voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:50

Fujita_Amor schreef:
Oke dus meer een endurance zadel?

Ja

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:00

JamieShanin schreef:
Anoniem schreef:
@Gyspy, is dat het zadel van "Bosrand"uit soest?
vind het er nogal cheapy uitzien...

ja het is mijn zadel nog :P

ja misschien op de foto maar mijn western leraar was er zelfs van weg en die vond
het goed kwaliteit leer en vond het erg mooi op mijn paard liggen, hij kreeg ook geen
rare zweet/druk plekken.

Twee vriendinnen van mij hebben ook allebei een boomloos westernzadel van Francis uit Soest. Maar die zijn er allebei heel goed over te spreken. Denk dat als je zelf ook nog kijkt wat voor inlages het meest geschikt zijn voor je paard en voor jou, dat je dan helemaal geen verkeerd zadel hebt.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:48

ivonne85 schreef:
pmarena schreef:
Balen zeg ivonne....maf ook dat het voor jullie niet goed lijkt te werken.
Was de behandelaar sowieso al niet zo'n boomloos fan of is er nog wel gekeken naar mogelijkheden ?

De Classic Cherokee is enorm populair dus daar is behoorlijk wat vraag naar , dat scheelt als je hem weer wilt verkopen :(:)

Ik hoop dat de Massimo voor jullie wel goed gaat werken.

Hoi Bianca

Nee Wendy is absoluut niet tegen boomloos, en zegt ook dat het op andere paarden wel werkt.
Maar Apinc is een geval apart helaas.
Klopt ik heb al een aantal mensen die hem wel wilden kopen,, maar voor belachelijk lage prijs.
Heb hem pas 6 weken ,, dan wil ik er toch wel 450 euro voor hebben.
Ja zo ben ik ook hoor. Het zadel koste al 600 euro KAAL
En dan nog eens 2 pads a 89,- euro nieuw..

Ik hoop ook dat de Massimo voor ons goed is.

Bedankt iedereen voor de interesse
Volgende week woensdag ( 6 juli ) komt de Zadelmaker uit Arhnem, met verschillende soorten zadels. Maar onder andere de massimo trail , veelzijdigheid
En nog een ander merk.

voor die prijs kocht ik het meteen! alleen jammer dat ik (nog) geen paard heb en dat dat nog wel wat kan duren

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:20

Mag ik zo brutaal zijn om mijn post te herhalen? :o Had graag jullie reactie gehoord op mijn prachtige ( :+ ) ideeën over die onderlegger, geloof dat er andere vragen overheen kwamen.

Safiera schreef:
Jullie gaan hard zeg! Maar iedereen die op mijn vragen reageerde: bedankt! :)

pmarena: wat zeg jij van mijn foto's van de zweetafdruk bij onze pony's? (pagina 46)

Op zich is het best een logische verklaring dat de vps-inlage luchtiger is en het zweet dus beter afvoert. Van gisteren had de pony wel meer gezweet (warm in de volle zon, ben dan wel blij dat het nog minder heet was dan vandaag!). Maar nu leken op de plaats van m'n zusjes bovenbenen drogere plekken te zijn :?
Maar ook waren de droge plekjes bij mijn pony naast de schoft duidelijker. Weet nou niet of dat oude drukplekken zijn (kan best want ons vorige zadel paste niet) of dat deze boom ook knelt.
Het boomloos van m'n zusje proberen gaat helaas niet, dan zou ik eerst de L-pommel moeten kopen :o

edit: ik kreeg trouwens fantastische plannen voor een nieuw knutsel-experiment! :D Vind het zo zonde dat alle normale dekes niet meer bruikbaar zijn... Heb twee plannen bedacht:
1. Koop een stuk kunstbont en naai dat met een klittenband sluiting aan de voorzijde onder bestaande dekjes. (in twee delen zodat de ruggegraat extra vrij is) Kort singelstootlussen in en bevestig eventueel midden achter een extra nylon riempje. Mocht het nodig zijn kan ik de schoft ook nog inknippen en afbiezen (als bij barefoot-pads). Kosten (naast veel werk) schat ik op 20-25 euro per dekje. Nadelen: het vele werk, toch de kosten (3 dekjes al min. 60 euro) en het feit dat je dus steeds je inlages zult moeten verwisselen wat lastig is en de levensduur van die dingen niet ten goede komt :=

