Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 18:56

Knabbel1070 schreef:
Ben voor mn haflinger van plan een rambo micklem multi aanteschaffen maar twijfel heel erg over de maat.
Nu beb ik wen normaal eppeljeck hoofstel maat full met alles op zijn kleinst behalve de neus riem die zit ij het midden en de sperriem is te groot. (Leen) bitloos hoofdstel maat cob alles in het midden ergens en de neusriem op zn grootst.
Jullie enig idee welke maat goed zal zijn?

Ik heb voor mijn haflinger kruising een standard horse en dat is full. Die zit nu bijna op het bovenste gaatje, het leer rekt nog wel een beetje uit.

Afbeelding

ikke20

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:32

Na het hele topic te hebben doorgespit maar nog niet het juiste hoofdstel gevonden. Ik ben op zoek naar een hoofdstel die vooral achter de oren fijn ligt. Op 1-1,5 vingerdikte kan mijn paard niks achter der oor hebben. Nou liggen de meeste kopstukken precies daar(of je bent meteen 300- kwijt aan een dyon) dus als iemand nog een goede tip heeft heel graag

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:36

ikke20 schreef:
Na het hele topic te hebben doorgespit maar nog niet het juiste hoofdstel gevonden. Ik ben op zoek naar een hoofdstel die vooral achter de oren fijn ligt. Op 1-1,5 vingerdikte kan mijn paard niks achter der oor hebben. Nou liggen de meeste kopstukken precies daar(of je bent meteen 300- kwijt aan een dyon) dus als iemand nog een goede tip heeft heel graag

Dit zouden nog opties kunnen zijn:

https://www.bol.com/nl/p/horka-hoofdste ... gLQs_D_BwE

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... gK99vD_BwE

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:09

Ik denk dat ik mij toch weer moet melden. Ik had een hele mooie via Kramer, maar helaas wil die niet zitten hoe ik het wel. De neusriem trekt steeds scheef waardoor de bakstukken niet mooi of althans het ene bakstuk niet mooi achter blijft en merk dat mijn paard het toch ook niet echt fijn meer vind. Echt balen want vind hem zo mooi :'). Maar goed paard lief moet het fijn vinden natuurlijk.

Zijn er mensen met een replica Micklem? Ik twijfel daar een beetje over. Of is de kwaliteit etc. dan echt stukken minder?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:20

HorseTimeXL schreef:
Ik denk dat ik mij toch weer moet melden. Ik had een hele mooie via Kramer, maar helaas wil die niet zitten hoe ik het wel. De neusriem trekt steeds scheef waardoor de bakstukken niet mooi of althans het ene bakstuk niet mooi achter blijft en merk dat mijn paard het toch ook niet echt fijn meer vind. Echt balen want vind hem zo mooi :'). Maar goed paard lief moet het fijn vinden natuurlijk.

Zijn er mensen met een replica Micklem? Ik twijfel daar een beetje over. Of is de kwaliteit etc. dan echt stukken minder?

Wat jammer! Ik ben wel benieuwd of dit een bekend probleem is met het hoofdstel? Ik denk erover om het hoofdstel binnenkort te gaan kopen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:37

Replica's hebben vaak hele rare pasvormen waardoor hij eigenlijk niet meer anatomisch is...
Zie bv onderaan pagina 47, daar staat een nep micklem waar de pasvorm zo is, dat dat hoofdstel op geen enkel paardenhoofd goed anatomisch zal liggen.
Daarentegen zullen er vast ook replica's zijn die wel goed kunnen liggen, daar moet je dan wel goed naar kijken bij het aanschaffen.
Wat mij trouwens tegenvalt aan de (echte) micklem is dat bij veel paarden dit hoofdstel überhaupt niet goed past.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:38

Super dank je wel. Die van kramer had ik idd ook al gevonden al kan ze net naast der manenkam aan 1 kant geen druk hebben en lijkt net dat die kussentjes daar zitten. Had ook ergens dat hoofdstel voorbij zien komen met stiek aan de bovenkant. Ook op de site van kramer maar kan hem nou dus niet meer terugvinden.

Skippy01 schreef:
ikke20 schreef:

Dit zouden nog opties kunnen zijn:

https://www.bol.com/nl/p/horka-hoofdste ... gLQs_D_BwE

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... gK99vD_BwE

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:26

Ja ik ben ook wel benieuwd of het een algemeen probleem is wat betreft het hoofdstel. Iedereen zegt wat is die mooi en wat staat die goed, maar hij trekt steeds scheef ondanks dat ik aan alle kanten op dezelfde gaatjes heb zitten etc. en merkt dat de bakstukken net iets te lang zijn lijkt het waar het bit aan bevestigd is. En aangezien ik niet een super stabiele hand heb denk ik er toch aan iets te bestellen waar het bakstuk bevestigd is net zoals bij de Micklem.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:40

HorseTimeXL schreef:
Ja ik ben ook wel benieuwd of het een algemeen probleem is wat betreft het hoofdstel. Iedereen zegt wat is die mooi en wat staat die goed, maar hij trekt steeds scheef ondanks dat ik aan alle kanten op dezelfde gaatjes heb zitten etc. en merkt dat de bakstukken net iets te lang zijn lijkt het waar het bit aan bevestigd is. En aangezien ik niet een super stabiele hand heb denk ik er toch aan iets te bestellen waar het bakstuk bevestigd is net zoals bij de Micklem.

