[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:33

Carl, ik denk eigenlijk dat je het hele boom versus boomloos wellicht beter los kan laten.

Of het boom of boomloos is is gewoonweg helemaal ondergeschikt aan wat de specifieke kenmerken van het betreffende zadel zijn :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:14

Ik deel deze mening ook echt niet. Ik ben nu bezig met boomloos omdat mijn korte ronde paard met prominente schouderpartij elke keer problemen kreeg met het kopijzer van het boomzadel. Dat drukte tegen zijn schouder of zijn schouder drukte het zadel weg. Maar een ander kort rond paard heeft dat probleem met hetzelfde (boom)zadel misschien niet.
Kijk naar wat voor jouw paard werkt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:32

Boomloos en boomloos is ook niet met elkaar te vergelijken, dan heb je nog de flexibele bomen, volgens sommige ook boomloos.
Boomzadels zijn al niet met elkaar te vergelijken, de verschillende systemen boomloos maakt het nog moeilijker met elkaar te vergelijken.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:58

Mijn Arizona nut en burioni pad hebben zich fijn gedragen tijdens de Eper paardenvierdaagse. Het eerste jaar dat ik geen last had van een schuivend zadel. Heerlijk!Afbeelding
Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:11

Met mijn Barrydale ook zo'n plezier.
Afbeelding
Ook dit tijdens de vierdaagse

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:15

Al ervaringen met de Barefoot Wellington?

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:33

siskeh schreef:
Boomloos en boomloos is ook niet met elkaar te vergelijken, dan heb je nog de flexibele bomen, volgens sommige ook boomloos.
Boomzadels zijn al niet met elkaar te vergelijken, de verschillende systemen boomloos maakt het nog moeilijker met elkaar te vergelijken.

Een zadel is een zadel, of dat nu een concept is met flexibele kern bestaande uit laagjes leder, kunststof, hout of whatever.
Die kun je altijd met elkaar vergelijken, als je tenminste weet wat voor jou en je paard de beslissingscriteria zijn.
Boomloze zadels worden meestal uit dun flutleder opgebouwd. Het is niet omdat er dan een dun kunststofplaatje tussen de lagen gemikt wordt, dat je dan een stabiel, stevig geheel krijgt als daar een ruiter op gaat plaatsnemen.
Misschien bestaat het al maar heb het nog niet gevonden of erover gekeken, is een zadel met als kern zeer dik, stevig tuigleder van zo'n 7 mm dikte (en neen de BM is daar geen voorbeeld van), opgebouwd tot stevig geheel (en neen dus geen 'verende' toestanden) met natuurlijke, goed ademende componenten.
In mijn ogen kun je met een stevig opgebouwd, stabiel boomloos zadel, ook de juiste geometrie verkrijgen met een balanspunt die ruiter op de juiste plek zet (zodat de ruiter niet voor het zwaartepunt van het paard zit en daardoor zijn beweging belemmert door teveel op de voorhand te zitten)
Een zadel die daardoor ook geschikt zou moeten zijn voor sensibele, hoog opgooiende, kort gebouwde Iberisch paarden met grotere schouderhoek. (Ik vroeg Diane wat zij bedoelde met terugliggende schouders maar nog geen antwoord op gehad, bedoel je daarmee grotere hoek tussen schoft- en schouderas?)
Voor de rest is het ook heel erg zaak om naast het zadel, door de juiste rijstijl die motor langs achter op juiste manier te doen werken, in combi met ruiter op juiste, voor paard comfortabele plek op zijn rug, zowel op buitenrit als in de bak.
Dat ze aub daar maar eens een boomloos zadel voor ontwikkelen ipv elkaar te copieren en steeds rond de pot te draaien, ik sta als eerste in de rij om zulk vernieuwend concept te kopen en wil er zelfs goed geld voor uitgeven!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:49

Ok jij houdt dus niet van boomloos :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:45

Vandaag toch eens een ritje gemaakt met de Madrid maat 1 op m'n merrie aangezien het theoretisch qua lengte echt wel moet kunnen (in cm's dan). Zadel beviel goed! Paard liep er fijn onder en ik kon prima opstappen vanop de grond - thuis met opstapje maar moest even afstappen onderweg - zonder geschuif. Alleen twijfel ik dus toch met de lengte. Ik denk dat het nét moet gaan, zeker aangezien ik geen zwaargewicht ben (ca 50 kg) en niet eens met m'n kont tegen de cantle komt.

