[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:30

Hannanas schreef:
Zeelucht, zeewater, zon, wind.
Mijn ariat rijschoenen vet ik daar bijna iedere dag in := , de eerste keer ben ik daar na 3 dagen alle winkels af gaan zoeken naar schoensmeer.

Hier op de heide, is ja gien zee! :Y) <van een liedje,
Maar oké begrepen, hier heb ik geen zee, dus iets andere omstandigheden, we hebben wel muggen :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:51

Hannanas schreef:
Bedankt voor je berichtje!
Er zijn zat paarden die in hoogseizoen 4 uur per dag lopen. En soms een dag trektocht er tussen, met daarna natuurlijk wat vrij. Goed kunnen schoonmaken/wassen is dan wel van belang. Sympanova zou ik zelf niet kiezen met warmte en veel en lange belasting, jij wel? In hoeverre zijn die inlages tegenwoordig goed uit te halen? Zitten goed strak en stroef toch? Ik vond dat een rotsklus.

Ik zou het echt een mooi experiment vinden, beginnen met eentje, en eens kijken hoe dat bevalt. Ik vind de ghost toch wel 1 van dé boomloze opties. Trekker zou ook nog wat zijn, maar het zadel moet niet van leer zijn.

Ps: men zou natuurlijk een dun katoenen dekje eronder kunnen gooien. Ruggengraatvrijheid is zo belangrijk maar we moeten toch toegeven: 9 vd 10 paarden met boomzadels hebben de dekjes over de ruggengraat liggen. Schoft redt je wel, goed omhoog trekken, ruggengraat echt niet.

Sympanova is ook ademend, voor sommige paarden werkt het niet goed, maar datzelfde kan gelden voor katoen of wol/scheerwol.
De inlagen eruit halen is een fluitje van een cent, zit een opening halverwege (klittenband).
Afbeelding

Als je er een dun katoenen dekje onder zou willen doen moet deze tussen de pad en het zadel, dus eigenlijk heeft het dan nog weinig nut.. Daarmee behoudt je de ruggengraat vrijheid. Er zijn van Ghost ook half pads, zodat je tussen de half pad en het zadel je eigen katoenen dekje kunt doen

Duhelo

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:08

Ik zou eerder gaan opteren om met een aantal vaste zadels te werken en ieder paard zijn eigen pad en singel te geven. Dan kan je het materiaal van de pad en de inlages aanpassen aan het paard, de zadels kunnen perfect een standaard barefoot cheyenne zijn met een gewone medium pommel (pommels zijn voor finetuning, hele smalle paardjes kan je werken met de inlages. en als je een of twee zadels uiteindelijk hebt met de brede pommels voor de hele brede paarden kom je al een eind.)

Ev een paar maatjes 1 zadels / kinderzadels voor de korte paardjes of hele kleine ruiters.

Voor de pads zou ik dan kijken naar pads met écht schaap (en voor de dikkerdjes met sympanova tegen het schuiven => Of allemaal sympanova ivm het gemakkelijk schoonhouden. ik ben fan van de burioni textech en sympa pads, hele zachte sympanova, ademend en antislip, alleen kan je de inlages niet verwisselen, maar mss dat je dat wel kan aanvragen?) en verwisselbare inlages. Dan wel de hd of dubbeldikke inlages erin.
Stijgbeugels met een verend voetbed kunnen ook comfortabeler zijn voor het paar betreft schokken opvangen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:20

Wat voor pads kunnen er allemaal onder de barefoot lexington? Ik heb nu de originele pad eronder zitten maar wil er graag nog een bij maar zie door de bomen het bos niet met alle merken en maten. Paard heeft een wat hogerliggende ruggengraat op het moment.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:40

Buitenzinnig schreef:
Hannanas schreef:
Bedankt voor je berichtje!
Er zijn zat paarden die in hoogseizoen 4 uur per dag lopen. En soms een dag trektocht er tussen, met daarna natuurlijk wat vrij. Goed kunnen schoonmaken/wassen is dan wel van belang. Sympanova zou ik zelf niet kiezen met warmte en veel en lange belasting, jij wel? In hoeverre zijn die inlages tegenwoordig goed uit te halen? Zitten goed strak en stroef toch? Ik vond dat een rotsklus.

Ik zou het echt een mooi experiment vinden, beginnen met eentje, en eens kijken hoe dat bevalt. Ik vind de ghost toch wel 1 van dé boomloze opties. Trekker zou ook nog wat zijn, maar het zadel moet niet van leer zijn.

Ps: men zou natuurlijk een dun katoenen dekje eronder kunnen gooien. Ruggengraatvrijheid is zo belangrijk maar we moeten toch toegeven: 9 vd 10 paarden met boomzadels hebben de dekjes over de ruggengraat liggen. Schoft redt je wel, goed omhoog trekken, ruggengraat echt niet.

