[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lotje5lotje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:07

Dank!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:39

Runa schreef:
Bralindy schreef:
Ik heb nu mijn Atlanta voor 2 a 3 weken, maar ik merk nu al gebroken haren waar het zadel eindigt van de pad. Heeft iemand tips/tricks? Het is gewone standaard pad van BF.

Een pad met echte schapenvacht helpt vaak wel :)

En waar vind je die? Het is soms zoeken naar een naald in een hooi berg :+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:47

@Bralindy De Kifra pads hebben eht lamsvel aan de onderzijde en zijn heel fijn. Barefoot is trouwens ook schaap, maar geschoren schaap. Lamsvel is nog net wat zachter.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:48

Bralindy schreef:
En waar vind je die? Het is soms zoeken naar een naald in een hooi berg :+

Ik had voor mijn Arizona eentje van Engel. Deze wordt verkocht bij kifrahorse in verschillende kleurtjes.
Je hebt ze ook nog van Christ dacht ik, bij becidor volgens mij.. Maar die ken ik zelf verder niet :)

En de kifra pads zelf inderdaad, die zijn ook leuk :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:26

Owja Engel is er ook nog idd!

@Duhelo: Die zwarte van Engel kan sowieso met inlages. Kifra heeft tegenwoordig ook vierkante pads met kleurtjes. Die halfpad met 3mesh inlages lijkt me ook kunnen. De andere 2 zou ik zelf niet doen, ivm geen inlages.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:30

Duhelo, ik zou even overleggen met Kifra - ik heb geen flauw idee, dan zou ik ze in het echt gezien moeten hebben. Het hangt ook van je paard af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:42

dat vind ik ook zo moeilijk met pads online te bestellen. Hier in belgie zijn er echter geen winkels die boomloze spullen verkopen.
Paard is niet zo moeilijk, breed, dik, verzonken ruggegraat, brede ruggegraat, beetje schoft. Die loopt hetzelfde onder de dubbeldikke inlages als onder een gewoon dekje.
Mijn oudste geeft duidelijk aan wat wel en niet leuk is, dat is simpeler, die jongste zou ik kunnen kapotrijden voor ze het laat merken ... (maar bokt dan wel omdat ik naar haar idee wat teveel inkom met been :+ )

en deze:
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... mswol.html

Als ik een andere pad neem opteer ik toch voor een halfpad denk ik, ik heb teveel leuke dekjes en verkies iets dat ik gemakkelijk kan wassen.

deze twee hebben inlages:

http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... misch.html

http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... lagen.html

deze gel:

deze is mss interessant door de inlages en geen opstaande bontranden (dus kan ik rechtstreeks op de rug gebruiken met een gewoon dekje boven?)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:57

Duhelo, wat zo lastig is dat ik geen idee heb of de kussens van de Ghost netjes aansluiten bij de pad (of de vorm van het zweetblad) Kifra weet dat wel - dus echt - meld je bij haar. Gezien de bouw van je paarden zou ik me niet al te druk maken over hele dikke inlagen, tenzij je zelf 100 kilo weegt...
Verder oppassen met het maken van stapeltjes - ik snap dat het leuk is om een leuk/mooi/bizonder dekje zichtbaar te hebben, maar soms gaat het dan rollen, of liggen de randjes van de pads net bovenop elkaar, zodat je weer een drukplekje kunt krijgen (alsof je sok dubbel zit in je schoen, het lijkt niks, maar na een kilometer heb je een gat in je voet)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:00

Je kan evt ook een mattes halfpad laten maken. Deze kunnen ook zonder bontrand en in gewenste kleur en maat. Soms hebben ze ook aanbiedingen (lammfell punt net)
Zou iig bij halfpad opletten dat er een hele inlage in kan ipv 2 of 3 losse stukken zodat je mooie verdeling krijgt en geen randjes die kunnen gaan drukken.
Verder miss gewoon Kitty van kifra ook even mailen voor advies? Lastig dat er in België zo weinig te krijgen is. Weet jokari niks verder?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:03

Verdorie, heb ik net een hele tekst getypt, klik ik mijn scherm weg ...
ik heb idd al gemaild naar kitty, maar het is leuk om ook andere meningen/ideeen te krijgen.

ik kijk ook even wat er mogelijk is met de inlages of met het idee van xyzutu. De kussens van ghost zelf vind ik eigenlijk wel fijn van dikte en vering, ik vind het zonde om daaronder stuggere inlages te moeten plaatsen, dus die drukverdelende plaat vind ik wel interessant. Paard heeft geen moeilijke rug om iets passends te krijgen eigenlijk.

ik kijk idd even naar mattes ook, dankjewel!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:05

xyzutu2 schreef:
Geryon schreef:
Een zadel dat genoeg heeft aan een basis+kussens, is minder flexibel dan een zadel die deels afhankelijk is van inlages. Denk dat dat de reden is voor ghost.

