[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:14

Inderdaad mooi gemaakt die witte pad!

Ik heb vandaag een regenjasje voor mijn Barefoot Lazy mountain gemaakt. Alleen net iets te krap := Dus ga morgen even nieuwe waterdichte stof kopen.
Vond het idee wel goed :P Heb voor het eerst de naaimachine van mijn zusje gebruikt en dat ging heel handig. (nu dus nog even leren goed uitmeten)
Maar het was (op de maat na) wel zo geworden als ik wou, een tasje waar hij inpast en dan kan dan over de knop heen.
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:26

Vanavond de barrydale getest. Wat een mooi zadel :9

Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik vind van hoe ik erin zit. Maar daar kan ik eind volgende week pas meer over zeggen :)

Hij ligt in ieder geval wel leuk. Maar ik heb ook het probleem dat wanneer de inlages op hun plek zakken naast de schoft, de pad strak op de schoft komt te leggen. Of, in het geval van de Barefoot pad, dat het randje waar de schoftuitsparing ophoudt in de schoft drukt. Ik heb de inlages van mijn Cheyenne pad nu in de hkm pad gedaan die wat meer ruimte heeft voor de inlages, kijken of dat helpt..

Hier een foto :)

Afbeelding

En van haar schoft die redelijk hoog is, ik denk dat dat het probleem is?

Afbeelding

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:32

Je paardje mist de trapeziumspier Runa - dat geeft een probleem rond dat gebied. De schoft-uitsparing heeft daar moeite mee. Je zou een pad moeten vinden die van voren wat dikker is en vrij zacht gevuld, zodat het zadel wel omhoog blijft (en niet in die kuil zakt) maar de spieren toch de kans hebben terug te komen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:44

Kwetal schreef:
Je paardje mist de trapeziumspier Runa - dat geeft een probleem rond dat gebied. De schoft-uitsparing heeft daar moeite mee. Je zou een pad moeten vinden die van voren wat dikker is en vrij zacht gevuld, zodat het zadel wel omhoog blijft (en niet in die kuil zakt) maar de spieren toch de kans hebben terug te komen.

Weet je zo toevallig ook een pad die daaraan voldoet? :)
Of is er iemand anders die er een weet?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:04

Er zijn pads die een speciale opgehoogde voorkant hebben, of die je na kunt vullen, maar die passen niet per definitie onder een Barefoot. De enige die ik zo uit mijn blote hoofd weet is een Rittmann pad van Equitex (en nu krijg ik ruzie met Pmarena :+ ) En Mattes heeft ook wel iets waar je meer kunt spelen. Vraag dat even aan Jokari

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:09

en de huidige pad zelf bijvullen met iets?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:18

Met mij geen ruzie hoor :P

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:54

draaakje schreef:
Ik heb vandaag een regenjasje voor mijn Barefoot Lazy mountain gemaakt. Alleen net iets te krap := Dus ga morgen even nieuwe waterdichte stof kopen.
Vond het idee wel goed :P Heb voor het eerst de naaimachine van mijn zusje gebruikt en dat ging heel handig. (nu dus nog even leren goed uitmeten)
Maar het was (op de maat na) wel zo geworden als ik wou, een tasje waar hij inpast en dan kan dan over de knop heen.

Moest je het wat beter kunnen uitwerken vind ik dit een geweldig idee! Ik zou alleszins geïnteresseerd zijn in een waterdicht jasje voor mijn Trekker zadel. Is namelijk niet leuk dat tijdens de pauze je zadel wordt natgeregend en je de hele rit met een nat achterwerk zit. Top idee +:)+

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:00

@ Kwetal
Bedankt voor de tip :)
En mocht er niks passen onder de Barefoot, dan ga ik gewoon kijken naar een ander merk zadel. Maar ik zal eerst eens kijken naar rittmann pad.

@duhelo
Ik heb nu inderdaad extra vulling in mijn pad: standaard schuiminlages plus wat smallere inlages omdat dat wat smaller zit, plus shims voorin om die pad wat hoger te krijgen, maar alsnog drukt dat randje van de schoftuitsparing in het schoft. Ik heb het stapeltje nu in een hkm pad gestopt en zal vandaag even kijken of dat verschil maakt. :)

@pmarena
Dat scheelt weer :+
Maar waar zou er ruzie over gemaakt worden dan? (Moet ik iets over die pad weten?)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:07

Bedankt voor de tips over mijn zit. Ik ga vandaag naar de beugelophanging kijken, of hij echt maximaal naar achteren ligt. Zou het verplaatsen van de wrongen nog kunnen helpen? In gewone zadels heb ik dit dus echt nooit gehad, daar zat ik altijd netjes middenin :)

Mooi tasje is er gefabriceerd hierboven! Klink erg handig zo met een regenhoesje.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:56

Runa schreef:
@ Kwetal
Bedankt voor de tip :)
En mocht er niks passen onder de Barefoot, dan ga ik gewoon kijken naar een ander merk zadel. Maar ik zal eerst eens kijken naar rittmann pad.

Equitex Rittmann is in NL lastig te krijgen - ik zou niemand weten eerlijk gezegd.
http://www.equitex.it/Korrekturkissen-Beta
Deze is60cm lang, voor 4cm dik achter 2cm. Wervelkanaal van 5cm

Wat je ook kunt doen is bij Schuimrubberbetaalbaar een stuk bestellen van Supreme, 2cm dik
http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/sc ... upreme_78/
En een stuk Bultex van 3cm dik: http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/sc ... ultex_350/
Die Bultex gebruik je over de gehele afmeting van de pad en van die Supreme maak je een wigje dat je er bovenop legt aan de voorkant. Snijden kan met een elektrisch broodmes. Maar dat is allemaal een hoop geknoei!