Sympanova is ook ademend, voor sommige paarden werkt het niet goed, maar datzelfde kan gelden voor katoen of wol/scheerwol.
De inlagen eruit halen is een fluitje van een cent, zit een opening halverwege (klittenband).
[ Afbeelding ]

Als je er een dun katoenen dekje onder zou willen doen moet deze tussen de pad en het zadel, dus eigenlijk heeft het dan nog weinig nut.. Daarmee behoudt je de ruggengraat vrijheid. Er zijn van Ghost ook half pads, zodat je tussen de half pad en het zadel je eigen katoenen dekje kunt doen

Bedankt! Half zou nog wel wat zijn, pad wordt aan de huid zijde nog even vies maar de rest scheelt wel natuurlijk. “Vroegah” zat de opening smal voor aan de pad, aan beide kanten, man man man dat was frutten. Of had ik nou juist die ene pad waarbij de ontwikkeling had stilgestaan :') .

Maarrrrr.... helemaal mee eens hoor die ruggengraat, maar echt..jullie zijn er toch mee eens dat dat bij dressiurzadels ook niet is..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:43

Duhelo, bedankt! Ik ga weer even verder broeden en Googlen op al die ideeën van jullie. Ergens neig ik niet naar barefoot, ben gewoon ghost fan, die dingen zitten als boter en dat hele systeem vind ik prachtig. (En true.. ik heb alleen ghost en trekker ervaring).

Ik ga even contact opnemen met burioni, en eens kijken of ik ze life kan checken. Kifra zit bij mij in de buurt, misschien daar toch eens neuzen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:14

Hannanas schreef:
Duhelo, bedankt! Ik ga weer even verder broeden en Googlen op al die ideeën van jullie. Ergens neig ik niet naar barefoot, ben gewoon ghost fan, die dingen zitten als boter en dat hele systeem vind ik prachtig. (En true.. ik heb alleen ghost en trekker ervaring).

Ik ga even contact opnemen met burioni, en eens kijken of ik ze life kan checken. Kifra zit bij mij in de buurt, misschien daar toch eens neuzen.

Ik ben persoonlijk ook meer ghost dan barefoot fan, omdat ze fijner zitten en liggen op mijn brede paarden. Echter is barefoot wel gemakkelijker aanpasbaar op verschillende paarden daar je de veranderingen in je pads doet, en bij ghost vooral in de kussens.
ik heb een test ghost gehad met een inlagepad eronder gekleefd, maar dat vond ik niet fijn werken.
Telkens de kussens herplakken voor iedere rit is ook geen doen. Als je voor ieder paard echter een eigen zadel kan toewijzen zou ghost uiteraard wel een goede optie kunnen zijn. Enkele losse zitverkleiners dat je ev voor kleintjes ertussen kan kleven en je bent weg.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:19

Wat raden jullie aan van zadel voor een pony die eigenlijk maar iets van 42cm heeft qua ideale ruimte? Er stond een 2dehands courville online maar 50cm ook wat zo een nipt wel nipt niet geval is, heb foto's van mijn pony zijn rug voor mensen die willen helpen via pb.

Voorkeur gaat naar een zadel die makkelijk te verkopen is terug aangezien het niet zeker is dat deze pony blijft of niet, was bedoeld voor de wagen maar dit gaat niet helemaal zoals gedacht dus zou hem eerst op de rug oppakken en dan kijken naar de mogelijkheden verder. Er al enkele keren zonder zadel opgezeten wat die goed oppakt maar zelf niet genoeg evenwicht om hem zo door te rijden. :')

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:32

Ik meende dat Hidalgo ook vrij kort kon wbt kussens, daar zou je dan eens naar kunnen kijken misschien.
Welke maat moet je zelf hebbe? ook daar zit natuurlijk een verschil in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:36

Trekkers zijn met kussens te koop van 42,5cm, de normale maat Trekker kussens is 45cm. Of de korte kussens geschikt zijn voor de combinatie paard-ruiter hangt ook af van de ruiter: als je zelf maar 40 hebt en je de cantle achter de zitting dus verder achteruit moet schuiven om erin te passen dan zit je op de achterrand van het 42,5cm lange kussen en dat is onprettig voor je paard.
Hidalgo en Startrekk zijn trouwens ook met korte kussens te koop, maar daarbij geldt dat de bovenbouw van het zadel ook rekening moet houden met de kussenlengte eronder.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:44

Pas zelf in broeken maat 164 kindermaat en 36 en 38 te zien van het merk.

Andere overweging was een goede barebackpad maar dat is nog wat apart om te bekijken.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:41

belle_boef schreef:
Wat voor pads kunnen er allemaal onder de barefoot lexington? Ik heb nu de originele pad eronder zitten maar wil er graag nog een bij maar zie door de bomen het bos niet met alle merken en maten. Paard heeft een wat hogerliggende ruggengraat op het moment.

