[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:53

Moooooi misanita!!!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:00

Je hebt er echt een gave pad onder!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:28

Dank jullie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:19

Hannanas schreef:
Ik zat eens te kijken voor een nieuwe kunststof ghost quevis (lijkt het meest op het oude basis model van 10 jaar terug) met kussens no4.
Pfff ik begrijp de verbeteringen, maar de prijs is inmiddels flink gestegen zeg...

Je vindt ze met de nieuwste opbouw en no4 kussens niet voor 350€ tweedehands.. jammer hoor. Sowieso zijn ze vaak van leer.

Horen jullie niet van meer mensen dat de prijs flink gestegen is (te)?

Oude ghost met dan te kopen nieuwe no4 kussens, heeft niet zo’n sterke basis opbouw als nieuwe type he?

Maar de nieuwste types opbouw met nieuwe no4 kussens zijn toch ook nog maar een jaar oud dacht ik? Dan is het denk ik niet meer dan logisch dat mensen hun zadel dat ze minder dan een jaar geleden nieuw voor meer dan € 800 hebben gekocht nu niet tweedehands voor onder de € 350 te koop zetten?

Ik heb in 2016 een Ghost gekocht (eerste model Firenze met oude kussens) en toen kostten ze volgens mij kaal ergens in de € 550, € 570? Tegenwoordig kost een Firenze/Vento met de nieuw ontwikkelde kussens € 638. Dat vind ik geen enorm prijsverschil, vooral omdat je er ook duidelijk betere kussens bij krijgt.

Dat 'oude' zadel van mij heb ik trouwens tweedehands verkocht, maar daar vroeg (en kreeg) ik zo'n € 500 voor inclusief pad. Rond de € 400-550 is volgens mij altijd een standaard 2ehands doorverkoopprijs geweest voor die eerste nieuwe modellen Ghost. Misschien dat een Quevis uit die periode door het gebrek aan zweetbladen tweedehands iets goedkoper was, maar onder de € 350?. Zelfs die eerste nieuwe generatie modellen zijn tweedehands altijd behoorlijk waardevast geweest, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand die vorig jaar het nieuwste model kocht dat nu voor minder dan de helft zou verkopen...
Maar aan de hoge tweedehands doorverkoopprijzen kunnen de Ghostwinkeliers sowieso niet veel doen. ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:29

Hannanas schreef:
Ik zat eens te kijken voor een nieuwe kunststof ghost quevis (lijkt het meest op het oude basis model van 10 jaar terug) met kussens no4.
Pfff ik begrijp de verbeteringen, maar de prijs is inmiddels flink gestegen zeg...

Je vindt ze met de nieuwste opbouw en no4 kussens niet voor 350€ tweedehands.. jammer hoor. Sowieso zijn ze vaak van leer.

Horen jullie niet van meer mensen dat de prijs flink gestegen is (te)?

Oude ghost met dan te kopen nieuwe no4 kussens, heeft niet zo’n sterke basis opbouw als nieuwe type he?

Je kan ook een oude kopen en er zelf nieuwe kussens onder kopen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:40

Daar heb je gelijk in.
Ergens vind ik een nieuwprijs van 800€ erg veel geld. Zet je dat weer tegenover een custom boomzadel, is het weer “goedkoop”.

Nieuwe ghost betere opbouw. Dus eigenlijk het liefst nieuwste opbouw en de no4.

Experimenten/mooi vraagstuk:
Zouden ghost en barefoot goede oplossingen zijn voor veel en vaak rijden, zeg 4 uur per dag, met wisselende ruiters. Mij lijkt van wel. Mocht ik er eentje rond de 300€ kunnen scoren zou dat geprobeerd kunnen worden voor 1 paard. Kijken hoe dat zich een heel seizoen houdt.

Er is nog geen manege in Nl met alle paarden boomloos toch?

