Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:37

yole schreef:
Cambiar schreef:
Hoe meer ik lees, hoe meer ik besef dat de zoektocht naar een goeie lesgever de grootste obstakel zal worden. Verwarring wordt gebracht uit het feit dat je met een ideaal in je hoofd zit (wat ik hierboven al vermelde), maar de lesgever in kwestie dan weer iets anders vertelt.
Yole, geef jij dan geen les...? Jij woont in België...of ja, Bandida, jij woont ook in België...
Mijn vriendin zoekt juist hetzelfde als wat ik zoek, maar ook zij is nog steeds op zoek naar de goeie lesgever.
Kijk, als je al een paard zijn balans leert vinden onder jou, wil dansen zoals hij in vrijheid doet en dat nog eens met zijn achterhand waardoor de voorhand in alle lichtheid kan gelaten worden, je geen hoofdstel nodig hebt om hem te sturen én dat ook op een voor hem onbekend terrein in volle vertrouwen kan uitvoeren, dan is voor mij m'n einddoel bereikt. Ik weet niet hoe lang ik nog zal leven, maar dat is de enige weg die ik nu zoek.

Eerlijk? Ik heb de indruk dat hoe meer je leest, hoe groter de verwarring in je hoofd is... Ik denk dat vooral de pijlen (kennis en visies) die vanuit alle richtingen op je af worden gevuurd en de onmacht om hiermee om te gaan, ttz... je neiging om je in de richting van elke afgeschoten pijl te begeven, je grootste obstakel is... Je mag best wat vertrouwen hebben in je eigen kennis hoor (vermits je die uit de juiste bronnen haalt natuurlijk)... ;)

Eerst rust in je hoofd! Is je doel duidelijk (en dat is het volgens mij wel), dan kan je daar vast een goede interface bij bedenken (ik wed dat je die zelfs al hebt :+ ). Kan je je vervolgens vinden in de visie die een lesgever uitdraagt, dan moet je daar vertrouwen in hebben en vervolgens er gewoon voor gaan...

Ik kan je les geven in dat opzicht dat ik je alleen kan aanbevelen wat ik zelf geleerd heb:

Les1: studeren... begin maar met Solinski's RRR, neem het in je op.. :+ Verder Grondwerk van IT, Parelli, The behaviour of the horse, maw... de eerste 4/5 van het lijstje bronnen bij HC

Les2: neem les bij HC

Les3: Geniet van les1&2

Zo eenvoudig is het (niet om je te plagen hoor)

Thx voor advies ;-)
Neen, geen nog grotere verwarring, gewoon mijn bedenkingen bij het feit dat élk Engels zadel die ik op mijn merrie zou leggen, mijn zwaartepunt voor dat van m'n paard zou leggen...

Ruga

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:39

Gisteren een spannend 'eerste keer' rondje gemaakt op de Ecuyer. Wat een zalig zadel..had hem nu al even, maar nu ben ik er pas echt blij mee, hij past voor het paard waar ik hem voor gekocht had.
Zo meteen nog eens opzadelen en een rondje, en dan bezoekje aan Yole..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:33

... en hier 2 uur zitles gehad en een hoop informatie onderweg... Was +:)+ voor zowel paard als zitter! (de dag erna wel stoelen met een hard zitvlak gemeden :+ )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 01:29

yole schreef:
(de dag erna wel stoelen met een hard zitvlak gemeden :+ )

Gaat dat al beter nu? Waarom had je het wolletje er ook niet op? :D Je wist toch al dat je beter zit op dat schaap?

Wij (jep, HC is hier nog steeds, ge-aswolkt :+ niks aan te doen) zijn vandaag nog wat extra gaan oefenen met Zorro onder het zadel en die was echt heel relaxed, zalig, ik zie het helemaal zitten dat dat verder zonder al te veel hulp goed komt nu.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 01:48

Bandida schreef:
Gaat dat al beter nu? Waarom had je het wolletje er ook niet op? :D Je wist toch al dat je beter zit op dat schaap

*voelt even*... Ja hoor, alles tiptop!

Citaat:
vandaag nog wat extra gaan oefenen met Zorro onder het zadel en die was echt heel relaxed, zalig, ik zie het helemaal zitten dat dat verder zonder al te veel hulp goed komt nu.

Benieuwd wie/wat die vannacht/morgen weer allemaal afbreekt... 8-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 01:52

yole schreef:
Benieuwd wie/wat die vannacht/morgen weer allemaal afbreekt... 8-)

Niets denk ik, de andere twee zijn zijn egotripperij spugzat ondertussen en gaan er in een ruime bocht omheen, hij staat zo'n beetje in zijn eentje the man te wezen nu. Hopelijk werkt dat opvoedend ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:53

Bandida schreef:
Wij (jep, HC is hier nog steeds, ge-aswolkt :+ niks aan te doen) zijn vandaag nog wat extra gaan oefenen met Zorro onder het zadel en die was echt heel relaxed, zalig, ik zie het helemaal zitten dat dat verder zonder al te veel hulp goed komt nu.

