[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:25

Helene83 schreef:
Help.. het paard hier is een tijdje in bruikleen geweest bij een ander (afgelopen winter). Het Is niet mijn paard maar rij haar wel altijd met een boomloos.

Ik zag vandaag echt een streep van witte haartjes op haar rug. Dit was zeker weten niet de rand van de pad inlages oid.. misschien dan de beugelophanging.. maar het was een langer oppervlak dan dat. Kan echt niet geloven dat het daar van komt. Aan de andere kant ook een plekje bij haar schoft.

Ze is hier pas weer sinds begin maart.. daarvoor 3 maanden elders. Zouden zij een slecht passend zadel gebruikt hebben? Of ligt het aan mijn zadel?

Ik ben echt geschrokken en wilde het toch ff hier kwijt. Zal volgende week wel foto's maken..

Eigen zadel erop leggen en checken waar het vandaan zou kunnen komen is het enige wat je kunt doen om uit te sluiten dat het jouw zadel is.

Aan de andere kant: wit haar hoeft geen drukking te zijn. Ik heb in mijn praktijk wel eens boomloos gereden paarden gehad die een compleet wit zadel op hun rug hadden, ik heb het laten checken door een veearts om uit te sluiten dat de gedragsproblemen die ze hadden door het zadel kwamen maar die hadden totaal geen last van hun rug.
Blijkbaar breken er door de wrijving van boomloos wel haren af, met name tijdens de rui, maar dat geeft niet altijd drukkingen.

Helene83

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:31

Mijn eigen zadel heb ik al gecheckt op dr en dr naast en vergeleken.. maar kon niets vinden.

Oh das wel fijn om te horen.. dat het geen drama hoeft te zijn. Ze Is er ook niet gevoelig op.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:39

De enige manier om zeker te weten dat ze er geen last op heeft is om (bijvoorbeeld) met een gewone pen met lichte druk lang de ruggengraat te gaan aan twee kanten. 1e check.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:43

Daar reageert ze dus niet op.. Maar ja, ze is zo kolossaal dat ik soms bang ben dat ze dingen gewoon niet voelt. Slaat eigenlijk nergens op, met rijden is ze wel erg gevoelig voor de hulpen bijvoorbeeld.
Misschien maak ik me druk om niets.. maar toch, wilde het hier even delen.

Bedankt voor de tips..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:51

:) Mijn paard is ook breed en sterk en gespierd, maar reageert heel heftig op het kleinste oneffenheidje, we noemen haar de prinses op de erwt, dus nee, dat kun je uitsluiten hoor.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:54

Bedankt voor de geruststelling.. :o Ik blijf het wel in de gaten houden. Het is ook nog geen eens mijn eigen paard, mag haar wel als eigen beschouwen.. dus voel me aardig verantwoordelijk voor haar welzijn.. misschien wel te bezorgd :=

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:58

Graag gedaan, ik wou dat er meer van zulke paardenmensen waren. :+:

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:19

Lazy mountain met Fenders geeft idd een mooier plaatje, staat mooi zo op je paardje!

Witte plekjes weet ik niks van, maar met deze zorg komt het vast goed.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:48

Ziet er zeker stoer uit zo met de fenders aan de lazy mountain!!
Leuk dat je een happy Valley gaat bestellen!

Helaas hier ook te weinig verstand van witte haartjes. Best gek dat er zomaar een ander zadel op is gegaan toen ze weg was.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:03

Tja.. ik heb mijn eigen zadel bij me gehouden zodat ik nog de paarden kon rijden die achter bleven.
Mijn zadel heeft al heel veel paarden ruggen gezien.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:37

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:51

hahaha, ik kan je de hand schudden, ben nu ook aan mn tigste zadel begonnen.....Ghost Firenze, blijft wel goed liggen *\o/*

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:18

Afbeelding

Ik ben toch elke keer weer super blij met mijn boomloosje. Overal om me heen mensen met zadel perikelen en problemen met zadelmakers. Moet er niet aan denken.... Super heerlijk boomloos.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:43

