[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:02

Duhelo schreef:
hehe. dankjewel!
smal zal ze inderdaad niet worden, daar ben.ik me bewust van. Maar het zit toch veel breder en platter dan mijn flexee. nou, anders breed.
ik moet er even bijzeggen dat dit paard erg ruim en groot beweegt. ik heb sowieso balansproblemen op haar.
op mijn SS bv kan ik totaal niet zitten. geen steun...

enkele inlages heb ik niet liggen. Dus ik wil derst even kijken wat ik kan met hetgene ik heb voor ik nog meer aanschaf :)
die equisaver is vrij plat en dun, wel vrij hard. ik kan de bolletjes erop amper indrukken. ik kan vanavond wel fotos maken.

Anders breed?? Hihi :)

Ik zou dan niet voor die Equisaver gaan - ik begrijp het principe, maar iets hards tegen de rug van je paard aan is niet plezierig. (voor je paard) Die is vermoedelijk bedoeld als pad ergens bovenop

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:21

Kwetal schreef:
Kom je er niet doorheen met je dure gaatjestang???

Nope. Beugelriemen ed geen enkel probleem (dat is gewoon leer) maar die singelstoten? Daar zit dus echt een stoflaagje in waar ik hem niet doorheen geprikt krijg. Heel misschien moet ik hem op een andere stand zetten, dat heb ik nog niet geprobeerd. maar vrees dat dit niks uitmaakt, volgens mij is dat echt de grote van het gaatje wat dan verandert.

lotje5lotje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:22

Ik sla er eerst een spijker door of maak een gat met de boormachine................. }:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:23

Gaatjestangen kunnen meestal heel weinig met nylon, ik wil dan vaak nog wel eens beginnen met een kleine maat gaatje knippen, op 1 of andere manier lukt dat vaak wel :P

En dan toch iets van een oude schroevendraaier of kleerhanger ofzo heet maken en er doorheen prikken, dat werkt het beste :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:27

Hier heb ik de gaten in mijn beugelriemen van barefoot gedaan met mijn hotfix tool. Maar een soldeerbout werkt ook ;)

T is op zich leuk dat t met nylon is en daardoor niet uitrekt, maar wel waardeloos dat groot deel van de gaatjes bijna niet bruikbaar waren in begin haha.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:28

pmarena schreef:
Gaatjestangen kunnen meestal heel weinig met nylon, ik wil dan vaak nog wel eens beginnen met een kleine maat gaatje knippen, op 1 of andere manier lukt dat vaak wel :P

En dan toch iets van een oude schroevendraaier of kleerhanger ofzo heet maken en er doorheen prikken, dat werkt het beste :j

Ik knal er zo doorheen met mijn gewone gaatjestang??? :? En dan even nabranden met een heet spijkertje (of soldeerbout, als je die hebt)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:38

Ik denk dat je gaatjestang dan toch niet zo gewoon is als je denkt, of je hebt het bij minder stevig nylon gedaan ofzo? :P

Heb al jaren lang regelmatig klanten die het niet voor elkaar krijgen met de standaard of luxe gaatjestangen, en mijn eigen ervaring is dat ook :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:39

Kwetal schreef:
pmarena schreef:

Ik knal er zo doorheen met mijn gewone gaatjestang??? :? En dan even nabranden met een heet spijkertje (of soldeerbout, als je die hebt)

Ja, dat had ik dus ook verwacht.. dacht: koop express niet zo'n ding van een euro bij de Kruidvat, maar haal er 1 bij de naaimachine zaak. Maar het kan ook aan mijn eigen kracht liggen hoor, whahaha

Een schroevendraaier oid is ook een idee ja. Ik had een spijker in gedachten, maar krijg dat ding nooit warm zonder mezelf te verbranden (of moeilijk te gaan doen met een tang vasthouden oid)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:46

pmarena schreef:
Ik denk dat je gaatjestang dan toch niet zo gewoon is als je denkt, of je hebt het bij minder stevig nylon gedaan ofzo? :P

Heb al jaren lang regelmatig klanten die het niet voor elkaar krijgen met de standaard of luxe gaatjestangen, en mijn eigen ervaring is dat ook :)

Het was niet de goedkoopste, maar wel de standaard revolvertang - geen tasje met holnieten en een hamer... (zoals de leerbewerkers hem hebben)
Ik prik gaatjes in Biothane granite en gold, Diamond zal ook lukken

En inderdaad Marocje, ik hou dat vast met een tang met rubber/kunststof handvat :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:55

Biothane (de niet al te dikke variant) gaat ook meestal wel wat makkelijker :j

Maar dat is ook maar heel dun en hard nylon zeg maar dat daar in zit, dat werkt toch weer heel anders dan wat dikker en zachter nylon waarbij de vezels volgens mij een beetje weglopen onder je tang vandaan ofzo :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:13

Kwetal schreef:
Duhelo schreef:
hehe. dankjewel!
smal zal ze inderdaad niet worden, daar ben.ik me bewust van. Maar het zit toch veel breder en platter dan mijn flexee. nou, anders breed.
ik moet er even bijzeggen dat dit paard erg ruim en groot beweegt. ik heb sowieso balansproblemen op haar.
op mijn SS bv kan ik totaal niet zitten. geen steun...

enkele inlages heb ik niet liggen. Dus ik wil derst even kijken wat ik kan met hetgene ik heb voor ik nog meer aanschaf :)
die equisaver is vrij plat en dun, wel vrij hard. ik kan de bolletjes erop amper indrukken. ik kan vanavond wel fotos maken.

Anders breed?? Hihi :)

Ik zou dan niet voor die Equisaver gaan - ik begrijp het principe, maar iets hards tegen de rug van je paard aan is niet plezierig. (voor je paard) Die is vermoedelijk bedoeld als pad ergens bovenop

haha, ja, anders breed. Moeilijk om uit te leggen maar het hele zitgevoel is anders.
Ik moet zeggen, op mijn ss heb ik geen steun en kukel ik zo voorover, waar de ghost ook heel erg vrij zit, maar ik niet echt voorover kukel bij een rare sprong of bok. Die dijwrongen doen netjes waar ze voor bedoeld zijn :)
de equisaver is inderdaad bedoeld voor tussen dekje en zadel te gebruiken.
Ik test deze namiddag eens met de equisaver en mss met mijn schapenvacht of viltpad om te kijken of dat verschil maakt tov de dubbeldikke inlages ...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:42

Is er ergens ook de mogelijkheid om de nottinghil/Nottingham te testen?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:44

Ik ben gister alleen met een rijbroek terug gekomen.. Ze hadden maar 1 soort banaansingel daar, en dat was met vast wol/bont eraan en een aardige prijs.. Koop dan liever een 'gewone' banaansingel en evt een los bontje, ben ik nog goedkoper uit ook.

Zit er overigens altijd elastiek in een banaansingel? En is het elastiek nou juist wat een zadel steviger doet laten liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:14

iemand interesse in een losse barocco zitting?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:22

Hoezo?Verkoop je hem los zonder zitting?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:17

iemand heeft interesse in mijn rwc. echter heeft haar paardje een zadel ruimte van 43 cm. de rwc is er 48. kan dit daar het boomloos is of is 5 cm teveel?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:06

Ik denk dat de rwc flexibel genoeg is (waardoor laatste stukje weinig druk geeft) om ietsje langer te mogen. :) Moet de ruiter niet op dat stuk zitten dan. Ben benieuwd naar een antwoord van pmarena.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:15

Vandaag heb ik eindelijk de ghost firenze piccolo kunnen testen met het meisje die mijn pony rijdt. Heeft me positief verrast! Pony liep fijn (heb er wel hd inlages onder), meisje zat netjes. Alleen nog wat onstabiel. Zadel heeft meer 'open ruimte' overal, dan de barefoot rwc (die op boomzadel lijkt).

Meisje is zo'n 1.70m maar heeft hele lange (slanke boven)benen. Ik ben even lang, maar heb korte dikke benen. De piccolo firenze past ons beide precies goed!

