[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:04

Paardlief heeft drukplekken -O-

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb dit zadel(bf arizona zonder vps) sinds de winter. Nu met de verharing zie ik deze plekken ineens... zou het van mijn vorige (boom)zadel kunnen komen?
Ik gebruik dit zadel trouwens met een gewone(oude) grandeur pad met gewone inlages en hd inlages.
Weet iemand waar het aan kan liggen?

draaakje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:31

Blijft leuk al die ervaringen van iedereen met verschillende zadels op verschillende paarden in verschillende disiplines :D

Hier ook al heel erg lang boomloos-fan. Mijn moeder heeft nu al 5 jaar de cheyenne op haar merrie liggen met dezelfde pad. We controleren de pad elke keer na het wassen, maar deze blijft perfect.
We rijden wel maar maximaal 2 keer in de week, maar dan maken we wel meteen flinke bosritten. Doordeweeks longeren of wandelen we alleen.
Zelf heb ik op mijn tinkermerrie heel even de barefoot Stella en daarna de barefoot London gehad. En sinds kort dan de Lazy Mountain <3

Ik vind het heel erg leuk dat er in dit topic gesproken wordt over alle nieuwe ontwikkelingen en nieuwste producten. Wordt daar ook wel hebberig van :P Door dit topic was ik zo geintresseerd in de Lazy Mountain, en na het testen was ik helemaal om. (en heb echt geprobeerd negatieve kanten te vinden, want eigenlijk was hij boven budget :P)

Waar het kan hoop ik mee te kunnen denken met andere mensen die boomloos willen gaan proberen of al hebben. Dat vind ik ook heel erg leuk aan dit topic.

Pfoe, lastig te beoordelen Pien... Zou ook heel goed nog van je oude zadel kunnen komen.
Is het mogelijk een foto te maken van de rug na het rijden zodat er mogelijk iets uit de zweetplek afgezien kan worden??

Heb ik nog een vraag; zijn er ook andere merken welke t beugelriemen/ mono beugelriemen verkopen welke om een gesloten beugelophaging gemaakt kunnen worden? (dus niet met een dichte lus)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:36

Ik heb ze van Libra,beugelriemen die om een gesloten ring kunnen

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:37

draaakje schreef:
Blijft leuk al die ervaringen van iedereen met verschillende zadels op verschillende paarden in verschillende disiplines :D

Hier ook al heel erg lang boomloos-fan. Mijn moeder heeft nu al 5 jaar de cheyenne op haar merrie liggen met dezelfde pad. We controleren de pad elke keer na het wassen, maar deze blijft perfect.
We rijden wel maar maximaal 2 keer in de week, maar dan maken we wel meteen flinke bosritten. Doordeweeks longeren of wandelen we alleen.
Zelf heb ik op mijn tinkermerrie heel even de barefoot Stella en daarna de barefoot London gehad. En sinds kort dan de Lazy Mountain <3

Ik vind het heel erg leuk dat er in dit topic gesproken wordt over alle nieuwe ontwikkelingen en nieuwste producten. Wordt daar ook wel hebberig van :P Door dit topic was ik zo geintresseerd in de Lazy Mountain, en na het testen was ik helemaal om. (en heb echt geprobeerd negatieve kanten te vinden, want eigenlijk was hij boven budget :P)

Waar het kan hoop ik mee te kunnen denken met andere mensen die boomloos willen gaan proberen of al hebben. Dat vind ik ook heel erg leuk aan dit topic.

Pfoe, lastig te beoordelen Pien... Zou ook heel goed nog van je oude zadel kunnen komen.
Is het mogelijk een foto te maken van de rug na het rijden zodat er mogelijk iets uit de zweetplek afgezien kan worden??

Heb ik nog een vraag; zijn er ook andere merken welke t beugelriemen/ mono beugelriemen verkopen welke om een gesloten beugelophaging gemaakt kunnen worden? (dus niet met een dichte lus)

Afbeelding
Deze foto is van een tijdje terug. (Haar achterhand staat hier wat hoger, haar rug is niet echt zo ingezakt)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:43

M'n cherokee in actie:
Afbeelding
M'n Barrydale in actie :
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:52

Sta je veel in je beugels, Pien? Het lijkt een beetje onder de beugelophanging te zitten...