Alleen de pads zijn nog wat lastig te wassen.
Standaard dunne dekjes van boomzadels kunnen wekelijks in de wasmachine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:08

Hannanas schreef:
Zouden ghost en barefoot goede oplossingen zijn voor veel en vaak rijden, zeg 4 uur per dag, met wisselende ruiters. Mij lijkt van wel. Mocht ik er eentje rond de 300€ kunnen scoren zou dat geprobeerd kunnen worden voor 1 paard. Kijken hoe dat zich een heel seizoen houdt.

Is dat vier uur per dag wisselende ruiters op 1 paard, of bedoel je dat je het zadel 4u per dag op wisselende paarden wilt gebruiken?
Sowieso past lang niet elk boomloos zadel op elk paard, dus dat is al lastig in het laatste scenario. Dus iets wat op paard A prima ligt is voor paard B te lang, is voor de ruiter op paard C te breed, schuift op paard D en paard E past het zadel wel maar heeft dan wel een andere maat pommel nodig.
Vier uur rijden elke dag op 1 paard vind ik persoonlijk sowieso te lang, maar als je een zadel 4u per dag gebruikt dan zul je ook veel vaker de inlages moeten vernieuwen omdat die wel gaan lijden onder de stijgbeugeldruk. Het slijt toch, wordt in elkaar gedrukt en de schokdemping gaat er steeds meer uit.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 06:04

Jackytje schreef:
Zo, vandaag de Soft Walk, Madrid en Arizona getest en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. :j Altijd gedacht dat Barefoot veel schuift en erg breed zit, maar dat viel me heel erg mee. De Soft Walk vond ik wel best breed zitten, maar die was dan ook het minst ingereden. Uiteindelijk gaat mijn voorkeur (en die van mijn paard) toch naar de Madrid of Arizona. Aangezien de Lazy Mountain zelfde basis heeft als Arizona, staat die ook op mijn lijstje. Persoonlijk vind ik de Arizona niet wow qua uiterlijk :o De Nut vind ik mooier, maar die raadt mijn zadelpasser af ivm het stijvere tuigleer o.a. De LM is dan wel mooier voor het oog, net als de Madrid. Wat denken jullie?

Ik heb in beide zadels maat 1 nodig trouwens, dit is maat 2. :)

(Ik zit een beetje beroerd want ik vond die fenders met kniewrongen zo irritant, bleven ook altijd aan mijn schoenrand hangen :+ )

Arizona

Ik vind de arizona zowieso mooier, maar vind m ook mooier staan op je paard. Dus als de zit niet uitmaakt voor je... Arizona!

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 06:06

xLes schreef:
Mijn vriend heeft ook een Barefoot, Cheyenne. Ligt een Barefoot pad onder en een FRA singel. Toch schuift hij nog. Is er iets dat we nog zouden kunnen proberen? Paardje loopt er lekker onder en vriend vind het heerlijk zitten, maar dat schuiven is niet zo handig op buitenrit.

Ik had dit ook met mijn vorige barefoot. Ik heb er nu een FRA supersingel aan hangen en nu helemaal geen last meer met schuiven!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:29

xyzutu2 schreef:
Hannanas schreef:

Vier uur rijden elke dag op 1 paard vind ik persoonlijk sowieso te lang

Je hebt werkpaarden en luxe paarden. Volgens mij gaat t hier om een manege. Dus werkpaarden. 4 uur per dag is dan geen uitzondering.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:49

xyzutu2 schreef:
Hannanas schreef:

Is dat vier uur per dag wisselende ruiters op 1 paard, of bedoel je dat je het zadel 4u per dag op wisselende paarden wilt gebruiken?
Sowieso past lang niet elk boomloos zadel op elk paard, dus dat is al lastig in het laatste scenario. Dus iets wat op paard A prima ligt is voor paard B te lang, is voor de ruiter op paard C te breed, schuift op paard D en paard E past het zadel wel maar heeft dan wel een andere maat pommel nodig.
Vier uur rijden elke dag op 1 paard vind ik persoonlijk sowieso te lang, maar als je een zadel 4u per dag gebruikt dan zul je ook veel vaker de inlages moeten vernieuwen omdat die wel gaan lijden onder de stijgbeugeldruk. Het slijt toch, wordt in elkaar gedrukt en de schokdemping gaat er steeds meer uit.

