[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:15

Maflinger_S schreef:
Hoe fluffier hoe beter .... Zo'n rendiervacht lijkt me ook wel wat, zit je dan gewoon op de haren? En hoe heb je die vacht op je paard bevestigd?

Nee, rendiervacht juist op het paard en ik op het suède. Is ook nog eens lekker antislip!
Ik heb hem met een goedkope, maar brede longeersingel vastgemaakt, wel met mijn eigen c-vormige singel eraan. Werkt perfect! De ringen zitten niet in de weg.

De haren breken wel heel snel, dus ik probeer er niet mee te schuiven, maar ik leg hem neer.

Ik heb hem vorig jaar in de afprijzing meegenomen. Het is eigenlijk een zadelonderlegger. Ik weet het merk niet meer, maar hij was al een aantal jaar oud geloof ik. Hij had eerst ook een bizarre prijs :=

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 00:32

Lous schreef:
Van een andere bokker. Ze wilde eerst ruilen met mijn Missoula, vond de prijs iets te hoog, ik op zoek naar een andere, haar advertentie weg toen ik hem daarna weer zocht, haar gemaild ze had m nog en twijfelde of ze wilde ruilen, Missoula van het weekend aan iemand anders verkocht. Toch op zoek naar een goedkopere Cherokee, ze was ondertussen wel al gezakt in prijs. Dus vandaag besloten toch haar Cherokee over te kopen. :D

Alleen ik ben best erg, dit is nu al mijn derde Barefoot in een jaar tijd. De Arizona schoof teveel ,Missoula lag perfect, maar ivm omstandigheden en omdat mijn pony springen toch wel geweldig vind weer besloten terug te gaan naar Engels. De Cherokee is dus eigenlijk de perfecte mix tussen Engels en western. Kan ik het toch beide blijven rijden.

Heel Cool! Al lijkt me die Missoula ook wel wat. Maar je omschrijft het helemaal goed, een mooie mix tussen engels en western. Dat wil ik ook! Niet meer intensief western rijden maar gewoon lekker "niks" :+

Lous

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 00:37

De Missoula was geweldig. Zat ook echt heerlijk, en niet zo zwaar als een boomwesternzadel.
De koper wilde het heel graag hebben ,was er erg blij mee en heeft niet lang hoeven twijfelen. Erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:51

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:03

Ik heb je advertentie gelezen (ben zelf op zoek naar een dressuur van Startrekk) maar volgens mij heb je de inchmaat niet in je advertentie staan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:05

Akke_sSpring schreef:
Ik heb je advertentie gelezen (ben zelf op zoek naar een dressuur van Startrekk) maar volgens mij heb je de inchmaat niet in je advertentie staan. :)

Klopt dat is ook niet bij de Espaniola, alleen zitting maar 1 of 2 en lengte van de zweetbladen kort of lang. :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:14

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:37

Ja dat bedoel ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:48

Aangepast

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:25

Er is ondertussen alweer druk verder gekletst maar wilde jullie nog even bedanken voor de tips met betrekking tot welke pommelmaat ik moet hebben. Ik denk dat ik toch voor een M pommel ga kijken. Afgelopen week weer een keer met de L pommel gereden en deze drukt echt op haar schoft. Dan maar goed in de gaten houden of ze rondom haar schoft groeit en we de M weer omruilen kunnen voor de L. Bedankt voor al jullie advies :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:39

Ik kreeg net een PB waarom het verslag van de hildago er nog niet was:
Helaas is mijn SD kaart kapotgegaan.
Deze hebben ze gelukkig nog kunnen reapareren.
Ik verwacht de foto's deze week te krijgen op een USB.
Dus vandaar dat het zo lang duurt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:46

romyloverrr schreef:
Ik kreeg net een PB waarom het verslag van de hildago er nog niet was:
Helaas is mijn SD kaart kapotgegaan.
Deze hebben ze gelukkig nog kunnen reapareren.
Ik verwacht de foto's deze week te krijgen op een USB.
Dus vandaar dat het zo lang duurt.

Oh jee- dat is balen -O- maar gelukkig dat de bestanden gered konden worden +:)+

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:08

Jeeetje wat balen van de foto's! Gelukkig kunnen ze worden gered!
Hier net de ghost weer in doos gedaan -O- Wel jammer, was er eigenlijk best wel positief over. Mijn bijrijdster is helemaal enthousiast, die had echt helemaal niets met boomloos en is nu toch enthousiast :) Het enige nadeel blijft het schuiven... Heb het wel minder zien worden, maar nog niet helemaal weg... De wrongen is nog even wennen, ze zitten niet in de weg maar heb het gevoel dat het optimaler moet kunnen voor mij... Nog even een aanschaf twijfeltje dus ;) Verder ben ik wel echt super enthousiast over de kwaliteit. Vind het echt een super kwaliteit zadel, dit heeft me echt (meer dan) positief verrast :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:12