Wat denken jullie?
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 23:54

Ik denk dat de vraag naar de lengte een beetje afhangt van aan wie je het vraagt: genoeg Barefoot fans die ervan overtuigd zijn dat de cantle helemaal geen gewicht draagt en dat die dus ook best op de lendenen mag liggen, net als dat op de pommel geen gewicht rust dus dat die dus ook best bovenop het schouderblad mag liggen.
Volgens mij is de Madrid vrij kort voor een Barefoot, maar ik vind hem op de foto's ook best (te) lang, ook omdat je de pommel op het schouderblad hebt liggen in plaats van erachter en daar bij een paard met zo'n holle rug vaak toch best wel wat druk op kan komen te staan.

Het is trouwens ook wel een flink pakket! Is het zadel nog niet ingereden?Als ik beide foto's vergelijk dan heeft je paard op de onderste best een hoge schoft en is de zadelplek zelf een kuiltje, maar op de bovenste foto lijkt de zitting van het zadel zelfs nog hoger dan de schoft te liggen. Was deze foto toen het nog nieuw was?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:16

Mijn paard heeft medische problemen - gevalletje van voedingsstoffen niet voldoende opnemen waardoor ze gaat compenseren in spieren.. Dus haar toplijn is sowieso brak. We werken eraan, maar vrees dat ik het nooit meer goed krijg.

Ik vind het vooral raar dat mijn Silverado van 53 cm wel past, en deze Madrid van zogezegd 48 cm niet? Maar dat is puur naar de cijfers kijkend? Het zadel is sowieso niet voor haar bedoeld eigenlijk, maar had wel leuk geweest - aangezien zij mijn vast rijpaard is - om eens te kunnen afwisselen. Dat is dan ook het handige aan boomloos.

Ik heb wel een foto waar het zadel minder op haar schouders ligt, maar dan is het zeker te lang.
Afbeelding
Afbeelding
Had effe letterlijk het zadel erop gegooid dus mag nog iétsje naar voren

Het zadel is trouwens een 3dehandsje, dus is wel degelijk ingereden! Hier ligt het op mijn ruin:
Afbeelding

Er zitten best dikke inlages in de pad. Dus wellicht zorgt dat in combinatie met de vps wel een beetje voor een 'torentjeseffect' al valt dat als je erop zit wel heel erg mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:29

Lastig, zo'n ruggetje! De mijne doet ook iets vreemds met de opname van voedingsstoffen waardoor hij altijd extra eiwitten nodig heeft, anders gooit hij meteen zijn bovenlijn en kontspieren eraf... >;)

Ik weet niet hoe de Siverado lag, maar uit mijn hoofd is bij western Silverado's de cantle wat verder naar voren geschoven, en omdat de cantle smaller/eleganter is van vorm lopen de skirts (achterste leren delen) van het zadel over een veel grotere lengte omhoog waardoor die de rug echt niet meer raken. Die steken bij veel paarden echt omhoog de lucht in, terwijl bij jouw Barefoot Madrid de achterste strook leer zelfs omlaag lijkt te kantelen, de lendenen in.

Een Silverado zoals deze: http://img4.fotos-hochladen.net/uploads ... wvzirm.jpg kun je dus prima op een korter paard leggen omdat de bovenkant gegarandeerd zweeft, terwijl dat bij jouw Barefoot maar de vraag is. Misschien dat jouw kortere Barefoot daardoor in praktijk toch weer zo lang is?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:40

Hmm lastig hoor..

Hier mijn Silverado ter vergelijking. Die ziet er imo stukken beter en minder bombastisch uit.
Afbeelding

Deze is blijkbaar zelf 57 cm. Ik heb namelijk de 15,5". Hoezo gezichtsbedrog :+

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 05:25

Mara2000 schreef:
Ok jij houdt dus niet van boomloos :)

Euh...als je je beetje verdiept is boomloos zo ontstaan.
Ik zeg net dat ik wel geloof in boomloos, maar dat er nog veel te verbeteren valt.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:55

Carl123, wat denk je dan van de Prince Orion?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:14

Sure_lee schreef:
Mijn Arizona nut en burioni pad hebben zich fijn gedragen tijdens de Eper paardenvierdaagse. Het eerste jaar dat ik geen last had van een schuivend zadel. Heerlijk![ [url=m/TFyoB0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BJgv3L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waua wat matchen die kleuren mooi +:)+

En super fijn dat jullie lekker gereden hebben!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:15

Otti1977 schreef:
[ [url=m/6LRY3f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje die heeft er zin in, was dat aan het begin :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:24

Je kan 2 specifieke zadels met elkaar vergelijken ja :j

Maar boom versus boomloos....dat gaat gewoon niet. Dat is te weinig specifiek.

