voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fietje2

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:32

ik heb ook even een vraagje, ik heb een barrydale en ik ben er super blij mee alleen nu heb ik hem in gevet eerst met zadel zeep toen met barefood leder vet (creme) .
En nu is hij helemaal gevlekt geworden en de kniewrongen geven kleur af en zijn nu haast havvana bruin echt rood bruin geworden.
nou vroeg ik me of dat normaal is dat het leer wel 3 tinten donkerder word en langs de randen wat vlekkerig of niet dat ik iets bijzonders heb .

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:37

pfoei, dat is balen zeg!
Ik heb toen bewust niet voor de barrydale gekozen omdat het testzadel (zwart/grijs) al verkleurd was richting een beetje groenig bij de kniewrongen en de dealer zei dat dat bij die zadels kon gebeuren. Ook ik kwam van geen kanten bij de kniewrongen of ik moest echt een stoelzit aannemen. (ik ben 1.68 en heb redelijk korte benen. Ook voor mijn pony van 1.40 vond ik het veel zadel.)

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:00

ja ik baal er ook wel van ik vind het verder wel prettig ik ben dan ook 185 lang en heb een tinker van 162 met een redelijk lange rug dus dat is allemaal wel prims ik heb de beugelophanging iets naar achter geplaatst en nu kan ik zonder stoel zit rijden haha . maar vind wel jammer dat hij nu zo in eens verkleurd hij word er niet knapper op zeg maar ..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:15

Balen dat het zo vlekkerig is geworden. Ik heb dat groenige op die wrongen ook een beetje maar ik hoop dat het nog donkerder wordt. Ik heb het zadel nu 1 keer ingevet maar dan met gewone leerproducten. Eerst schoongemaakt met een spray en vervolgens met leder vet, eigen merk ej, weer ingevet. Ging prima, geen rare geluidjes, vlekken of iets anders. (of dat zo blijft kan ik natuurlijk niet zeggen ;) ) Ik heb wel speciaal leder vet van BF maar die lag thuis dus heb ik gepakt wat voor handen was.
Ik zit wel fijn in mijn zadel. 1.78 m en een smaller gebouwde Frieske van 1.65, wel een wat kortere rug vandaar mijn frustratie als het zadel naar achteren glijdt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:09

Het klinkt mij alsof vooral de zadelzeep de hoofd-veroorzaker hiervan is :=

Dat maakt leer natter en dus donkerder... de spullen van Barefoot doen dat veel minder maar lichte kleur nubuckleer wordt sowieso snel donker. Veel mensen die die nootbruine London hebben gekocht hebben hem juist expres zo behandeld zodat hij wat dieper nootkleurig werd, is ook erg mooi :j

Maar als je het juist niet wilt dan is het wel zonde :(:)

Door het opsmeren van de zadelzeep en daarna de gekleurde cream is de kans natuurlijk ook groot dat de cream niet overal goed "pakt" vanwege de nattige / vettige zeep die er eerst op is gegaan...

Akke: gewoon dubbele inlages en daarvan de bovenste aan de voorkant inkorten zodat de pommel zwevend wordt, was dat geen optie?

Vind ik altijd wel fijn, de rest van het zadel ligt dan nog prima stabiel maar de pommel kan onmogelijk prikken in het paard als je er niet op gaat leunen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:45

volgende week als het goed is de torsion island binnen, dan gaan de beugels en fenders direct door de verkoop in en ga ik even de zadelmaker hier op het dorp aan haar mouw trekken voor die naadjes
dan is het klaar voor gebruik mocht paardlief over dik een jaar zo ver zijn :')

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:18

Hoi, ik zit met een dilemma.
Mijn paardenkind is afgelopen juni 4 jaar geworden en wil nu rustig aan gaan beginnen met hem. Eerst vanaf de grond, spieren en conditie opbouwen. Hij nog wat iel voor zijn ras.
Ik heb voor mijn andere 2 paarden een barefoot, en ben wel overtuigd van deze zadels :)
Wil mijn paard tegen de tijd dat ik erop zal gaan, inrijden met een boomloos zadel, danwel een barebackpad of een lamsvelzadel. De christ iberica plus vind ik heel erg mooi, en lijkt me super zitten. Heb er nooit mee gereden dus neem me niet kwalijk als het niets is.

Nu is de vraag dus, wat denken jullie over inrijden met een pad/boomloos ipv een boomzadel?