muppetmayo schreef:
Jeeetje wat balen van de foto's! Gelukkig kunnen ze worden gered!
Hier net de ghost weer in doos gedaan -O- Wel jammer, was er eigenlijk best wel positief over. Mijn bijrijdster is helemaal enthousiast, die had echt helemaal niets met boomloos en is nu toch enthousiast :) Het enige nadeel blijft het schuiven... Heb het wel minder zien worden, maar nog niet helemaal weg... De wrongen is nog even wennen, ze zitten niet in de weg maar heb het gevoel dat het optimaler moet kunnen voor mij... Nog even een aanschaf twijfeltje dus ;) Verder ben ik wel echt super enthousiast over de kwaliteit. Vind het echt een super kwaliteit zadel, dit heeft me echt (meer dan) positief verrast :)

Welk model had je ook al weer? Mogelijk is er nu een model met de wrongen iets anders geplaatst....

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:19

De (nu hoop ik dat ik het goed tik) Fanzolo. De Roma ga ik ook nog testen.
Met de beugels een gaatje korter zitten de wrongen wel goed en zit ik ook wat verder in het zadel, niet zo voorin. Echter voelen mn beugels dan weer zo kort :+
Het is echt niet dat ze niet lekker zitten, alleen denk ik dat het nog beter kan.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:21

Schuivende zadels is een lastig probleem. En met een week testen vaak niet even op te lossen. Andere singels of dekjes kunnen veel schuifproblemen oplossen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:52

Aahh jammer is dat he muppetmayo, dat je dan eigelijk nog wel even door had kunnen testen en je het zadel nu weer door moet sturen :P

Ik ben zooo benieuwd, ik krijg als het goed is zaterdag of maandag de Roma toegestuurd :):) ietsje eerder dan gedacht dus was vandaag verrast toen ik een telefoontje kreeg van suzanne/buitenzinnig!

Ik ben vooral benieuwd hoe het zadel en pad ligt op een rug met hoge schoft!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:54

Caroline, of andere gegadigden :)
Ik heb inmiddels al tot het andere uiterste doorgespaard haha nou ja Vlinder dan. Die zit op pommel XXL.

Heb de L even voor nood (?) maar ik heb een barefoot M pommel wel evt te koop. Daar gaat ze ook echt niet meer inpassen ooit

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 01:10

De Fanzolo is meer voor mensen die wat korter willen zitten - de Roma voor de klassieke (?) dressuurzit. Dus wie weet voel je je daar lekkerder bij?

Schuivende zadels waarheen? Links/rechts of van voor naar achter (of omgekeerd) Links rechts schuiven komt door een scheve ruiter/scheef paard/onbalans. Meestal wel in elk geval. Van voor naar achteren zie je wat vaker bij paarden die geen "buik" hebben en grote schouders, die wurmen het zadel naar achter. Daar zou in principe een borsttuigje helpen. Van achter naar voor zie je vaak bij een paard die dan weer geen schouder heeft, maar wel een hogere achterkant - dan wordt het zadel naar voor geduwd. Dat is eigenlijk niets tegen te doen, maar wat je kunt proberen is dan de voorkant wat ophogen (de pad of de kussens) Type en lengte singel maakt ook uit (en ja, al genoemd, de pad)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 01:13

sinds ik de barefootsingel heb met elastiek erin is het schuiven links en rechts meteen opgehouden. En dan met name bij het opstappen. Heb nl een erg rondgeribte tinker. Maar die singel was wel even een investering maar ben er super tevreden over.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 07:50

Ik heb gisteren na lange tijd weer op een boomzadel gereden. Pff dat is wennen. Voor m'n gevoel helemaal geen contact met m'n benen. Paardje is ook smaller dan Atent. Geef mij me m'n barefoot Cherokee maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:41

Jammer van het schuiven en van de dijwrongen, maar wellicht is daar nog wel een oplossing voor te vinden, ben wel benieuwd of de Roma dan beter bij je past :)

Ik had dat ook vaak op allerlei zadels dat het net niet lekker zat met vaste wrongen. Dat je wel voelt dat je in de buurt komt van wat een fijne oplossing is, maar dat dit HET nèt niet is zeg maar.... -O-

Vandaar wat zittingen laten maken met verplaatsbare wrongen zodat je niet alleen de positie maar ook de schuinte aan kan passen. Want voor een dagje met wat sprongetjes wil je vaak toch iets korter zitten dan voor dressuur en dan is het lekker als je de wrongen mee kan veranderen met de lengte van je beugelriemen en met de andere hoek van je been :)

En natuurlijk voor andere mensen die weer anders gebouwd zijn, verschillende benen onder verschillende omstandigheden kunnen door allerlei redenen anders "vallen" op een zadel.

