Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Myrthe

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:36

Ik heb een badstoffen onderlegger onder de neusriem, ideaal!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:36

Daphneeeej schreef:
Faitherr schreef:
Heeft iemand hier misschien ervaring met een neusbontje om de micklem?

Ik heb er wel eens een neusbontje om gehad. Wat wil je weten?

Als eerste of het niet lastig is qua dat de bontjes te lang zijn? En of het bontje niet te dik is en daardoor de neusriem heel strak komt te zitten? En is het toegestaan op wedstrijden (dressuur)? Want mijn paard heeft een gevoelig huidje en krijgt wat schuurplekken op haar hoofd en daarvoor zou ik een bontje fijn vinden. En ik meende dat het ringetje tijdens wedstrijden niet zichtbaar mocht zijn dus ik dacht dan is het bontje daar eventueel ook handig voor.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:29

Faitherr schreef:
Als eerste of het niet lastig is qua dat de bontjes te lang zijn? En of het bontje niet te dik is en daardoor de neusriem heel strak komt te zitten? En is het toegestaan op wedstrijden (dressuur)? Want mijn paard heeft een gevoelig huidje en krijgt wat schuurplekken op haar hoofd en daarvoor zou ik een bontje fijn vinden. En ik meende dat het ringetje tijdens wedstrijden niet zichtbaar mocht zijn dus ik dacht dan is het bontje daar eventueel ook handig voor.

Er zijn natuurlijk bontjes in verschillende formaten ook die minder breed zijn. Je moet voor een bontje/onderlegger gaan die niet te dik is ivm dat het hoofdstel toch anders gaat liggen.
Echter mag de micklem multi gewoon niet op wedstrijd. Ook niet als je het ringetje verstopt. Als ze er echter komen mogen ze je weg sturen. De KNHS Regel is namelijk dat er in de neusriem geen metaal mag zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:31

Precies je moet het ringetje eraf halen. En een neus bontje mag niet. Alleen een onderlegger.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:05

Ik heb een micklem competition voor mijn hafje, welke echt perfect zit.
Maar nu heb ik voor grondwerk en dergelijke ook een multi aangeschaft. Maar deze krijg ik maar niet goed passend.
Het leer is ook groffer en breder dan de competition.

Heeft iemand een (het liefst eigen) foto voor me waarbij de multi als bitloos gebruikt wordt? Dan kan ik goed zien hoe hij nou precies hoort te zitten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:47

Nieuwe x cross hoofdstel van qhp.
Even naar de frabrikant gemaild of die correct zit.

Afbeelding

Afbeelding

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:45

Ziet er mooi uit (jammer genoeg is mijn bruine tuig een andere kleur)

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:57

Iemand hier die mij veder kan helpen, heb een groot deel van dit topic nu door gelezen. Ik ben opzoek naar een rambo micklem look a like, want de rambo is beetje buiten mijn budget. Ik zoek er een met een ringetje op de neus voor een betaalbare prijs, zeker onder de 100 euro. Mensen die een goede website weten? :)

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:59

friesam schreef:
[ [url=m/ZLqz6x.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xHUjtL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hooks hoofdstel is binnen.
Valt vrij groot! Bij Micklem bijv zit alles halverwege

Neusriem gaatje omhoog?

Ik vind dit bijvoorbeeld een leuke look a like, ik mis allen de kaptoom functie die ik erg graag gebruik voor grondwerk ect.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:39

