[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:05

Das een mooi bontje! <3

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:50

Gaaf zeg!

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:08

dianaw33 schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik had het niet over je eigen zit, maar over de balans van je paard, het goed op de achterhand lopen. Soms hebben paarden daar boomloos meer problemen mee dan met een boomzadel. Dat zie je rijtechnisch vaak terug in een te hoog tempo/rennen en op de voorhand kiepen. Meestal zijn het de paarden die van nature een balanspunt iets meer naar achteren hebben liggen, boomloos kom je dan vaak te ver naar voren op de rug te zitten. En boomzadels zijn natuurlijk zeker maatwerk, ik weet, met paarden met een hele lastige rug, dat veel zadelmakers zich daar ook geen raad mee weten (ik ken ze niet ;) ) dus dat je boomzadel vaak dan ook niet de ideale oplossing is omdat het weer ergens anders problemen geeft. Kiezen tussen twee kwaden.

Super mooi verwoord +:)+ ! Zo is het! Deze woorden sla ik op voor mezelf. Nagel op de kop en jammer dat mensen zich hier niet meer bewust van zijn! Thx om dit te delen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:15

Carl123 schreef:
dianaw33 schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik had het niet over je eigen zit, maar over de balans van je paard, het goed op de achterhand lopen. Soms hebben paarden daar boomloos meer problemen mee dan met een boomzadel. Dat zie je rijtechnisch vaak terug in een te hoog tempo/rennen en op de voorhand kiepen. Meestal zijn het de paarden die van nature een balanspunt iets meer naar achteren hebben liggen, boomloos kom je dan vaak te ver naar voren op de rug te zitten. En boomzadels zijn natuurlijk zeker maatwerk, ik weet, met paarden met een hele lastige rug, dat veel zadelmakers zich daar ook geen raad mee weten (ik ken ze niet ;) ) dus dat je boomzadel vaak dan ook niet de ideale oplossing is omdat het weer ergens anders problemen geeft. Kiezen tussen twee kwaden.

Super mooi verwoord +:)+ ! Zo is het! Deze woorden sla ik op voor mezelf. Nagel op de kop en jammer dat mensen zich hier niet meer bewust van zijn! Thx om dit te delen!!!

Volgens mij had ik deze post van Dianaw33 over het hoofd gezien, interessant om te lezen.
Ik weet niet of paarden beter/makkelijker in balans lopen met een boomzadel, maar zie wel heel erg veel verkeerd aangemeten boomloze zadels. Die liggen of met de pommel bovenop de schouder, of liggen aan de voorkant netjes maar zijn aan de achterkant te lang, en aangezien de cantle dan in verhouding ook verder naar achteren ligt zie ik bij boomloos de ruiter vaak op de laatste ribben zitten. Dat is dan gecombineerd met benen die in een stoelzit naar voren zitten, want die willen van nature het liefst het smalste deel van de romp volgen en dat is precies achter de achterbenen.
Het zal voor de ruiter wel comfortabel zitten, zo'n sofa, maar het gaat vaak gepaard met verkorte, hoog gehouden halzen bij de paarden. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook genoeg korte boomloze zadelmerken die de ruiter wat beter boven het middelpunt van het paard houden, dus hopelijk is de typische boomloze stoelzit snel iets van het verleden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:43

Bij Barefoot is het juist van begin af aan behoorlijk duidelijk gecommuniceerd dat het idee van het zadel is dat de ruiter wat verder naar achteren komt te zitten, gezien zoveel "normale" zadels te ver naar voren worden gelegd waardoor ruiters teveel op de schoft komen te zitten.

Natuurlijk hou je altijd dat mensen er zelf voor kiezen om een zadel te ver naar voren te gebruiken, voornamelijk zie je dat bij buikige paardjes waarbij de singel door het bolle buikje te ver naar voren wordt geduwd en dan het zadel meeneemt naar voren.

Of inderdaad, men kan geen zadel vinden dat kort genoeg is voor het paardje en toch voldoende ruimte biedt voor de ruiter. En kiest dan iets boomloos / flexibel met het idee dat dat een stuk vergevings-gezinder is....wat meestal ook klopt :j Menig paardje waar een passend "normaal" zadel op ligt in een inchmaat kleiner dan de ruiter nodig heeft, of een voor de ruiter passende inchmaat die voor het paard dan te lang is, zou een stuk gelukkiger zijn met een voor het oog wat te groot boomloosje :(:)

Dat er meer ruiters op "boomloos" in een stoelzit zouden zitten dat herken ik echt niet :n
Natuurlijk zie je ze :j Maar in mijn beleving echt niet meer dan in alle soorten boomzadels.

