[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:58

Staat jullie goed het zadel :) Erg leuk om te lezen zo'n uitgebreid verslag met foto's :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:05

Leuk verslag! Geniet nog even van je laatste ritje!

Het is inderdaad altijd even wennen, een ander zadel. Zowel voor paard als voor ruiter. Helaas red je het niet in een week om er helemaal aan te wennen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:50

Mooi verslag!

Een vraagje over de ruggengraatvrijheid op de foto's van de vorige pagina met de Fjord: is die voldoende zo?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:27

Wat een super leuk verslag Niwarry! Fijn zo al die foto's erbij! Ik denk dat het voor mij ook even zoeken naar balans is.. al vond ik dat op de cheyenne toen super fijn want toen MOEST ik me wel goed corrigeren anders lag ik er langs haha!

Op de foto's lijkt ofdat er al een klein beetje "gebruiksplekken" te zien zijn.. Zou je de beugels ook onder het zweetblad kunnen dragen of is dat niet mogelijk? het kan ook een vertekend beeld geven van op de foto's hoor :D

Vind het zadel wel kei mooi op je paardje liggen! ben ook benieuwd hoe dat zit met de natte zweetplekken halverwege op de ruggengraat..

Thnx buitenzinnig! ik kan niet wachten tot het er is :D

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:53

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een boomloos (westernachtig) zadel voor mijn korte c pony. Ik heb in de zomervakantie een barefoot arizona nut maat 1 gepast, alleen die vond ik zelf nog wel wat aan de grote (en dure) kant. Maar ik heb vrij lange benen en ben bang dat ik niet in de maat 0 pas.

Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand ervaring met andere (misschien kortere?) boomloze zadels, zoals de Randoll enz? Deze vond ik er ook wel erg mooi uit zien (http://www.horseshopinternational.nl/in ... zadel.html) maar dan vraag ik me weer af of dat wel echt een goede drukverdeling heeft. Of anders de 'normale' arizona van barefoot, is die wat kleiner dan de nut versie?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:52

First_Unique schreef:
Wat een super leuk verslag Niwarry! Fijn zo al die foto's erbij! Ik denk dat het voor mij ook even zoeken naar balans is.. al vond ik dat op de cheyenne toen super fijn want toen MOEST ik me wel goed corrigeren anders lag ik er langs haha!

Op de foto's lijkt ofdat er al een klein beetje "gebruiksplekken" te zien zijn.. Zou je de beugels ook onder het zweetblad kunnen dragen of is dat niet mogelijk? het kan ook een vertekend beeld geven van op de foto's hoor :D

Vind het zadel wel kei mooi op je paardje liggen! ben ook benieuwd hoe dat zit met de natte zweetplekken halverwege op de ruggengraat..

Thnx buitenzinnig! ik kan niet wachten tot het er is :D

De beugels kunnen onder het zweetblad gebruikt worden hoor!
De natte zweetplekken zijn inderdaad niet de bedoeling. In zo'n situatie zou b.v. een grandeur pad met inlagen of een Christ pad met inlagen een oplossing kunnen zijn, of een Ghost pad met extra inlagen een oplossing. Dat kan allemaal, een extra laag of set inlagen in de Ghost pad.
Het is natuurlijk afhankelijk van veel factoren, wat voor ritten maak je (denk aan de post die Kwetal laatst plaatste, lange, heftige ritten behoeven een andere pad dan dat je af en toe een bosritje oid maakt), ruitergewicht, bouw van het paard.
Bij een testzadel krijg je gewoon de standaard pad en kunnen we achteraf goed bekijken wat nodig is voor jou en je paard.

Graag gedaan! Ben benieuwd!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:02

Ilangok: ik vind dit zadel wel echt te lang voor je pony. Ik heb helaas geen ervaringen om te delen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:15

De gewone Arizona is net zolang alsde Nut. Of je moet idd een maat 0 nemen of echt op zoek gaan naar een ander zadel.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:58

ilangok ik vind het ook wel "veel" zadel voor je C pony. Maar hoe liep je pony met het test zadel?
Of je zelf in een maat 0 past zou je dan moeten uitproberen misschien is er een bokker die het maatje op stal heeft hangen. Lastig z'n kort rugje en als je graag een western zadel wil.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:28

Ik heb een vraagje aan jullie.
Mijn testzadel is net binnengekomen, de barefoot arizona.
Maar deze miep heeft altijd dressuur gereden en dus niet bekend met een westernsingel. Nu heb ik op internet gekeken hoe en wat maar vraag me nog af of ik het nu wel goed heb zitten. Zadel ligt niet op een paard op de foto maar was het thuis nu net even aan het proberen.
Afbeelding
Afbeelding
Beetje stomme vraag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:29

Ik heb de quilty binnen!!!! Wauw wat een mooi zadel! <3 Heb hem er even snel opgelegd en een paar rondjes gedraafd, maar poeh dat viel even tegen voor mij :=
De beugels moesten sowieso drie gaten korter want anders hing mijn voet boven in de beugel. :+ Vanaf de foto zag ik dat ik normaal zat, maar had ik het gevoel dat nog 3 a 4 gaatjes korter moest (maar kon niet). 0,0 balans. Terwijl ik zonder zadel en met boomzadel juist altijd een hele goede balans heb. :P

Ik vind de kussens niet lekker passen met de pad, geen idee wat precies, maar alsof het niet lekker zit. Iemand die dat ook herkent?

Het zadel schoof een beetje, maar dit zadel is nieuw, dus lag er echt nog 'op'.

