzadel heb ik een barebackpad liggen en ik kan daar met dit paard echt niks mee.
Ze gooit veel te hoog op en is erg rond, vandaar dat ik ook kies voor trekker omdat dat mij wat meer steun geeft denk ik persoonlijk.

Anyway ik ga het testen en laat sowieso wel weten wat ik er van vond tegen over mijn boomzadel.
Het concept opzich spreekt mij gewoon erg aan, maar een Barefoot is denk ik gewoon niks voor mij.
Daarom zat ik bij het idee boomloos en Trekker is in mijn hoofd blijven hangen toen.

Overigens kunnen de wrongen er bij de Luxus helemaal af, de Classic viel voor mij al af om de grote wrongen.

_Veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:57

Ik heb vandaag de Ghost Florac van een vriendin mogen testen op mijn tinkertje en wauw wat een heerlijk zadel is dat zeg! Wilde eigenlijk niet meer afstappen.

Mijn tinker is nog jong, ben hem nog aan het inrijden, dus het is voor hem enorm wennen om dan een ander zadel op zijn rug te hebben, maar hij vond al heel snel zijn evenwicht er weer mee en vond hem soepeler en ruimer lopen dan met zijn huidige zadel. Dat gaat dus sparen worden.....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:23

Ben ook heel benieuwd naar de test ghost :-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:38

Dubbeldun heeft nu een BM testzadel (western) dacht wel de moeite waard om hier even te melden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:49

Moonfish, is de zit van een BBP verder wel aan je besteed, de zachtheid, soepelheid en het gevoel van de paardenrug onder je zeg maar?

Op zich is voor mijn rug zo min mogelijk "zadel" echt het meest ideaal om heerlijk los gewiegd te worden en de boel heerlijk ontspannen te krijgen: zowel mijn rug als die van mijn paardje (type stresskip) :)

Combinatie van heel soepel, heel erg niet-dwingend en heel schokdempend zeg maar.
Het Butterfly Fellsattel van Christ was voor ons allebei echt beter dan welk zadel dan ook :j

BZ: ik vind bij de Trekkers de vorm van de zitting toch altijd wel erg door het zadel aangegeven hoor, en niet door de vorm van de rug van het paard Y;(

Niet zozeer dat hij rond loopt zoals bvb. het gemiddelde Engelse boomzadel, maar wel dat de zitting in een bepaalde hoek ligt zeg maar die anders is dan de rug van het paard.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-11-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:51

Dat vind ik wel fijn maar ze gooit er te hoog voor op.
Denk dat ik dan erg in stoelzit ga vallen. :(:)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:52

Pippaa schreef:
Off topic:
Zie ik nou pagina 499 :wow: :))

:=

Moonfish13, ik vond de trekker dramatisch wat betreft bekken/rugklachten, echt het slechtste zadel waar ik ooit in heb gezeten. Pasvorm voor paardlief was trouwens super en de prijs/kwaliteitverhouding was echt dik in orde. Vond het een prachtzadel om te zien, ik weet niet waarom maar het sprak me echt aan. Mooie kwaliteit leer enz, zadel is goed over nagedacht. Alleen tsja, mijn kont/heupen wilde gewoon niet matchen met dat zadel.

In mijn huidige Kent & Masters (zelfde model als thorowgood) krijg ik trouwens ook onderrugpijn. In m'n WOW ook, al kon ik daar wel eeuwig in zitten qua heupen. Op de barefoot cheyenne dry-tex die ik ooit een (intensief) weekje heb geleend kan ik me niet herinneren last te krijgen van rugpijn, maar die schuurde op de rug van poown.

Uiteindelijk is het gewoon uittesten wat je zelf prettig vind, kan niemand helaas vertellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:54

moonfish13 schreef:
Dat vind ik wel fijn maar ze gooit er te hoog voor op.
Denk dat ik dan erg in stoelzit ga vallen. :(:)

Heb je überhaupt een plaatje opgezocht...? O:)

Ik heb nog nooit ergens in gezeten met zoveel (ongedwongen!) steun :)

Plaatje van Google:
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:04

Ik ken ze ja! Ik heb me hiervoor al enigsinds verdiept in wat er te krijgen is. Ook velzadels die om te kwijlen zijn

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:58

Citaat:
BZ: ik vind bij de Trekkers de vorm van de zitting toch altijd wel erg door het zadel aangegeven hoor, en niet door de vorm van de rug van het paard Y;(

Niet zozeer dat hij rond loopt zoals bvb. het gemiddelde Engelse boomzadel, maar wel dat de zitting in een bepaalde hoek ligt zeg maar die anders is dan de rug van het paard.

BZ???? :D

Als je een Trekker uit elkaar haalt heb je een platte pannenkoek. De kussens zijn ook gewoon overal even dik, dus de vorm van de zit wordt wel degelijk door de rug bepaald. Maar die zweetbladen en de onhandige positionering van de wrongen maken dat je erg vreemd wordt neergezet. Maar dat is uiteraard - zoals altijd - persoonlijk. Probleem is dat iedereen zijn zadel gezellig op de schouders van het paard legt, vervolgens niet wijd genoeg open draait en dan ligt de boel berg-op.

Als je poezelige achterwerkje eenmaal is verpest door een velzadel - waarop je idd niet in een stoelzit hoeft te zitten - wil je niet anders meer, dus pas op wat je gaat testen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:10

Dat wat jij zegt van op de schouders leggen en dan achterover liggen zag ik inderdaad. Dat ziet er knap debiel uit ook trouwens, dan gaat er toch een lampje branden? Paardlief is trouwens ook een platte pannekoek dus dat scheelt. :D