De ghost met standaard kussens vind ik ook niet te vergelijken met een zadel dat gemaakt is om zonder pad te gebruiken eerlijk gezegd. Daarom gebruik ik er mijn HD inlages onder voor de zekerheid.

Dat klopt ook wel weer. Maar je zou dan in theorie ook gewoon de basis steviger kunnen maken, bijvoorbeeld door een stevige lap vilt of leer te nemen, de onder- en bovenkant helemaal met klittenband bedekken en dat dan tussen zitting en basis kunnen plakken (vangt dan je zitbeenknobbeldruk op) of tussen basis en kussens (vangt dan de druk van de zitbeenknobbels en singel/stijgbeugelophanging op. Dan maak je het zadel zelf dus stijver en dus ook beter drukverdelend.

Als mensen dat willen sturen we ze door naar Hidalgo/trekker/Startrekk oid :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:22

Ik heb een prachtige witte pad met inlagevakken ontvangen van Mariska's Zadeldekjes *\o/* dus mijn grandeur halfpad is te koop/te ruil. Bij interesse graag even een pb'tje :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:24

Duhelo, ik verdeel Ghost in België. Ik ben zelf absoluut fan van de Kifra-pads, ik gebruik haast niks anders. Grandeur vind ik ook geweldig.
Mattes is nog even onder voorbehoud, ik vind mijn halfpad nog steeds machtig mooi, maar de ruimte voor inlages is zoveel smaller dan bij Ghost, Kifra en Grandeur. Ik merk dat ik bij langere ritten droge plekken krijg op de rug van mijn paard, net waar mijn benen liggen. Dat heb ik niet bij de 3 eerder genoemde merken.
Dus mijn enthousiasme voor Mattes is voorlopig een beetje getemperd. Ik heb geen ervaring met een Mattes dressuurpad, enkel met de halfpad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:59

dank je. ik denk dat ik ook eerder naar iets van kifra dan naar mattes wil.
ik twijfel vooral tussen een vedige pad en een halfpad. Dan vooral met het oog op onderhoud...

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:06

tennan schreef:
Ik heb een prachtige witte pad met inlagevakken ontvangen van Mariska's Zadeldekjes *\o/* dus mijn grandeur halfpad is te koop/te ruil. Bij interesse graag even een pb'tje :)

Heb je een foto van je nieuwe pad?
Ben erg benieuwd.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:26

Atent schreef:
tennan schreef:

Heb je een foto van je nieuwe pad?
Ben erg benieuwd.

Dit is hem! Lusjes zaten er hier nog niet op.

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:40

Wauw, dat is inderdaad echt een hele mooie pad! Ik kan me voorstellen dat je er heel blij mee bent.

Ik kom weer even binnenvallen met iets. Ik twijfel aan mijn London op mijn nieuwe bijrijdpaard. Ik kom er niet goed in te zitten en ik weet niet waaraan het ligt. Het lijkt alsof ik te ver naar achteren op het zadel zit. Beugels langer heb ik geprobeerd, maar het paard gooit erg hoog op en dan raak ik mijn contact kwijt. Of is dat het toch? Beugelophanging verplaatsen? Tips? Gaat dit goed komen?
Hieronder een still uit een filmpje waarop je misschien een beetje kan zien wat ik bedoel. Sorry dat het zo wazig is! Het filmpje staat aan het eind van dit filmpje: https://youtu.be/RTtl2RQ0Nls
Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:46

Dat is lastig te zeggen zo :=

Zo te zien heb je wel hele lange stelten? :)
Dan heb je al snel dat je achterin de zitting van een zadel komt te zitten.

Lange, slanke mensen zouden voor hun bips vaak prima uit de voeten kunnen met een 17 inch zitting, maar vanwege die lange benen die ook ergens moeten blijven komen ze dan al snel een maat groter uit.