Leuke en vooral herkenbare blog!
Ik heb dit met ieder paard opnieuw...
Met mijn pony ben ik uiteindelijk op twee zadels uitgekomen, een Torsion voor mijzelf en een boomzadel voor mijn ex.
Mijn oude merrie heeft even met de Torsion gelopen, maar daar miste ik tocht steun en voelde mij onzeker. Via een vz zadel, een tweede hands dressuurzadel uiteindelijk op een maatwerk boom-dressuurzadel uitgekomen toen ze 7 jaar was. Na het overleiden van dit paard ben ik met haar dochter verder gegaan.
Zadelmak gemaakt met zadel van moeder, eerst met een bontje ertussen, want zadel was iets te breed. Met 3,5 bontje eronder uit, iedere paar maanden de zadelmaker op de stoep om het zadel aan te laten passen, nu met 5 jaar er compleet uitgegroeid.
Gelukkig zijn inmiddels de boomloze zadels een heel stuk doorontwikkeld na mijn eerste Torsion en ga ik de poging aan om met boomloos een zadel te vinden waar ik(voor heel lang) klaar mee ben op mijn zich nog volop ontwikkelende paard, waar ik me zeker genoeg in voel als ze een keer een rare sprong maakt en waar mijn paard zich ongehinderd onder kan bewegen.
Ben benieuwd waar ik met Lilianne op uit ga komen....

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:52

Ik heb laatst een Barefoot Cheyenne mt 1 uitgeprobeerd van een stalgenootje en ik vond 'm helemaal geweldig :D Mijn pony was direct ontspannen en maakte veel grotere passen. Ze vond het duidelijk erg fijn!

Ik heb nu een tweedehands Barefoot Cheyenne DryTex maat 0, maar als iemand hier de leren variant van heeft in maat 1 die te koop staat.. ik zou hem erg graag willen overnemen! Voor nu (tijdelijk) is maat 0 prima, maar helaas is hij toch echt wat te krap voor mij :o

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:41

Lotje5lotje: die Ghost wil ik ook graag nog een keer proberen, lijkt me een erg fijn zadel.
Daphneeeej: welk merk is dat?
tiwi1969: ik vrees dat ik voor echtgenoot toch ook iets stevigers moet dan de Startrekk, hij ging erop zitten en het zadel stortte direct compeet in. We zoeken door :D
En Mexx93: ik had toen ook 1 paard die het Barefootzadel geweldig vond, dat was een oude ijslandermerrie die jaren onder een slecht passend boomzadel had moeten lopen. Maar voor het beleren van een paar bolle jonge guppen die ik toen in de wachtrij had staan was het absoluut niet geschikt. Je wilt zo'n jong paard niet met een trauma opzadelen omdat ruiter en zadel tussen zijn voorbenen hangen.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 24-04-16 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:44

:') _O- ben nogal visueel ingesteld... zadel dat direct instort als je man er op gaat zitten. Is hij zo'n zwaargewicht dan? Of eerder wat wiebelig op t paard?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:45

dianaw33 schreef:

De Flexible saddle inspiration :) heb hem nu al een jaar en nogsteeds super tevreden.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:45

Nee hij is groot en te zwaar, hij stapt ook alleen maar een half uurtje, meer mag ie niet van mij :P

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:46

Daphneeeej schreef:
dianaw33 schreef:

De Flexible saddle inspiration :) heb hem nu al een jaar en nogsteeds super tevreden.

Mooi zadel! Hou ik in gedachten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:32

@Dianaw33: mijn ex is een vrouw en zo'n 15 kg lichter dan ik.... maar toen beginnend ruiter met weinig evenwicht en ruitergevoel. Zij zat echt heel instabiel in een pannenkoek zoals de Torsion was. Of eigenlijk is want wordt nu nog gebruik op een manege voor gehandicapten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:22

Vraagje!

Mijn BR bontsingel is een beetje aan het vergaan en ik ben dus langzaam op zoek naar een nieuwe singel voor mijn Barefoot London. Ik wil deze singel niet weer want de singelstoten zijn eigenlijk te dik voor de gespen waardoor aansingelen erg stroef gaat. Weten jullie welke singels wel goed passen bij Barefoot zadels? Bont hoeft niet maar ik vind anatomisch/comfortabel wel belangrijk voor de poownie. :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:09

Misschien prolite? De goedkopere versie van de fairfax

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:14

mijn geestje is er ook :D
Hopen dat het vanavond even droog blijft dat ik kan testen :)
de ghost mocht iets meer naar voor liggen dan pakweg een barefoot he?
het is een bruin nubuckzadel, door gebruik zijn er wel wat krasjes enzo op. Kan ik dat gewoon invetten met zadelvet of olie? Het mag gerust donkerder worden, ik heb nl niks in het bruin ...

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:27

De foto's van de shoot zijn er. Zie hier mijn Ghost Roma op mijn bijrijdpaard Bliki :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding