Elegant meisje op elegante pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
darkadia schreef:Vind die Equisaver er meer uit zien als een soort gelpad. Zou ik persoonlijk niet aandurven als enige drukverdeler onder een boomloos zadel. Maar wie weet is de drukverdeling wel voldoende hoor. Als ie er fijn mee loopt en de zweetafdruk ook netjes is?....
Ik ga beetje naar mijn meelees steen, mijn boomloos is verkocht en gaan weer met boomzadel verder (Kent&Masters). Wel heel tevreden met boomloos en hoe mijn paard zich afgelopen tijd ontwikkelt heeft qua bespiering/uitzwaren.
Duhelo schreef:Waarom werkt ghost met kussens en dan nog eens inlages eronder? dan ben je toch het concept van ruggegraatvrijheid kwijt? Waarom niet gewoon stevigere / dikkere kussens zodat er geen pad meer nodig is?
Geryon schreef:Een zadel dat genoeg heeft aan een basis+kussens, is minder flexibel dan een zadel die deels afhankelijk is van inlages. Denk dat dat de reden is voor ghost.
De ghost met standaard kussens vind ik ook niet te vergelijken met een zadel dat gemaakt is om zonder pad te gebruiken eerlijk gezegd. Daarom gebruik ik er mijn HD inlages onder voor de zekerheid.
xyzutu2 schreef:Geryon schreef:Een zadel dat genoeg heeft aan een basis+kussens, is minder flexibel dan een zadel die deels afhankelijk is van inlages. Denk dat dat de reden is voor ghost.
De ghost met standaard kussens vind ik ook niet te vergelijken met een zadel dat gemaakt is om zonder pad te gebruiken eerlijk gezegd. Daarom gebruik ik er mijn HD inlages onder voor de zekerheid.
Dat klopt ook wel weer. Maar je zou dan in theorie ook gewoon de basis steviger kunnen maken, bijvoorbeeld door een stevige lap vilt of leer te nemen, de onder- en bovenkant helemaal met klittenband bedekken en dat dan tussen zitting en basis kunnen plakken (vangt dan je zitbeenknobbeldruk op) of tussen basis en kussens (vangt dan de druk van de zitbeenknobbels en singel/stijgbeugelophanging op. Dan maak je het zadel zelf dus stijver en dus ook beter drukverdelend.
Azmay schreef:Dat gaat dan wel weer ten koste van het principe van de Ghost natuurlijk. "Het zadel wat er niet is" zeg maar![]()
Maar in theorie moet dat best mogelijk zijn ja.
xyzutu2 schreef:Azmay schreef:Dat gaat dan wel weer ten koste van het principe van de Ghost natuurlijk. "Het zadel wat er niet is" zeg maar![]()
Maar in theorie moet dat best mogelijk zijn ja.
Klopt hoor, je maakt vak je boomloze zadel dan in feite een zadel met een iets stijvere, flexiblele boom. Maar afhankelijk van je paard hoef je dan minder snel naar een dekje met inlages te grijpen, heb je dus meer ruggengraatvrijheid en minder een torentjesgevoel van kussens bovenop inlages. Maar je gaat dan wel iets van het extreem soepele, boomloze gevoel weg.