[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:49

Buitenzinnig schreef:
thirzanaomi schreef:
Wat vervelend Helenalena!

Weet iemand of de Christ Premium altijd inlagevakken heeft? (dus dat het altijd een 'plus' is)

Nee. Je hebt ook 1 zonder inlagen, dat is de premium. Met inlagen is de premium plus.

Oké bedankt. Had er één op marktplaats gezien maar de verkoper wist niet wat inlagevakken waren.

First_Unique

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:35

Jeeej!! Ik heb de Roma binnen! Had vanmiddag dubbele longe les waar paardje super moe van was dan ik van te voren had verwacht, dus ga dadelijk nog wel even terug om even te passen en stiekem 1 rondje te voelen maar ga hem morgen uitgebreid voor de 1e keer uitproberen :D

Ben benieuwd! Moest wel erg lachen hoe het zadel binnen kwam.. In een tasje :') haha!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:19

Kwetal schreef:
TinePine schreef:
Nee ik bedoel hoe de druk van de beugels wordt verdeeld over een groter oppervlak. Zo te zien is dat hier door middel van een plaat carbon of kunststof of zoiets. Ik ben 1.88 en weeg 85 kilo (en een beetje :D ) en ik vroeg mij af hoe het werkt. Wil wel iets meer dan een bpp met beugels.

Helpt het als ik vertel dat iemand van 1.85m en 90 kilo hem met een Carola pad heeft getest en dat hij er zeker met een Grandeurpad met inlagen met vlag en wimpel :)F doorheen is gekomen?
De basis (dus onder de zit en boven de kussens) is van diverse laagjes carbon en leer die het gehele "ophanggebied" ondersteunen en dan uiteraard nog de kussens van 3cm foam

Geryon, zou je je prettiger voelen als de wrongen wat schuiner zaten? Dat model is ook mogelijk? Of toch liever een langer zweetblad?

Dank je. Dat van die info over carbon met leer is wat ik zocht.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:31

TinePine schreef:
Dank je. Dat van die info over carbon met leer is wat ik zocht.

Vergeet ik toch nog helemaal de kilometer klittenband :o :P

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:45

Werkt het goed om een barefootpad onder een christ te doen? De Christ op marktplaats die ik op het oog had blijkt geen inlagevakken te hebben helaas.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:03

thirzanaomi schreef:
Werkt het goed om een barefootpad onder een christ te doen? De Christ op marktplaats die ik op het oog had blijkt geen inlagevakken te hebben helaas.

Staat er wel christ op de pad? Volgens mij heb ik hem ook gezien, maar er staat nergens christ op...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:08

Hier 2 foto's van paard alleen en 1tje met mij erop.

Hadden hem na de les al even zonder singel op unique gelegt. Instructrise gaf wel aan dat ik moest uitkijken dat ie niet voorbij de laatste rib kwam te liggen.. Tijdens het aansingelen vanavond verschoof is in eerste instantie naar achter. Daarna weer goed gelegd en beter opgelet tijdena het aansingelen en toen bleef ie wel goed liggen.

Toen ik erop zat wat het even wennen. Vond niet dat ik meteen dacht oee mijn balans is weg.. Moest wel even wennen aan dat je wel voelt dat je echt ergens op zit, maar van de zweetbladen voel je dan weer helemaal niets.. Daar heb je weer niet veel steun aan.. Maar dat lijkt mij wel weer heel fijn als het eenmaal gewend is. Ben benieuwd morgen hoe mijn bevindingen morgen zijn :D

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:24

Dat je blijft zitten joh!!! :+ Ik zou er direct afvallen als mijn paard er zo bij stond :P

Zo lang je niet bovenop de cantle gaat zitten, mag een Ghost best een stukje voorbij die 18E rib komen - zonder mensen-gewicht ligt het gewoon los - probeer het maar eens op te tillen....

Je weet dat je de singelstoten zo kunt verschuiven dat ze recht boven de singelplaats hangen? Dan schuift het niet (of minder)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:40

hahahaha nu zie ik het pas :P oeps!