Ik heb nog een hele gave kifra-pad square liggen in royal blue. Binnenkort koment ze er in alle kleurtjes :-)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:22

Lori schreef:
Wat raden jullie aan van zadel voor een pony die eigenlijk maar iets van 42cm heeft qua ideale ruimte? Er stond een 2dehands courville online maar 50cm ook wat zo een nipt wel nipt niet geval is, heb foto's van mijn pony zijn rug voor mensen die willen helpen via pb.

Voorkeur gaat naar een zadel die makkelijk te verkopen is terug aangezien het niet zeker is dat deze pony blijft of niet, was bedoeld voor de wagen maar dit gaat niet helemaal zoals gedacht dus zou hem eerst op de rug oppakken en dan kijken naar de mogelijkheden verder. Er al enkele keren zonder zadel opgezeten wat die goed oppakt maar zelf niet genoeg evenwicht om hem zo door te rijden. :')

Ik heb met maat 34/36 op mijn pony met een kort ruggetje een Heather Moffet Flexee liggen van 42 cm :)

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:33

Wie is er hier bekend met de easytrek zadels? Ik vind ze enorm gaaf! Ze lijken meer op een “normaal” zadel en daar hou ik wel van! Maar wat is de kwaliteit ervan?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:15

Hannanas schreef:

Hannanas schreef:
Maarrrrr.... helemaal mee eens hoor die ruggengraat, maar echt..jullie zijn er toch mee eens dat dat bij dressiurzadels ook niet is..

Ik niet. Als je een mooi gevormd dekje hebt, dus niet een rechte zoals van Anky of BR oid (een paardenrug is ook niet recht) en hiermee goed opzadelt heb je geen dekje die over de ruggengraat trekken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:35

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:25

@Tennan, vind er niet zo heel veel over terug.

Gisteren iemand gevonden met wat interessant maar ze moest nog kijken hoe het zit qua verzending.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:35

Lori schreef:
@Tennan, vind er niet zo heel veel over terug.

Gisteren iemand gevonden met wat interessant maar ze moest nog kijken hoe het zit qua verzending.

Wat wil je weten? :D

Dit is de mijne op mijn d-pony:

Afbeelding

Ik heb dus de 16" in kunststof, en dat is echt erg mooi spul. Je ziet eigenlijk niet dat het nepleer is.
Het voorboompje is vervangbaar, net als bij wintec. De ophanging van de singelstoten is met een V-vorm waardoor deze verplaatsbaar is, dat vind ik zelf ook wel fijn! De wrongen zijn enorm, maar wel verplaatsbaar, waardoor ze mij niet in de weg zitten. Je kunt ze eventueel ook vervangen, omdat ze met klittenband vast zitten.
De kussens zijn voor de meeste paarden dik genoeg, waardoor je gewone dekjes onder dit zadel kunt gebruiken. Tenzij je paard natuurlijk een opliggende ruggengraat heeft.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:07

Amanda schreef:
Heeft iemand de Silverado pad toevallig? Hoe bevalt deze?
https://www.kifrahorse.nl/Silverado-Wes ... -Wol-Print

Ja ik, dat is die ik laatst plaatste :j Vind het een mooie fijne pad, niet te dik en lang etc. Zag een blauwe tweedehands voorbij komen dus die ook maar gekocht :D
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:43

Ben benieuwd naar de blauwe :D
Ik wist dat ik 'm bij iemand gezien had. Mooi! Hoe lang heb je 'm nu en hoe intensief gebruik je 'm?

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:58

Een blauwe? Cool! .. maar weet je zeker dat het een pad met inlagen is voor onder boomloos? Ik vind namelijk online alleen blauwe in de 'normale' westernpad uitvoering.. Heb je een foto?

Amanda schreef:
Hoe lang heb je 'm nu en hoe intensief gebruik je 'm?

:j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:00

Ik rijdt met een Trekker Luxus en sinds mijn pony van winter naar zomervacht verhaart, zie ik witte haren komen in het gebied waar de kussen zitten van het zadel.

Verder geen drukplekken, pony loopt prima onder het zadel (heb er afgelopen maand en 6 weken terug naar laten kijken qua rug en zadel).

Iemand enig idee of het kwaad kan en waar dit vandaan kan komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:07

Witte haren kunnen ook ontstaan door hitte-stuwing.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:11

Eveyy schreef:
Een blauwe? Cool! .. maar weet je zeker dat het een pad met inlagen is voor onder boomloos? Ik vind namelijk online alleen blauwe in de 'normale' westernpad uitvoering.. Heb je een foto?

Amanda schreef:
Hoe lang heb je 'm nu en hoe intensief gebruik je 'm?

:j

Reinsman heeft ook meerdere kleuren in dit model, staan op de duitse ebay genoeg tweedehands te koop.. (woon overigens zelf in dld, ik.scoor regelmatig wat leuks )
Deze bv..
Afbeelding

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:20

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt