[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:09

Ghost zit inderdaad heel smal!
Ik ben blij, alweer! *\%/*
Vandaag weer de osteopaat gehad (nu voor de 3e keer, eerste keer was 7 maand geleden en 2e 4 maand) en ze gaat SUPER voor uit!
Ben dan ook super blij met mijn boomloosje, die bespaard haar probleemzone van druk en dat doet haar goed :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:15

Super!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:20

Ik moet zeggen, ik ben van de Ghost nu naar een startrekk Espaniola, en voor het eerst heb ik het gevoel dat mijn paard niet breed meer is.
Van barefoot van Ghost was wbt breedte ook al een verbetering, al lag de barefoot verder wel erg netjes!

Binnenkort met Ella een afspraak om heel wat zadels af te gaan testen.
Ben erg benieuwd waar we op uitkomen, ben zelf van de barokke en échte engelse zadels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:42

@Berdien: Skito?? Kan geleverd worden met diverse inlages, maar je kunt er natuurlijk ook zelf inlages voor (bij) maken.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:25

Vrijdag een afspraak staan met Ella :D
Aangezien het zadel toch achter best hoog blijft staan na een x aantal keer rijden lijkt met me toch verstandig om haar er naar te laten kijken. Ik wil toch wel zeker weten of het goed past.

Paard loopt er overigens wel heel fijn mee en is ook al meer in vorm aan het komen (of ja aardig aan het afvallen).

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:19

*Ik kruip even onder mijn meelees steen vandaan*
Mentjuh wat grappig dat ik je hier op bokt tegen kom.
Wij hebben vrijdag ook een afspraak, voor mijn tattoo :D

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:21

Vandaag (na bijna een jaar bikkelen) weer gereden. Ik ben inmiddels 40 kilo afgevallen en ruim voorbij mijn streefgewicht... Voor het eerst op onze Ghost Barocco en heerlijk gereden (een kwartiertje gestapt). Superfijn om eindelijk in het zadel te zitten!! En al zeg ik het zelf, het is toch ook wel een supergaaf zadel....en paard....en paard....
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:46

Zéker gaaf!!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:09

Wauw, heel gaaf zadel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:18

Mooi zadel inderdaad! Ik hoopte een beetje op een min 40 kilo foto, laatste foto die ik van je heb gezien was een dikke billen foto dus dat zal wel even een poepie anders zijn als er zo'n berg vanaf is :D

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:08

Hey horsier! Dat is inderdaad toevallig zeg! Leuk :D

Super knap ollytje!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:15

Ollytje schreef:
Vandaag (na bijna een jaar bikkelen) weer gereden. Ik ben inmiddels 40 kilo afgevallen en ruim voorbij mijn streefgewicht... Voor het eerst op onze Ghost Barocco en heerlijk gereden (een kwartiertje gestapt). Superfijn om eindelijk in het zadel te zitten!! En al zeg ik het zelf, het is toch ook wel een supergaaf zadel....en paard....en paard....
[ [url=m/E9x932.jpg]Afbeelding[/url] ]

gefeliciteerd :)F en fijn dat het bevalt +:)+

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:28

Knappe prestatie Ollytje!! En dat zadel is om te :~
Prachtige keuze op jouw mooie knollie <3

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:17

pmarena schreef:
Mooi zadel inderdaad! Ik hoopte een beetje op een min 40 kilo foto, laatste foto die ik van je heb gezien was een dikke billen foto dus dat zal wel even een poepie anders zijn als er zo'n berg vanaf is :D

Afbeelding

Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:59

Heel mooi die Barocco hierboven! +:)+ En wat een prestatie zeg, -40 kg. Echt super tof dat je dat voor elkaar hebt gekregen.

Ik heb even jullie hulp nodig aangezien ik een beetje in een dubio zit.

Ik heb voor mijn Tinker ruin een heel mooi West Wood zadel laten maken op maat. Past op zich prima en rijd fijn voor mij. Maar hij lijkt het niet fijn te vinden. Althans, daar ben ik van overtuigd nadat ik op hem gereden heb met mijn Christ vandaag.