Meisje erop:
Afbeelding
Afbeelding

Edit rijfoto erbij

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Geryon op 27-04-16 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:31

Staat hem goed Geryon! Die wil ik ook wel een keertje proef zitten ;) Ookal ga ik nu juist van boomloos af hihi.

@xxdomixx Volgens mij niet. Misschien dat die optie er wel weer komt, gezien er blijkbaar nu toch een vervanger van de Notting Hill komt? Je zit helaas niet bij mij in de buurt, anders kon je die testen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:44

darkadia schreef:
Staat hem goed Geryon! Die wil ik ook wel een keertje proef zitten ;) Ookal ga ik nu juist van boomloos af hihi.

@xxdomixx Volgens mij niet. Misschien dat die optie er wel weer komt, gezien er blijkbaar nu toch een vervanger van de Notting Hill komt? Je zit helaas niet bij mij in de buurt, anders kon je die testen.

Haha is goed! :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:43

Ik heb gisteren 15 min gereden met de Roma, ik zag nadien geen afgebroken haartjes maar was ook erg kort. Dus weet eigenlijk nog niet of de pad voldoet.

Ik heb zelf maat 36 (pikeur rijbroeken 38) en zit prima in de picolo.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:56

inmiddels verkoop ik mijn ghost firenze incl kifra pad , hij is me altijd goed bevallen,maar nu ga ik over op de cheyenne ik heb daarvoor het barefoot leder vet, voor besteld, maar mag je bv ook met de passier in vetten daar zit bijenwas in als ik het goed heb, of is dat juist niet goed

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:42

Iemand nog info over de rwc die 5 cm te lang is, of dat kwaad kan?

Nou, ik heb dus mijn flexee. Zit lekker, ik,zit er stvig in, maar schuift naar voor. Dus bij kifra banaansingel met bont besteld, duurder dan ik wil uitgeven voor een singel, maargoed, vond hem nergens in langer dan 70 cm.
Rij ik vandaag voor de tweede keer met de ghost. Eerste keer zat ik erg breed en wiebelig (agradipad met dubbeldikke inlages). Die combi zit wel fijn op mijn oudste.
Met mijn equisaver zit het op mijn jongste zalig. Echt een heel fijne vrije zit, maar toch met voldoende steun ...
Ik heb maar gevraagd of die singel voorlopig in wacht kan tot ik dit weekend eens beide zadels na elkaar getest heb '.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:22

Wat is die equisaver voor iets? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik ben altijd wel benieuwd naar hightech dekjes.

Ik heb een keer een RWC in handen gehad en vond hem zelf nogal stijf in de lengterichting met best veel materiaal tussen de ruiter en de paardenrug. Met zo'n stijver zadel zou ik het griezeliger vinden om zoiets op een kortere rug te leggen dan bij een soepeler zadel, net zoals ik eerder voor een te lang boomloos zadel zou kiezen dan voor een te lang zadel met flexibele boom. Maar goed, misschien hebben anderen andere ervaringen, ik heb er tenslotte nooit zelf op gereden. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:19

Duhelo schreef:
Iemand nog info over de rwc die 5 cm te lang is, of dat kwaad kan?

Nou, ik heb dus mijn flexee. Zit lekker, ik,zit er stvig in, maar schuift naar voor. Dus bij kifra banaansingel met bont besteld, duurder dan ik wil uitgeven voor een singel, maargoed, vond hem nergens in langer dan 70 cm.
Rij ik vandaag voor de tweede keer met de ghost. Eerste keer zat ik erg breed en wiebelig (agradipad met dubbeldikke inlages). Die combi zit wel fijn op mijn oudste.
Met mijn equisaver zit het op mijn jongste zalig. Echt een heel fijne vrije zit, maar toch met voldoende steun ...
Ik heb maar gevraagd of die singel voorlopig in wacht kan tot ik dit weekend eens beide zadels na elkaar getest heb '.. :D

Een pad kan echt veel verschil maken,heb ik ook al wel gemerkt..Wat is dat voor een pad die equisaver?