Dus het wordt toch nog weinig gebruikt denk ik? Slijten die inlagen zo snel?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:58

Met Ghost worden lange ritten gedaan. Zo ook de Tevis cup (zwaarste endurance rit in Amerika), en andere lange ritten waar vele kilometers per dag worden gereden (en langer dan 4 uur). Daar moet ook voor getraind worden, er zijn zeker een groot aantal klanten welke hun Ghost voor meerdere uren achtereen gebruiken.

Nee hoor, de inlagen slijten niet zo snel. Het is echter wel zo dat je het goed in de gaten moet houden. Denk maar aan een boomzadel, met wol gevulde kussens. Als je dat zadel intensief gebruikt, dagelijks, zul je er ook vaker een pluk wol in moeten laten brengen, of vaker de vulling moeten verwisselen dan dat je 3x per week een uurtje rijdt.

De nieuwprijs van een Quevis inclusief standaard Ghost pad is €690. Dit is inclusief Italy kussens of NO3 kussens (kun je uit kiezen)
Er kan uiteraard ook gekozen worden voor een andere pad. Er zijn ook pads van geheel katoen, ook aan de onderzijde, waar inlagen in kunnen. Als je deze eruit haalt kun je prima de pad 1x in de week wassen.

De Ghost pads hebben een sympanova onderkant (er kan ook gekozen worden voor scheerwol, medicinaal wol of katoen). Het sympanova kan gemakkelijk worden afgenomen met water en een spons

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:22

Madonnamagic schreef:
Ik vind de arizona zowieso mooier, maar vind m ook mooier staan op je paard. Dus als de zit niet uitmaakt voor je... Arizona!

Haha, ik vind de Arizona in soft leder echt niet mooi :o De Nut wel! Maar die is toch echt wel nog anders qua gevoel etc.

Ik heb uiteindelijk een bruine Madrid maat 1 kunnen ophalen bij een vriendin, die ik voorlopig mag testen en later voor een TOP prijsje eventueel mag overnemen. Dus we gaan de komende tijd flink proberen op beide paardjes. :D
Afbeelding
Had een flinke poetsbeurt nodig maar nu ziet ie er nog best goed uit voor een 3dehandsje ;) De zitting ga ik veranderen met de zaela (wolzitting), dus dat het suède daar wat beschadigd is, is ook geen drama.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:12

ik heb een hele fijne barefoot london. Hier reed ik altijd mijn tafelmodel haflinger mee. Wegens zijn overlijden zit er een nieuw paard aan te komen. Een leuke pre! Maar met een hoge schoft.... wie o wie weet of barefoot op een paard met een hoge schoft een combinatie is?
Of zal ik mijn fijne barefoot moeten verkopen om opzoek te gaan naar een ander zadel..
Laatst bijgewerkt door Sara18 op 10-06-18 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:17

Saravda schreef:
ik heb een hele fijne barefoot london. Hier reed ik altijd mijn tafelmodel haflinger mee. Wegens zijn overlijden zit er een nieuw paard gekomen. Een leuke pre! Maar met een hoge schoft.... wie o wie weet of barefoot in combinatie met een hoge schoft eencombinatie is?
Of zal ik mijn fijne barefoot moeten verkopen om opzoek te gaan naar een ander zadel..

Als de rug verder normale conformatie heeft is een hoge schoft niet altijd een probleem, goede pad er onder en de passende pommel er in. Blijft altijd proberen of iets wel of niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:28

Fabster schreef:
Je hebt werkpaarden en luxe paarden. Volgens mij gaat t hier om een manege. Dus werkpaarden. 4 uur per dag is dan geen uitzondering.

