[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:02

Wendy schreef:
Skippy01 schreef:
Jackytje schreef:
Ik heb met Alida al contact gehad in het verleden, sterker nog, mijn BM heb ik aan haar verkocht. Dat het niet past op brede paarden is me verteld door eigenaar van Westernshop die mijn Westwood heeft aangemeten. In hoeverre dat deze man gelijk heeft/er verstand van heeft weet ik niet goed. Hij was toen alleszins alles behalve te spreken over mijn BM.

Ik heb volgende week vrijdag passervice met Barefoots. Dat eens proberen al om te bevestigen of mijn gevoel gelijk heeft. :) Ik ben nooit echt fan geweest, maar wil het wel eens proberen. Indien dat niks wordt, zal ik eens kijken naar Ghost.

Ah ok, mijn ervaring is dat de westernshops die boomzadels doen weinig te spreken zijn over boomloze westernzadels. Ik ken natuurlijk niet alle westernshopeigenaren overigens ;)

Dat is ook mijn ervaring :j
En het stomme is ook nog dat in feite geen enkele westernzadelpasser een opleiding heeft gedaan, simpelweg omdat er geen opleiding voor bestaat.
Daarmee zeg ik niet dat ze allemaal maar wat doen, maar wat je wel merkt is dat kennis en kunde nogal uiteen lopen en vooral berusten op aannames en ervaring.
Het is altijd zaak om zelf kritisch te blijven, met welke zadelpasser dan ook trouwens :)

Mijn ervaring ook.
En het mooie is dat de meeste mensen (incl zadelpassers) mijn zadel zo mooi vinden, zo goed vinden liggen, bij mij vinden passen en paard er zo fijn onder vinden lopen.
En dan de verbazing als ik zeg dat het een boomloos zadel is (Freemax). Heb veel mensen zo toch ook wel een bredere blik kunnen geven. Behalve de erg traditionele westernmensen... Maar dat was er eigenlijk maar 1 tot nu toe.

Berdien: heb je als eens zelf inlages gemaakt? Ik heb nu zelf inlages geknipt voor in de Kifra en die heb ik 1 cm smaller geknipt, zodat de ruggengraat weer 2 cm meer ruimte krijgt. In geval van Jim ook wel fijner :j
Ik heb overigens gewoon een onderlegger van wolvilt verknipt. Zoiets was dat: http://westernspul.nl/contents/nl/p4239.html
En een yogamatje van de Decathlon.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:02

Hmm dan ben ik benieuwd voor vrijdag! Schuiven mag het sowieso niet doen. Dat vind ik echt een domper persoonlijk. Je zal maar eens moeten afstappen op buitenrit ofzo. Vandaar ook altijd voor semi-boomloos gekozen eigenlijk.. Wil eigenlijk toch een beetje van alles proberen, tenzij ik echt zoiets heb van 'Dit is hét zadel!'.

Paard heeft een platte rug, is erg breed en best groot. Om een idee te geven.. Dit is de Silverado X-kurz maat 2 van mijn Tinker merrie op zijn rug :') (- voor ik Bokt over me heen kreeg, gewoon 5 minuutjes er op gelegd om te zien hoe dat zou liggen ;) )
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:04

Jackytje schreef:
Hmm dan ben ik benieuwd voor vrijdag! Schuiven mag het sowieso niet doen. Dat vind ik echt een domper persoonlijk. Je zal maar eens moeten afstappen op buitenrit ofzo. Vandaar ook altijd voor semi-boomloos gekozen eigenlijk.. Wil eigenlijk toch een beetje van alles proberen, tenzij ik echt zoiets heb van 'Dit is hét zadel!'.

Paard heeft een platte rug, is erg breed en best groot. Om een idee te geven.. Dit is de Silverado X-kurz maat 2 van mijn Tinker merrie op zijn rug :')
[ [url=m/lvAFGS.png]Afbeelding[/url] ]

pff, wow, dan is het wel een tank ja, als een westernzadel er zo mini uit ziet haha.

@Amanda: Freemax ziet er ook echt uit als een westernzadel mét boom. Dat is denk ik ook de kracht: ook wedstrijdruiters voelen zich zo thuis op een boomloosje. Vriendin van me start ook met haar Freemax, en dan ziet niemand dat dat boomloos is, lijkt gewoon een roundskirt :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:13

Ja precies Skippy :j
Dat heb ik precies zo. Zelfs mijn instructeur was positief verbaasd :D

Jackytje: ik heb op mijn haflinger ook een Freemax Round ipv een Freemax short.
Nu is hij niet eens zo enorm groot, maar de short was echt wel kort :=
Dit was de short 16 inch.
Afbeelding

Dit is mijn eigen round 17 inch. Het is gewoon net even wat meer zadel :D
Afbeelding

Kaatastrof

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:19

Ik denk dat de Freemax Short en de Silverado X-kurz wel niet te vergelijken zijn :D Volgens mij heb ik de Short op mijn merrie gehad, en die was voor haar veels te lang. Ik heb een 15,5", dus zadel is 57 cm lang. Ik dacht dat de Short 61 cm lang is.

Sowieso heeft hij wel meer plek. Mijn Westwood roundskirt is ook ongv 62 cm gok ik.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:32

Pad kon voor de mooinog wel fractie naar voor maar he! Heb wel weer Fijn gereden!! ik heb er een gel seatsaver bij op daar ik graag zacht zit (acavello)
Afbeelding

Afbeelding

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:54

Jackytje schreef:

Paard heeft een platte rug, is erg breed en best groot. Om een idee te geven.. Dit is de Silverado X-kurz maat 2 van mijn Tinker merrie op zijn rug :') (- voor ik Bokt over me heen kreeg, gewoon 5 minuutjes er op gelegd om te zien hoe dat zou liggen ;) )
[ [url=m/lvAFGS.png]Afbeelding[/url] ]

whaaaaaah wat een gave TINKER!!!!!!! +:)+ +:)+ +:)+

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:55

Amanda schreef:
Ja precies Skippy :j
Dat heb ik precies zo. Zelfs mijn instructeur was positief verbaasd :D

Jackytje: ik heb op mijn haflinger ook een Freemax Round ipv een Freemax short.
Nu is hij niet eens zo enorm groot, maar de short was echt wel kort :=
Dit was de short 16 inch.
[ Afbeelding ]

Dit is mijn eigen round 17 inch. Het is gewoon net even wat meer zadel :D
[ Afbeelding ]

ooowhh ook al zo mooi, paard en zadel trouwens.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:56

missanita84 schreef:
Pad kon voor de mooinog wel fractie naar voor maar he! Heb wel weer Fijn gereden!! ik heb er een gel seatsaver bij op daar ik graag zacht zit (acavello)
[ [url=m/UxgkR7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rPHg1F.jpg]Afbeelding[/url] ]

ook al mooi, lees meer mensen met tinkers die deze zadels hebben of zit ik nu mis?

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:16

Skippy01 schreef:
@Amanda: Freemax ziet er ook echt uit als een westernzadel mét boom. Dat is denk ik ook de kracht: ook wedstrijdruiters voelen zich zo thuis op een boomloosje. Vriendin van me start ook met haar Freemax, en dan ziet niemand dat dat boomloos is, lijkt gewoon een roundskirt :)

Check, Amanda en ik stonden nog naast elkaar in de line-up bij Beau Dandy's, "Hey mooi zadel!" "Ja, jij ook" :P :D

Ik ben zo overtuigd van de Freemax als het boomloze westernzadel voor mij en Fifty, dat we 16-juni onze upgrade krijgen naar de cow versie <3 can't wait!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:16

Jackytje schreef:
Ik heb met Alida al contact gehad in het verleden, sterker nog, mijn BM heb ik aan haar verkocht. Dat het niet past op brede paarden is me verteld door eigenaar van Westernshop die mijn Westwood heeft aangemeten. In hoeverre dat deze man gelijk heeft/er verstand van heeft weet ik niet goed. Hij was toen alleszins alles behalve te spreken over mijn BM.

Ik heb volgende week vrijdag passervice met Barefoots. Dat eens proberen al om te bevestigen of mijn gevoel gelijk heeft. :) Ik ben nooit echt fan geweest, maar wil het wel eens proberen. Indien dat niks wordt, zal ik eens kijken naar Ghost.

Hoe breed is de boom die in je Westwood zadel zit dan?Ik heb laatst een BM geprobeerd op mijn paardje die te breed is voor veel zadels en deze paste hem prima..En de haf van wie het zadel is is ook super breed en ook op hem lag hij prima,totaal niet te smal aan de voorkant..Maar als je paardje niet fijn reageert op de Westwood,is die dan toch niet te smal?Of er moet een speciale boom gemaakt zijn voor jullie,maar dacht dat deze niet erg breed gingen?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:44

De WestWood is op maat gemaakt voor hem. We hebben bomen op hem gepast (dat heb ik zelf gezien ook) en die boom moet normaliter in het zadel gestoken geweest zijn. Ik heb zelf de indruk dat het zadel naar voren schuift als er geen gewicht op zit? Wellicht is dat omdat het nog niet super goed ingereden is? Zo uit mijn hoofd weet ik niet meer welke maat hij heeft, staat wel op de code van het zadel dus kan ik later deze week wel eens nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:24

Hoe bevalt t mensen hier om zelf ghost te testen? Lukt het een beetje goed om kussens te plaatsen en kijken of dit allemaal goed ligt?
Of is daar ook een passer wel voor aan te raden.. ik heb maar 1 ghost die ik eens op m’n fjord zou willen passen ( quevis).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:27

Ik vind t, eerlijk gezegd, nog best lastig om de kussens goed geplaatst te krijgen. De eerste x heb ik daar de zadelpasser weer voor ingehuurd en de laatste x heb ik het samen met mijn juf en collega lesgenoot gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:31

Dacht ik eigenlijk al wel. Dankje!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:34

Anoniem schreef:
Dacht ik eigenlijk al wel. Dankje!