Nog een derde dag gedaan en dat gaat helemaal goed. Ben nú weer thuis....pffff.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 17:01

Huertecilla schreef:
Ben nú weer thuis....pffff.

+:)+ *\o/* _O-
Wie had nu zoiets kunnen denken..
Maar goed, het was erg gezellig, en les met eigen paard is toch nog heel wat anders als op een vreemd paard. Bij deze is het zadel ook ingereden en weet ik dat ik tijdelijk met een gespensingel ga rijden. Die latigostraps zijn me wat teveel geprul voor een jong paard + niet latigo-ervaren ruiter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:21

Bandida schreef:
Bij deze is het zadel ook ingereden en weet ik dat ik tijdelijk met een gespensingel ga rijden. Die latigostraps zijn me wat teveel geprul voor een jong paard + niet latigo-ervaren ruiter.

Op de fotos van het opzadelen bij Yole staat de gespadapter welke hij heeft duidelijk.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:29

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:19

ik heb ook zoiets bij mijn mcclellan, maar dan met 1 gesp om te gebruiken met een western singel.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:50

Die had ik op m'n oude malibaud ook. Gezien de strap om aan te singelen zo'n 2 maal door de ringen moest, voelde ik die wel erg goed (in de weg) zitten onder m'n linkerbeen. Bij een westernzadel had ik daar minder last van.

http://users.telenet.be/jambox/westernadapter.jpg

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:29

Dit topic werd ik op gewezen. Wat een leuke site met prachtige zadels idd. Mijn lief Frankiej (bokt hier ook al) heeft een mooi zwart Espagnola zadel van het merk Startrek. Ligt heel mooi op Dessie en zit heel comfortabel. En zelf heb ik eens een Vaquera zadel gehad op mijn KWPN'ertje. Het is, dat het niet mag met concoursen! Maar het lag er werkelijk perfect op. Mijn paardje bleek veel breder te zijn dan ik dacht.
Zelf leer ik bij een zadelmaker die zijn vakkennis heeft in de Engelse zadels. Ook daar zit heel veel diversiteit in, heb ik al gezien. Sommigen vind ik afschuwelijk lelijk en andere zijn juist heel slim bedacht.

En voor de zoekers onder jullie: Ik weet een vaquera zadel en een Ronda zadel te koop. Dat Ronda zadel vond ik ook een pracht van een zadel! Een bruine nog wel. Echt een beauty voor een witte PRE of Lusi o.i.d. Helaas was de onze al voorzien en wij zwemmen niet in het geld, dus aan één zadel hebben we voldoende. :+
Morgen ga ik zeker meer lezen hier...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:24

Hay dames!
Ik kom even binnenvallen, wil me wat meer gaan verdiepen in spaanse/portugese/barokke zadels.
Zal wel lastig worden op mijn D-pony, meeste zadels zijn redelijk groot. Ik begreep dat een potrera wat kleiner was en lichter, hebben jullie misschien nog wat suggesties? :)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:19

@Assepoetster: De meeste anders-dan-engelse zadels zijn de revue al gepasseerd, dus als je bij pagina 1 begint, vind je vast wel voldoende suggesties... ;) Is het zadel voor de New Forest in je profiel? Misschien dan toch het camargue-zadel niet vergeten... Is :wow: zadel, maar das persoonlijke smaak natuurlijk.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:26

Haha heb al wat vluchtig doorgelezen maar het is voor mij erg lastig om te beoordelen wat wel/niet kan omdat ik er zo weinig verstand nog van heb. Eerst dus maar eens die 50 pagina's goed doorlezen, heb er geen haast bij!