Volgens mij is het voornamelijk een buitenrit-ruiters dingetje dat men zo gaat zitten.
En relatief veel boomloze / flexibele ruiters rijden voornamelijk buiten dus 1 + 1 kan dan wel 2 zijn natuurlijk :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:08

pmarena schreef:
En relatief veel boomloze / flexibele ruiters rijden voornamelijk buiten dus 1 + 1 kan dan wel 2 zijn natuurlijk :)

_O- flexibele ruiter! Kan ik mezelf niet echt onder rekenen. Ik rij dan weer wel boomloos. Maar dat gezever over verschil boom/boomloos wordt wel vermoeiend. Je hebt goede en slechte ‘zit’-ruiters bij allemaal. Ga voor de grap eens kijken bij iedere lokale dressuurwedstrijd. Daar wordt je ook zeeziek. Dat ze door boomzadel in ‘de juiste’ houding worden gezet, zegt niks over hun zit en balans. Zet ze zonder zadel op een paard en ze stuiteren er zo af. En bij boomloos heb je ook ruiters die in verkeerde houdingen zitten en geen balans hebben. Bent Branderup (Academische Rijkunst) heeft ooit gezegd, dat boomzadels voor slechte ruiters zijn. Geeft dan in ieder geval het minste schade. Alhoewel ik de opmerking wel lollig vond, is het niet direct hetgeen ik aanhang.

Mijn zadels zijn uitgezocht op mijn paard. De 1 houdt niet van boom, de ander houdt niet van boomloos. Mijn Ghost op mijn fjord en rijpony ligt vrij ver naar voren. Anders gaat hij kiepen (was ook op aanraden van de vorige dame van boomlooszadelpasservice). De Ghost op mijn Barok Pinto ligt keurig paar vingers achter de schouder. Ze lopen er allemaal prima onder. En dat hoef je niet van mij aan te nemen (doe ik zelf ook niet), maar ik laat 2 x per jaar alles nakijken door de osteopaat. Alle ruggetjes prima.

Dus mijn advies zou zijn: kijk even naar je paard. En niet alleen jij, maar laat t vooral doen door iemand die er verstand van heeft (en niet iemand met een grote mening en groot ego, maar weinig kennis.... <<) ). De waarheid s allemaal niet zo dogmatisch. Voor elk paard is er een andere waarheid.

In de paardenwereld heeft altijd iedereen een enorme meningen iedereen heeft overal verstand van. En vooral doen we het zelf altijd het beste en een ander altijd veel slechter. Wat is dat toch? Zijn we met zijn alle zó onzeker, dat we ons gelijk hier moeten halen? Beetje jongetjes met een stoere auto en flinke geluidsinstallatie? Vrouwen moeten dat met hun paard?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:41

Fabster schreef:
pmarena schreef:

_O- flexibele ruiter! Kan ik mezelf niet echt onder rekenen. Ik rij dan weer wel boomloos. Maar dat gezever over verschil boom/boomloos wordt wel vermoeiend. Je hebt goede en slechte ‘zit’-ruiters bij allemaal. Ga voor de grap eens kijken bij iedere lokale dressuurwedstrijd. Daar wordt je ook zeeziek. Dat ze door boomzadel in ‘de juiste’ houding worden gezet, zegt niks over hun zit en balans. Zet ze zonder zadel op een paard en ze stuiteren er zo af. En bij boomloos heb je ook ruiters die in verkeerde houdingen zitten en geen balans hebben. Bent Branderup (Academische Rijkunst) heeft ooit gezegd, dat boomzadels voor slechte ruiters zijn. Geeft dan in ieder geval het minste schade. Alhoewel ik de opmerking wel lollig vond, is het niet direct hetgeen ik aanhang.

Mijn zadels zijn uitgezocht op mijn paard. De 1 houdt niet van boom, de ander houdt niet van boomloos. Mijn Ghost op mijn fjord en rijpony ligt vrij ver naar voren. Anders gaat hij kiepen (was ook op aanraden van de vorige dame van boomlooszadelpasservice). De Ghost op mijn Barok Pinto ligt keurig paar vingers achter de schouder. Ze lopen er allemaal prima onder. En dat hoef je niet van mij aan te nemen (doe ik zelf ook niet), maar ik laat 2 x per jaar alles nakijken door de osteopaat. Alle ruggetjes prima.

