[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:32

Kwetal schreef:
xyzutu2 schreef:
Volgens mij heb ik deze vraag een paar maand geleden ook al eens gesteld maar ik ben het antwoord vergeten: :o Zijn Ghost Firenze en Roma dekjes nou anders van vorm, of kun je ze gewoon uitwisselen?

Ze zijn anders van vorm....dus je kunt ze niet uitwisselen

Dank! Dan ga ik nu maar eens proberen om dat in mijn langetermijngeheugen te zetten... :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:32

Maat 1 maar ga voor een paard waar ik nog maar zeer weinig tot niet op rij geen ander zadel kopen. ;) :o

Het is even dat ik zonde vind van mij bont singel anders zou ik mijn westernzadel pakken die val groter. Maar holle bolle gijs begin nu eindelijk een beetje schoner te worden. :+

O ja en als gaat lukken wat ik wil gaat er nog minder gereden worden en zal dat uiteindelijk wel hoofdzakelijk met westernzadel en in het bos. :D
Laatst bijgewerkt door Marcella op 25-04-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

lotje5lotje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:01

Hoeveel kleiner is ook alweer de Ghost Piccolo ten opzichte van de normale Ghost?
Ik heb nu een normale Ghost Firenze en ik heb ongeveer 3 vingers over achter mn kont.
Dit is met name in galop nogal groot voor mn gevoel. In de Roma Piccolo had ik last van de kniewrongen die in mn been prikten. De wrongen van De Firenze geven iets meer ruimte had ik begrepen, dus ik vraag me af of ik in de Forenze Piccolo wel lekker zou zitten......??????? Ik heb broekmaat 38.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:08

lotje5lotje schreef:
Hoeveel kleiner is ook alweer de Ghost Piccolo ten opzichte van de normale Ghost?
Ik heb nu een normale Ghost Firenze en ik heb ongeveer 3 vingers over achter mn kont.
Dit is met name in galop nogal groot voor mn gevoel. In de Roma Piccolo had ik last van de kniewrongen die in mn been prikten. De wrongen van De Firenze geven iets meer ruimte had ik begrepen, dus ik vraag me af of ik in de Forenze Piccolo wel lekker zou zitten......??????? Ik heb broekmaat 38.

De zitting is ca. 4cm korter :)
Inderdaad geeft de Firenze wat meer ruimte bij je benen :j
Je kunt ook een zitverkleiner achter je billen leggen, daar zie je niets van (Want hij gaat onder de zitting)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 25-04-16 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:09

Oh ja, das ook een goeie! Kan wel even iets proberen met een gevulde sok ofzo, kijken of het werkt, dank!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:10

Doe mij maar gevulde chocola of zo :+

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:13

Haha _O-

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:16

Er werd mij geadviseerd geen ghost piccolo te nemen met maat 38/40!maar zie toch echt grotere billen voorbij komen :=

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:16

:D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:46

YoRien schreef:
Oh dat IJsje hoort bij jou! Hoorde dat er een IJslander gekomen was. Ik kom binnenkort even langs en dan neem ik contact met je op Kitty :-)

+:)+ gezellig!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:49

Ik heb aardig wat pagina's terug gezocht omdat ik weet dat het pas nog over singels ging. Maar kan ze niet meer vinden. >;)

Morgen ga k zeer waarschijnlijk naar de winkel voor een nieuwe rijbroek. Dus wil ik ook gelijk neuzen voor een goede singel. Ik heb nu een neopreen banaan singel van 55cm(dacht ik) die ik met de 'binnenkant' van de banaan naar d'r buik heb zitten (of hoort hij zo? :Y) ). Maar het elastiek hiervan is aardig slap waardoor de gesp boven d'r velletje komt te zitten, en dat begin ik zielig te vinden omdat daar door sommige geen rekening mee wordt gehouden met aansingelen waardoor er haren worden getrokken. Zadel schuift ook lichtjes naar voor tijdens het rijden.

Met wat voor singel was je hier nou beter uit?

Dit is onze situatie: wel een oudere foto, hier had ik het zadel nog niet lang. :)
Afbeelding

Alvast bedankt!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:06

Sowieso een stuk langere singel zodat de gesp niet in de oksel zit. Mag zo'n 10 cm hoger liggen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:07

Ik zweer bij een FRA supersingel :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:13

als het zadel naar voor schuift zowiezo een banaansingel. Maar die mag inderdaad wel 10 cm langer
Mijn oudste merrie had ik bij de barefoots een lederen kentaur banaansingel, ding heeft het prima gedaan. Nu gebruik ik hem bij mijn jongste maar daarvoor is die eigenlijk tekort, dus heb ik een 90 cm banaansingel met bont besteld bij kifrahorse.

De fra is inderdaad super, maar helpt helaas niet veel bij het naar voor schuiven ...

Vanavond de roma getest. Volgens mij ligt die op het eerste zicht prima. Mijn FRA singel werkte doordat ik de singelstoten naar voor kon trekken.
Eerste gevoel als ik erop zat was: plat en breed.
Dat was wel even weer wennen. Na wat balans zoeken ging het eigen prima om te draven, paard liep redelijk ruim en reageerde heel goed op mijn zit. De galop liep ze wat met de rem erop, maar dat is wel haar moeilijkste gang. Enkele huppels gekregen, en ondanks mijn agradipad met nepbont schoof het zadel niet. (een paar jaar geleden heb ik een ghost getest en met die neopreenachtige pad eronder kon ik niet eens opstijgen, laat staan galopperen en erop blijven). Ik had ook een vrij stevig en betrouwbaar gevoel in het zadel.

Minpuntje zijn de wiebelbenengevoel. Ik had het gevoel dat mijn onderbenen overal rondzwalpten.
Momenteel heb ik er een agradipad onder met dubbeldikke barefoot inlages, maar die zijn voor mijn gevoel toch echt te veel.
Mijn paard is een brede koudbloed, goed gespierde rug, ik weeg inclusief zadel max 68 kilo en we rijden vooral dressuurmatig/buiten.
kwa dekjes heb ik zelf:
-agradipad met dubbeldikke inlages
-vilten westernpad
- equisaver (ding zou drukverdelend werken)=> http://www.fasttackdirect.co.uk/product ... e_Pad.html
- schapenvacht
-dunne en dikkere dressuurdekjes
- een soort mousse onderlegger van decathlon.

Is er iets van deze dekjes die kunnen voldoen (de equisaver mss?) zonder dat het een grote stapel wordt maar dat ook fijn blijft voor de rug?

Afbeelding

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:47

Buitenzinnig: De wrongen van de Barocco kan je in Roma of Firenze wrongen bestellen toch? Ligt het zweetblad bij de Firenze wrongen net zo mooi recht naar beneden als bij de Roma wrongen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:09

Duhelo schreef:
Vanavond de roma getest. Volgens mij ligt die op het eerste zicht prima. Mijn FRA singel werkte doordat ik de singelstoten naar voor kon trekken.
Eerste gevoel als ik erop zat was: plat en breed.

:? Plat snap ik, het is geen kuipje, maar breed - je paard (prachtig dier) is breed...daar haalt de Ghost wel wat vanaf, maar geen half paard ;)
Citaat:
Dat was wel even weer wennen. Na wat balans zoeken ging het eigen prima om te draven, paard liep redelijk ruim en reageerde heel goed op mijn zit. De galop liep ze wat met de rem erop, maar dat is wel haar moeilijkste gang. Enkele huppels gekregen, en ondanks mijn agradipad met nepbont schoof het zadel niet. (een paar jaar geleden heb ik een ghost getest en met die neopreenachtige pad eronder kon ik niet eens opstijgen, laat staan galopperen en erop blijven). Ik had ook een vrij stevig en betrouwbaar gevoel in het zadel.
Jij voelt je paard beter, maar je paard jou ook, dus wellicht heeft hij jouw onbalans aangevoeld en daarom niet helemaal vrij uit gelopen???
Citaat:
Minpuntje zijn de wiebelbenengevoel. Ik had het gevoel dat mijn onderbenen overal rondzwalpten.

Dan val je dan lelijk door de mand :+ zonder wrongen om je benen op zijn plek te houden - even door oefenen. Je was tenslotte nog een beetje zoekende.
Citaat:
Momenteel heb ik er een agradipad onder met dubbeldikke barefoot inlages, maar die zijn voor mijn gevoel toch echt te veel.
En met enkele inlagen?