2. Koop een 'echt' bontje zonder rand achter en met ruggegraatvrijheid. Moet dan kijken hoe het zit met de maat en plaats voor inlages. (Heb zo'n ding nooit goed genoeg bekeken, dus wat inprovisatie :o ). Ook lusjes inkorten en zeker een riempje voor achter maken. Ook klittenbandsluiting er op aan de voorkant. Dit zou dan onder de gewone dekjes komen. Voordeel is dat je inlages niet hoeft te verwisselen en je echt bont hebt. Kosten 1x plusminus 70 voor het bont als je het nieuw koopt, totaal missch. 80 euro. Nadelen dat het gewone dekje niet te dik of lang (achter) mag zijn.

Tja, wat vinden jullie? Zijn maar ideeën, en natuurlijk mijn voorstelling van voor en nadelen. Goed plan of maken jullie me een illusie armer? _O-

minikatje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:24

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:08

Opisop_shop deed dit ook, het 1e :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:09

Morgen komt er een mfsc passer een startrekk passen. Kan dat een paar dagen proberen..
Ben heel erg benieuwd of dat nu beter zit voor mij.

* droomt gelijk van het aanleggen van een collectie dekjes*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:21

wat heb je nu dan,Olikea?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:40

Ik heb nu de barefoot stella.. Het eerste zadel wat goed op mijn poown ligt..
Helaas krijg ik echt last van mijn heupen bij langere ritten.. Mijn poown is het tafelmodel..
Rug is plat en breed.
Zelfs met extra inlages word het niet beter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:41

dat is vervelend ja...
hopenlikj geeft de startrekk meer comfort.
welke ga je testen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:42

jij heb toch die leuke hafxbont ?
dat lijkt me idd een tafel zoals jij het zo charmant beschrijft.

is anders een trekker pro niet wat voor jou ?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:44

De startrekk dressage.. Ben heel benieuwd.. Op plaatjes een prachtig zadel..

@ minikatje.. Ik heb idd hafxbont..
ga eens even googlen op de trekker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:00

trekker is bij mijn pony gepast en ik vond hem erg lekker zitten.
wel weer even wennen na barefoot.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:02

Ik heb net even gekeken.. vind het niet zo mooi om te zien.. maar dat maakt me weinig uit.
Als het niks word met de startrekk ga ik daar zeker eens naar kijken.

Waar heb jij hem vandaan darkchrystal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:05

ik heb hem(nog)niet, eerst die barefoot kwijtraken.

Ron van Buitenzinnig is geweest. aanrader.
leuke mensen allebei en erg behulpzaam.
de Trekker Luxus vind ik niet prettig.
die duwt me voorover en dat voelt vervelend in mijn rug.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:04

@ Olikea: als je paard echt model tafel is zou ik me neit tevfeel verheugen op de Startrekk dressuur, warschijnlijk kan die dan niet breed genoeg voor jou paard... Voor mijn haf, ook model tafel, was die echt te smal, alle Startrekk modellen trouwens. Ik ben nu ook heel blij met de Trekker classic. Als je trouwens echt smal wilt zitten moet je voor de Ghost gaan, die is alleen weer vrij lang. Maar de Trekker zit voor mij gelukkig ook smal genoeg en dat vind ik ook een beter doordacht zadel dan de Ghost.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:10

@ swift.. daar ben ik ook een beetje bang voor.. daarom laat ik gelijk een goede passer komen..
Ik heb de ghost getest.. maar die was inderdaad te lang..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:12

gelukkig kan je in de rondte passen, genoeg keus :P

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:16

Heb al heel wat zadels versleten ondertussen..
De gewone cheyenne, had ik te weinig steun aan.
De wintec wide.. was te lang.
Hidalgo dressage, was een prut zadel.
Heb de freemax geprobeerd, zat ik niet lekker op.
Een australian stock.. was te lang.
Prestige passer gehad, waren te lang, en moeilijk zo breed te maken.
De lexington.. vond ik niet fijn zitten
Ghost was te lang.