Echt waar? De meeste maneges die ik ken hebben uit welzijnsoogpunt als regel dat de paarden niet meer dan 3 uur per dag bereden worden en ook niet 7 dagen per week. Ik vind 4 uur per dag en 7 dagen per week onervaren ruiters dragen behoorlijk heftig, zelfs voor een werkpaard.
Ik heb net even Bokt topics geopend over hoe lang 'hun' manegepaarden gemiddeld werken en daar heeft 90% het ook over 2 a 3 uur per dag. Ik ben wel benieuwd waarom een manege ervoor zou kiezen om hun paarden nog meer dan dat te belasten, maar dat valt buiten dit topic.

Ik was eigenlijk nog wel benieuwd naar of elk paard dan een eigen boomloos zadel zou krijgen, of dat de zadels ook steeds op andere paarden liggen, want boomloze zadels zijn wel flexibel, maar hebben vaak toch behoorlijk wat aanpassingen nodig om op elk paard goed te liggen (zoals ik al schreef andere pommels, dikkere/dunnere inlages, andere singelvorm enz).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:02

Buitenzinnig schreef:
Met Ghost worden lange ritten gedaan. Zo ook de Tevis cup (zwaarste endurance rit in Amerika), en andere lange ritten waar vele kilometers per dag worden gereden (en langer dan 4 uur). Daar moet ook voor getraind worden, er zijn zeker een groot aantal klanten welke hun Ghost voor meerdere uren achtereen gebruiken.

Nee hoor, de inlagen slijten niet zo snel. Het is echter wel zo dat je het goed in de gaten moet houden. Denk maar aan een boomzadel, met wol gevulde kussens. Als je dat zadel intensief gebruikt, dagelijks, zul je er ook vaker een pluk wol in moeten laten brengen, of vaker de vulling moeten verwisselen dan dat je 3x per week een uurtje rijdt.

De nieuwprijs van een Quevis inclusief standaard Ghost pad is €690. Dit is inclusief Italy kussens of NO3 kussens (kun je uit kiezen)
Er kan uiteraard ook gekozen worden voor een andere pad. Er zijn ook pads van geheel katoen, ook aan de onderzijde, waar inlagen in kunnen. Als je deze eruit haalt kun je prima de pad 1x in de week wassen.

De Ghost pads hebben een sympanova onderkant (er kan ook gekozen worden voor scheerwol, medicinaal wol of katoen). Het sympanova kan gemakkelijk worden afgenomen met water en een spons

Bedankt voor je berichtje!
Er zijn zat paarden die in hoogseizoen 4 uur per dag lopen. En soms een dag trektocht er tussen, met daarna natuurlijk wat vrij. Goed kunnen schoonmaken/wassen is dan wel van belang. Sympanova zou ik zelf niet kiezen met warmte en veel en lange belasting, jij wel? In hoeverre zijn die inlages tegenwoordig goed uit te halen? Zitten goed strak en stroef toch? Ik vond dat een rotsklus.

Ik zou het echt een mooi experiment vinden, beginnen met eentje, en eens kijken hoe dat bevalt. Ik vind de ghost toch wel 1 van dé boomloze opties. Trekker zou ook nog wat zijn, maar het zadel moet niet van leer zijn.

Ps: men zou natuurlijk een dun katoenen dekje eronder kunnen gooien. Ruggengraatvrijheid is zo belangrijk maar we moeten toch toegeven: 9 vd 10 paarden met boomzadels hebben de dekjes over de ruggengraat liggen. Schoft redt je wel, goed omhoog trekken, ruggengraat echt niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:34

Hannanas schreef:
... 9 vd 10 paarden met boomzadels hebben de dekjes over de ruggengraat liggen. Schoft redt je wel, goed omhoog trekken, ruggengraat echt niet.