Ik vind die beredenering altijd een beetje apart... Je moet het hoofdstel wel heel strak trekken wil je het bit stabieler laten liggen door de neusriem. Mijn ervaring (met een niet strak afgestemd hoofdstel) is dat het hele hoofdstel iets meebeweegt wanneer het bit aan de neusriem vastzit. Dit kan een paard fijn vinden, maar ook juist niet. Bij een hoofdstel met 'normale' bakstukken bewegen enkel de bakstukken mee en blijft het hoofdstel stiller liggen.
Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van proberen en aanvoelen wat voor jou paard wel/niet fijn is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:21

J0anieke schreef:
Replica's hebben vaak hele rare pasvormen waardoor hij eigenlijk niet meer anatomisch is...
Zie bv onderaan pagina 47, daar staat een nep micklem waar de pasvorm zo is, dat dat hoofdstel op geen enkel paardenhoofd goed anatomisch zal liggen.
Daarentegen zullen er vast ook replica's zijn die wel goed kunnen liggen, daar moet je dan wel goed naar kijken bij het aanschaffen.
Wat mij trouwens tegenvalt aan de (echte) micklem is dat bij veel paarden dit hoofdstel überhaupt niet goed past.

Ik heb een replica. Ligt wel goed opzicht.. Maar ik vind hem net zoals de originele te veel schuiven op mn paard. En de pasvorm niet lekker zitten. Ik gebruik hem dus niet meer.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:36

Dat is ook de reden waarom ik weer van micklem (wel de echte) ben afgestapt.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:33

Hoe vallen de horsegear hoofdstellen?
Onze c-pony heeft nu maat pony hoofdstel maar Horsegear heeft alleen full en cob

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:36

Chantal_1978 schreef:
Hoe vallen de horsegear hoofdstellen?
Onze c-pony heeft nu maat pony hoofdstel maar Horsegear heeft alleen full en cob

Ik meende dat ze best wel krap vielen, dus misschien dat een cob wel gaat passen!

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:41

Afbeelding

Sinds een week heb ik de Albury van Claridge house (Kramer). Ben er heel tevreden over. Prijs-kwaliteit verhouding is echt goed en het leer is super zacht. Ben ook blij met de pasvorm. Iemand noemde hier dat het hoofdstel klein uit zou vallen maar dat vind ik zelf wel mee vallen. Ik heb voor mijn paard met fijn hoofd een maat Cob

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:42

ikke20 schreef:

Ik dacht van HKM of van Horka zo'n soort hoofdstellen bij Agradi te hebben gezien.

Edit:dat is de Horka crown

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:06

Wat is een goed anatomisch hoofdstel voor een c-pony?
Vind heel veel alleen maar in cob of full

Had wel nog de QHP Sedna gevonden

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:53

_Zeppelin schreef:
[ [url=m/WLQrXc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sinds een week heb ik de Albury van Claridge house (Kramer). Ben er heel tevreden over. Prijs-kwaliteit verhouding is echt goed en het leer is super zacht. Ben ook blij met de pasvorm. Iemand noemde hier dat het hoofdstel klein uit zou vallen maar dat vind ik zelf wel mee vallen. Ik heb voor mijn paard met fijn hoofd een maat Cob

Zit mooi inderdaad. Ik heb paarden tussen cob en full in en daar was cob echt te klein van kramer.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:57

_Zeppelin schreef:
[ [url=m/WLQrXc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw! Die staat echt heel erg mooi <3

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:44

Ik heb vandaag de PS of Sweden Nirak binnen gekregen en snel even gepast. Meestal heeft mijn paard Full, maar in overleg met de ruitershop cob gekozen omdat ze groot vallen.
Twijfel nog een beetje of hij zo wel goed zit?

Afbeelding
Afbeelding

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:26

Heeft iemand van jullie al eens de LJ hoofdstellen geprobeerd? Het gaat me om deze collectie https://lj-leathers.be/nl/collecties/Pr ... ofdstellen

Ik geef normaal liever wat meer geld uit aan echt goed kwaliteitsspul, dan dat ik namaak koop (ook een beetje principekwestie) maar dit lijkt niet verkeerd. En het is nu ook niet zo dat ik stijl achterover sla van de kwaliteit van mijn dyon hoofdstellen. Iemand een idee, vergeleken met Dyon/PS/Schockemohle?

Deze hoofdstellen beginnen trouwens bij 150 euro ongeveer.

@mayflower ik weet niet genoeg van die hoofdstellen om wat over de maat te zeggen, maar het viel me op dat je blinde sluiting van je teugel verkeerd zit

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:52

Mayflower_ schreef:
Ik heb vandaag de PS of Sweden Nirak binnen gekregen en snel even gepast. Meestal heeft mijn paard Full, maar in overleg met de ruitershop cob gekozen omdat ze groot vallen.

[ [url=m/ZkvgrI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pRApcq.jpg]Afbeelding[/url] ]

De frontriem lijkt het kopstuk wat tegen de oren te trekken?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:32

Mij lijkt ook dat het bit nog wel 1 gaatje omhoog zou mogen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 00:25

Mayflower_ schreef:

[ [url=m/ZkvgrI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pRApcq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag nog wel een stuk omhoog en grotere frontriem. Misschien de onderdelen die te klein zijn omwisselen? Ik heb mijn ps of sweden toen ook uit verschillende maten laten samenstellen. Denk dat je frontriem naar full kan en kopstuk misschien ook wel?
Iiig moet het riempje dat naar de neusriem loopt net onder jukbeenderen uitkomen. (de kaakriem zal dan dus iets over de onderkant van de kaak gaan vallen.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:47

Ik heb net de Horka crown gekocht voor mijn paard. Kent iemand dit hoofdstel en zit het zo goed ?

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:07

Ik heb hem zelf niet, maar vind hem zelf voor het mooie wat dicht op het jukbeen zitten (bakstuk van de neusriem).