Nee precies, dat zei ik ook al.. er zit geen boom in die de druk dermate verdeeld dat het ook daar komt.. Moet zeggen dat ik de kantel ook niet voel.. t valt me echt op dat er 0,0 steun is aan mijn rug/billen.. moet ik echt aan wennen dat dat weg is.

oke, nee dat wist ik niet.. moet ik morgen maar eens rustig gaan uitzoeken.. ik vond inderdaad wel dat de singel niet helemaal goed lag.. maar wilde graag even vlug voelen.. paardje zelf was dood en dood op van de les smiddags dus wilde hem niet te lang belasten met een hoop gefrut nog eens aan/op zijn lijf :P Zit er dan klittenband ofzo aan die ophang van die singelstoten? zadel ligt nu op stal dus kan het nu niet bekijken.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:42

Pippaa schreef:
thirzanaomi schreef:

Staat er wel christ op de pad? Volgens mij heb ik hem ook gezien, maar er staat nergens christ op...

Inderdaad nu zie ik het...wat dom!
Bedankt dat je het even gemeld hebt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:43

First_Unique schreef:
hahahaha nu zie ik het pas :P oeps!

Nee precies, dat zei ik ook al.. er zit geen boom in die de druk dermate verdeeld dat het ook daar komt.. Moet zeggen dat ik de kantel ook niet voel.. t valt me echt op dat er 0,0 steun is aan mijn rug/billen.. moet ik echt aan wennen dat dat weg is.

oke, nee dat wist ik niet.. moet ik morgen maar eens rustig gaan uitzoeken.. ik vond inderdaad wel dat de singel niet helemaal goed lag.. maar wilde graag even vlug voelen.. paardje zelf was dood en dood op van de les smiddags dus wilde hem niet te lang belasten met een hoop gefrut nog eens aan/op zijn lijf :P Zit er dan klittenband ofzo aan die ophang van die singelstoten? zadel ligt nu op stal dus kan het nu niet bekijken.

Het is geen dressuurzadel met een hoge stevige cantle/lepel die je as ruggensteuntje kunt gebruiken - onafhankelijke zit is wel zo handig ;) De cantle is zacht - mocht je er een keer per ongeluk op landen, kan hij geen schade aanrichten aan de rug. Maar geeft wel voldoende steun, dat je er niet af schuift bij een plotseling vertrek van je paard onder je vandaan :+ of bij heuvel op.

De singelstoten zitten aan een V en je kunt het heen en weer schuiven. HIER een foto van een kale basis - Ja mensen, deze ziet er weer anders uit dan die jullie nu hebben - weer verbetert - met die V met daaraan de singelstoten.

Bij Ghost hoef je niet ingewikkeld te slopen om te kunnen zien wat er in zit :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:54

Dat ziet er fijn uit First Unique .
Hoe is de zit van zo,n ghost ?
Ben nl toch bang dat ik op een BF te breed zit op mijn al niet zo smalle paard

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:41

nou, Vandaag gereden.
Gister trouwens de halstertouwcheck gedaan, hij kon er goed onderuit getrokken worden. dat is dus goed.
Vandaag met opzadelen was unique licht ontvlambaar.. weet niet wat er in de lucht hing maar moet zeggen dat ondanks zijn gedribbel, gekap en hyperactieviteit het zadel wel best mooi bleef liggen ondanks ik hem niet helemaal goed had aangesingelt.

Tijdens het rijden merkte ik dat ik veel moeite had met mijn eigen lichaam. Veeeeel onbalans.. dat had ik al maar nu nog iets erger. Ik had heel erg het gevoel dat ik mijn lichaam echt zelf moest "dragen".. Kostte best wat kracht en moeite toch wel.. soms voelde ik nu wel de cantle aan mijn billen dus dat was voor mij weer een signaal dat ik weer onderuit gezakt ging zitten.. hup rechtop dus.. Ik merkte als ik van stap naar draf ging dat het balans wel beter was dan van galop naar draf.. dan kwam ik er echt niet meer in. Goed, opzich wel een positief ding want mijn instructrise adviseert mij ook echt een ondiepe zit omdat ik van een diepe zit echt slecht ga zitten.. dus dat het wat kost om recht te blijven zitten is niet erg want het zijn toch weer andere spieren die ik moet gaan gebruiken.. Verder de dijbeensteuntjes moet ik echt aan wennen.. het is niet dat ze pijn doen ofzo maar ik voel ze wel met lichtrijden. Verder zat de zit wel lekker. Het is niet te flexibel dat je er helemaal in wegzakt.. dat had ik in eerste instantie verwacht.. het is toch nog best stevig!

Ik had uit het filmpje wat ik had gemaakt een paar fototjes geknipt.. Maar uit het filmpje zelf bleek wel weer dat mijn onbalans groter is dan dat ik op het moment zelf dacht.. ben benieuwd hoe ik er over een aantal dagen op zit..

