Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jets schreef:Leuk dat het je goed bevalt! Ik denk dat je dat ook gewoon moet uitproberen. Is ook heel persoonlijk. Ik vind de Lazy Mountain heel anders zitten dan de gewone Arizona en die ook weer anders dan de nut.. waarom heb je die niet geprobeerd?
Ellen1983 schreef:xyzutu2 schreef:Wat bedoel je precies met een vlakkere zit? Bedoel je dat het zadel onder je billen vlak moet zijn, of bedoel je dat je geen hoge lepel aan de achterkant wilt hebben? Bij boomzadels is dat over het algemeen hetzelfde (hoge lepel is diepe zit) maar veel boomloze zadels hebben een vlakke zitting met daarachter een hogere of lagere lepel die de zitting wel heel duidelijk afbakenen.
De vlakste zitting heeft in mijn ervaring inderdaad ook de Trekker, ookal heeft die wel een hoge lepel aan de achterkant.
Ik wil vooral geen 'gedwongen' zit. Ik heb enkele jaren met een Gaston Mercier gereden, zalig zadel, maar die past mn tinker voor geen meter helaas. Nu rij ik voorlopig met een dressuurzadel, past hem perfect maar daar zit ik dan niet goed op. De GM was een redelijk vlak zadel en had amper lepel, de fenders gingen er toen ook af, het zadel gaf je een vrij gevoel.
(Jammer dat je met een bbp niet met beugels kan rijden, anders was dit zelfs nog een oplossing geweest)
Finnea schreef:Gisteren mijn nieuwe Ghost Veneto opgehaaldMijn merrie is enorm rond en breed. Ik reed haar met een Barefoot Cheyenne maar daar kon ik niet meer in zitten. Kwam er met pijn in liezen en heupen vanaf. Wat is dit een verademing
Ik kan weer normaal op mijn kont zitten in galop en mijn merrie loopt er heerlijk onder.
En het staat ook nog eens prachtig vind ik![]()
[ [url=m/kioCku.jpg]Afbeelding[/url] ]
xLes schreef:Siskeh, voornamelijk links-rechts. Meer links dan rechts. Ligt voor een deel absoluut aan het feit dat paard scheef is (mijn vriend is een echte boshobbelaar), ik probeer hem nu terug recht te richten en hoop dat dat al wat gaat helpen, maar nu moeten we hem half ophangen met de singel en dat is niet fijn voor hem. Het is een Haf dus veel schoft heeft hij niet, maar hij heeft wel iets
xyzutu2 schreef:xLes schreef:Siskeh, voornamelijk links-rechts. Meer links dan rechts. Ligt voor een deel absoluut aan het feit dat paard scheef is (mijn vriend is een echte boshobbelaar), ik probeer hem nu terug recht te richten en hoop dat dat al wat gaat helpen, maar nu moeten we hem half ophangen met de singel en dat is niet fijn voor hem. Het is een Haf dus veel schoft heeft hij niet, maar hij heeft wel iets
Oei, ik vind het eigenlijk echt barbaars om een paard extra hard aan te singelen alleen maar om te zorgen dat een zadel niet schuift... Goed dat je op zoek gaat naar andere opties!
Een stalgenote van mij heeft op haar vierkante haf waar alles op schuift ook verschillende zadels geprobeerd en heeft nu een Ghost, het eerste zadel dat gewoon bleef liggen en niet schoof. De Prince Orion schoof op hetzelfde paard trouwens ook geen centimeter, zelfs niet tijdens het opstappen vanaf de grond. De meeste andere boomloze merken (op Trekker na) hebben geen kamer en dus ook geen echte wervelvrijheid en zijn daardoor in alle richtingen vrij vormloos en schuiven heel makkelijk op ronde ruggen. Maar extra hard aansingelen mag bij geen enkel merk, zeker niet bij boomloos.
siskeh schreef:xyzutu2 schreef:Oei, ik vind het eigenlijk echt barbaars om een paard extra hard aan te singelen alleen maar om te zorgen dat een zadel niet schuift... Goed dat je op zoek gaat naar andere opties!
Een stalgenote van mij heeft op haar vierkante haf waar alles op schuift ook verschillende zadels geprobeerd en heeft nu een Ghost, het eerste zadel dat gewoon bleef liggen en niet schoof. De Prince Orion schoof op hetzelfde paard trouwens ook geen centimeter, zelfs niet tijdens het opstappen vanaf de grond. De meeste andere boomloze merken (op Trekker na) hebben geen kamer en dus ook geen echte wervelvrijheid en zijn daardoor in alle richtingen vrij vormloos en schuiven heel makkelijk op ronde ruggen. Maar extra hard aansingelen mag bij geen enkel merk, zeker niet bij boomloos.
Geen kamer?
Wat heeft Startrekk, Hidalgo en Heather Moffett?
Ghost met zijn kussens vind ik door de losse kussens toch ook wel onder een "kamer" vallen, al is het verder een heel ander gevormt zadel.
Maar mijn Startrekk kijk ik mooier onderdoor dan bij menig boomzadel