[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:23

Zo WAUW wilde even met jullie delen dat de hipsaver echt een TOPproduct is hoor van Barefoot. Ik dacht wat gaat dit dingetje nu oplossen maar ik zit nu echt zalig in mn cherokee! Heb ook de bijpassende wrongen kunnen vinden dus heb nu echt een topzadeltje zo! Superblij.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:27

Afbeelding
Kijk ze word echt superblij van het boomloos rijden, heb ze lang niet zo vrolijk gezien. Ruggegraat blijft mooi vrij zag ik met afzadelen

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:32

Wat super fijn, Madonnamagic!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:56

Zo, vandaag de Soft Walk, Madrid en Arizona getest en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. :j Altijd gedacht dat Barefoot veel schuift en erg breed zit, maar dat viel me heel erg mee. De Soft Walk vond ik wel best breed zitten, maar die was dan ook het minst ingereden. Uiteindelijk gaat mijn voorkeur (en die van mijn paard) toch naar de Madrid of Arizona. Aangezien de Lazy Mountain zelfde basis heeft als Arizona, staat die ook op mijn lijstje. Persoonlijk vind ik de Arizona niet wow qua uiterlijk :o De Nut vind ik mooier, maar die raadt mijn zadelpasser af ivm het stijvere tuigleer o.a. De LM is dan wel mooier voor het oog, net als de Madrid. Wat denken jullie?

Ik heb in beide zadels maat 1 nodig trouwens, dit is maat 2. :)

(Ik zit een beetje beroerd want ik vond die fenders met kniewrongen zo irritant, bleven ook altijd aan mijn schoenrand hangen :+ )

Arizona
Afbeelding
Madrid
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:02

Leuk dat het je goed bevalt! Ik denk dat je dat ook gewoon moet uitproberen. Is ook heel persoonlijk. Ik vind de Lazy Mountain heel anders zitten dan de gewone Arizona en die ook weer anders dan de nut.. waarom heb je die niet geprobeerd? :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:07

Jets schreef:
Leuk dat het je goed bevalt! Ik denk dat je dat ook gewoon moet uitproberen. Is ook heel persoonlijk. Ik vind de Lazy Mountain heel anders zitten dan de gewone Arizona en die ook weer anders dan de nut.. waarom heb je die niet geprobeerd? :)

Ze heeft geen Lazy Mountain noch een Nut in haar pasassortiment. :) Anders had ik het zeker gedaan! Welke vond jij het fijnst? Ik zag dat jij jouw LM hebt weggedaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:15

Ik zou voor zo’n tafelmodel paard en jouw afmetingen voor een ghost gaan! Heb je daar ook al een passessie voor gepland?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:32

Oh dat is jammer.. maar dan weet je eigenlijk nog niet precies wat je koopt toch haha. Ook omdat je maat 2 gepast hebt, maar 1 nodig hebt? Dan heb je en een ander model en een andere maat haha. Ik heb de nut alleen in maat 1 geprobeerd en daar pas ik niet in dus kan ik niks over zeggen. De Lazy Mountain vind ik zelf erg fijn, hij is daarom ook nog niet weg. Heb er wel biedingen op maar twijfel nog te veel of ik hem toch niet zelf wil houden haha.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:39

Ja, maar ondanks ik dus in een maat 2 reed, zat ik niet ongemakkelijk ofzo. :) Gewoon wat aan de ruime kant. Vooral bij de Soft Walk viel dat op, wat een geschuif in draf.. Bij de Arizona en Madrid viel het heel goed mee!

En daar heb je inderdaad gelijk in hoor, maar ik kan niet alles passen en testen. Binnen België ben je sowieso al beperkt(er) dan. Zeker in mijn regio.. Dit was eigenlijk vooral om eens te kijken of boomloos voor hem een verschil kon maken, aangezien hij onder mijn boomzadel niet zo ontspannen liep. Ik weet nu wel degelijk dat Barefoot iets voor ons kan betekenen, dus ik neem de gok maar! En als het niets is, dan is dat nog altijd geen ramp. ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:48

Ik kan je best wel helpen Jackytje wat betreft Ghost zadels. Het Pajottenland is niet zo heel ver van bij ons ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:33

Vanop de foto vind ik je in de madrid netter zitten dan in de arizona, paard loopt er ook netter mee maar kan natuurlijk momentopname zijn :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:43