Hoe verklaar je dan dat mijn paard met een echt wel hoge/uitstekende ruggengraat met de Skito na een rit met dit warme weer toch écht wel een mooie droge ruggengraat heeft...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:52

DubbelDun schreef:
Hannanas schreef:
... 9 vd 10 paarden met boomzadels hebben de dekjes over de ruggengraat liggen. Schoft redt je wel, goed omhoog trekken, ruggengraat echt niet.

Hoe verklaar je dan dat mijn paard met een echt wel hoge/uitstekende ruggengraat met de Skito na een rit met dit warme weer toch écht wel een mooie droge ruggengraat heeft...

Met shims? Onder boom? Mooie dekjes die skito! <3

Ik vind de standaard eskadron cotton, of de standaard pagony, noem eens iets kwa standaard katoenen dek, zonder shims of inlages, die liggen wel lekker bij de schoft maar onder de gemiddelde dressuurzadel zie ik die toch gelijk over de rug liggen. De Anky pads idem dito. Herken jij dat niet als je om je heen kijkt en terugdenkt aan de afgelopen jaren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:32

Geen shims, de standaard inlages, maar wel onder boomloos (niet goed gelezen :oo )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:08

Voor de manege, ik denk dat het wel haalbaar is hoor.
Is het de bedoeling datieder paard zijn eigen zadel krijgt kan je die afstemmen op het paard zelf.

indien je werkt met 1 zadel voor meerdere paarden, dan zou ik zorgen voor een variatie aan "maten".
bv een aantal modellen met smalle, mediup en wijde pommels. Afhankelijk van de grootte vd groepen kan je met een aantal zadels wel weg.
Ieder paard zijn eigen pad met inlages en ieder paard zijn eigen singel.
Ieder zadel krijgt een nr, en ieder paard krijgt de nummers toegewezen die passen voor hem. En zo kan je met een 10 tal zadels bv wel 30 paarden voorzien, gewoon beetje plannen welk paard je in welke les zet.
zadels met kussens lijkt me mss minder geschikt ivm de kussens die toch wel goed afgesteld moeten staan. Handiger is om de inlages af te stellen per paard.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:56

DubbelDun schreef:
Geen shims, de standaard inlages, maar wel onder boomloos (niet goed gelezen :oo )

Als je boomloos met boom vergelijkt: dekjes onder boom liggen op de ruggengraat. In hoeverre is het dan echt zorgelijk om een katoenen dekje onder een boomloos-pad te gooien?

Paarden/zadels hebben nu kleuren (boommaat) en nummers. 9 van de 10 keer hetzelfde (kunstof, jullie raden her merk wel) zadel. Het gaat trouwens om buitenritten. Leuk om zo te filosoferen. Ik vind het een sport om naar beter te streven, meer welzijn, perfect passend, zo min mogelijk kosten en zo duurzaam mogelijk (vandaar geen leer).

Ik zie voor en nadelen. Minder drukplekken, meer flexibiliteit. Ik ben echter enorm nieuwsgierig naar de puntbelasting onder de beugelriemhaken en zitknobbels en het gedrag/de rug/het gangwerk/bespiering als we voor 1 a 2 paarden het een seizoen mogelijk kunnen maken. Het zijn totaal andere condities als een hobby-sport-prive paard.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:04

Duurzaam is niet leer, is dan vanuit het punt dat je geen dierlijk materiaal wilt gebruiken?
Want anders durf ik niet met 100% te zeggen dat kunststof duurzamer is dan leer. Het onderhoud is anders.

Hoe is het rijniveau van de mensen die komen rijden? Want dat maakt nog een behoorlijk verschil met de belasting van de rug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:37

Als je veel met een zadel het water in gaat kun je idd beter geen leer hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:51

Zeelucht, zeewater, zon, wind.
Mijn ariat rijschoenen vet ik daar bijna iedere dag in := , de eerste keer ben ik daar na 3 dagen alle winkels af gaan zoeken naar schoensmeer.