*kruipt van onder meeleessteen*

Ik zag dat een aantal in dit topic via Alibaba een hoofdstel hadden besteld. Nu zag ik dat hetzelfde bedrijf ook de Rambo Micklem (multi) dupes verkopen. Zijn er per toeval mensen die hier ook interesse in hebben om te bestellen? :)

edit, deze dus: https://m.alibaba.com/product/500336745 ... 1f0c1lL8TG

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:45

Weet iemand hier hoe PS of Sweden hoofdstellen vallen? Ik zit er met mijn ruin mee dat zijn kiezen aan het wisselen zijn, en een hoge neusriem precies op die plek zit. Dus wilde ik graag een Pioneer bij hem proberen. Hij heeft een Full maat, en ik zou het hoofdstel dan ook graag voor mijn merrie proberen, zij zit tussen Cob en Full in. Volgend jaar gaat de ruin de verkoop in, en ga ik verder met een 3jarige merrie, die heeft ook nog maar een klein koppie.
Ga ik al deze paarden in hetzelfde hoofdstel kunnen passen? 3 hoofdstellen a 250 euro vind ik een tikje overdreven :Y)
En werkt het frontriemensysteem makkelijk? Ik zou het hoofdstel dan graag voor springen en dressuur gebruiken, en met springen kan ik dat glitterfestijn wel missen :')
Heeft iemand al een eigen foto van de Pioneer, is de neusriem lak/glans? En kan ik het hoofdstel ergens uittesten?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:43

Ps of sweden heeft alle maten van alle onderdelen in tabellen uitgeschreven per hoofdstel. Die vind je op hun website en kan je dus je eigen paard nameten.
Bij countrymill in nijkerk verkopen ze de PS of sweden hoofdstellen waar je ze kan bekijken.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:55

Voor de Hooks hoofdstel gebruikers. Ik heb interesse in de Hooks Chester fairfield. Welke maat raden jullie aan voor een pony met een grote COB maat? Cob of full?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:56

Ik zou voor een full gaan dan. Ze vallen niet heel erg ruim :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:57

Nou ik vind ze wel ruimAfbeelding
Paard heeft micklem bijv echt alles op middelste gaatje en kaak riem zelfs op laatste
Beide maat full
Afbeelding

Micklem dus op laatste foto
Beide riemen onder kaak en kin op laatste gaatje

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:26

Ik heb alleen ervaring met andere Hooks hoofdstellen, maar ik had altijd maat full nodig voor paarden die anders een mix hadden van cob en full onderdelen.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:54

x_Milou schreef:
Weet iemand hier hoe PS of Sweden hoofdstellen vallen? Ik zit er met mijn ruin mee dat zijn kiezen aan het wisselen zijn, en een hoge neusriem precies op die plek zit. Dus wilde ik graag een Pioneer bij hem proberen. Hij heeft een Full maat, en ik zou het hoofdstel dan ook graag voor mijn merrie proberen, zij zit tussen Cob en Full in. Volgend jaar gaat de ruin de verkoop in, en ga ik verder met een 3jarige merrie, die heeft ook nog maar een klein koppie.
Ga ik al deze paarden in hetzelfde hoofdstel kunnen passen? 3 hoofdstellen a 250 euro vind ik een tikje overdreven :Y)
En werkt het frontriemensysteem makkelijk? Ik zou het hoofdstel dan graag voor springen en dressuur gebruiken, en met springen kan ik dat glitterfestijn wel missen :')
Heeft iemand al een eigen foto van de Pioneer, is de neusriem lak/glans? En kan ik het hoofdstel ergens uittesten?

Ik heb de Pioneer Revolution nu een jaar. Ik heb hem in fulle met een cob neusriem omdat mijn merrie ook altijd tussen 2 maten zit ;)

Hier een foto. Is wel met een andere frontriem. De originele heb ik er nu op zitten en heb ik steentjes op gezet ;)
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:32

Ik vind de Hööks ook ruim vallen. Paard met normaal full heeft cob en de twee pony's met normaal cob hebben pony.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:50