Dus mijn advies zou zijn: kijk even naar je paard. En niet alleen jij, maar laat t vooral doen door iemand die er verstand van heeft (en niet iemand met een grote mening en groot ego, maar weinig kennis.... <<) ). De waarheid s allemaal niet zo dogmatisch. Voor elk paard is er een andere waarheid.

In de paardenwereld heeft altijd iedereen een enorme meningen iedereen heeft overal verstand van. En vooral doen we het zelf altijd het beste en een ander altijd veel slechter. Wat is dat toch? Zijn we met zijn alle zó onzeker, dat we ons gelijk hier moeten halen? Beetje jongetjes met een stoere auto en flinke geluidsinstallatie? Vrouwen moeten dat met hun paard?

Precies dit ja! Ik ben zelf blij met mijn ghost, mijn pony is er ook blij mee. Pony van een vriendin was er minder blij mee: zadel schoof naar achteren, dan haalt het ruiter natuurlijk uit balans. Die heeft wel een boomloos, maar wel een wat steviger zadel erop nu.
Ander stalgenootje wordt zélf niet gelukkig van de wat vrijere zit van boomloos en gaat dan instabiel zitten, en dáár heb je je paard natuurlijk ook mee.
In beide gevallen is het slim regelmatig een goede osteo / fysio mee te laten kijken. Ik check zelf tussendoor ook - die van mezelf en van anderen - op spiertonus en scheefheid.
En dan gaat dit nog over boom en boomloos, bit en bitloos is ook een héle leuke altijd ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:53

O ja, bit/bitloos kunnen we ook nog in de mix gooien. Maar het is dezelfde discussie: ik doe t goed en jij niet.... :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:56

Fabster schreef:
O ja, bit/bitloos kunnen we ook nog in de mix gooien. Maar het is dezelfde discussie: ik doe t goed en jij niet.... :')

Ja, precies!
Zeker op een grote stal zoals bij ons altijd leuk: 'Hang er nou een bit in, je hebt zo NIKS te vertellen!'
'Haal dat bit er nou uit, dit is écht niet fair'...

Ik heb het maar expliciet op mijn website vermeld: welkom mét en zonder bit, boom en boomloos. Wat jij wil. Wel netjes je best doen ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:27

Haha! Dat ‘wel netjes je best doen’ doet t m! <3

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:04

Ollytje schreef:
[ [url=m/QiIdit.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bontje besteld voor onze Barocco....lekker zacht onder het poepertje...

Oei die is gaaf!
Maken ze die speciaal op maat?

Ik wil heeeel graag een bontje op mijn Trekker Luxus maar helaas zijn die al jaren niet meer verkrijgbaar. Model was er wel maar geen voorraad kunnen vinden.

Op maat gemaakt en redelijk geprijst zou fijn zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:08

Misschien kan je eens op Duitse eBay spieken daar oor..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:09

xyzutu2 schreef:
want die willen van nature het liefst het smalste deel van de romp volgen en dat is precies achter de achterbenen.
Het zal voor de ruiter wel comfortabel zitten, zo'n sofa,

:D als je achterstevoren zit zal het wel lukken, anders wordt het wat erg flexibel... _O-
;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:28

Die stoelzit ligt ook vaak aan de constructie van het zadel (boom of niet) Het fijne van de meeste boomloze zadels is dat je kunt kiezen uit meerdere posities voor de beugelriemen. Dit onderdeel moet namelijk óók passen bij de vorm van de ruiter (en is afhankelijk van de grootte van je voet) Veel boomzadels hebben ook een gedwongen middel- /zwaartepunt in de zitting, bij boomloos hangt dit mede af van de vorm van het paard.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:30

MarliesV schreef:
Ollytje schreef:
[ [url=m/QiIdit.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bontje besteld voor onze Barocco....lekker zacht onder het poepertje...

Oei die is gaaf!
Maken ze die speciaal op maat?

Ik wil heeeel graag een bontje op mijn Trekker Luxus maar helaas zijn die al jaren niet meer verkrijgbaar. Model was er wel maar geen voorraad kunnen vinden.

Op maat gemaakt en redelijk geprijst zou fijn zijn!