Camarque zadel heb ik eens op gereden geloof ik, kan me helaas niet meer zo goed herinneren hoe dat reed..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:18

Zijn er hier ervaringen met de Doma Elastica Flex van Monturas Lucas?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:36

ik wil dit even blijven volgen :D

Ik ben zelf opzoek naar een spaans zadel voor mijn ruin.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 01:07

@manishdra: Ik heb een tijd geleden een bezoek gebracht aan de Woeste Hoeve en zij gebruikten dit zadel voor de opleiding van hun jonge paarden. Misschien kan je daar je licht eens opsteken... ;)
http://www.woeste-hoeve.com/

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:07

Zo, enkele dagen terug van een leertrip bij HC, samen met Bandida. Was +:)+ +:)+ ... een aanrader en voor herhaling vatbaar. Héél veel geleerd op een kleine week tijd! Met deze basis kan ik maanden verder... Het is een super uitgekiende methode die erg efficiënt is. Meteen na aankomst thuis hier verdergezet met een eigen paard en het werkt uitstekend... voor mij niks anders meer, dit is het! Scheelt me weer een hoop kopzorgen wat dat betreft, geen getwijfel meer of dit of dat nu een goede hulp is, nee... het is de goede hulp, punt. Lessen bij HC is niet alleen rijden, ook naast het paard. Bergop en af stappen/joggen waarbij bergop écht stijl is en bergaf niet echt een opluchting.. :+ Wat op dag 1 zwaar is, is op dag 3 een zegen... dan wil je eerst wel een stukje lopen om de spieren wat los te maken. Dus, ook aan eigen lijf en ledematen wordt gewerkt. ;) Erg logisch ook, als je geen 100m naast een paard kan joggen, hoor je ook niet in het zadel...

Ik heb bij HC op 3 verschillende zadels gereden;

1) Het zadel van Zomertje... Ik weet niet welk zadel dit precies is, maar het voelt aan als een malibaud gardian, het laat een onafhankelijke zit toe en het is... bikkelhard. Ideaal om te leren doorzitten, je wil niet stuiteren in dit zadel... ;)

2) De Orthoflex Patriot op Luna... Qua zit dezelfde eigenschappen als hierboven, maar comfortabeler voor het zitvlak, zachter dus...

3) maar wel met superstip op één! De Ecuyer op Luna... Beste zadel waar ik ooit in gezeten heb, punt. Erg prijzig -O- , maar ooit heb ik zo eentje, zeker weten...

De worteltjes zijn gesneden... en nu op pad met een paard...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:04

Zitles....

Afbeelding

... maar dus evengoed zo... ;)

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:04

yole schreef:
1) Het zadel van Zomertje... Ik weet niet welk zadel dit precies is

Dat is een Sabanero-zadel. Gemaakt in Liberia, Guanacaste, Costa Rica en inderdaad type McClellan.

Een erg leuke foto vind ik zelf:

Afbeelding

Luísteren, straks gewoon doén en van het ervaren léren.

Topleerling die Yole. Beloont zichzelf door zo het effect te ontdekken. Zat na vier dagen in de goede houding in het goede ritme het paard niet in de weg op een helling die in % en lengte te vergelijken is met de hele Sint Pieter af.
Dat is bevredigend les geven.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:18

Wat een leuke foto's en verslagjes, wat zullen jullie een fijne tijd hebben gehad! En HC, ik had ook een Costa Ricaans zadeltje gekocht laatst, helaas bleek hij toch te smal voor Flavio, maar we hebben er een nieuw paardje bij, echt een smalletje, waar hij tzt wel op zal gaan passen. Hij is echter nog maar 2 jaar oud dus dat duurt nog wel even. De zwarte is behoorlijk breed aan het worden, erg rond ook dus daar zal ook wel wat breders op moeten.
Afbeelding

Ook is er nu een mooi Arabisch zadel te koop op het eiland, maar het moet nogal wat kosten. Het is een prachtig zadel, maar het is uiteindelijk toch meer een hebbeding omdat het voor regelmatig gebruik toch niet comfortabel genoeg is. Ik was dinsdag bij de Fantasia maar helaas was er nog maar 1 paard met Arabisch zadel, alle andere paarden hadden er een Engels vzh zadel op liggen :'(

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:54

Huertecilla schreef:
helling die in % en lengte te vergelijken is met de hele Sint Pieter af.

Mijn god ja... dat was een heftige waar geen eind aan leek te komen... Was erg blij dat ik toen op het paard zat en niet ernaast lopend... :+ Op zo'n helling wil je je paard absoluut niet in de weg zitten want dat is bergop extra belastend en bergaf gevaarlijk... Op de eerste dag hielden we even halt op een kruising met een pad dat best steil bergaf ging... HC zei "En nu gaan we hier in draf bergaf... Ik keek hem aan en dacht "die maakt een grapje"... Not... Indien je op zo'n moment geen vertrouwen hebt in leraar en paard stap je gewoon af...

Een fragment van de 'rijbak' van HC... Zoek de 2 stipjes...

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:10

yole schreef:
Een fragment van de 'rijbak' van HC... Zoek de 2 stipjes...

Ha, ´de racebaan´.
Daar konden jullie ons inderdaad al van verre goed zien aankomen.
Twee stérk gelijkende paarden met beiden een ecuyer zadel erop. Was echt een plaatje die twee.