[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:20

Bedankt pmarena _/-\o_

En inderdaad is de feedback van veel Ghost-testers dat ze er veel steun in vinden. Het leer is ook wat stroever (nubuck of vetleer) en de wrongen van de Quevis/Quilty/Firenze/Roma geven kennelijk een goede steun voor die mensen die dat nodig hebben. En zonder dat ze belemmeren (even uitproberen welke wrongen voor jouw lijf de beste zijn)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:47

Zo is het ook, iedereen ervaart het anders :j

Ja is het leer nu ook wat strover dan bij de oude Ghosts? Dat is ook wel fijn denk ik want je hoorde toch regelmatig dat menen hem wel erg glad vonden :)

Ik heb er ook 1 gehad met een suède-achtige zitting, dat scheelde ook al enorm :j
De wrongetjes geven ook gewoon veel steun vergeleken met geen wrongetjes.

Ik wisselde steeds af tussen Barefoot en Ghost, omdat ik bij Ghost het zitkuipje (pommel en hoge cantle) van de Barefoot miste, en bij Barefoot miste ik de dijwrongetjes weer :roll:

Heb nog een tijd gereden met een Barefoot met dijwrongetjes en dat beviel eigenlijk ook al prima maar nu met dat schaap met die hoge zachte blokken vind ik gewone dijwrongetjes dus ook te min :P

Kan helaas weinig meer doen dan afwachten op dat nieuwe Barefoot model met schaap met zachte steunblokken rondom.... ik had heel graag gewild dat ik dit zadel al kon leveren maar zit nu nog te wachten op het hopelijk definitieve demo-model uit Duitsland.... bazin van BF zit er nog aan te schaven en hopelijk is ze er nu uit zodat ze gemaakt kunnen gaan worden en we er mensen blij mee kunnen gaan maken :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:24

Grappig Bianca, ik vind juist dat de Barefoot Arizona veel minder opsluit dan mijn Bob Marshall die ik hiervoor had, die had echt een hoge pommel en cantle. Daar had ik heel veel steun aan maar persoonlijk heb ik juist liever weinig 'steun' aan een zadel dus ook zeker geen wrongen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:34

Ja de BM heeft nog wat hogere pommel en cantle inderdaad :j

Het gekke is dus ook dat ik ook juist vrij wil kunnen zitten, dus ik wil echt niet vast zitten in 1 of ander kuipje, hoewel dat wel zo opgevat kan worden als ik zeg dat ik echt gek ben op rondom die steunblokken.

Dat speelt ook nog mee: hoe vertelt iemand iets, en hoe vat een ander dat op :P

Maar daarom ben ik dus zo gek op die zachte blokken in dat schaap: die belemmeren totaal niets omdat ze meegeven en meevormen dus ze zitten absoluut niet vervelend aanwezig in de weg ofzo. Je merkt gewoonlijk eigenlijk niet dat ze er zijn en dat vind ik juist zo geweldig.

Maar als je dan eens steun nodig hebt tijdens een wildere beweging of iets: dan ZIJN ze er wel +:)+

Waar ik bij een Ghost wel een keer ongenadig er voorover af getorpedeerd ben toen Rena vanuit volle galop ineens (zelfs voor Rena :P ) extreem op de rem ging, heb ik bij de Barefoot met dijwrongen net iets meer kans om te blijven zitten door de pommel die toch net een stukje extra begrenzing geeft, en bij de schaap-Arizona echt veel meer kans dat ik boven blijf tijdens zo'n idiote actie en dat vind ik toch wel een heel prettig idee :)

Net zoals ik op een Ghost met dijwrongetjes dan weer meer grip had dan op een Barefoot zonder :j

En nee zulke torpedeer-situaties komen natuurlijk niet dagelijks voor, maar het is wel lekker dat je weet dat je zadel je een handje helpt om boven te blijven als je eens in de zoveel jaar een idiote actie meemaakt...al is het maar een steiger, bok, te vroege afzet bij een sprong, een steil heuveltje, een schrik-actie.... je kan altijd zoiets tegenkomen en dan vind ik het toch wel fijn als je er niet aan alle klanten zo vanaf glibbert. Daarom ga ik ook nooit op een simpele BBP een echte rit maken ofzo, vind dat toch wat te link :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:49