Voor de Ghost kunnen ze op maat gemaakt worden ja, en voor de Trekker Luxus kan ik een seat safer voor je bestellen hoor, geen probleem.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:57

Gewoon lekker genieten van je paardje is toch het belangrijkste, boom of boomloos. Voor ieder wat wils.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:05

Iets omhoog gehaald van mij, dat is al weer een tijdje terug geschreven :)
Ter verduidelijking: ik heb in de loop der jaren gemerkt dat met name mijn korte paarden met een flink terugliggende schouder balansproblemen krijgen boomloos. Ik rij ze allemaal boomloos in, maar juist die types gaan het op den duur beter doen onder een boomzadel vanwege de balans. Ik heb ook paarden gehad die compleet gelukkig en heel goed te rijden boomloos bleven maar dat waren vaak de wat langer gelijnde, normaal geschouderde typjes. Ik weet niet of dit herkenbaar is?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:25

Nee, voor mij niet herkenbaar. Had een lange onder de boom en de korte onder de boomloos.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:27

Fabster schreef:
Nee, voor mij niet herkenbaar. Had een lange onder de boom en de korte onder de boomloos.
Het is bij mij niet zozeer het korte, maar wel de terugliggende schouder die ik link aan balansproblemen. Ook voor wat betreft een goed boomzadel was dat voor die paarden flink zoeken.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:30

Nope de mijne doet het ook btr onder boomloos (tinker)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:31

Ohw Buitenzinnig, je krijgt PB!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 17:15

Hier een ruiter die gelooft in boomloos maar een paard dat er niet blij van werd en inmiddels heel fijn loopt met zijn nieuwe boom westernzadel. :) waar hij juist onder los laat en fijn over de rug loopt, terwijl hij zich met de boomloos vast zette, niet durfde en weg drukte. Misschien in de toekomst als hij nog beter bevestigd is :j
Blijven kijken naar het paard is idd essentieel. :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 18:18

Wat een mooie bontjes komen er voorbij!
Villa wil "zijn" bontje ook graag even delen, met bijpassende stoere laarzen van Ghost;

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:32

Mooi <3

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:33

dianaw33 schreef:
Iets omhoog gehaald van mij, dat is al weer een tijdje terug geschreven :)
Ter verduidelijking: ik heb in de loop der jaren gemerkt dat met name mijn korte paarden met een flink terugliggende schouder balansproblemen krijgen boomloos. Ik rij ze allemaal boomloos in, maar juist die types gaan het op den duur beter doen onder een boomzadel vanwege de balans. Ik heb ook paarden gehad die compleet gelukkig en heel goed te rijden boomloos bleven maar dat waren vaak de wat langer gelijnde, normaal geschouderde typjes. Ik weet niet of dit herkenbaar is?

Ik vind dit heel interessant omdat ik ikzelf meer pro boomloos ben, voor mijne dikke, rustige ruin vind ik het een ongelofelijke oplossing boomloos en veel minder gedoe met veranderende ruggen en zadelchecks, maar mijn merrie, kort gebouwd, ronde ribben maar desondanks zeer slank gebouwd, energetische, hoog opgooiende gangen, met haar was boomloos gewoon dat niet.
Ik heb haar even met een kort, miniem boomzadeltje voor trektochten gereden en was een wereld van verschil. We voelden ons beide prettiger.

Nu rijd ik haar niet, maar als we weer gaan rijden wil ik graag een miniem, licht boomzadeltje kopen.
Hoe kan ik weten of meten of zij zoals jij zegt teruglopende schouder heeft? Bedoel je dan als het paard de schouders roteert dat je dan bij het naar achter kantelen van het schouderblad het paard ook hindert doordat je boomloos daarop drukt met je gewicht?
Ik heb een ghost gehad, maar die sloot niet aan aan de schouders, wellicht omdat ze ronde ribben heeft en het smaller naar de schoft toegaat.
Kun je mij vertellen hoe ik kan opmeten of ik boomloos voor haar balanspunt zit?
Ik vraag me af, kan een boomloos zadel ook geen geometrisch bepaald zwaartepunt hebben als dit zadel redelijk stijf opgebouwd is (wellicht dat geometrie bepaald wordt door de zitting, in combi met de singel/stijgbeugelbevestiging?).
Bestaan er geen boomloze zadels die zwaartepunt meer naar achter hebben?
Is balanspunt hetzelfde als zwaartepunt?
Sorry voor de vele vragen ;-)