Nu dus de stella, zit ook niet optimaal, maar heeft wrongen, dus acceptabel voor mij.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:32

Olikea schreef:
Ik heb nu de barefoot stella.. Het eerste zadel wat goed op mijn poown ligt..
Helaas krijg ik echt last van mijn heupen bij langere ritten.. Mijn poown is het tafelmodel..
Rug is plat en breed.
Zelfs met extra inlages word het niet beter..

Misschien ook Massimo trail wat voor jullie

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:00

Ik wil het eerst proberen boomloos op te lossen.. Pablo reageert niet zo positief op boomzadels..
En ik ben dan ook altijd bang voor drukplekken en zo..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:46

Welke zadelpasser laat je komen? En kun je dat niet regelen dat je op dat moment ook een Trekker classic op proef hebt? Ik heb wel gehoord dat de classic en de luixus qua zit toch wel veschillen.
jou verhaal lijkt wel wat op dat van mij, ik hab zelf alle boomloze A-merk zadels hier in nederland uitgeprobeerd (ik wilde ook heel graag boomloos blijven rijden) en alleen de Trekker was goed voor mijn paard en voor mij. Ik heb tussendoor wel andere zadel gehad maar of Tristan groeide er uit of ik kon er niet meer op zitten na een zware zwangerschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:59

luxus zit idd anders.
qua zit viel dat mee maar de stijgbeugelophanging duwde mijn rug hol.
zat er niet fijn op.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:43

Ik lees al een poosje mee in dit topic, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Ik ben dus op zoek naar een geschikt zadel voor mij en mijn paard. Mijn voorkeur gaat uit naar een boomloos zadel. Mijn paard heeft een lastige rug wat zadels betreft. Hij is vrij breed en heeft ongelijke schouders. Ik zou een boomzadel op maat kunnen laten maken, maar ik ben niet helemaal overtuigd van een boom.

Een aantal jaren geleden heb ik een Barefoot Cheyenne gehad zonder VPS. Deze zat heerlijk en mijn paard liep er ook fijn onder. Ook kon ik er fijn op zitten zonder veel moeite te hoeven doen. Enige nadeel was dat ik soms tijdens de eerste rondjes draf last van mijn rug kreeg. Ik reed toen hoofdzakelijk in de bak.
Een paar weken geleden heb ik de Arizona getest. Zadel zat weer fijn en geen last van mijn rug. Deze was met VPS. Het enige nadeel is dat ik niet goed kan blijven zitten in het zadel. Mijn paard is (voornamelijk op buitenrit) erg "beweeglijk" :)
Nu heb ik de Cheyenne met VPS om te testen. Hier heb ik hetzelfde probleem, ik kan gewoon niet goed blijven zitten want je hebt nergens steun aan het zadel. Eigenlijk vind ik dat een pluspunt aan dit zadel, maar op dit moment werkt het voor ons niet helemaal.

Nu ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn met de Cherokee. Aan dit zadel zitten toch kniewrongen? Heb je in dit zadel meer steun dan in de Cheyenne?

Ik hoor heel graag jullie ervaringen :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:14

Tjelley schreef:
Ik lees al een poosje mee in dit topic,

Ik ben dus op zoek naar een geschikt zadel voor mij en mijn paard. Mijn voorkeur gaat uit naar een boomloos zadel. Mijn paard heeft een Nu ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn met de Cherokee. Aan dit zadel zitten toch kniewrongen? Heb je in dit zadel meer steun dan in de Cheyenne?

Ik hoor heel graag jullie ervaringen :)

Ik heb een Cherokee Classic maat 1
En daar zit je wel stevig in.
Ook voor je bekken ondersteuning.

( Ik heb hem te koop ) Zie onderschift