Ik wil niet zeggen, dat ik hét voorbeeld ben, hoor. Ik vind dat zelf gewoon lastig om dat goed t doen. Anderen mss helemaal niet.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:23

Mijn nieuwe Silverado pad voor onder mijn Freemax gister maar even uitgeprobeerd :)
Afbeelding
Afbeelding

Heb afgelopen week ook inlagevakken in mijn westernpad gemaakt. Op advies van Ella 3mesh inlagen besteld. Ben erg benieuwd :) Ze komen deze week binnen. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:56

Oeh mooie pad is dat! Hoe bevalt hij? De Silverado is me door Kitty aangeraden voor onder de BM namelijk.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:26

Hij bevalt goed. Ik vind hem van zichzelf wel wat dun, vooral vergeleken met de echte westernpads, maar ook in vergelijking met de Barefoot pads. Deze is toch wat slapper ofzo en vouwt makkelijker om. Ik was bang dat hij misschien op de schoft zou drukken, maar hij bleef netjes zweven zeg maar. Hij bleef dus goed op zijn plek liggen. Er zitten drie laagjes vilt in, ik weet niet zo goed wat ik daarvan vind. Ik heb een laagje eruit gehaald en vervangen voor moosgummi van Barefoot. Ik weet nog niet of ik hem hou. Vind de echte western pads namelijk mooier, maar deze is juist omdat ie zo kort is en van niet zo zwaar materiaal ook wel weer praktisch als het heel warm is :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:46

*kruipt onder de mee lees steen vandaan*
Heeft iemand ook ervaring met de karlslund zadels? Ik zou er graag eens 1 proberen maar ik kan er weinig over vinden in het topic... ik weet nou niet of dat een goed of een slecht teken is _O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:12

Gladijs schreef:
Heeft iemand ook ervaring met de karlslund zadels? Ik zou er graag eens 1 proberen maar ik kan er weinig over vinden in het topic... ik weet nou niet of dat een goed of een slecht teken is _O-

Ik denk dat er gewoon niet zoveel ervaring mee is.
Veel mensen hebben toch Barefoot, Ghost, Freemax, Hidalgo...
Geloof niet dat Karlslund slecht is hoor (voor die prijs zou het ook geen slecht zadel mogen zijn!). Maar net als met bijv. Heather Moffett of Prince: de zadels zijn er gewoon minder (in Nederland) :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:15

Gladijs schreef:

Denk ook dat de pasvorn van karlslund niet het meest universeel is. Is natuurlijk ontwikkeld voor ijslanders in basis. Het zou nooit op mijn paard passen die wel wat schoft heeft. Denk dat daarom deze zadels niet zo veel gezien worden, misschien wel als je de ijslander wereld in duikt. Maar heb ze volgensmij wel hier ook voorbij zien komen een enkele keer jn het topic. Waren geen verkeerse ervaringen volgensmij.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:27

Ah vandaar, ik heb twee kruising IJslanders dus dat zal wel de reden zijn dat ik er tegen aan liep. Ik heb twee prachtige ghost zadels (roma en quilty) maar was toch eens benieuwd hoe de karlslund ervaring is. Heeft iemand een karlslund in de passervice?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:38

Gladijs schreef:
Ah vandaar, ik heb twee kruising IJslanders dus dat zal wel de reden zijn dat ik er tegen aan liep. Ik heb twee prachtige ghost zadels (roma en quilty) maar was toch eens benieuwd hoe de karlslund ervaring is. Heeft iemand een karlslund in de passervice?

Buitenzinnig heeft ze, of zij ze ook in de passervice heeft, kun je haar even vragen :)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:47

Anoniem schreef:
Hoe bevalt t mensen hier om zelf ghost te testen? Lukt het een beetje goed om kussens te plaatsen en kijken of dit allemaal goed ligt?
Of is daar ook een passer wel voor aan te raden.. ik heb maar 1 ghost die ik eens op m’n fjord zou willen passen ( quevis).

De eerste keer heeft buitenzinnig het ons voorgedaan, dat vond ik persoonlijk wel heel fijn. Waren barefoot gewend en dat werkt toch weer anders. Nu houden we het zelf bij.