De huidige Ghost zadels worden altijd gemaakt van nubuck of gevet nubuck (vetleer) Dat is niet zo glibberig als het oude leer. Indien er wrongen zijn, dan zitten ze hoog en zijn vrij "aanwezig" in de zin dat je niet zomaar met je been over de wrong heen schiet. Omdat ze hoog zitten, hinderen ze verder ook niet. Verder zit de Ghost ook smaller dan menig ander (boomloos) zadel. Het heeft een enkel zweetblad, dat scheelt al "bulk" en dat zweetblad is ook niet gevuld. Bovendien heeft de zit een twist en een iets verhoogt middendeel. Dat zorgt er allemaal voor dat je je been vrij naar beneden kunt laten hangen. Hoe meer ontspannen en ongedwongen je kunt zitten, hoe steviger het zal aanvoelen. Wanneer een zadel je in een houding duwt, kan dat leiden tot een rare houding, waardoor je sneller uit balans raakt.
En linksom of rechtsom, het is allemaal hoe het voor de ruiter en het paard voelt. Gelukkig is er keuze zat wat zadels om de ideale combinatie te kunnen vinden.

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:09

Klopt pmarena die heb ik op een andere site gezien hihi
Bedoelde meer de hoes en beugelriemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:17

Ik denk ook dat de Ghost voor de meeste mensen verrassend goed zal zitten door de voordelen :j

Romy, die heb ik gewoon liggen , ga zo de voorraadaantallen wijzigen zodat de voorraadberichten ook weer kloppen met wat er weer binnen gekomen is :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:15

Kan iemand mij aub uitleggen wat het verschil is tussen de oude forks van barefoot en de nieuwe?

Ik heb namelijk een nieuwe fork liggen, met bruin leer overtrokken maar op de website zijn ze anders. Ook als mensen reageren op de advertentie dan vragen ze of het een oude of nieuwe is...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:30

De allereerste Barefoot westernmodellen hadden geen uitneembare fork.

Daarna kregen ze een uitneembare fork, fork was toen van fiberglas (vezelig wit-gelig materiaal) en alles was met leder overtrokken.

Wat later gingen ze alleen het stuk rond de knop met leer overtrekken (de rest zie je toch niet zitten :P ).

En vervolgens werd het fiberglas vervangen door gladder PU kunststof, dat was er eerst alleen in wit.
Nu sinds enkele jaren dus in kleurtjes zodat de maat van de fork direct duidelijk zichtbaar is.

De fiberglas modellen hebben verschillende maat-herzieningen gehad waardoor de ene veel volumineuzer is dan de andere.

Zover ik weet hebben de PU modellen altijd dezelfde maat gehad dus die zouden altijd uitwisselbaar moeten zijn en netjes in alle zadels moeten passen.

Heb je een foto van jouw fork toevallig? :)

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:37

Hallo Bokkers!
Ik mocht van een ruitersport zaak dit zadel mee nemen om te kijken of het past. Nou twijfel ik een beetje of het te lang is of niet, wat vinden jullie? (Ik weet dat er nog een speciaal pad onder moet maar deze koop ik pas als dit zadel past)

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:42

Ik vind hem echt als gegoten erop liggen eigenlijk +:)+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:03

Ziet er mooi uit!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:43

Ziet er netjes uit zo.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:36

Netjes !

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:29

Heel netjes zelfs.
Nu een halfpad eronder en je kunt deze pad blijven gebruiken.

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:35

Bedankt voor de reacties! Ben nu wel gerustgesteld, denk stiekem dat dit dan het zadel word. :o Even een maatje grotere pommel er in, goed dek er onder en dan zijn we klaar om te gaan!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:55

Waarom andere maat pommel, want dan gaat het zadel zeer waarschijnlijk zakken aan de voorkant.

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:25

Ik had de pommel er even uitgehaald en op haar gelegd en het leek alsof het randje onderaan in haar prikt. Dan moet mijn gewicht er nog bij komen, leek mij niet fijn voor haar. Maar dan gaat hij waarschijnlijk scheef liggen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:55

Heb je toevallig foto van de pommel los op haar? Hij oogt miss iets groot, en komt wel iets voorbij de 18e rib, maar omdat t boomloos is, en alleen de cantle en niet waar jouw gewicht zit zal dat niet echt een probleem vormen denk ik...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:43

Ghost met fenders:

Ophanging aan de achterste ring:
Afbeelding

Ophanging aan de voorste ring:
Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:49

Grappige toevoeging! Al vind ik zo'n endurance fender zoals die van barefoot denk ik mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:52

Ziet er inderdaad gaaf uit, hoort alleen een westernbeugel aan. Jammer dat Ghost niet soortgelijke fenders als Barefoot levert inderdaad. :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:52

Gaaf!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:56

Heb hier geen westernbeugels, haha, dus moest het maar even zo. Anders ziet het er ook zo gek uit, zonder beugel er aan ;)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:53

Ik vind de vorm van de fenders juist super vet! Komen er verschillende modellen?