Net zoals je met dikkere billen eigenlijk een 18 inch nodig zou hebben, maar als je daarbij dan korte pootjes hebt kom je niet meer bij de kniewrongen :P

Misschien dat dat het is, dat je lange bovenbenen er voor zorgen dat je verder achterin het zadel komt te zitten?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:55

Zou de beugelophanging wat naar achter plaatsen en kijken hoe dat is. Kan wel even wennen zijn. Maar kan echt schelen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:03

Bedankt voor de tips :). Ik heb idd lange benen, vooral lange bovenbenen. Mijn beugelophanging zit (dacht ik, even controleren) maximaal naar achteren nu, omdat ik ook door die lange bovenbenen snel in een stoelzit zat. Op mijn echte dressuurzadel had ik daar nooit last van, maar die paste mij ook echt beter.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:04

Sheran, da's echt heel jammer, maar je moet zien wat goed zit, natuurlijk. Tips voor lange benen kan ik niet geven, ik zit met het omgekeerde probleem, voor zover dat een probleem is hier :P

Even binnenvallen met een vraag trouwens - zijn er pads die niet zo enorm schuiven? Mijn haflinger is de laatste tijd terug deftig aan het afvallen sinds ze op dieet is en ik dacht dat de pad dan nog beter ging blijven liggen (Ghost neopreen) maar het tegendeel is waar. Het zal ook wel mede te maken hebben met haar nu bijna doorgebroken zomerpelsje dat ook wat gladder is dan dat dikke winterhaar, maar toch. Ik kan haast niet opstappen zonder dat ik erbovenop moet parkouren. :')

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:07

Duhelo schreef:
dat vind ik ook zo moeilijk met pads online te bestellen. Hier in belgie zijn er echter geen winkels die boomloze spullen verkopen.
Paard is niet zo moeilijk, breed, dik, verzonken ruggegraat, brede ruggegraat, beetje schoft. Die loopt hetzelfde onder de dubbeldikke inlages als onder een gewoon dekje.
Mijn oudste geeft duidelijk aan wat wel en niet leuk is, dat is simpeler, die jongste zou ik kunnen kapotrijden voor ze het laat merken ... (maar bokt dan wel omdat ik naar haar idee wat teveel inkom met been :+ )

en deze:

Als ik een andere pad neem opteer ik toch voor een halfpad denk ik, ik heb teveel leuke dekjes en verkies iets dat ik gemakkelijk kan wassen.

deze twee hebben inlages:

http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... misch.html

http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... lagen.html

deze gel:

deze is mss interessant door de inlages en geen opstaande bontranden (dus kan ik rechtstreeks op de rug gebruiken met een gewoon dekje boven?)

Mijn advies: Kies voor en pad met verwisselbare inlagen zoals de pads van Engel of de Kifra-pads. De Kifra-pads zijn er nu ook in het vierkant.

Mocht je paard écht een rug á la tafelmodel hebben dan kun je eventueel nog kiezen voor deze pads: http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... dry-f.html of deze: http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... sympa.html

De 2e link geeft net iets meer ruggengraat vrijheid dan de Burioni Fleece pads. Van beide zijn de inlagen NIET verwisselbaar

Je zou ook nog kunnen kiezen voor de pads van ManMat. Deze hebben een synthetische onderzijde en door het toevoegen van inlagen creeër je ruggengraat vrijheid: http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... lpads.html

Kun je hier iets mee?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:28

Mooie pad heb je laten maken!
Je hebt een pb over de half pad :)

Ik ben op zoek naar 'iets' met inlages omdat we nu toch wel langere ritten (>15 km) maken en ik wat extra drukverdeling dan niet verkeerd vind.
Daarnaast ben ik met de kussens nog wat aan het 'spelen' om te kijken hoe het zadel het beste ligt.
Afgelopen donderdag de HAF pad van een vriendin geleend en de kussens iets dichterbij elkaar geplakt. Paste nét op de inlages van de pad...
Het zadel leek veel hoger op m'n paard te liggen en ipv op een O-vorm zat ik op een A-vorm :Y)
Gevolg: wiebelende benen (voor mijn gevoel, mijn vriendin die meereed vond het wel meevallen), zere knieën, zere rug en totaal geen balans..
Geen succes dus..!

Afbeelding

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:32