Ik hoor heel veel horrorverhalen over slechte drukverdeling, en het hele rattaplan eromheen.
Wat ik zeker weet is dat mijn paard zal groeien, en uitzwaren. Heel veel. Vandaar eigenlijk al wel mijn overtuiging voor inrijden met een boomloos, omdat die natuurlijk meevormt naar de rug. Maar hoe zit dat nou echt met de drukverdeling. Ik ben geen springer, en paard ook niet. Een sprongetje is leuk, maar hij is te zwaar voor dagelijkse springtraining.
Ik hoor graag tips en ervaring van mensen die hun paard boomloos/zadelloos/of met pad hebben ingereden :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:26

ikke, met de Christ Iberica. :) Sinds ik er een grandeurpad met heavy-dutie-inlages van barefoot onder steek, nooit meer problemen mee gehad. De originele inlages van Christ alleen, vond poown blijkbaar niet voldoende. Vermoed dat ze teveel last had van mijn zitbeenknobbels.
Springen zie ik mij er wel niet mee doen. :D Bokken en spurtsessies uitzitten daarentegen, gaat vanzelf.

Eigenlijk beter dan met die Sensation van gisteren. := daar voel ik mij gewoon niet veilig in, al zit dat wellicht gewoon tussen mijn oren. :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:56

Ik heb mijn pony ingereden met een barefoot London. Ging prima! Vind het zelf erg fijn omdat ze zo enorm veranderen kwa bespieding en bouw!
Rij nu al een poos met de Sensation, zit daar een stuk steviger en fijner in dan op de barefoot dus het doorrijden gaat zo ook prima. Ik raad het echt aan vooral met jonge paarden, je blijft anders je zadel aanpassen of doorrijden met een zadel wat niet goed meer ligt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:18

Ik heb mijn Haflinger 7 jaar geleden ingereden met een Barefoot Cheyenne, dit is prima bevallen. Onze Tinker x welsh heeft tijdens het inrijden verschillende zadels opgehad (was nog even zoeken naar de perfecte match voor pony en ruiter). Zadelmak maken hebben we met een Radols gedaan, eerste keer erop zitten was met de Hidalgo Valencia, daarna heeft ze een Barefoot London gehad waar ze mee is doorgereden. Daarna kwam de Trekker en hopelijk blijft dat zo. Ze is nu een half jaar onder het zadel dus dat waren wel weer genoeg zadels :)
Ik vind inrijden met een boomloos zadel juist super fijn, je voelt elke beweging en elke spierspanning en kan daar veel sneller op in spelen. Je zit en gewichtshulpen komen beter door en dat vind ik ook een voordeel. Ik zou niet weten waarom je niet met een boomloos zadel in zou kunnen rijden, bij mijn beide pony´s in het in ieder geval super goed bevallen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:39

Mijn instructrice rijdt alle trainingspaarden ook in met een barefoot cheyenne (nog zonder vps zelfs), zolang het past. Eventueel met dubbele inlages.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:42

Nou, op de Markt maar een oproepje geplaatst voor een bruine, lieft nootkleurige, maat 2. #speldinhooiberg....

Kun je er eigenlijk niet een speciaal laten maken? Dat heeft financieel gezien niet mijn voorkeur, maar ik wil echt heel graag een goed zadel. Iemand die dat weet?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:34

Pas stond er zon mooi set met dat zadel op marktplaats in maat 2! Jammer dat je die gemist hebt. Ik had hem graag gewild maar ik wilde een maat 1

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:12

Kan iemand mij helpen :D ?

Ik krijg bij mijn barefootzadel een pad erbij met inlages. Ik lees hier en daar wel eens en ook op de barefoot site dat mensen aan 1 setje inlages niet genoeg hebben.

Ik heb zelf een anti slip matje (het ding werkt voor geen meter) en dat is van heel dun schuimrubber materiaal gemaakt. Als ik dit zou verknippen en in de pad zou duwen zou dit dan dezelfde werking hebben als de inlages van de pad die ik erbij krijg. Of moet ik persee een nieuw setje inlages kopen?

Ik ga er vanuit dat ik aan 1 setje genoeg heb maar aangezien mijn paard me dagelijks verbaast kan ik me er misschien ook maar beter op voorbereiden :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:55

Even snel, kijk nieuwe reacties morgen door :o

Maar ik heb dus vanochtend n.a.v. dit topic even aan de bazin van Barefoot gevraagd hoe het ervoor staat met de ontwikkelingsfase van de Madrid, en ze heeft toevallig net een voor productie goedgekeurd proto-type voor haar neus liggen!

Ze hoopt er morgen aan toe te komen om wat foto's en een prijs-calculatie te maken, het idee is nu dat ze hem in zwart of bruin willen gaan maken, ik kan bestellingen doorgeven en levertijd is dan weer gewoon ca. 12 weken gezien ze zover altijd vooruit planning in de productie.

Met een beetje geluk kan ze morgen of anders in de komende dagen wat knopen doorhakken en kan ik jullie meer vertellen :)

Op dit moment heeft verder vragen dus geen zin, ik weet niet meer, ze weten het zelf nog niet daar :P

Of er keuze komt in zittingmaten weet ik ook niet. Zodra ik meer weet horen jullie het :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:24

Zijn er mensen die weten waar ik de barrydale en/of arizona of nevada kan testen? Maat 2 als het kan.