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:56

Runa schreef:
Sta je veel in je beugels, Pien? Het lijkt een beetje onder de beugelophanging te zitten...

Ik stap vooral, soms een drafje. Daar zit ik eigenlijk bijna altijd bij door.
Galop sta ik wel in de beugels omdat dit bijna altijd rengalop is, maar dit is maar een klein stukje.

Zou het eventueel van de pommel kunnen komen? Dat er een grotere nodig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:06

De pommel zit veel verder naar voren, ik vind het ook typisch drukplekken van de stijgbeugels/singelophanging van een boomloos zadel.
Heb je de inlages van het zadel zelf al eens vervangen? Want als die zijn samengeperst dan bieden ze weinig bescherming meer. Zelfde geldt voor de pad. hoewel je daar met HD inlages al enigszins veilig zou moeten zitten.

Wat je kunt doen is eens opmeten hoe ver de plekken van de ruggengraat zitten en dat vervolgens nameten op je zadel + dekje om te kijken of het ergens mee overeen komt. Het is erg lastig om beide foto's qua schaal te vergelijken, maar het zou bijvoorbeeld kunnen dat de drukplekken net op de rand van inlages zitten. Maar ik zou met deze barefoot en dit dekje niet meer rijden tot ik zeker weet wat het probleem is. Misschien anders toch een zadelpasser langs laten komen?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:11

xyzutu2 schreef:
De pommel zit veel verder naar voren, ik vind het ook typisch drukplekken van de stijgbeugels/singelophanging van een boomloos zadel.
Heb je de inlages van het zadel zelf al eens vervangen? Want als die zijn samengeperst dan bieden ze weinig bescherming meer. Zelfde geldt voor de pad. hoewel je daar met HD inlages al enigszins veilig zou moeten zitten.

Wat je kunt doen is eens opmeten hoe ver de plekken van de ruggengraat zitten en dat vervolgens nameten op je zadel + dekje om te kijken of het ergens mee overeen komt. Het is erg lastig om beide foto's qua schaal te vergelijken, maar het zou bijvoorbeeld kunnen dat de drukplekken net op de rand van inlages zitten. Maar ik zou met deze barefoot en dit dekje niet meer rijden tot ik zeker weet wat het probleem is. Misschien anders toch een zadelpasser langs laten komen?

De hd inlagen zijn hooguit 3 maand oud... zou ik wel heel typisch vinden. Ze is niet van mij dus ik kan niet zomaar een zadel passer laten komen. Misschien kan ik een andere pad regelen(ik moet materiaal zelf betalen). Wat voor pad zou je aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:18

pien2010 schreef:
De hd inlagen zijn hooguit 3 maand oud... zou ik wel heel typisch vinden. Ze is niet van mij dus ik kan niet zomaar een zadel passer laten komen. Misschien kan ik een andere pad regelen(ik moet materiaal zelf betalen). Wat voor pad zou je aanraden?

Ik zou eerst eens de plekken gaan nameten op de pad/het zadel om te kijken waar de oorzaak van het probleem precies zit. HD inlages zijn bijvoorbeeld erg goed drukverdelend, maar ook vrij dik en stijf, en als je daar nog een inlage bij schuift dan kan de rand van die dikke vulling best wel eens druk geven op de randen waar de stijgbeugelriem over de rand van de inlages loopt. Die worden door de beugelriem namelijk 'in' het paard geduwd. Qua chronologie is het ook wel interessant dat je net drie maand met de HD inlages rijdt, want het zou dus zomaar kunnen dat het daarmee fout is gegaan (als het zadel daarvoor tenminste nooit problemen heeft veroorzaakt).