Zowel boom- als boomloze zadels worden van allerlei soorten leer (of kunstleder) gemaakt dus om nu te zeggen dat bij boomzadels degelijker leer gebruikt wordt dan bij boomloos :=

Het elkaar kopiëren dat zie ik de laatste jaren eigenlijk ook niet meer, er is inmiddels heel wat meer dan alleen Torsion, Barefoot en daar goedkope kopietjes van :)

Een Ghost zit weer heel anders in elkaar, een HM zadel ook, Trekker en Startrekk is weer heel anders en Freeform is weer een totaal ander concept. En dan zijn er nog meer zadels die ook weer anders in elkaar zitten zoals de Baloun en die Prince Orion.

Wat zou er dan heel anders moeten? Er zit zachtjes aan zowat net zoveel variatie in als bij boomzadels.

Ik vind het wel leuk dat je een beweging naar elkaar toe ziet de laatste jaren.
Boomloze zadels ontwikkelen zich meer naar een flexibel concept....en boomzadels ook :)

Carl123 schreef:
Een zadel is een zadel, of dat nu een concept is met flexibele kern bestaande uit laagjes leder, kunststof, hout of whatever.
Die kun je altijd met elkaar vergelijken, als je tenminste weet wat voor jou en je paard de beslissingscriteria zijn.
Boomloze zadels worden meestal uit dun flutleder opgebouwd. Het is niet omdat er dan een dun kunststofplaatje tussen de lagen gemikt wordt, dat je dan een stabiel, stevig geheel krijgt als daar een ruiter op gaat plaatsnemen.
Misschien bestaat het al maar heb het nog niet gevonden of erover gekeken, is een zadel met als kern zeer dik, stevig tuigleder van zo'n 7 mm dikte (en neen de BM is daar geen voorbeeld van), opgebouwd tot stevig geheel (en neen dus geen 'verende' toestanden) met natuurlijke, goed ademende componenten.
In mijn ogen kun je met een stevig opgebouwd, stabiel boomloos zadel, ook de juiste geometrie verkrijgen met een balanspunt die ruiter op de juiste plek zet (zodat de ruiter niet voor het zwaartepunt van het paard zit en daardoor zijn beweging belemmert door teveel op de voorhand te zitten)
Een zadel die daardoor ook geschikt zou moeten zijn voor sensibele, hoog opgooiende, kort gebouwde Iberisch paarden met grotere schouderhoek. (Ik vroeg Diane wat zij bedoelde met terugliggende schouders maar nog geen antwoord op gehad, bedoel je daarmee grotere hoek tussen schoft- en schouderas?)
Voor de rest is het ook heel erg zaak om naast het zadel, door de juiste rijstijl die motor langs achter op juiste manier te doen werken, in combi met ruiter op juiste, voor paard comfortabele plek op zijn rug, zowel op buitenrit als in de bak.
Dat ze aub daar maar eens een boomloos zadel voor ontwikkelen ipv elkaar te copieren en steeds rond de pot te draaien, ik sta als eerste in de rij om zulk vernieuwend concept te kopen en wil er zelfs goed geld voor uitgeven!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:36

Jackytje, ik vind het zadel er ook wel heel erg vierkant bovenop liggen hoor, alsof hij inderdaad nog een flink eind moet zakken door het rijden :j

Is er wel vaak mee gereden...? Misschien dat hij nog naar je paard moet gaan liggen?

Het is natuurlijk best een massief zadel zo'n vierkant ontwerp :)
Het is echt een kunst om daar doorheen te kunnen kijken en je te focussen op het gedeelte waar je als ruiter nu daadwerkelijk zit: als dat gewoon op de goede plek van de rug is, en de rest van het zadel stoort het paard niet dan werkt het in de praktijk meestal prima.

De Silverado ziet er wel veel mooier uit :j
Denk je daar zo'n zelfde soort Spaans vierkant bij dan toont het alweer heel anders, maar het gaat er imo voornamelijk om waar nu effectief het ruitergewicht terechtkomt.

Zo'n puntje van het zadel dat wat naar binnen krult, zal waarschijnlijk door een zadelkast komen ofzo.
Dat kan je weer terug laten draaien zodat paard er geen last van heeft.

