Of het boom of boomloos is is gewoonweg helemaal ondergeschikt aan wat de specifieke kenmerken van het betreffende zadel zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
siskeh schreef:Boomloos en boomloos is ook niet met elkaar te vergelijken, dan heb je nog de flexibele bomen, volgens sommige ook boomloos.
Boomzadels zijn al niet met elkaar te vergelijken, de verschillende systemen boomloos maakt het nog moeilijker met elkaar te vergelijken.
Sure_lee schreef:Mijn Arizona nut en burioni pad hebben zich fijn gedragen tijdens de Eper paardenvierdaagse. Het eerste jaar dat ik geen last had van een schuivend zadel. Heerlijk![ [url=m/TFyoB0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BJgv3L.jpg]Afbeelding[/url] ]
Carl123 schreef:Een zadel is een zadel, of dat nu een concept is met flexibele kern bestaande uit laagjes leder, kunststof, hout of whatever.
Die kun je altijd met elkaar vergelijken, als je tenminste weet wat voor jou en je paard de beslissingscriteria zijn.
Boomloze zadels worden meestal uit dun flutleder opgebouwd. Het is niet omdat er dan een dun kunststofplaatje tussen de lagen gemikt wordt, dat je dan een stabiel, stevig geheel krijgt als daar een ruiter op gaat plaatsnemen.
Misschien bestaat het al maar heb het nog niet gevonden of erover gekeken, is een zadel met als kern zeer dik, stevig tuigleder van zo'n 7 mm dikte (en neen de BM is daar geen voorbeeld van), opgebouwd tot stevig geheel (en neen dus geen 'verende' toestanden) met natuurlijke, goed ademende componenten.
In mijn ogen kun je met een stevig opgebouwd, stabiel boomloos zadel, ook de juiste geometrie verkrijgen met een balanspunt die ruiter op de juiste plek zet (zodat de ruiter niet voor het zwaartepunt van het paard zit en daardoor zijn beweging belemmert door teveel op de voorhand te zitten)
Een zadel die daardoor ook geschikt zou moeten zijn voor sensibele, hoog opgooiende, kort gebouwde Iberisch paarden met grotere schouderhoek. (Ik vroeg Diane wat zij bedoelde met terugliggende schouders maar nog geen antwoord op gehad, bedoel je daarmee grotere hoek tussen schoft- en schouderas?)
Voor de rest is het ook heel erg zaak om naast het zadel, door de juiste rijstijl die motor langs achter op juiste manier te doen werken, in combi met ruiter op juiste, voor paard comfortabele plek op zijn rug, zowel op buitenrit als in de bak.
Dat ze aub daar maar eens een boomloos zadel voor ontwikkelen ipv elkaar te copieren en steeds rond de pot te draaien, ik sta als eerste in de rij om zulk vernieuwend concept te kopen en wil er zelfs goed geld voor uitgeven!
Jackytje schreef:Mijn paard heeft medische problemen - gevalletje van voedingsstoffen niet voldoende opnemen waardoor ze gaat compenseren in spieren.. Dus haar toplijn is sowieso brak. We werken eraan, maar vrees dat ik het nooit meer goed krijg.
Ik vind het vooral raar dat mijn Silverado van 53 cm wel past, en deze Madrid van zogezegd 48 cm niet? Maar dat is puur naar de cijfers kijkend? Het zadel is sowieso niet voor haar bedoeld eigenlijk, maar had wel leuk geweest - aangezien zij mijn vast rijpaard is - om eens te kunnen afwisselen. Dat is dan ook het handige aan boomloos.
Ik heb wel een foto waar het zadel minder op haar schouders ligt, maar dan is het zeker te lang.
[ [url=m/z7TbBm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zmceGY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Had effe letterlijk het zadel erop gegooid dus mag nog iétsje naar voren
Het zadel is trouwens een 3dehandsje, dus is wel degelijk ingereden! Hier ligt het op mijn ruin:
[ [url=m/6RBXiF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Er zitten best dikke inlages in de pad. Dus wellicht zorgt dat in combinatie met de vps wel een beetje voor een 'torentjeseffect' al valt dat als je erop zit wel heel erg mee.
pmarena schreef:Otti1977 schreef:Met mijn Barrydale ook zo'n plezier.
[ [url=m/6LRY3f.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook dit tijdens de vierdaagse
Jeetje die heeft er zin in, was dat aan het begin
Leo schreef:Hier een ruiter die gelooft in boomloos maar een paard dat er niet blij van werd en inmiddels heel fijn loopt met zijn nieuwe boom westernzadel.waar hij juist onder los laat en fijn over de rug loopt, terwijl hij zich met de boomloos vast zette, niet durfde en weg drukte. Misschien in de toekomst als hij nog beter bevestigd is
Blijven kijken naar het paard is idd essentieel.