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:32

Haar ruggengraat ligt te hoog voor vps-loos en enkele inlages. Ik heb toen de halstertouwtest gedaan en dat was echt drama. Heb toen met alleen hd geprobeerd en dat was al beter maar nog niet geweldig. Nu met beiden ligt de ruggengraag perfect vrij. Eerst had ze ook een beetje singelnijd en wou ze niet stil staan bij opzadelen. Nu staat ze prima stil en kan ik haar midden in de wei op zadelen.
Ik merk dat ze steeds ruimer begint te lopen en ook echt blij is op het moment. Ik denk dus niet dat ze echt last heeft, ze laat dat altijd merken met haar oren en staart.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:32

Hallo! Ik lees al even mee en heb nu een vraag. Ik heb een paard gekocht en daarbij zit een redelijk oude Barefoot, ik denk een Cheyenne, nog zonder VPS. Er zit een Grandeur-pad bij. Het zadel past haar op zich goed maar het is echt al wel oud aan het worden, er zitten wat slijtageplekken onder de beugelriemen die echt al door zijn zeg maar. Verder is het een maat 2 en zou ik zelf beter in een 1 passen. Dus ik ben een beetje rond aan het kijken voor iets anders. Ik ben wel overtuigd van boomloos en mijn paard is er ook prima mee te rijden. Ik ben eigenlijk wel erg gevallen voor de Arizona. Als een oude Cheyenne maat 2 goed ligt, zou een nieuwere Arizona 1 dan kunnen denken jullie? Ze heeft een redelijk korte rug maar verder wel een gemakkelijk postuur. Ik weet dat passen natuurlijk het beste is, maar misschien zegt er iemand al direct 'neeee joh, niet doen' :')

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:42

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:54

Bonjoy schreef:
Zijn hier mensen die de Barefoot veiligheidsbeugels met korfje hebben? Zo ja, hoe bevallen ze? Ik wil ze misschien bestellen voor aan mijn nieuwe zadel.

http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-42 ... ugel-korf/

Yep, die heb ik. Heel erg fijn om meerdere redenen: mijn pony is klein, mijn Ghost is licht, en de vorige beugels waren zwaarder dan het het zadel zelf. Dit zijn dus echt lichte beugels, en de korf maakt het ook nog veilig. Bovendien vind ik het gedraaide toch ook erg prettig: als je je beugel (bijna) verliest, heb je hem ook zo weer aan je voet zonder zoeken/te draaien..

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:10

Justy schreef:
Hallo! Ik lees al even mee en heb nu een vraag. Ik heb een paard gekocht en daarbij zit een redelijk oude Barefoot, ik denk een Cheyenne, nog zonder VPS. Er zit een Grandeur-pad bij. Het zadel past haar op zich goed maar het is echt al wel oud aan het worden, er zitten wat slijtageplekken onder de beugelriemen die echt al door zijn zeg maar. Verder is het een maat 2 en zou ik zelf beter in een 1 passen. Dus ik ben een beetje rond aan het kijken voor iets anders. Ik ben wel overtuigd van boomloos en mijn paard is er ook prima mee te rijden. Ik ben eigenlijk wel erg gevallen voor de Arizona. Als een oude Cheyenne maat 2 goed ligt, zou een nieuwere Arizona 1 dan kunnen denken jullie? Ze heeft een redelijk korte rug maar verder wel een gemakkelijk postuur. Ik weet dat passen natuurlijk het beste is, maar misschien zegt er iemand al direct 'neeee joh, niet doen' :')

Als een Cheyenne maat 2 goed ligt, zou qua lengte een Arizona maat 1 ook moeten passen, die zijn namelijk even lang ongeveer :)
Wel ligt een zadel met vps wat anders dan een zonder. Volgens mij past een oude Cheyenne zich heel makkelijk aan aan het paard en nieuwe Arizona (dus met vps) heeft tijd nodig om zich te vormen.

Zoals je al zegt, je kunt het beste eens een Arizona proberen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:18

Zulke witte strepen heb ik wel eerder gezien en zijn dan eigenlijk altijd veroorzaakt door het randje van de inlages inderdaad :j

Kan zijn dat het materiaal van de pad daar ruw / vies of iets is waardoor het gaat irriteren, wat voor pad ligt er onder, wat voor materiaal onderkant? :)

Of dat de rand van de inlage zelf op 1 of andere manier aan het duwen is.
Met HD inlages met de ronde kant naar beneden kan dit in principe niet gebeuren, dus ik ben wel benieuwd hoe de inlages in de pad zitten :j

HD inlages verkeerd om / andere inlages onder / andere inlages die een beetje opgepropt zitten...zoiets zou natuurlijk kunnen.