Normaal gezien is hij al huiverig bij het opzadelen (Ik gok trauma in het verleden), maar vandaag viel dat enorm mee met de Christ. Nochtans heeft hij dat ding misschien nog maar 1 keer op gehad, en dat een jaar geleden en zo'n lamsvel vinden veel paarden best eng. Van het moment dat je iets op zijn rug legt, krimpt hij normaal gezien een beetje in een. Nu totaal niet. Eens het op zijn rug lag was hij wel weer een beetje onzeker wat hij er mee aan moest, maar tijdens het rijden liep ie zoooo fijn. Heel ontspannen, niet zo verkrampt als anders.

Nu denk ik dus dat hij een starre boom dus niet fijn vindt en veel bewegingsvrijheid prefereert. Ik denk zelf dat mijn Silverado of bv de Freemax te star zouden zijn voor hem.. Dus ik moet al richting volledig boomloos gaan. Alleen ben ik dan bang voor een te brede zit. Ik zou graag binnen barok/western modellen blijven. Ik dacht zelf al aan de Ghost Maremma, BF Arizona nut/Missoula, Edix Equis, .. Belangrijk is wel dat er een optie is voor korte fenders. Dat ontbrak voor mij dus bij de Bob Marshall bijvoorbeeld.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:50

@Jackytje: Bob Marshall heeft een optie voor 2 lengtes fenders. Ik heb bij mijn BM de fenders zelf nog wat korter gesneden. Dat gaat prima als je fenders zonder tooling hebt (met tooling is ‘t een beetje zonde).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:14

Ik had één met tooling idd. Probleem is dat een nieuwe BM heel wat kost en de 2dehandse vaak tegenvallen qua gebruiksschade.. (vooral aan singelstoten) Daarbij zei iemand binnen de westernwereld me dat die pommel er van nooit breed genoeg is voor mijn paard. Die is gewoon star namelijk. Anders vond ik het wel fijn rijden, hoor! Is jammer, maar zou zeker tegen sept een goed zadel moeten hebben voor hem. En binnen BM zit ik dan weer bijna aan maatwerk. Daarvoor echt te weinig tijd/geld.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:24

Respect ollytje!!! Mooi zadel ook! Veel plezier met rijden in de toekomst.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:02

Jee wat een verschil Ollytje - fantastisch gedaan (en een mooie combinatie nu *\o/* )

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:03

@Ollytje Mooi, je Ghost op je paard! Je reageerde afgelopen week al op FB ook op mijn nieuwe zadel bij BZ, was benieuwd naar die van jou te paard, staat super! (en wat een manen heeft dat beest zeg, gaaf!)

@Jackytje voor BM kun je altijd even info vragen aan Alida Hadders, zij is voor NL de dealer, en heeft ook best wel wat bredere quarters (gehad). De 'namaak BM' (Hilason verkoopt modellen die er sterk op lijken) zijn vaak minder passend op bredere paarden, maar over BM heb ik dat nog niet eerder gehoord eigenlijk?
Qua zadels ben ik bevooroordeeld, ik ben gek op mijn Ghost. Heb ook op de Freemax van mijn stalgenoot gezeten - op haar paard wel -, en ondanks dat zij die super vindt, vond ik hem vrij stug en breed (kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk!). Het zal dus een kwestie van proberen zijn...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:21

Ik heb met Alida al contact gehad in het verleden, sterker nog, mijn BM heb ik aan haar verkocht. Dat het niet past op brede paarden is me verteld door eigenaar van Westernshop die mijn Westwood heeft aangemeten. In hoeverre dat deze man gelijk heeft/er verstand van heeft weet ik niet goed. Hij was toen alleszins alles behalve te spreken over mijn BM.

Ik heb volgende week vrijdag passervice met Barefoots. Dat eens proberen al om te bevestigen of mijn gevoel gelijk heeft. :) Ik ben nooit echt fan geweest, maar wil het wel eens proberen. Indien dat niks wordt, zal ik eens kijken naar Ghost.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:31

Jackytje schreef:
Ik heb met Alida al contact gehad in het verleden, sterker nog, mijn BM heb ik aan haar verkocht. Dat het niet past op brede paarden is me verteld door eigenaar van Westernshop die mijn Westwood heeft aangemeten. In hoeverre dat deze man gelijk heeft/er verstand van heeft weet ik niet goed. Hij was toen alleszins alles behalve te spreken over mijn BM.

