[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:39

Leuk setje Gerion :j
Elegant meisje op elegante pony +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:58

De nieuwe versie van de RWC is natuurlijk wel een stuk soepeler dan de oude versie, maar ik durf het niet te zeggen of het okee is, dat zal echt IRL beoordeeld moeten worden :j

Het is toch weer een ander zadel dan een normale Barefoot en zo zonder "beeld" en zonder al teveel eravringen met het zadel door de kleine oplage kan je eigenlijk geen echt goed persoonlijk advies geven Y;(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:40

dit is die equisaver:
https://www.google.be/search?q=equisafe ... HmMLUFM%3A

zijn een soort nopjes, maar als je het op je bil legt voelt het wel effen aan, die nopjes zijn denk ik een halve cm dik en kun je maar héél lichtjes indrukken. Net genoeg om wel iets van vering te hebben, maar zeker niet dat je je vinger aan de andere kant voelt.
maar ik vind er amper info over.

Paard liep ook wel erg fijn, netjes ontspannen, neusje laag.
Wel een beetje kriebelig op het been, bij mijn flexee durfde ze al, maar met de ghost sloeg ze duidelijk naar mijn been en heeft eenmaal zelfs gebokt.
Maar dat moet ik nu nog even bekijken of het iets rijtechnisch is, het iets aan de zadels is dat ze niet fijn vind/ergens een blokkade heeft, of dat het gewoon is omdat ze mijn been beter voelt dan met de massimo en ze vindt dat ik gewoon te hard inkom :D.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:09

Nu ik eindelijk een boomzadel verkocht heb, vond ik het tijd voor een testzadel :)
Vorige week woensdag besteld en hij kon maandag al op de post... Maar ik heb nog niks binnen -O-
Beetje jammer, maar ik ben wel heel benieuwd :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:15

Leuk Runa! Welke ga je testen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:16

Vind die Equisaver er meer uit zien als een soort gelpad. Zou ik persoonlijk niet aandurven als enige drukverdeler onder een boomloos zadel. Maar wie weet is de drukverdeling wel voldoende hoor. Als ie er fijn mee loopt en de zweetafdruk ook netjes is?....

Ik ga beetje naar mijn meelees steen, mijn boomloos is verkocht en gaan weer met boomzadel verder (Kent&Masters). Wel heel tevreden met boomloos en hoe mijn paard zich afgelopen tijd ontwikkelt heeft qua bespiering/uitzwaren.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:28

tennan schreef:
Leuk Runa! Welke ga je testen?

Een Barrydale van barefoot :)
Ik vond die op equiday toch wel errug lekker zitten. Maar mocht het niks worden, ga ik me toch maar eens meer verdiepen in de ghostjes :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:38

darkadia schreef:
Vind die Equisaver er meer uit zien als een soort gelpad. Zou ik persoonlijk niet aandurven als enige drukverdeler onder een boomloos zadel. Maar wie weet is de drukverdeling wel voldoende hoor. Als ie er fijn mee loopt en de zweetafdruk ook netjes is?....

Ik ga beetje naar mijn meelees steen, mijn boomloos is verkocht en gaan weer met boomzadel verder (Kent&Masters). Wel heel tevreden met boomloos en hoe mijn paard zich afgelopen tijd ontwikkelt heeft qua bespiering/uitzwaren.

het is geen gel die erin zit, de nopjes zijn heel erg stevig en de vulling "verloopt" niet zoals een gelpad.
Zweetafdruk zal ik dit weekend eens bekijken, gisteren was de mooi symmetrisch maar ik had er niet echt naar gekeken
Waarom werkt ghost met kussens en dan nog eens inlages eronder? dan ben je toch het concept van ruggegraatvrijheid kwijt? Waarom niet gewoon stevigere / dikkere kussens zodat er geen pad meer nodig is?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:00

Ik heb nu mijn Atlanta voor 2 a 3 weken, maar ik merk nu al gebroken haren waar het zadel eindigt van de pad. Heeft iemand tips/tricks? Het is gewone standaard pad van BF.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:03

Bralindy schreef:
Ik heb nu mijn Atlanta voor 2 a 3 weken, maar ik merk nu al gebroken haren waar het zadel eindigt van de pad. Heeft iemand tips/tricks? Het is gewone standaard pad van BF.