Citaat:
Mijn paard is een brede koudbloed, goed gespierde rug, ik weeg inclusief zadel max 68 kilo en we rijden vooral dressuurmatig/buiten.
Zou geen probleem moeten zijn....
Citaat:
kwa dekjes heb ik zelf:
-agradipad met dubbeldikke inlages
-vilten westernpad
- equisaver (ding zou drukverdelend werken)=> http://www.fasttackdirect.co.uk/product ... e_Pad.html
- schapenvacht
-dunne en dikkere dressuurdekjes
- een soort mousse onderlegger van decathlon.

Is er iets van deze dekjes die kunnen voldoen (de equisaver mss?) zonder dat het een grote stapel wordt maar dat ook fijn blijft voor de rug?

Wat mij betreft - maar wellicht heeft BuitenZinng hier nog wat aan toe te voegen - de Agradi pad, maar dan niet zulke dikke inlagen er in. Of de vilten westernpad (niet mooi onder dit model, wel functioneel)
Niet de dressuurdekjes - van de Equisaver kan ik helaas niet zien hoe hij in elkaar steekt - ben er ook niet mee bekend. Wellicht is hij ideaal.
Mousse onderlegger van de Decathlon??? Zelfde, geen idee.

<3
Afbeelding[/quote]

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 06:54

hehe. dankjewel!
smal zal ze inderdaad niet worden, daar ben.ik me bewust van. Maar het zit toch veel breder en platter dan mijn flexee. nou, anders breed.
ik moet er even bijzeggen dat dit paard erg ruim en groot beweegt. ik heb sowieso balansproblemen op haar.
op mijn SS bv kan ik totaal niet zitten. geen steun...

enkele inlages heb ik niet liggen. Dus ik wil derst even kijken wat ik kan met hetgene ik heb voor ik nog meer aanschaf :)
die equisaver is vrij plat en dun, wel vrij hard. ik kan de bolletjes erop amper indrukken. ik kan vanavond wel fotos maken.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:25

lotje5lotje schreef:
Buitenzinnig: De wrongen van de Barocco kan je in Roma of Firenze wrongen bestellen toch? Ligt het zweetblad bij de Firenze wrongen net zo mooi recht naar beneden als bij de Roma wrongen?

Uiteraard loopt het iets schever, het zweetblad, omdat je anders de wrong niet kwijt kunt/ het uit proportie is.

Hieronder een Barokko piccolo met firenze wrongen;
Afbeelding

En deze met Roma wrongen.
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:28

_PatriciaH schreef:
Er werd mij geadviseerd geen ghost piccolo te nemen met maat 38/40!maar zie toch echt grotere billen voorbij komen :=

Het hangt van je bouw af.. Wat belangrijk is bij de Ghost zadels is dat er niet teveel druk op de cantle komt. Als je stevigere bovenbenen hebt en maat 38, kun je met een Firenze/quevis piccolo goed uit de voeten over het algemeen. Als je wat meer maat in je billen hebt, komt er dan teveel druk op de cantle.
De ene maat 38 is de andere ook niet. Sommigen vinden een wijdere broek fijner, en bij de ander moet het zo strak mogelijk.. Of draag je heup broeken of hoge broeken, etc. Je weet dat de maat voering in broeken nog wel eens kan wisselen (heb van maat 28 tot 40 in mijn kast, die ik allen pas, als je alle labels zou bekijken, haha) Het blijft wat lastig.
Wat er gebeurd als mensen 2e hands een Ghost aanschaffen, daar kan ik niet zoveel aan doen..

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:52

Dank Buitenzinnig!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:00

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:09

Bedankt voor jullie antwoord!

Het schuiven naar voor is wel heel minimaal. Maar ik heb geen verschil met een rechte singel dus kan niet oordelen hoe hij het daarmee zou doen.

Ik ga in ieder geval even neuzen in de winkel.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:22

Ik moet gaatjes bijmaken in mijn singelstoten, maar was alweer vergeten hoe dat moest: kom er zo niet doorheen, dus zou het moeten branden? Als ik nu mijn (dure) gaatjestang heet maak, zal dit dan ook lukken (of sloop ik dan de boel? }:0 )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:59

Kom je er niet doorheen met je dure gaatjestang???

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:00

Door welk materiaal?Mijn duren gaatjestang komt haast overal doorheen :D