Citaat:
@pmarena
Dat scheelt weer :+
Maar waar zou er ruzie over gemaakt worden dan? (Moet ik iets over die pad weten?)

Hihi - pmarena vindt de Equitex pads te dun/zacht voor boomloos. Maar met het huidige VPS kan het best. Ik vind het voor pads goed geschikt, voor kussen vulling wat minder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:11

Ik vond Equitex altijd geweldig materiaal, maar vóór het VPS kwam gewoonweg te zacht / dun om betrouwbaar goede ruggengraatvrijheid te bieden.

Sinds het VPS er is èn dan nog steeds wel i.c.m. een niet al te dakjes-vormige rug vind ik het veel bruikbaarder :j

Maar voorheen onder een Barefoot / Torsion / iets dergelijks zonder iets van eigen kussentjes op een bolle ehm gespierde :P koudbloed met ingebouwde inlages in de eigen rug, dat ging natuurlijk ook prima :j

Met lange benen en beugelriem-ophanging maximaal naar achteren is het ook wel opletten hoor dat je benen dan niet te ver naar achteren getrokken worden vanuit de heup want dat zit ook niet lekker meer :(:)

Wil je lange bovenbenen goed kwijt kunnen in een zadel dan heb je in principe gewoon simpelweg een langere zitting nodig of je moet met een lang, recht been gaan zitten waardoor het bovenbeen meer naar beneden dan naar voren ligt zeg maar, dat scheelt ook ruimte in je zitting :)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:46

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:51

Wauw, dat is een gaaf ding...

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:06

Beetje ongelukkig genomen foto.. maar ik zit hier ook met mijn lange pootjes in een maat 1 Cheyenne.. misschien dat ik geen wrongen heb dat het dan beter zit?

Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:45

Sheran schreef:
Bedankt voor de tips over mijn zit. Ik ga vandaag naar de beugelophanging kijken, of hij echt maximaal naar achteren ligt. Zou het verplaatsen van de wrongen nog kunnen helpen? In gewone zadels heb ik dit dus echt nooit gehad, daar zat ik altijd netjes middenin :)

Mooi tasje is er gefabriceerd hierboven! Klink erg handig zo met een regenhoesje.

Dus inderdaad denk ik dat het verplaatsen van de wrongen wel helpt.. of zonder eens een keer proberen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:43

Ik hoor van heel veel mensen dat ze ze super fijn vinden. Ben wel eens bezig geweest met dealerschap van sensation zadels maar de import kosten zijn vrij hoog waardoor je ze voor een vrij hoog bedrag moet verkopen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:54

Helene83 schreef:
Sheran schreef:

Dus inderdaad denk ik dat het verplaatsen van de wrongen wel helpt.. of zonder eens een keer proberen?

Zonder gaan mijn benen over de wrongen heen naar voren. Toch jammer dat ik dit probleem heb bij mijn bijrijdpaard... een nieuw zadel kopen is wel zonde.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:04

Ja das zeker zonde.. en als je je beugels dan ook nog wat langer doet? Mensen vinden mij vaak met erg lange beugelriemen rijden.. maar vind het zelf prima zitten eigenlijk.
Kan niet erg goed zien op de foto's Hoe lang je nu zit. Ziet er wel aardig lang uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:11

hobbelheks schreef:
wauw heeft iemand hier ervaring met de sensationzadels?
vind ze erg mooi ( zag er 1 op de boktmarkt) http://www.bokt.nl/markt/ad/406748/sens ... loos-bruin

Ik zag hem ook al voorbij komen, ziet er goed uit!
Ik zou zelf alleen wel altijd oppassen met zadels waarvan zweetblad /zitting eindigen in de vorm van een dik randje: bij sommige zadels krult dat tijdens het gebruik naar beneden en dan heeft het paard ineens een randje over zijn rug lopen waar behoorlijk veel druk op kan komen te staan. Ik zou het dus niet ongezien 2ehands over durven nemen - maar voor 1000 euro wil je hem waarschijnlijk toch ook eerst even voelen voor je hem koopt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:40

*mag ik hier ook een beugel vraag stellen...*

Btreft de barefoot veiligheids/korf beugels.
Heeft iemand omgeving arnhem die? zodat ik ze eens mag proberen misschien?
reden is omdat ik met lichamelijke problemen zit en fijne beugels zoek....voor mij is t wel van belang dat mn enkel ermee overweg kan.

en passen ze ook aan een monoriem?heb wintec webbers en vaak past dat haakje niet door een oogje van de beugel..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:45

Ik heb geen ervaring met de korf beugels, vind zelf beugels met een korf nooit zo fijn..

Ben er net achtergekomen dat mijn paard toch druk plekken lijkt te hebben van het zadel ;( Net na haar schouder, precies waar deze week al twee keer een zweetplekje zat (alleen daar en achteraan, dus dat klopt ook al niet) heeft ze een bultje.
Het is niet van een insect, want het zit aan beide kanten precies op dezelfde plek.
Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:19

Afbeelding

Heb toch maar een wollen seatsaver gekocht voor mijn rooie roma,vond hem toch wat hard :D
Zit echt een stuk beter :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:21

Dat zadel blijft zo gaaf hé.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:25

Ja he :D