Maar zelf vind ik het massieve van zo'n type zadel ook niet aanspreken en zeker niet als het er (nog) zo hoog boven ligt -O-

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het er uitziet als je er op zit, of het dan een beetje zakt en waar je precies zit boven de rug :)

Overigens het verhaal van paarden met een slechte bovenlijn doordat ze hun voeding niet goed opnemen en dat ten koste gaat van de spieren, dat heb ik in de loop der jaren wel vaker gehoord :j

Vaak blijkt er dan ook ergens een blokkade te zitten waarbij dan blijkbaar een osteopaat / fysio goed werk kan leveren want ik heb meermaals meegemaakt dat mensen op advies van hun behandelaar een bepaald dieet + training + een Barefoot aangeraden kregen. En dan was het niet zeldzaam wanneer zulke paarden al na een paar weken een pommelmaat groeiden en na een paar maanden nog een pommelmaat de breedte in gegaan waren omdat de schoft weer mooi opgevuld en rond geworden was *\o/*

Jackytje schreef:
Mijn paard heeft medische problemen - gevalletje van voedingsstoffen niet voldoende opnemen waardoor ze gaat compenseren in spieren.. Dus haar toplijn is sowieso brak. We werken eraan, maar vrees dat ik het nooit meer goed krijg.

Ik vind het vooral raar dat mijn Silverado van 53 cm wel past, en deze Madrid van zogezegd 48 cm niet? Maar dat is puur naar de cijfers kijkend? Het zadel is sowieso niet voor haar bedoeld eigenlijk, maar had wel leuk geweest - aangezien zij mijn vast rijpaard is - om eens te kunnen afwisselen. Dat is dan ook het handige aan boomloos.

Ik heb wel een foto waar het zadel minder op haar schouders ligt, maar dan is het zeker te lang.
[ [url=m/z7TbBm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zmceGY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Had effe letterlijk het zadel erop gegooid dus mag nog iétsje naar voren

Het zadel is trouwens een 3dehandsje, dus is wel degelijk ingereden! Hier ligt het op mijn ruin:
[ [url=m/6RBXiF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zitten best dikke inlages in de pad. Dus wellicht zorgt dat in combinatie met de vps wel een beetje voor een 'torentjeseffect' al valt dat als je erop zit wel heel erg mee.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:50

Ik zal vandaag eens kijken of ik een foto kan maken als ik erop zit :j Ik heb geen idee hoe vaak er mee gereden is. Zadel lag naar mijn weten ook niet in een zadelkast. Hier ligt het gewoon op een schraag.

Barefoot heeft sowieso niet echt non-massieve zadels eigenlijk..

Wbt toplijn - zijn we mee bezig. Ze wordt momenteel behandeld door een equine bodywork student (combi cranio, shiatsu en raindrop), 3x om de 3 weken. Zijn zeker wat dingetjes tegen gekomen, maar is te belastend om in één keer te behandelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 14:08

Nah de Arizona valt toch wel mee? Dat is ook gewoon een roundskirt met korte zijkanten :)

Dat is meestal zo dat het meerdere dingetjes zijn. Hopelijk merk je wel duidelijk (blijvende) verbetering :(:)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 14:45

pmarena schreef:
Otti1977 schreef:
[ [url=m/6LRY3f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje die heeft er zin in, was dat aan het begin :D

Otti heeft 2 persoonlijkheden whaha. Otti en Hotti.
Als er iets achterop komt wordt die beetje Hotti.
Zoek de verschillen.
Afbeelding

ELUNAJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:07

Yes yes yes! Eerste ritje van 2u zit erop in mijn barefoot lazy mountain.. is wel een pakje wennen voor mijzelf maar paardjelief loopt er zo goed onder.. haar passen zijn in elke gang zoveel ruimer! En geen droge plekken bij haar zweetafdruk sinds lang, dus ik ben zeer tevreden!

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:21

Toppie +:)+

Vind je de kniewrong fenders fijn?
Er zijn toch best veel mensen die er niet mee overweg kunnen, het moet echt net precies bij je passen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:37

Leo schreef:
Hier een ruiter die gelooft in boomloos maar een paard dat er niet blij van werd en inmiddels heel fijn loopt met zijn nieuwe boom westernzadel. :) waar hij juist onder los laat en fijn over de rug loopt, terwijl hij zich met de boomloos vast zette, niet durfde en weg drukte. Misschien in de toekomst als hij nog beter bevestigd is :j
Blijven kijken naar het paard is idd essentieel. :)

Herkenbaar, mijn pony is ook beter gaan bewegen onder ons nieuwe boomzadel. Ik kreeg nu voor het eerst een losgelaten rug en kon eindelijk zitten in de galop :)