Een pad met echte schapenvacht helpt vaak wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:38

Duhelo schreef:
Waarom werkt ghost met kussens en dan nog eens inlages eronder? dan ben je toch het concept van ruggegraatvrijheid kwijt? Waarom niet gewoon stevigere / dikkere kussens zodat er geen pad meer nodig is?

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, zeker ook omdat ik een paard heb met een dakjesvormige rug en dus een ruggengraat die altijd iets hoger ligt dan de rest. Als ik een dikke pad onder de kussens moet leggen ben ik alle ruggengraatvrijheid van het kanaal onder het zadel zelf kwijt en de meeste dekjes met inlages geven zelf niet genoeg ruggengraatvrijheid omdat de rugnaad door de bouw van het dek toch altijd omlaag getrokken wordt.

Als je zonder dekje zou willen rijden om optimaal gebruik te maken van het kanaal dat de Ghost zelf al heeft dan kun je misschien HD inlages in de kussens doen met daaronder een helft van de 2 lagen vulling die nu in de kussens zitten?
Maar goed, dat is theorie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:48

Jouw uitleg is idd beter verwoord xyzutu.
Mijn paard heeft geen opliggende ruggegraat maar wel een brede. Met inlages eronder wordt het zon wiebelige toren. Zadel heeft een breed kussenkanaal op het dekje en het dekje zelf ligt plat met een minigootje.
Met de equisaver kon ik de boel tenminste omhoog trekken, wat ik mis bij de boomloze dekjes ...
Ik neig ergens om er gewoon mijn schaap onder te gooien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:56

Een zadel dat genoeg heeft aan een basis+kussens, is minder flexibel dan een zadel die deels afhankelijk is van inlages. Denk dat dat de reden is voor ghost.

De ghost met standaard kussens vind ik ook niet te vergelijken met een zadel dat gemaakt is om zonder pad te gebruiken eerlijk gezegd. Daarom gebruik ik er mijn HD inlages onder voor de zekerheid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:57

Kwetal schreef:
Leuk setje Gerion :j
Elegant meisje op elegante pony +:)+

Dankje! We zijn er blij mee. Ik was echt positief verrast :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:20

Geryon schreef:
Een zadel dat genoeg heeft aan een basis+kussens, is minder flexibel dan een zadel die deels afhankelijk is van inlages. Denk dat dat de reden is voor ghost.

De ghost met standaard kussens vind ik ook niet te vergelijken met een zadel dat gemaakt is om zonder pad te gebruiken eerlijk gezegd. Daarom gebruik ik er mijn HD inlages onder voor de zekerheid.

Dat klopt ook wel weer. Maar je zou dan in theorie ook gewoon de basis steviger kunnen maken, bijvoorbeeld door een stevige lap vilt of leer te nemen, de onder- en bovenkant helemaal met klittenband bedekken en dat dan tussen zitting en basis kunnen plakken (vangt dan je zitbeenknobbeldruk op) of tussen basis en kussens (vangt dan de druk van de zitbeenknobbels en singel/stijgbeugelophanging op. Dan maak je het zadel zelf dus stijver en dus ook beter drukverdelend.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:27

xyzutu2 schreef:
Geryon schreef:

Dat klopt ook wel weer. Maar je zou dan in theorie ook gewoon de basis steviger kunnen maken, bijvoorbeeld door een stevige lap vilt of leer te nemen, de onder- en bovenkant helemaal met klittenband bedekken en dat dan tussen zitting en basis kunnen plakken (vangt dan je zitbeenknobbeldruk op) of tussen basis en kussens (vangt dan de druk van de zitbeenknobbels en singel/stijgbeugelophanging op. Dan maak je het zadel zelf dus stijver en dus ook beter drukverdelend.