Afbeelding

Afbeelding

na het rijden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:55

Mooi verslag, ziet er erg goed uit! Mijn nieuwsgierigheid naar de Quilty wordt steeds groter, nog heel even geduld...

Als voorbereiding op mijn testweek heb ik vandaag een pittige rit (ruim 2,5 uur) gemaakt met mijn eigen zadel. Dan heb ik straks mooi vergelijkingsmateriaal. Ik heb nu een Barefoot Cheyenne met dubbele inlages (de standaard + moosgummi). Tijdens deze rit heb ik veel gedraafd en lichtgereden. Dacht dat het misschien interessant was om ook deze foto's hier te delen:

Direct na het afzadelen, rechterkant:

Afbeelding

Linkerkant:

Afbeelding

15 minuten na het afzadelen van schuin bovenaf, hier is de ruggengraatvrijheid te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:12

Mooie verslagen allemaal weer +:)+

Geryon, er is ook een model met de wrongetjes ietsje schuiner en verder naar voor, dan heb je mogelijk minder last van die dingen met licht rijden. :)*
En om te kijken of je een betere balans kunt vinden, is het misschien een idee om onder de voorkant van de ZITTING!!!! (dus tussen zitting en basis in) een dun en licht opgevuld sokje te leggen in de vorm van een platte puntzak/wigje - het brede en dikkere deel laat je naar voor wijzen en de (lege) punt naar achteren. Geen hard opgevuld worstje er van maken, gewoon iets heel kleins en duns (en zacht) Dan krijg je iets meer een kommetje zonder dat het zadel naar je paard toe veranderd

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:29

Klinkt aantrekkelijk! Is dat weer een nieuw model?

Zal eens kijken of ik zoiets kan doen. :)

Ziet er goed uit first_unique! Bij mij ligt het zadel ook zo, achter ietsje hoger. Terwijl andere zadels juist voor hoger liggen (te hoog eigenlijk) vanwege zijn hoge voorkant/schoft.

Mooie zweetplekken zijn dat sonja89!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:41

Dank je Geryon! Iemand anders zei dat de beugelriemafdrukken duidelijk te zien waren, maar die zie ik niet zo 1 2 3 terug eigenlijk!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:54

Op de eerste twee foto's zie je dat er daar wel wat minder zweet is. Maar dat is al vaker voorgekomen in dit topic met als conclusie dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Iets met meer of net wat minder druk waardoor ze daar dan als laatst zweten ofzo. Je kan voor de zekerheid eens met twee vingers langs de ruggegraat drukkend richting het kruis kruis en kijken of hij daarop reageert.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:02

Dat doe ik met enige regelmaat, maar daar reageert hij totaal niet op dan. Soms kijkt hij achterom om te zien waar ik mee bezig ben :P dus ik maak me er maar niet druk om inderdaad, hij loopt al 2 jaar heel goed onder dit zadel! Ik zie trouwens wel wat je bedoelt :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:18

Geryon schreef:
Klinkt aantrekkelijk! Is dat weer een nieuw model?
Zal eens kijken of ik zoiets kan doen. :)

Ik dacht dat ik die een paar pagina's terug al had laten zien??? Maar maakt niet uit - hij ziet er bijna eender uit als de Quilty en heet de Quevis (samentrekking tussen Quilty en Tevis - van die laatste hebben we alleen de positie van de wrongen gepikt - de zitting vonden alle huidige dealers lelijk)
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:56

De ghosts zien er goed uit !
Wil er daar een van testen .
De fanzola of fanzolo lijkt me wel wat ...

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:07

Mocht het barefoot Arizona testzadel maat 0 alsnog beschikbaar komen, dan heb ik zeker interesse.
Bah, waarschijnlijk te laat, maar je weet maar nooit

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:46

Ik denk dat hij nog beschikbaar is.
Want helaas ben ik te weten gekomen dat de maat 0 maarliefst 53 cm is.
dat gaat hellaasecht niet passen op het rugje van ponylief. :n
Heel erg jammer, zou nu ik toch een boomzadel ga aanschaffen een ideale vervanger voor buitenrijden zijn. In plaats van mijn Cheyenne.

Dat hij iets langer zou zijn (2 cm) had ik wel verwacht, maar 5 cm gaat helaas echt niet passen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:58

Leuke foto's van de Ghost! Wellicht zit voor jou de Fanzolo lekkerder qua wrongetjes.

Las iets van een nare val :(:)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:23

Van de fanzolo zitten toch schuiner? ik voel namelijk de bovenkant.