Ik denk dat het uitmaakt wat voor een vorm hoofd je paard heeft. De modellen die ik had van Hooks, vielen in de lengte korter, maar waren heel geschikt voor paarden met een breder hoofd en een grote kaak. Zo heb ik een merrie gehad met cob bakstukken, cob sperriem, full kopstuk, full keelriem, extra full frontriem en extra full aansnoerriempje en die droeg een full Hooks hoofdstel zonder dat ik er iets aan hoefde te verbouwen (wat bijzonder was). Neusriemen moesten in omvang zeker maat full zijn, maar de riem langs het kopstuk was altijd veel te lang. Bij een full hoofdstel van Hooks zaten de bakstukken op het 3e gaatje van boven, dat was ongekend. Met cob bakstukken zat ze meestal nog op het bovenste gaatje of moest ik bijprikken. Dat waren echter geen anatomisch gevormde hoofdstellen. De maatvoering kan nu veranderd zijn.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:26

magootie schreef:
x_Milou schreef:

Ik heb de Pioneer Revolution nu een jaar. Ik heb hem in fulle met een cob neusriem omdat mijn merrie ook altijd tussen 2 maten zit ;)

Hier een foto. Is wel met een andere frontriem. De originele heb ik er nu op zitten en heb ik steentjes op gezet ;)
[ Afbeelding ]

Mooi hoofdstel, maar zit de neusriem niet veel te laag? (kan ook aan mij liggen hoor haha)

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:08

billionache schreef:
*kruipt van onder meeleessteen*

Ik zag dat een aantal in dit topic via Alibaba een hoofdstel hadden besteld. Nu zag ik dat hetzelfde bedrijf ook de Rambo Micklem (multi) dupes verkopen. Zijn er per toeval mensen die hier ook interesse in hebben om te bestellen? :)

edit, deze dus: https://m.alibaba.com/product/500336745 ... 1f0c1lL8TG

Misschien wel. Ik heb alleen net een nieuw hoofdstel gekocht. Maar mocht deze niet passen dan laat ik je het weten.

LGhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:22

Ik heb het hoofdstel Gipsy van Horka. Een heel erg mooi hoofdstel met anatomisch gevormde neusriem en anatomisch gevormd kopstuk. Meer voor de dressuurliefhebbers, het heeft een chique uitstraling. En ik vind de prijs ook meevallen, €79,95. Hiervoor krijg je ook een goede kwaliteit leer, en teugels erbij! De frontriem vind ik iets minder want ik houd niet zo van parels, maar die kun je natuurlijk vervangen :p
Ik heb hem hier gekocht: https://livinhorseshop.nl/hoofdstel-gipsy
Afbeelding

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:48

Helaas vandaag achter gekomen dat mijn Hooks hoofdstel een kleine productiefout heeft. De gesp waar het bit aan zit is namelijk verkeerd. Het pinnetje zit onder ipv boven het "vierkantje". Jeetje lastig uitleggen. Het pinnetje kan rusten op dat vierkantje dus nu even afwachten op de service van hooks. Ik heb al wat lopen friemelen maar krijg het niet goed iemand misschien hier een idee?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:35

Quir schreef:
Ik vind de Hööks ook ruim vallen. Paard met normaal full heeft cob en de twee pony's met normaal cob hebben pony.

Bedankt allen! Veel verschillende ervaringen. Ben er nog niet helemaal over uit. Hoe gaat Hooks om met retourneren?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:57

LGhorses schreef:
Ik heb het hoofdstel Gipsy van Horka. Een heel erg mooi hoofdstel met anatomisch gevormde neusriem en anatomisch gevormd kopstuk. Meer voor de dressuurliefhebbers, het heeft een chique uitstraling. En ik vind de prijs ook meevallen, €79,95. Hiervoor krijg je ook een goede kwaliteit leer, en teugels erbij! De frontriem vind ik iets minder want ik houd niet zo van parels, maar die kun je natuurlijk vervangen :p
Ik heb hem hier gekocht: https://livinhorseshop.nl/hoofdstel-gipsy
[ [url=m/r04ReT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan je een foto maken als je hem bij je paard om hebt? Ben benieuwd hoe dat teruggesneden kopstuk valt..