Dat gaat dan wel weer ten koste van het principe van de Ghost natuurlijk. "Het zadel wat er niet is" zeg maar :Y)
Maar in theorie moet dat best mogelijk zijn ja.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:31

Ik weet ook niet waarom de ghost beter met pad met inlages gebruikt kan worden..Zelf vind ik een goede pad wel meewerken aan een goede ligging van een zadel en het geeft toch wat meer bescherming voor de rug denk ik..Startrekk zadels hebben ook kussens en daarbij wordt geloof ik ook geadviseerd om een pad met inlages te gebruiken..

Duhelo als je de agradi pad niet in de kamer kan trekken,ligt die pad misschien wat strak op de schoft?Dat is misschien niet zo prettig voor je paard..Ik weet niet hoe die agradi pads zijn qua vorm,maar een goed gevormde pad kan ik altijd goed in de kamer trekken en die blijft daar dan ook met rijden..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:38

die agradipad is inderdaad maar pruts, ding koste 35 euro

maar het probleem bij mijn paard is vooral, die ruggegraat is vrij breed, en ik mag de pad omhoog trekken, die inlages glijden opzij tot naast de ruggegraat op hun plaats. Het kanaaltje ertussen is meestal niet breed genoeg, waardoor het ding strak trekt.

ik denk dat ik liever opteer voor iets dat over de gehele pad even dik is en toch iets drukverdelend (zoals bv een viltpad oid) maar dat ik kan profiteren van die mooie brede ruggegraatvrijheid van de kussens, en toch drukverdeling genoeg heb.
ik wacht even het antwoord van kifra horse op mijn mail af, en neus dan even tussen die kifra en burionipads.
Welke zijn daar aanraders? Ik zie er passeren met gel in ook, is dat iets ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:47

Ik heb een torsion coolpad die exact hetzelfde is als de burioni fleece pads,die vind ik zelf erg fijn..Ik heb een paar paardjes die brede platte ruggen hebben en daarbij is deze pad heel fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:48

Azmay schreef:
Dat gaat dan wel weer ten koste van het principe van de Ghost natuurlijk. "Het zadel wat er niet is" zeg maar :Y)

Klopt hoor, je maakt vak je boomloze zadel dan in feite een zadel met een iets stijvere, flexiblele boom. Maar afhankelijk van je paard hoef je dan minder snel naar een dekje met inlages te grijpen, heb je dus meer ruggengraatvrijheid en minder een torentjesgevoel van kussens bovenop inlages. Maar je gaat dan wel iets van het extreem soepele, boomloze gevoel weg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:50

xyzutu2 schreef:
Azmay schreef:

Klopt hoor, je maakt vak je boomloze zadel dan in feite een zadel met een iets stijvere, flexiblele boom. Maar afhankelijk van je paard hoef je dan minder snel naar een dekje met inlages te grijpen, heb je dus meer ruggengraatvrijheid en minder een torentjesgevoel van kussens bovenop inlages. Maar je gaat dan wel iets van het extreem soepele, boomloze gevoel weg.

Moet zeggen dat ik dat best zou zien zitten persoonlijk denk ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:54

Het voordeel is dat je je zadel er verder ook niet voor hoeft te veranderen; je voegt alleen met klittenband een extra drukverdelende plaat toe die je er ook weer gewoon af kan halen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:16

Een vraagje over de schaapzitting van de ride on pad..

ik zal wel een rare vraag stellen maar wat heb ik aan de klitteband? Ik heb een ride on pad maar daan zit niks van klitteband op dus vraag me af waarom hij dan op de schapenzitting zit.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:31

Geven die Burioni/Torsion pads een goede ruggengraatvrijheid? Hoe dik is die laag die er in zit?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:57

Ik kijk morgen wel even hoe dik..Hij is vrij dik,maar niet hard..Hij geeft wel goede ruggengraatvrijheid..