[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:46

Kwetal schreef:
Citaat:
Dit inderdaad! Die informatie mis ik bij ghost wel heel erg. Er staat wel een fijne uitleg over waar de ghost uit bestaat op de sites _/-\o_ , maar verder niets.

Misschien gaan we er teveel van uit dat alle ins en outs van boomloos iedereen inmiddels bekend zijn? :o

De pad met inlagen zorgt voor heel veel. Het zadel heeft kussens, dus in principe is er voldoende ruggengraatvrijheid. Maar een ruiter die veel in de beugels staat (of bij het lichtrijden hard terug in het zadel ploft) geeft ook extra druk -- dàt willen we eveneens vermijden. Vandaar een pad met inlagen...niet alleen voor de ruggengraat. Het hangt er vooral van af wat je doet. Iemand die veel in verlichte zit heuvel op en af gaat, raad ik in alle gevallen een deugdelijke pad aan. Spekrug of niet.

Stel je even voor dat je een kind op schoot hebt met van die lekkere puntbilletjes - dan doen na een paar minuten je dijen zeer - een extra kussentje er tussen, helpt al veel - gaat dat kind ook nog wiebelen en hupsen, of is het wat zwaarder, dan wil je graag 2 kussentjes 8-)

Nouja, boomloos is boomloos niet. :D Bij een bf zonder vps heb je bijvoorbeeld dikke inlages nodig ivm drukverdeling, bij een bf met vps in precies dezelfde situatie dunne inlages, terwijl beide 'boomloos' is. En ik wil zo min mogelijk inlage, en daarvoor moet ik dus weten hoeveel drukverdeling het zadel van zichzelf al heeft :P Wil dat niet zelf op paardje gaan testen die dan na een paar maanden ineens rugproblemen heeft :=

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:51

Geryon schreef:
Sonja_vR, extra drukverdeling is gewoon niet per se nodig bij een barefoot met vps als je een gezond paard hebt die niet overgevoelig is, en je niet al te zware ritten rijd of zelf erg zwaar bent. Dat ís gewoon zo :P Daarom zitten er ook 'standaard inlages' in een pad, die heel soepel zijn en daarom niet voor meer drukverdeling zorgen (want dat gaat ten koste van het close contact).
Je kán natuurlijk wel extra drukverdeling uit de pad halen door dikkere inlages (zoals ik voor de zekerheid doe :o).

Dit is ook niet helemaal waar. Mijn gezonde paard krijgt toch echt droge plekken en reageert gevoelig als ik met de "standaard inlages" rijd. Dat is pas sinds kort, maar het is wel zo. Paard is Belgisch trekpaard en ik weeg 62 kilo...... dus daar kan het niet aan liggen.
Om maar te zeggen: het is en blijft voor iedereen verschillend.

Geryon

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:59

In de meeste gevallen dan. Precies waarom de standaard inlages zo heten en ook standaard in de pad zitten :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:12

Whaa, heb ik eindelijk mijn Missoula verkocht. Zijn de Cherokees waar ik mijn oog op heb laten vallen verkocht :(.
Er staan er nog meer te koop, maar die vind ik te duur.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:40

Ik merk dat ik echt moeite hou met de term 'drukverdeling' in de context met boomloos... :o
M.i. is er bij boomloos NOOIT sprake van echte drukverdeling. Er zit per slot niet een harde constructie in.
Wat er m.i. WEL is (en dat vind ik dan ook véééél belangrijker) is DRUKPUNTVERMINDERING!

Daarom zou een zware ruiter (met ingebouwde kussens in de derrière dus :D ) die weinig licht-rijdt misschien wel eerder toe kunnen met een pad met lichte inlages, dan de door Kweetal aangedragen 'hotsenklotsende' magere spriet met puntbillen en is het bij licht-rijden door een zwaardere ruiter (wat echt wel drukpunten geeft) juist weer belangrijker dat er stevige inlages gebruikt worden als bij een veel lichtrijdende (en verder in balans zittende ) spicht-met-puntbillen...
.. en dan hebben we het dus nog niet eens over dat alles in combie met de conditie van het paard :')

Ik zeg: Ingewikkeld! -O- :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:05

Mocht iemand nog een arizona nut te koop hebben heb ik interesse.

Als het goed is komt woensdag ons test zadel ben benieuwd

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:16

nienke07 schreef:
Ik merk dat ik echt moeite hou met de term 'drukverdeling' in de context met boomloos... :o
M.i. is er bij boomloos NOOIT sprake van echte drukverdeling. Er zit per slot niet een harde constructie in.
Wat er m.i. WEL is (en dat vind ik dan ook véééél belangrijker) is DRUKPUNTVERMINDERING!