Gr

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:31

Barrydale maat 2 heb ik getest bij Marcel van Equixantos.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:33

Sababber schreef:
Pas stond er zon mooi set met dat zadel op marktplaats in maat 2! Jammer dat je die gemist hebt. Ik had hem graag gewild maar ik wilde een maat 1

Echt?? Ohhhhh, zonde..... -O-
Misschien (yeah right, as if...) leest die koper dit, en wil hij/zij een half maatje kleiner! :o

Heb je nog steeds interesse in een maat 1 eigenlijk? Stel dat mijn zadel echt te klein is, komt hij te koop. Ik ga ook een Cheyenne 2 testen, wie weet is die geschikt voor me, en die komt nog wel eens voorbij tweedehands.
Laatst bijgewerkt door dierfysio op 21-08-13 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:34

Oke thanks ik ga even googelen

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:35

jokari schreef:
ikke, met de Christ Iberica. :) Sinds ik er een grandeurpad met heavy-dutie-inlages van barefoot onder steek, nooit meer problemen mee gehad. De originele inlages van Christ alleen, vond poown blijkbaar niet voldoende. Vermoed dat ze teveel last had van mijn zitbeenknobbels.
Springen zie ik mij er wel niet mee doen. :D Bokken en spurtsessies uitzitten daarentegen, gaat vanzelf.

Eigenlijk beter dan met die Sensation van gisteren. := daar voel ik mij gewoon niet veilig in, al zit dat wellicht gewoon tussen mijn oren. :D

Dat is inderdaad wel een goed idee!!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:54

pmarena schreef:
Akke: gewoon dubbele inlages en daarvan de bovenste aan de voorkant inkorten zodat de pommel zwevend wordt, was dat geen optie?

Vind ik altijd wel fijn, de rest van het zadel ligt dan nog prima stabiel maar de pommel kan onmogelijk prikken in het paard als je er niet op gaat leunen :)

Dank je wel, pmarena, voor je advies. Is het dan ook handig om 2 dezelfde types inlage te gebruiken, dus 2 moosgummi's bijvoorbeeld en dan idd de bovenste inkorten? Of maakt het niet uit? Ik heb nu de moosgummi als bovenste en dan zou de pommel dus zweven boven de standaard inlage.

En is het dan handig om toch die maat kleiner te pakken of toch wel bij die iets bredere te blijven? De M ligt met de binnenste randen los van de rug dus prikt dan wat op de buitenste randen, maarja als het geheel wordt opgetild.....?

Ik heb mijn beugelhanging iets naar achteren geplaats om wat minder druk achter de pommel te hebben, hopelijk duw ik het dan ook wat minder naar beneden. Het zadel leek nu wel redelijk recht te liggen na het rijden, heb er nu een L inzitten.

Lastig hoor, maar zaterdag staat er een flinke rit voor de boeg en dan wil ik het zo goed mogelijk voor elkaar hebben... :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:32

In de kleinste details zal het vast wel iets uitmaken, maar in de praktijk zal het allemaal wel meevallen :)

Ik ben persoonlijk wel een voorstander van de originele inlages onder (die vullen alles lekker uit doordat ze wat zachter zijn) en dan daar bovenop is het niet zo spannend.

Ik ben zelf niet zo moeilijk, heb graag een ze breed mogelijke pommel voor de zekerheid. Zo breed mogelijk is dan: zonder dat die op de schoft komt te rusten en zonder dat het zadel voorover kiept.

Ik zou als ik jou was voor je eigen gemak gewoon even testen met de pommel die er nu inzit, als dat nog te wensen overlaat dan pas pommels verwisselen, anders blijf je bezig :P

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:52

Zou een oranje reflectie deken rond een Arizona kunnen passen (zo een uitrijdeken) of eigenlijk nooit ook al neem je een paardenmaat ?
Heb 'm in ponymaat maar die is eigenlijk net te klein normaal voor Jack (kijken we na als die dit weekend terug thuis is van vakantie) en als het te klein is verkoop ik deze koop een maatje groter...

Iemand ervaring hier in ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:07

Ik had zon reflectiedeken welke sloot met klittenband op de schoft en een borstflap voorlang en dan vast op de schouder. De klittenband welke op de schooft sluit schoof ik dan onder de seatsaver door. Dit was bij een London. Een Arizona heb ik ook gehad en ik denk dat hij daar ook moet passen, maar niet geprobeerd destijds.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:10

Oke bedankt TinePine! Denk dat ik wel voor maat groter ga moeten gaan want di kon niet vast aan zijn borst spijtig genoeg maar nooit aan gedacht om het eventueel onder de seatsaver te droppen.