voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:24

Kirsha schreef:
Dat was er niet :') Overigens was het een man. Dat verklaart alweer een hoop :D

Dat verklaart alles :j

Waar zouden ze anders tegenaan moeten plassen :?

kiki1976

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:29

Een paar jaar terug was ik eens hier in de buurt in een ruitersportzaak en toen hadden we het over zadels.
Ik gaf aan m'n jonkie tzt te willen inrijden met een boomloos zadel. Het eerste wat de verkoopster/eigenaresse zei was "bitloos, boomloos = paardloos" Was zo slecht voor je paard, moet je niet aan willen beginnen. Een boomzadel is veel beter.....
Ja duhhhhhh tuurlijk want je verkoopt alleen boomzadels (en ook nog eens een stuk duurder dan andere verkoopunten hahah)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:39

Kiki ben jij naar k erckhaert geweest?

Dat is een winkel hier in de omstreken en tot vorig jaar hadden ze zelfs geen NH producten (lead rope of touwhalster om het simpel te houden). Het enige dat ze daar hebben/hadden (maakt eigenlijk nog niet veel verschil) is te duur.
Daar heb ik 2 jaar terug een Barefoot Londen gekocht op de 2dehandsbeurs. Voor een belachelijk lage prijs.
De prijs lag zo laag (hebben ze me gezegd) omdat ze dat niet kenden en er dus liever een lage prijs op plakten. Ze wisten zelfs niet dat hun prijs zelfs minder was dan de waarde van het leer dat er in het zadel zat.

Is dus een winkel waar ze ons enkel zien als het echt nodig is en ik snel iets nodig heb of op hun 2dehandsbeurs.

Verder vind ik het echt jammer dat ik geen geldboom heb. Zou me heel graag die Notting Hill willen bestellen. Blijft die in het assortiment? dan weet ik waarvoor ik ga sparen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:32

Bij verkopers die niet up-to-date zijn met hun kennis kun je inderdaad voor hele leuke prijsjes hele leuke vooruitstrevende dingen kopen, dat is dan wel weer een mazzeltje :P

Maar verder is het maar triest, die enorme kortzichtigheid van sommige mensen :n

"Boomloos" is echt geen wondermiddel en het is niet voor iedereen geschikt, maar dat is geen 1 type zadel.
Mensen die "boomloos" afschrijven als 1 type zadel dat niet deugt die laten sowieso al merken dat ze er weinig verstand van hebben, die hebben ook geen idee van de verschillende en verkopen liever de eerste de beste Wintec ofzo met het misleidende verhaal dat de boom altijd passend gemaakt kan worden :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:00

wat de boer niet kent vreet die niet.

Zoals ik eerder zei, ik ben tot de conclusie gekomen dat boomloos (of barefoot) niet de goede combi is voor mij en mijn paarden. Ze zijn simpelweg te breed waardoor ik het lichamelijk niet (meer) aankan.
Misschien is dat met een ander type boomlooszadel niet zo, geen idee. Ik weet wel dat het met een ander type paard geen probleem is, en mijn paarden op zich met de barefoot ook geen probleem hebben, enkel de combi tussen de drie is moeilijker.
Is boomloos daarom slecht? absoluut niet, ik heb er inmiddels 8 jaar met heel veel plezier mee rondgereden, en doe mijn zadels met pijn in het hart weg ...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:12

Shirley schreef:
Kirsha schreef:
Dat was er niet :') Overigens was het een man. Dat verklaart alweer een hoop :D

Dat verklaart alles :j

Waar zouden ze anders tegenaan moeten plassen :?

Geniaal gewoon, ik ga helemaal stuk hier! _/-\o_ _O-

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:26

Zoals gezegd een wintec past niet op alle paarden, een barefoot niet op alle, een startrek niet op alle en ga zo maar door. Vind zulke mensen gewoon onwetend, niet slecht. Wat ik slecht vind is iemand die rijd op een boomloos zadel afkeuren voor hele hoop!

Duhelo@ Alle pad's ook weg bij je zadel (omdat die als gereserveerd staat) ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:33

Voor een particulier noem ik dat ook onwetend, maar bij een verkoper van zadels noem ik het toch echt slecht.... als die nu gewoon eerlijk zeggen dat ze er geen ervaring mee hebben en daardoor geen informatie erover kunnen verstrekken, dan is dat prima natuurlijk. Beetje jammer dat ze niet up to date blijven maar tenminste wel eerlijk :P

Maar er zitten ook van die etterbakken tussen die meteen gaan grauwen en snauwen en verhalen half gaan vertellen en half gaan verzinnen van nichtjes van buurvrouwen van tantes die een keer een boomloosje (niemand weet merk of omstandigheden verder) hebben misbruikt :=

Tegenwoordig valt het wel mee, maar vroeger kreeg ik toch regelmatig verhalen te horen van mensen die echt behoorlijk geschoffeerd werden door verkopers van ruitershops, als ze vertelden dat ze iets in de categorie boomloos / bitloos zochten, soms was z'n klant dan helemaal overstuur omdat die van dierenmishandeling beticht werd :(:)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:35

En daarom bestel ik alles op internet, ik wil rustig kunnen uitzoeken wat ik zélf wil hebben zonder last te hebben van betweterig gezeik :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:45

hetlevenwint schreef:
Zoals gezegd een wintec past niet op alle paarden, een barefoot niet op alle, een startrek niet op alle en ga zo maar door. Vind zulke mensen gewoon onwetend, niet slecht. Wat ik slecht vind is iemand die rijd op een boomloos zadel afkeuren voor hele hoop!

