Belker schreef:Dat kan, maar ik twijfel erg. Juist door mijn twijfel en de ervaring met de vorige pony doe ik het niet. Daarnaast, als het is aan te passen, dan had het ook gezien moeten worden voordat het zadel er op ging. Ik heb er 3 keer mee gereden. Na de laatste rit was hij pijnlijk op zijn rug.
Ik wil niet vervelend doen, maar weet je zeker dat het aan je zadel ligt?
"Vroeger" had iedereen een keihard stubben/kiefer zadel.
Niks geen comfort voor het paard, niks geen gelpads, en niks geen dikke dekjes. Paarden hadden geen last van hun rug en waren niet allemaal scheef.
Ik heb het idee dat het zadelgedoe tegenwoordig zwaar overtrokken is. Heel bokt heeft zadelproblemen en paarden met moeilijke ruggen.
En op de topstallen in Nederland rijden ze bijna alle paarden met hetzelfde zadel (en pas de echte toppers krijgen misschien uiteindelijk een "eigen" zadel).
Erg vreemd is dat. Ik vind Custom echt super zitten (maar ja, kom dan ook van een oud stubben zadel af). Als mijn paard last heeft van zijn rug, heb ik verkeerd gereden of een zware training gehad (is mijn mening).
Als mijn paard met 2 tot 3 aangemeten zadels nog steeds last van zijn rug krijgt/heeft. Is denk ik de goedkoopste oplossing je paard anderhalve maand ergens in training te zetten (goedkoper dan een nieuw zadel)
Als een paard na die maand geen last meer van zijn rug heeft, dan weet je in ieder geval hoe het komt.
Maar goed, dat is mijn mening, een paard krijgt niet zo snel last van een zadel (tenzij de boom 2 maten te klein is of de kussens mega in de rug drukken). En er zullen echt wel uitzonderingen zijn, maar vast niet zoveel, als men hier op bokt wil doen geloven.
(dit stuk tekst was niet alleen op Belker gericht, maar gewoon algemeen)
Mocht het wel aan je zadel liggen Belker, dan hoop ik dat je snel een oplossing vindt. Want het is erg vervelend als je niet fijn kunt rijden.