Ik ga de testweek goed gebruiken ! En beugels vinden die korter kunnen :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:39

Zit inderdaad goed zo Marlis :j

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:40

Marlis schreef:
Ik heb een vraagje aan jullie.
Mijn testzadel is net binnengekomen, de barefoot arizona.
Maar deze miep heeft altijd dressuur gereden en dus niet bekend met een westernsingel. Nu heb ik op internet gekeken hoe en wat maar vraag me nog af of ik het nu wel goed heb zitten. Zadel ligt niet op een paard op de foto maar was het thuis nu net even aan het proberen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Beetje stomme vraag.

Voor zo ver ik dat kan zien heb je het helemaal goed gedaan!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:52

Dankje meiden. Dan kan ik vanavond het zadel met een gerust hart gaan testen zonder bang te hoeven zijn zit het wel goed. Hopelijk wilt paardje lief een beetje lekker lopen in de bak. Helaas na haar sloot avontuur een stijve achterhand overgehouden. Buitenrijden niks aan de hand maar in de bak merk je het helaas wel. Maar de eerste x testen wil ik toch even in de bak doen al zijn het maat een paar rondjes. Zal wel wennen zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:10

Ik ben benieuwd, hopelijk is het wat! Wat sneu van je paardje :(:)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:22

Kirsha schreef:
Ik ben benieuwd, hopelijk is het wat! Wat sneu van je paardje :(:)

Ja helaas van de zomer waarschijnlijk vanaf savonds tot sochtends in de sloot gelegen. En ze is niet blijven liggen maar lag ver van de wei af is alles rond gegaan. Zwaar spierbevangen en dat wel over maar haar achterhand is niet volledig bijgetrokken helaas. Buitenrijden vind ze leuk en gaat ook goed maar voltes, buigen etc niet. En nog maar 3.5 jaar.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:33

Heb je osteopaat erbij gehad?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:33

Off topic,sorry maar heb je er al iemand naar laten kijken?Een ostheophaat bijvoorbeeld?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:34

Ach wat zonde van zo'n jonkie. Nog wel kans dat het nog beter wordt of dat niet? Gelukkig maar dat ze er redelijk ongeschonden uit is gekomen verder!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:52

@ Niwarry: Ik weet niet hoe het bij jullie was, maar hier is de temperatuur relatief hoog voor de tijd van het jaar en het pak met haar dat de paarden al aangemaakt hebben. Het kan zijn dat ze daardoor erger zweten en dat dan de wervelkolom ook nat wordt. Kon je er een zweepje doorsteken toen je er op zat? En heel erg misschien moeten de kussens aan de achterkant een streepje verder uit elkaar?

@Geryon: toen ik voor het eerst op een boomloos zadel stapte, duurde het 3 weken eer ik mijn balans gevonden had (hetgeen ook erg veel zegt over mij kwaliteiten als ruiter :+ ) Je hebt geen steun bij je onderbenen en zit heel smal, dus mogelijk heeft dat ook invloed? Van de kussens en de pad kan ik niet beoordelen - heb je er foto's van? En je kunt aan de achterkant door een lusje een veter halen en die weer stevig aan de middelste ring van het zadel knopen - dan kan dat niet meer uitklaar schuiven.
Het schuiven van het zadel kan ook komen doordat jij niet helemaal in balans zit....??? (nog niet)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:55

Oef, net mij MZM geestig een heel mooi voormalig testzadel gezien.
(westernmodel in maat 0)
Helaas gaat iemand anders hem eerst nog passen.
Dus een vrij grote kans dat ik hem niet kan overkopen helaas.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:55

Jep veel dierenarts bezoeken ivm elke x weer bloed controle ook voor haar waardes, osteopaat en alles in haar lichaam was goed. Ook iemand voor de spieren geweest. Tandarts, smid etc. Komen altijd op tijd. Maar als recreatie pony geen last dus dan passen we onze doelen gewoon aan.
Ze gaat iedergeval naar een andere stal eind november want zodra ze op stal heeft gestaan een nacht is ze vooral stijf en na weidegang vrijwel niet. Dus gaat dag en nacht naar buiten en hopelijk brengt dat ook iets verandering.

Maar we gaan erg off-topic haha. Ik ga het zadeltje testen op beide paardjes. Zal vanavond verslagje doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:10

Kwetal. Zadel schoof al heel makkelijk toen ik er nog niet op zat :P Maar ik denk dat dat ophoudt als het zadel is ingereden, deze is nog helemaal nieuw.

Ik denk niet zo zeer dat het aan mijn balans ligt eigenlijk. Zonder zadel heb ik juist veel balans, smaller zitten ben ik gewend (evenals breed), en ben ook gewend aan geen steun bij mijn onderbenen (bf cheyenne). Vind het vooral zo apart dat het voor mij voelt alsof ik zo verschrikkelijk lang zit!

Ik heb wel wat foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik erop:
Afbeelding
Zie nu dat de pad ietsje naar voren is geschoven. Ik zat er overigens met mijn normale kleding op, want ik kwam thuis en toen zag ik het pakket staan en kon het niet laten het er meteen op te leggen :+

Let trouwens maar niet op conditie van de pony. Die staat niet echt in het werk en dan gaat ie meteen erg achteruit :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:12

Zou een singel van een metertje of wat langer ook al niet een verschil maken qua schuiven? :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:14

Ziet er wel mooi uit verder..Hopelijk went het een beetje en kan het schuifprobleem worden opgelost!