Duhelo@ Alle pad's ook weg bij je zadel (omdat die als gereserveerd staat) ?

neeje, maar ik ga dan de advertentie aanpassen eenmaal zadel echt weg is :)
De witte hafpad is weg, de dukspad en dijwrongseatsaver ook, dus nu heb ik nog die continental pad, en de bordeaux westernpad over. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:59

Hahaha nee was niet daar Keandra.

Dat de BF niet goed lag op mijn paardje ligt niet aan de BF maar aan mijn paardje hihi. Heb nu een Libra en die ligt wel super op d'r.
Een eerlijk is eerlijk, persoonlijk vind ik een boomloos lekkerder zitten dan boomzadel en krijg er veel minder snel last van m'n rug van. Wat wel fijn is na 2 rugoperatie's en weer mogen rijden

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:46

Mij krijg je je echt niet meer op een boomzadel, vind ze zo hard en stug nu ik barefoot gewent ben. Over barefoot gesproken, heb de madrid besteld.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:02

met een beetje geluk wordt morgen of vrijdag mijn zadel opgestuurd :D :D

uudje, gaaf, ik vind die echt heel tof, heb je de bruine of de zwarte besteld?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:37

Ik ga toch weer een boomzadel kopen maar ben ook bang dat ik er niet meer aan kan wennen hahaha :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:00

Voor mij was de overgang beide keren geen probleem. Alleen de eerste keer naar boomloos was wat lastig, maar toen had ik al 2 jaar eigenlijk niet gereden. Daarna is zowel naar boomloos toe als naar boomzadel toe een dag wennen en daarna was het klaar.

Zoals het er nu naar uit ziet, zal Victor op een keer trouwens weer terug in de Barefoot groeien. Zijn schoftspieren zijn flink ontwikkeld van het longeren en de fysio (en zijn rugspieren ook), dus de kans dat zijn schoft over een tijdje vrij komt te liggen is vrij groot. En dat was bij de barefoot het enige probleem. Zodra dat in orde is, dan heb ik weer twee zadels om te gebruiken. Al zal het de komende tijd wat minder hard gaan waarschijnlijk, want er wordt nu minder vaak met hem gewerkt. Ik ben namelijk maar eens per maand daar en voor de rest wordt hij 2x per week door mijn instructrice gereden en soms 1x gelongeerd door de bijrijdster. Maar verdere ruiters zijn beginners. Maar ooit gaat het lukken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:43

Iemand bekend met de HALF pad van Grandeur? Heb hem inmiddels binnengekregen en wil de inlages (zachte/VPS) er in doen, maar dat past helemaal niet! Steken zo'n 5 cm uit!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:48

Coentjuh schreef:
Iemand bekend met de HALF pad van Grandeur? Heb hem inmiddels binnengekregen en wil de inlages (zachte/VPS) er in doen, maar dat past helemaal niet! Steken zo'n 5 cm uit!

eeeh, heb je er inlages bij besteld?
bij de pad of had je ze al van barefoot? ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:50

Vandaag heb ik voor het eerst op een boomloos zadel gezeten,op de barrydale...maar ik vondt het niet zo prettig.Zat idd heel breed en ik kon mn been helemaal niet fijn aanleggen..ga het niet gelijk afschrijven en ook nog even op mn andere paard proberen maar voor als nog ben ik niet zo positief.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:25

wauw...zadel gisteren verstuurd.. vanochtend om 5 uur engeland al verlaten !

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:37

Elisa2 schreef:
Vandaag heb ik voor het eerst op een boomloos zadel gezeten,op de barrydale...maar ik vondt het niet zo prettig.Zat idd heel breed en ik kon mn been helemaal niet fijn aanleggen..ga het niet gelijk afschrijven en ook nog even op mn andere paard proberen maar voor als nog ben ik niet zo positief.

Ik vond het in het begin ook niet zo fijn hoor! Maar het went echt wel :) Ik heb er tot nu eigenlijk alleen nog maar mee buitengereden.. Volgende week eens aan het werk in de bak :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:19

Hm het moet voor mij wel goed voelen vanaf het begin..als ik mn been er niet aan kan leggen houdt het op want dat is imo het allerbelangrijkste om te kunnen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:22

Elisa2 schreef:
Hm het moet voor mij wel goed voelen vanaf het begin..als ik mn been er niet aan kan leggen houdt het op want dat is imo het allerbelangrijkste om te kunnen.

Wat bedoel je precies met je been eraan kunnen leggen?

Ik klem mijn knieen eigenlijk gewoon tegen het zadel en sluit mijn kuiten eromheen. En ik rijdt op mn hakken en druk van de kuiten.. Dus boom of boomloos zadel... mijn benen moet ik toch tegen het zadel houden haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:26

Ik herken wel wat Elisa2 schrijft :j
Bij de Cheyenne had ik hetzelfde gevoel, bij de cherokee zat dat beter, hoewel ik ook daar even tijd nodig had om te wennen :j
Ik zou dus zeker niet alles afschrijven, maar misschien is de barrydale gewoon niet het model voor je :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:45

Zat ik ookal aan te denken..je hebt natuurlijk verschillende modellen..

Mijn been moet gewoon vanaf mn zitbeenknobbels tot aan mn kuit zachtjes om mn paard heen liggen..dat was met dit zadel onmogelijk..m'n knie ging afsteken en ik kon alleen nog maar "hak" geven ipv been.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:36

Ik wordt wel een beetje moe van de opmerkingen als: gewoon even wennen etc. Soms werkt het gewoon niet.
Eerlijk gezegd loopt mijn pony onder een slecht passend boomzadel beter dan onder een goed passend boomloos. En dat allemaal omdat ik niet goed kan zitten op zo'n zadel. Daarbij schrijf ik boomloos niet af hoor. Maar niet voor iedereen werkt het.

En elise het lijkt mij niet echt de bedoeling dat je, je knieën klemt?