Ik heb volgende week vrijdag passervice met Barefoots. Dat eens proberen al om te bevestigen of mijn gevoel gelijk heeft. :) Ik ben nooit echt fan geweest, maar wil het wel eens proberen. Indien dat niks wordt, zal ik eens kijken naar Ghost.

Ah ok, mijn ervaring is dat de westernshops die boomzadels doen weinig te spreken zijn over boomloze westernzadels. Ik ken natuurlijk niet alle westernshopeigenaren overigens ;) En natuurlijk kan het goed zijn dat BM niet op jouw paard past. Is het echt een tank?

Barefoot vond ik vroeger op de smallere paint merrie die ik toen reed echt fijn (arizona nut), op mijn paint ruin wilde het niet blijven liggen (maar dan ook écht niet). Toen ben ik voor de ruin naar Ghost gegaan. Toen hij verkocht werd ben ik bij Ghost gebleven voor mijn nieuwe merrie - die toen nog smal was, maar nu niet meer zo. Ik heb toen getest met BF, Ghost, Hidalgo en vond zelf BF (madrid toen) te breed qua zit. Nou kan dat natuurlijk ook echt goed zijn omdat ik zo gewend geraakt was aan Ghost hoor - ik vind bijna alles breed zitten, en hoewel ik mijn haf dame breed vind, is ze voor een haf eigenlijk helemaal niet breed :+

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:24

Ja, dat kan ik me idd wel bedenken. Maar op dat moment wel gaan twijfelen want wie weet had hij wel gelijk.

Die ene keer dat ik op een BF zat, zat ik ook heel breed. Was wel op een tafel van een haflinger. Dus we zien wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:00

Skippy01 schreef:
Jackytje schreef:

Ah ok, mijn ervaring is dat de westernshops die boomzadels doen weinig te spreken zijn over boomloze westernzadels. Ik ken natuurlijk niet alle westernshopeigenaren overigens ;)

Dat is ook mijn ervaring :j
En het stomme is ook nog dat in feite geen enkele westernzadelpasser een opleiding heeft gedaan, simpelweg omdat er geen opleiding voor bestaat.
Daarmee zeg ik niet dat ze allemaal maar wat doen, maar wat je wel merkt is dat kennis en kunde nogal uiteen lopen en vooral berusten op aannames en ervaring.
Het is altijd zaak om zelf kritisch te blijven, met welke zadelpasser dan ook trouwens :)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:51

Skippy01 schreef:
Jackytje schreef:

Ah ok, mijn ervaring is dat de westernshops die boomzadels doen weinig te spreken zijn over boomloze westernzadels. Ik ken natuurlijk niet alle westernshopeigenaren overigens ;) En natuurlijk kan het goed zijn dat BM niet op jouw paard past. Is het echt een tank?

Barefoot vond ik vroeger op de smallere paint merrie die ik toen reed echt fijn (arizona nut), op mijn paint ruin wilde het niet blijven liggen (maar dan ook écht niet). Toen ben ik voor de ruin naar Ghost gegaan. Toen hij verkocht werd ben ik bij Ghost gebleven voor mijn nieuwe merrie - die toen nog smal was, maar nu niet meer zo. Ik heb toen getest met BF, Ghost, Hidalgo en vond zelf BF (madrid toen) te breed qua zit. Nou kan dat natuurlijk ook echt goed zijn omdat ik zo gewend geraakt was aan Ghost hoor - ik vind bijna alles breed zitten, en hoewel ik mijn haf dame breed vind, is ze voor een haf eigenlijk helemaal niet breed :+

Bedankt allemaal voor de complimenten!

Zelfde ervaring hier, Barefoot schoof bij onze Tink ook. Wij ook de Madrid (tuigleer) geprobeerd....helaas, bleef schuiven. Nu dus de Ghost, erg tevreden over en wat ook wel fijn is aan de Ghost is dat deze heel licht is. En dat je je zadel zelf mag ontwerpen...Vond ik een leuke bijkomstigheid...mag niet doorslaggevend zijn maar toch...

Onze Tink laat ook wel zien dat ze in het verleden niet al te fijn behandeld is...En ook bij haar vorige zadel liet ze dingen zien waardoor wij onze vraagtekens hebben...