Ik was echt helemaal gek op mijn dijwrong-zitting en vind die nog steeds wel fijn :j

Maar sinds de Butterfly zitting haalt niks het meer daarbij, is echt nog veel fijner.
Vooral ook door de zachte vuling waardoor ze zo heerlijk hoog om je been heen gaan staan :+:

Geeft niet alleen veel steun, maar zit ook niet in de weg, vormt mee met een andere hoek van been en het geeft het zadel ook een voorkant zeg maar, net zoals de pommel bij een Barefoot. Dat heb ik bij de Ghost altijd een beetje gemist.

Vind het bij de nieuwe Ghost dan ook echt een verbetering dat er standaard een voorboogje op zit, maar het lijkt nog steeds wel weinig voorkant te hebben zeg maar en dat moet je wel liggen denk ik :)

Heeft natuurlijk ook zijn voordelen :j

Voelt stom aan he Atent dan zo'n dromedaris-bultje van een boomzadel :P
Toch zou het vast wel weer een beetje wennen als je er vaker mee zou rijden, maar ik vind er ook echt niets meer aan na zo lang Barefoot....ben dan mijn paard kwijt onder zo'n boomzadel :=

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:03

Het zadel schuift van links naar rechts. Ik heb een niet heel stabiele zit, in combinatie met een paard wat erg balans aan het zoeken is. Geen ideale combinatie. Tot nu toe lijkt een niet elastische singel beter te zitten dan een elastische. Ben toch eigenlijk meer fan dan ik had verwacht, ook mijn bijrijdster vroeg wanneer het zadel voor vast kwam :+ Ik ben benieuwd wat we van de Roma vinden, wellicht is dat net het verschil voor mij :)

Pmarena ik ben ook erg benieuwd naar de Butterfly zitting (maar dan wel met stijgbeugels).
Ik vind het overigens juist heerlijk dat er geen voorkant aan zit, fijner dan de pommel in de Cheyenne :)

Atent kan me voorstellen dat het ineens heel anders aanvoelt! Dat had ik een tijd terug in een Ainsley. Ik zag ineens helemaal gek opgesloten en voelde niks.. Heel raar om te ervaren.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:47

Ik denk dat de Roma het verschil uitmaakt voor jullie. Ben heel benieuwd!
First Unique, hij wordt vrijdag op de post gedaan!

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:53

De Roma mocht deze week even bij Yiehra en mij logeren. Vanmiddag ga ik hem voor het laatst uitproberen. |(

De kwaliteit van het zadel is super, echt zulk fijn materiaal waar het zadel van gemaakt is.
Ik ben iets van 163 en stevig, de wrongen zitten voor mij echt perfect, vind ze heel fijn!

Ik zit niet helemaal in balans en Yiehra is ook niet helemaal in balans dus met boomloos merken we dat nog meer aan elkaar.
Wel heb ik weer even gevoeld toen we over straat draafden dat mijn meisje toch zo'n heerlijk drafje heeft (als ze niet gaat race).
Helaas voel ik me op dit moment nog erg onzeker/ onveilig cq breekbaar op dit zadel. Dat is een gevoel wat waarschijnlijk moet wennen, waar ik even doorheen moet maar dat red ik niet in een week.
Mijn vorige zadel was een boom westernzadel dat zat als een huis en daarop kon ik gevoelsmatig de hele wereld aan.... Die energie geef je natuurlijk ook door aan je paard, nu maakt ze er meteen lekker misbruik van, trutje. :o
Ze blijft wonderbaarlijk genoeg nu wel beter staan met opstappen dus dat zegt wel wat. Het zadel schuift bij ons niet. Alleen tijdens het rijden voel ik me zo gauw ik ga lichtrijden net een elastieke pop, kan het heel moeilijk uitleggen haha.
Wat ik wel heel fijn vind is dat ik ondanks mijn dikke kont toch echt lekker kan zitten in het zadel ik zit niet achterop ofzo.

De eerste rit hebben we meteen met stal een buitenrit gemaakt, wel een rustig ritje. Daarna probeer ik met Yiehra in de bak te rijden maar ze is momenteel een energie bom en bak rijden vind ze echt niet leuk dus da's al strijd op zich. Ga vandaag denk ff paar rondjes door het dorpje hobbelen hoop dat het alweer wat beter voelt.

Een paar pics...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:D :D :D Slaapverwekkend zo'n zadel passen. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het bakrijden, (na de buitenrit van zo'n 2 uur was de zweetplek niet mooi (vanaf halverwege was de ruggengraat nat), ik moet aan een andere pad of met meer inlages als ik besluit de ghost aan te schaffen).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn stalgenootje heeft een paar foto's gemaakt vanaf de kar tijdens de buitenrit helaas is de Ghost daar niet goed op te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Off-topic... fotootje met haar mooie nieuwe deken... :P
Afbeelding