Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dianaw33 schreef:Even voor de duidelijkheid: ik had het niet over je eigen zit, maar over de balans van je paard, het goed op de achterhand lopen. Soms hebben paarden daar boomloos meer problemen mee dan met een boomzadel. Dat zie je rijtechnisch vaak terug in een te hoog tempo/rennen en op de voorhand kiepen. Meestal zijn het de paarden die van nature een balanspunt iets meer naar achteren hebben liggen, boomloos kom je dan vaak te ver naar voren op de rug te zitten. En boomzadels zijn natuurlijk zeker maatwerk, ik weet, met paarden met een hele lastige rug, dat veel zadelmakers zich daar ook geen raad mee weten (ik ken ze niet) dus dat je boomzadel vaak dan ook niet de ideale oplossing is omdat het weer ergens anders problemen geeft. Kiezen tussen twee kwaden.
Carl123 schreef:dianaw33 schreef:Even voor de duidelijkheid: ik had het niet over je eigen zit, maar over de balans van je paard, het goed op de achterhand lopen. Soms hebben paarden daar boomloos meer problemen mee dan met een boomzadel. Dat zie je rijtechnisch vaak terug in een te hoog tempo/rennen en op de voorhand kiepen. Meestal zijn het de paarden die van nature een balanspunt iets meer naar achteren hebben liggen, boomloos kom je dan vaak te ver naar voren op de rug te zitten. En boomzadels zijn natuurlijk zeker maatwerk, ik weet, met paarden met een hele lastige rug, dat veel zadelmakers zich daar ook geen raad mee weten (ik ken ze niet) dus dat je boomzadel vaak dan ook niet de ideale oplossing is omdat het weer ergens anders problemen geeft. Kiezen tussen twee kwaden.
Super mooi verwoord! Zo is het! Deze woorden sla ik op voor mezelf. Nagel op de kop en jammer dat mensen zich hier niet meer bewust van zijn! Thx om dit te delen!!!
pmarena schreef:En relatief veel boomloze / flexibele ruiters rijden voornamelijk buiten dus 1 + 1 kan dan wel 2 zijn natuurlijk
Fabster schreef:pmarena schreef:En relatief veel boomloze / flexibele ruiters rijden voornamelijk buiten dus 1 + 1 kan dan wel 2 zijn natuurlijk
flexibele ruiter! Kan ik mezelf niet echt onder rekenen. Ik rij dan weer wel boomloos. Maar dat gezever over verschil boom/boomloos wordt wel vermoeiend. Je hebt goede en slechte ‘zit’-ruiters bij allemaal. Ga voor de grap eens kijken bij iedere lokale dressuurwedstrijd. Daar wordt je ook zeeziek. Dat ze door boomzadel in ‘de juiste’ houding worden gezet, zegt niks over hun zit en balans. Zet ze zonder zadel op een paard en ze stuiteren er zo af. En bij boomloos heb je ook ruiters die in verkeerde houdingen zitten en geen balans hebben. Bent Branderup (Academische Rijkunst) heeft ooit gezegd, dat boomzadels voor slechte ruiters zijn. Geeft dan in ieder geval het minste schade. Alhoewel ik de opmerking wel lollig vond, is het niet direct hetgeen ik aanhang.
Mijn zadels zijn uitgezocht op mijn paard. De 1 houdt niet van boom, de ander houdt niet van boomloos. Mijn Ghost op mijn fjord en rijpony ligt vrij ver naar voren. Anders gaat hij kiepen (was ook op aanraden van de vorige dame van boomlooszadelpasservice). De Ghost op mijn Barok Pinto ligt keurig paar vingers achter de schouder. Ze lopen er allemaal prima onder. En dat hoef je niet van mij aan te nemen (doe ik zelf ook niet), maar ik laat 2 x per jaar alles nakijken door de osteopaat. Alle ruggetjes prima.
Dus mijn advies zou zijn: kijk even naar je paard. En niet alleen jij, maar laat t vooral doen door iemand die er verstand van heeft (en niet iemand met een grote mening en groot ego, maar weinig kennis....). De waarheid s allemaal niet zo dogmatisch. Voor elk paard is er een andere waarheid.
In de paardenwereld heeft altijd iedereen een enorme meningen iedereen heeft overal verstand van. En vooral doen we het zelf altijd het beste en een ander altijd veel slechter. Wat is dat toch? Zijn we met zijn alle zó onzeker, dat we ons gelijk hier moeten halen? Beetje jongetjes met een stoere auto en flinke geluidsinstallatie? Vrouwen moeten dat met hun paard?
Fabster schreef:O ja, bit/bitloos kunnen we ook nog in de mix gooien. Maar het is dezelfde discussie: ik doe t goed en jij niet....
Ollytje schreef:[ [url=m/QiIdit.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bontje besteld voor onze Barocco....lekker zacht onder het poepertje...
MarliesV schreef:Ollytje schreef:[ [url=m/QiIdit.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bontje besteld voor onze Barocco....lekker zacht onder het poepertje...
Oei die is gaaf!
Maken ze die speciaal op maat?
Ik wil heeeel graag een bontje op mijn Trekker Luxus maar helaas zijn die al jaren niet meer verkrijgbaar. Model was er wel maar geen voorraad kunnen vinden.
Op maat gemaakt en redelijk geprijst zou fijn zijn!
dianaw33 schreef:Iets omhoog gehaald van mij, dat is al weer een tijdje terug geschreven![]()
Ter verduidelijking: ik heb in de loop der jaren gemerkt dat met name mijn korte paarden met een flink terugliggende schouder balansproblemen krijgen boomloos. Ik rij ze allemaal boomloos in, maar juist die types gaan het op den duur beter doen onder een boomzadel vanwege de balans. Ik heb ook paarden gehad die compleet gelukkig en heel goed te rijden boomloos bleven maar dat waren vaak de wat langer gelijnde, normaal geschouderde typjes. Ik weet niet of dit herkenbaar is?