Mooi paard jacketje
Wbt arizona nut en lazy Mountain vond ik ook nogal verschillen van zit, ik had dan.de happy valley maar das bijna hetzelfde op de fork naar.. de arizona nut had ik ook.
Was een erg fijn zadel overigens de happy valley maar.toch verkocht daar ik toch meer de western look wou.. en wat minder wol... al blijven ze in mijn Achtert hoofd (hv en Lz Mountain)

Inmiddels de freemax( cow)gekocht
En al een poosje erg blij mee..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:07

Mijn vriend heeft ook een Barefoot, Cheyenne. Ligt een Barefoot pad onder en een FRA singel. Toch schuift hij nog. Is er iets dat we nog zouden kunnen proberen? Paardje loopt er lekker onder en vriend vind het heerlijk zitten, maar dat schuiven is niet zo handig op buitenrit.

Afbeelding

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:06

@xLes: op welke manier schuift het zadel? Welke momenten, en waar heen ?(voor, achter, li-re)
Heeft je paard wel een schoft? of is het écht tafel model?

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:14

Gisteren mijn nieuwe Ghost Veneto opgehaald *\o/* Mijn merrie is enorm rond en breed. Ik reed haar met een Barefoot Cheyenne maar daar kon ik niet meer in zitten. Kwam er met pijn in liezen en heupen vanaf. Wat is dit een verademing *\o/* Ik kan weer normaal op mijn kont zitten in galop en mijn merrie loopt er heerlijk onder.

En het staat ook nog eens prachtig vind ik :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Finnea op 08-06-18 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:32

Siskeh, voornamelijk links-rechts. Meer links dan rechts. Ligt voor een deel absoluut aan het feit dat paard scheef is (mijn vriend is een echte boshobbelaar), ik probeer hem nu terug recht te richten en hoop dat dat al wat gaat helpen, maar nu moeten we hem half ophangen met de singel en dat is niet fijn voor hem. Het is een Haf dus veel schoft heeft hij niet, maar hij heeft wel iets

Afbeelding

Finnea, ziet er goed uit! Veel plezier ermee!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:40

Ellen1983 schreef:
xyzutu2 schreef:
Wat bedoel je precies met een vlakkere zit? Bedoel je dat het zadel onder je billen vlak moet zijn, of bedoel je dat je geen hoge lepel aan de achterkant wilt hebben? Bij boomzadels is dat over het algemeen hetzelfde (hoge lepel is diepe zit) maar veel boomloze zadels hebben een vlakke zitting met daarachter een hogere of lagere lepel die de zitting wel heel duidelijk afbakenen.
De vlakste zitting heeft in mijn ervaring inderdaad ook de Trekker, ookal heeft die wel een hoge lepel aan de achterkant.

Ik wil vooral geen 'gedwongen' zit. Ik heb enkele jaren met een Gaston Mercier gereden, zalig zadel, maar die past mn tinker voor geen meter helaas. Nu rij ik voorlopig met een dressuurzadel, past hem perfect maar daar zit ik dan niet goed op. De GM was een redelijk vlak zadel en had amper lepel, de fenders gingen er toen ook af, het zadel gaf je een vrij gevoel.
(Jammer dat je met een bbp niet met beugels kan rijden, anders was dit zelfs nog een oplossing geweest)

Tinker, zou dan zeker een Ghost aan raden... zowieso al een fijn zadel bij Tinkers.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:43

Finnea schreef:
Gisteren mijn nieuwe Ghost Veneto opgehaald *\o/* Mijn merrie is enorm rond en breed. Ik reed haar met een Barefoot Cheyenne maar daar kon ik niet meer in zitten. Kwam er met pijn in liezen en heupen vanaf. Wat is dit een verademing *\o/* Ik kan weer normaal op mijn kont zitten in galop en mijn merrie loopt er heerlijk onder.

En het staat ook nog eens prachtig vind ik :D

[ [url=m/kioCku.jpg]Afbeelding[/url] ]

GAAHAAF!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:47

xLes schreef:
Siskeh, voornamelijk links-rechts. Meer links dan rechts. Ligt voor een deel absoluut aan het feit dat paard scheef is (mijn vriend is een echte boshobbelaar), ik probeer hem nu terug recht te richten en hoop dat dat al wat gaat helpen, maar nu moeten we hem half ophangen met de singel en dat is niet fijn voor hem. Het is een Haf dus veel schoft heeft hij niet, maar hij heeft wel iets

