[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:25

_Aine schreef:
@tennan: Dat zadel ziet er goed uit! :j Ik ga deze week naar een Startrekk kijken, maar de HM Flexee lijkt mij ook wel wat mocht dat uiteindelijk niks worden. Qua prijs nieuw zijn ze ook betaalbaar zag ik. Rond de €750 nieuw. Ben jij nog steeds tevreden of loop je tegen bepaalde zaken aan?

Ik heb ook al even een Flexee in gebruik. Heerlijk zadel is het!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:17

Buitenzinnig schreef:
Hannanas schreef:
Ps: men zou natuurlijk een dun katoenen dekje eronder kunnen gooien. Ruggengraatvrijheid is zo belangrijk maar we moeten toch toegeven: 9 vd 10 paarden met boomzadels hebben de dekjes over de ruggengraat liggen. Schoft redt je wel, goed omhoog trekken, ruggengraat echt niet.

Hannanas schreef:
Maarrrrr.... helemaal mee eens hoor die ruggengraat, maar echt..jullie zijn er toch mee eens dat dat bij dressiurzadels ook niet is..

Ik niet. Als je een mooi gevormd dekje hebt, dus niet een rechte zoals van Anky of BR oid (een paardenrug is ook niet recht) en hiermee goed opzadelt heb je geen dekje die over de ruggengraat trekken

Klopt, maar ik zie 9 van de 10 keer live en hier op Bokt echt anders.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:54

belle_boef schreef:
Wat voor pads kunnen er allemaal onder de barefoot lexington? Ik heb nu de originele pad eronder zitten maar wil er graag nog een bij maar zie door de bomen het bos niet met alle merken en maten. Paard heeft een wat hogerliggende ruggengraat op het moment.

Burioni heeft ook modellen voor onder dressuurzadels, wel geen verwisselbare inlages, maar wel goede kwaliteit pads.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:18

Hannanas schreef:
Buitenzinnig schreef:
Ik niet. Als je een mooi gevormd dekje hebt, dus niet een rechte zoals van Anky of BR oid (een paardenrug is ook niet recht) en hiermee goed opzadelt heb je geen dekje die over de ruggengraat trekken

Klopt, maar ik zie 9 van de 10 keer live en hier op Bokt echt anders.

Bij mij liggen de normale dekjes ook echt met nette ruggengraatvrijheid onder het boomloze dressuurzadel opgetrokken.
Dat de meeste mensen hun paarden verkeerd opzadelen en de verkeerde dekjes kopen is geen graadmeter voor wat kan of hoort: als je op Bokt kijkt dan ligt het merendeel van de zadels (boomloos of met boom) te ver naar voren en bovenop de schouder en zijn de meeste neusriemen (bitloos en regulier) ook te strak aangetrokken, maar dat betekent niet dat je zadels niet gewoon netjes 2 vingers met de boom/pommel achter het schouderblad kunt leggen en de neusriem niet 4 gaatjes losser kunt doen. ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:08

Weten jullie waar je allemaal boomloze Pads kan kopen voor onder een barefoot Cheyenne? Liefst leuk kleurtje maar niet te lang omdat het voor de pony was met maar +-42cm ruimte.

Vind de kifra Pads leuk maar zijn 60/63 CM lang wat toch best veel is of kan ik wel een deel laten uitsteken vooraan dat het daardoor meevalt?

Andere optie is een half pad maar werkt dat in de praktijk lekker met een dun dekje over?

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:14

Even een vraagje, behoren Ghostzadels tot een van de lichtste boomloze zadels? Ofterwijl wat zijn een beetje de lichtste modellen?
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 12-06-18 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:15

Lori schreef:
Weten jullie waar je allemaal boomloze Pads kan kopen voor onder een barefoot Cheyenne? Liefst leuk kleurtje maar niet te lang omdat het voor de pony was met maar +-42cm ruimte.

Vind de kifra Pads leuk maar zijn 60/63 CM lang wat toch best veel is of kan ik wel een deel laten uitsteken vooraan dat het daardoor meevalt?

Andere optie is een half pad maar werkt dat in de praktijk lekker met een dun dekje over?

Ja dat werkt bij ons wel zo'n halfpad...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:12

Eveyy schreef:
Een blauwe? Cool! .. maar weet je zeker dat het een pad met inlagen is voor onder boomloos? Ik vind namelijk online alleen blauwe in de 'normale' westernpad uitvoering.. Heb je een foto?

Amanda schreef:
Hoe lang heb je 'm nu en hoe intensief gebruik je 'm?

:j

Jazeker :D Ik heb m echt net en wissel steeds van pad dus heb hem nu nog maar een keer gebruikt haha.
Afbeelding

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:06

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:27

_Aine schreef:
Is er hier iemand die ervaring heeft met zowel de Startrekk drs of vz en de HM Flexee Finesse?

Begin toch een beetje te twijfelen tussen een Startrekk dressuur en een HM Flexee Finesse. Prijs van een tweedehands Startrekk ligt aardig in de buurt van de nieuwprijs van een Flexee Finesse. Bij de Flexee krijg je echter alle maten kopijzers erbij en het zadel heeft verplaatsbare kniewrongen, een grote plus in mijn ogen. Startrekk is echter leer. Zit er veel verschil in kwaliteit tussen deze twee zadels? En qua pasvorm, past de Flexee ook op bredere rassen?