Lekker sportief bezig Atent +:)+

Als een Cheyenne maat 2 qua lengte past zou een Arizona maat 1 ook geen probleem moeten zijn, maar inderdaad, een redelijk intensief bereden oude Cheyenne versus een nog nieuw VPS zadel....dat is echt een dag en een nacht verschil :=

Dat VPS moet je dan echt even leren waarderen....ik vond het de eerste rit(ten) he-le-maal niks maar toch al snel ging ik het wel waarderen die extra vering (ofzo :P ) in het zadel en wilde ik niet meer terug.... maar dat is ook naarmate een VPS ingereden wordt natuurlijk, dat het lekkerder gaat liggen / zitten :j

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:31

pmarena schreef:
Zulke witte strepen heb ik wel eerder gezien en zijn dan eigenlijk altijd veroorzaakt door het randje van de inlages inderdaad :j

Kan zijn dat het materiaal van de pad daar ruw / vies of iets is waardoor het gaat irriteren, wat voor pad ligt er onder, wat voor materiaal onderkant? :)

Of dat de rand van de inlage zelf op 1 of andere manier aan het duwen is.
Met HD inlages met de ronde kant naar beneden kan dit in principe niet gebeuren, dus ik ben wel benieuwd hoe de inlages in de pad zitten :j

HD inlages verkeerd om / andere inlages onder / andere inlages die een beetje opgepropt zitten...zoiets zou natuurlijk kunnen.

Lekker sportief bezig Atent +:)+

Als een Cheyenne maat 2 qua lengte past zou een Arizona maat 1 ook geen probleem moeten zijn, maar inderdaad, een redelijk intensief bereden oude Cheyenne versus een nog nieuw VPS zadel....dat is echt een dag en een nacht verschil :=

Dat VPS moet je dan echt even leren waarderen....ik vond het de eerste rit(ten) he-le-maal niks maar toch al snel ging ik het wel waarderen die extra vering (ofzo :P ) in het zadel en wilde ik niet meer terug.... maar dat is ook naarmate een VPS ingereden wordt natuurlijk, dat het lekkerder gaat liggen / zitten :j

De gewonen liggen bovenop, de hd met de afgeronde kant naar beneden. Ik heb (echt) wol onder de hele onderkant van de pad.
Het is sowieso niet een heel gevoelig paardje, ze heeft nooit last van wondjes van de singel oid.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:37

Moet de HD niet bovenop? (zachtste onder, stevigste boven)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:42

In het geval van de HD zou ik die zelf liefst onderop doen vanwege die afgeronde onderkant, dan kàn er eigenlijk nergens een randje gaan drukken.... ik vind het heel apart om te horen dat deze onderop ligt, dan kan het bijna niet anders dan dat het toch wel erg vol is geworden in de inlage-vakken / dat er een randje van de pad / inlage-vakken aan het irriteren is geslagen?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:41

pmarena schreef:
In het geval van de HD zou ik die zelf liefst onderop doen vanwege die afgeronde onderkant, dan kàn er eigenlijk nergens een randje gaan drukken.... ik vind het heel apart om te horen dat deze onderop ligt, dan kan het bijna niet anders dan dat het toch wel erg vol is geworden in de inlage-vakken / dat er een randje van de pad / inlage-vakken aan het irriteren is geslagen?

Dat zou kunnen. Ik vraag me dan alleen af hoe ik het dan moet oplossen :Y)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:53

Vraagje: Ik heb een Startrekk dressuur waarbij het witte kunststofplaatje onder de stijgbeugelophanging aan 1 kant naar voren is geschoven en muurvast zit. Iemand tips om dat goed te krijgen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:00

Als ik het goed heb kunnen de kussens van een startrekk bijgevuld worden, toch? Dat betekend dat ze er ook onder weg gehaald kunnen worden, en weer vast gezet. Wellicht kun je contact opnemen met een zadelmaker om dat op te lossen? Als je hem zelf niet meer terug kunt halen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:23

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:52

Ah, excuses. Was even in de war met iets anders.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:05

Dank voor jullie antwoorden!

pmarena schreef:

En als ik een tweedehands zadel koop? Dat moet zich natuurlijk nog naar mijn merrie gaan vormen, maar stug zal het niet meer zijn, toch?