Oei, ik vind het eigenlijk echt barbaars om een paard extra hard aan te singelen alleen maar om te zorgen dat een zadel niet schuift... Goed dat je op zoek gaat naar andere opties!
Een stalgenote van mij heeft op haar vierkante haf waar alles op schuift ook verschillende zadels geprobeerd en heeft nu een Ghost, het eerste zadel dat gewoon bleef liggen en niet schoof. De Prince Orion schoof op hetzelfde paard trouwens ook geen centimeter, zelfs niet tijdens het opstappen vanaf de grond. De meeste andere boomloze merken (op Trekker na) hebben geen kamer en dus ook geen echte wervelvrijheid en zijn daardoor in alle richtingen vrij vormloos en schuiven heel makkelijk op ronde ruggen. Maar extra hard aansingelen mag bij geen enkel merk, zeker niet bij boomloos.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:56

Ik ben ook niet voor extra hard singelen, heb zelf ook niet graag een te strakke riem om... Dus ga graag op zoek naar iets beter :).

Als het alleen met opstappen was, zou het snel opgelost zijn met een krukje, maar zie manlief liever niet zoveel schuiven op een buitenrit, hij kan echt bliksemsnel om zijn eigen as draaien. Liefst blijft hij bij de BF omdat hij die heerlijk vind en het paard er erg goed reageert.
Plan is nu rechtrichten en laten afvallen, dat zal al wel wat doen.

Zou een sympanova pad in de tussentijd misschien wat kunnen zijn?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:10

xyzutu2 schreef:
xLes schreef:

Oei, ik vind het eigenlijk echt barbaars om een paard extra hard aan te singelen alleen maar om te zorgen dat een zadel niet schuift... Goed dat je op zoek gaat naar andere opties!
Een stalgenote van mij heeft op haar vierkante haf waar alles op schuift ook verschillende zadels geprobeerd en heeft nu een Ghost, het eerste zadel dat gewoon bleef liggen en niet schoof. De Prince Orion schoof op hetzelfde paard trouwens ook geen centimeter, zelfs niet tijdens het opstappen vanaf de grond. De meeste andere boomloze merken (op Trekker na) hebben geen kamer en dus ook geen echte wervelvrijheid en zijn daardoor in alle richtingen vrij vormloos en schuiven heel makkelijk op ronde ruggen. Maar extra hard aansingelen mag bij geen enkel merk, zeker niet bij boomloos.

Geen kamer?
Wat heeft Startrekk, Hidalgo en Heather Moffett?
Ghost met zijn kussens vind ik door de losse kussens toch ook wel onder een "kamer" vallen, al is het verder een heel ander gevormt zadel.

Maar mijn Startrekk kijk ik mooier onderdoor dan bij menig boomzadel

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:39

Mijn man wilde de Ghost ook even uitproberen op zijn fjordje, ik heb korte beugelriemen aan het zadel dus hij zit een beetje opgevouwen maar het koppie van ons Dirkje...hihi...Blij ei... Tis een bijzonder koppel, ze is stapelgek met hem...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:09

siskeh schreef:
xyzutu2 schreef:

Geen kamer?
Wat heeft Startrekk, Hidalgo en Heather Moffett?
Ghost met zijn kussens vind ik door de losse kussens toch ook wel onder een "kamer" vallen, al is het verder een heel ander gevormt zadel.

Maar mijn Startrekk kijk ik mooier onderdoor dan bij menig boomzadel

Volgens mij schreef ik eerst over Ghost en Prince Orion en schreef ik daarna dat de meeste andere merken geen kamervrijheid hebben. Dus Ghost heeft dat dus sowieso al wel. ;)
Heather Moffett en Startrekk zijn inderdaad twee andere merken met een goede kamervrijheid, waar de meeste andere boomloze zadelmerken het vooral van een gleufje tussen twee inlages in een dekje moeten hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:50

Ik zat eens te kijken voor een nieuwe kunststof ghost quevis (lijkt het meest op het oude basis model van 10 jaar terug) met kussens no4.
Pfff ik begrijp de verbeteringen, maar de prijs is inmiddels flink gestegen zeg...

Je vindt ze met de nieuwste opbouw en no4 kussens niet voor 350€ tweedehands.. jammer hoor. Sowieso zijn ze vaak van leer.

Horen jullie niet van meer mensen dat de prijs flink gestegen is (te)?

Oude ghost met dan te kopen nieuwe no4 kussens, heeft niet zo’n sterke basis opbouw als nieuwe type he?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:52

Nog steeds blij met m.n freemax !!
Afbeelding
Afbeelding