Bij de flexee kan je ook de wintec wide bomen in stoppen als de breedste van de normale set niet breed genoeg is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:29

Ollytje schreef:
Even een vraagje, behoren Ghostzadels tot een van de lichtste boomloze zadels? Ofterwijl wat zijn een beetje de lichtste modellen?

Hangt een beetje van het model en de leerkeuze af, maar ze zijn inderdaad erg licht..... jouw Barocco is wat zwaarder dan - bijvoorbeeld - de Florac. En Lorica is heel licht, leer is wat zwaarder per m2

Zapje

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:08

Mijn ghost (quevis piccolo) is echt heel licht kwa gewicht vind ik.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:36

Oke, bedankt! Zit ik dan goed met de gedachte dat Ghost wel van alle gangbare boomloos merken toch een beetje het lichtste is? Ik kreeg die vraag van iemand of ik wist welk boomloos zadel een beetje het lichtste is maar ik dacht zelf de Ghost.....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:39

Ollytje schreef:
Oke, bedankt! Zit ik dan goed met de gedachte dat Ghost wel van alle gangbare boomloos merken toch een beetje het lichtste is? Ik kreeg die vraag van iemand of ik wist welk boomloos zadel een beetje het lichtste is maar ik dacht zelf de Ghost.....

Wat ook nogal helpt is kunststof beugels is mijn ervaring :+
Tenminste ik vond mijn zadel wel veel zwaarder met normale beugels dan mijn kunststofjes.
Fenders met western beugels zijn ook niet licht te noemen :Y)

Tordis02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:42

Ik ben net overgestapt van een Barefoot Atlanta naar een Ghost USA, de Ghost is een stuk lichter!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:30

Ik heb ook nog een Libra liggen. Die weegt ook niks. Ghost inderdaad ook weinig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:29

Hier ook de ervaring dat het veelal de toebehoren zijn die echt een groot verschil maken. De zadels wegen niet zo veel maar maak het compleet met een degelijke pad, en veel degelijk leer en metaal voor de rest en het wordt dubbel zo zwaar :=

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:54

Afbeelding

Mijn nieuwe suède zitting voor op de Madriana..Hij zit lekker en heel stevig,maar moet nog even wennen..Denk toch dat als je schaap gewend bent dat je altijd weer moet wenne,haha :roll:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:03

Ik vind je pad leuk :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:34

bah bah bah. ik zit met een dekjesprobleem.
ik heb nu de superfijne ghost lipica, begint beetje ingereden te worden, met de nieuwe dikke kussens eronder.
Ik had een dun neopreen antislipdekje eronder, echter is deze niet anatomisch voorgevormd en stropt een beetje, bij erg zweten zou ik ook wel eens gaan glijden.
Mijn burionipad ligt er ook netjes onder als ik die hoog optrek in de kamer, en gaan we minder gaan ronddraaien, maar de combi van breeeeed paard, dikke pad, dikke kussens en zadel is nét iets te veel, het wordt een heel dik gestropt pakket én het zadel wordt zo weer veel te breed voor me (de beugelophanging, ondanks mono T-beugelriemen prikken nu ook pijnlijk in mijn bovenbenen.)

Ik heb nog een gewoon dikker katoenen dek met antislip onderkant liggen, dus ik test deze nog eens uit, maar indien er nog voorstellen zijn?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:38

Duhelo schreef:
bah bah bah. ik zit met een dekjesprobleem.
ik heb nu de superfijne ghost lipica, begint beetje ingereden te worden, met de nieuwe dikke kussens eronder.
Ik had een dun neopreen antislipdekje eronder, echter is deze niet anatomisch voorgevormd en stropt een beetje, bij erg zweten zou ik ook wel eens gaan glijden.
Mijn burionipad ligt er ook netjes onder als ik die hoog optrek in de kamer, en gaan we minder gaan ronddraaien, maar de combi van breeeeed paard, dikke pad, dikke kussens en zadel is nét iets te veel, het wordt een heel dik gestropt pakket én het zadel wordt zo weer veel te breed voor me (de beugelophanging, ondanks mono T-beugelriemen prikken nu ook pijnlijk in mijn bovenbenen.)

Ik heb nog een gewoon dikker katoenen dek met antislip onderkant liggen, dus ik test deze nog eens uit, maar indien er nog voorstellen zijn?

burioni pads zijn ook stukkie dikker dan de meeste andere... ik heb nu een grandeur pad onder mijn barocco. kon toch aan beide kanten gaatje hoger aansingelen dan met de burioni ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:42

ik zou supergraag de kifra pads uit testen (mijn portemonnee niet echt, maargoed :D), maar ik ben vrijwel zeker dat ik met schaap ga glijden. Ik heb de burioni fleece pad ook en daarmee draait het zadel zelfs in stap weg op deze. (terwijl dezelfde combi op mijn oudste als een huis ligt, maar die is iets minder rond met meer schoft.)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:45

Een Grandeur is inderdaad een goede optie. Goede inlagen, niet dik.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:52

Buitenzinnig schreef:
Een Grandeur is inderdaad een goede optie. Goede inlagen, niet dik.

Plus dat ze vaak de anti slip laag hebben bovenop,wat zorgt voor een stabiele ligging..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:57

oh, mijn zadel ligt heel erg stabiel tov het zadeldekje. Het dekje niet tov mijn paard :+.
Vroegah heb ik nog de sympanova pads gehad (physiopads?), dat lag op zich goed, maar ik herinner me dat die sympanova niet zo fijn aanvoelde als van de burionipads. Hoe zit dat met de huidige grandeurpads?