Daarom zou een zware ruiter (met ingebouwde kussens in de derrière dus :D ) die weinig licht-rijdt misschien wel eerder toe kunnen met een pad met lichte inlages, dan de door Kweetal aangedragen 'hotsenklotsende' magere spriet met puntbillen en is het bij licht-rijden door een zwaardere ruiter (wat echt wel drukpunten geeft) juist weer belangrijker dat er stevige inlages gebruikt worden als bij een veel lichtrijdende (en verder in balans zittende ) spicht-met-puntbillen...
.. en dan hebben we het dus nog niet eens over dat alles in combie met de conditie van het paard :')

Ik zeg: Ingewikkeld! -O- :D

Heb ik me schuldig gemaakt aan de term drukverdeling??? :oo

Het tweede deel van je verhandeling moest ik even 2x lezen... inderdaad gecompliceerd (een mummie is ingewikkeld) :+ Mar helemaal correct hoor!!! +:)+

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:35

Nope.. jij niet.. denk ik zo.. Maar ik lees het toch hier in het topic nog wel heel vaak... en daar heb ik dus moeite mee -O-
:+ :+ :D :D :+ :+

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:53

Het wordt steeds ingewikkelder. De reden dat ik de keuze heb gemaakt voor een semi boomloos, is dat iemand met je meekijkt welk zadel lekker ligt op je paard (lees passervice) Plus het hele verhaal erom heen in het boomloos vs semi boomloos. Hier ben ik inmiddels van terug gekomen, en ben me aan toch weer gaan verdiepen in mijn eerste keus in eerste instantie, boomloos als in barefoot, omdat ik van alle boomloze zadels hier veel vertrouwen in heb. Ook het concept van de ghost spreek me aan, al is het model niet echt mijn smaak. Sorry -O-
Maar goed, bij een testzadel kun je het proberen hoe het voelt, hoe je paard loopt etc, maar er is dus niemand die je kan adviseren, welke inlage je het best kunt gebruiken, of de lengte wel kan etc. Dat vind ik lastig, omdat ik zelf ook best onzeker ben. Hoe weet je zeker dat je de goede combi te pakken hebt? Want ik lees veel dat, dat velen steeds zoekende zijn. Is er niemand die een passervice biedt qua deze punten?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:02

Buitenzinnig heeft een passervice, ik neem aan dat ze ook gewoon met de Ghost zadels kan langs komen en je kan adviseren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:11

Dat kan BuitenZinnig inderdaad - maar die heeft geen Barefoot. Daarvoor ka je bij Nienke terecht... (maar die doet weer geen passervice ;) )

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:18

horsii schreef:
Mocht iemand nog een arizona nut te koop hebben heb ik interesse.

Als het goed is komt woensdag ons test zadel ben benieuwd

Er staat er 2 op de Boktmarkt.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:19

Geen passervice aan huis, maar wel veel contact, overleg, meedenken etc etc mogelijk :j

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:38

Ja ok. Moet nog even afwachten, maar dan zal ik in ieder geval een testzadel aanvragen. Maar dat zeg ik... Onzeker, dus constant twijfelen. Mijn vorige zadel heeft daar niet echt aan mee geholpen. Ik weet een ding nu wel zeker, als het zadel niet lekker ligt, laat mijn paardje het in ieder geval weten, en dan ga ik eerst naar het zadel kijken :o dan moet je gaan zoeken, maar misschien loop ik wat op de zaken vooruit. Wie weet loopt ze zo weg, zonder problemen.
Een ding weet ik wel, geloof niet dat een boomzadel wat gaat worden. Paard is ineens weer lekker aan het afvallen, na de hele zomer stil hebben gestaan in gewicht. Dan blijf je de zadelmaker bellen met dit paard :P

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:01

Kunnen luisteren naar je paard is al heel fijn. Een duidelijk paard ook. Je hebt een rot ervaring. Dat sucks, maar je ervaring is ervaring en dat neem je mee en maakt je wijzer. Oftewel: "komt wel goed schatje" :(:)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:11

Kwetal schreef:
Ik vind 14cm tussen kussens wel een heel erg groot kanaal - vraag eens aan BuitenZinnig, die zit zich er juist in te verdiepen, maar zich dacht dat 10cm het matje was...

Mijn mening is dat de kussens niet over de ribboog mogen komen, wel een stukje, maar niet als draagvlak. Ik vind dat de bovenrand van het kussen mooi langs de ruggengraat mag gaan, over de lange rugspier naar beneden. Een breed kussenkanaal zorgt ervoor dat en een stuk rand op de ribboog komt. Dat is niet het idee van het draagvlak van het paard; dat zou de lange rugspier moeten zijn.
Je kunt het zelf ook voelen bij je paard, meestal ligt hij ongeveer een handbreedte onder de ruggengraat. Als je de ribben mee omhoog voelt val je op een gegeven moment in een "kuil", dat is de overgang van de ribboog naar de lange rugspier.

Voor sommige paarden werkt een breed kussen kanaal hoor, wat het matje is, is voor ieder paard verschillend. Als je een groot paard hebt kan die soms best een breder kussenkanaal hebben, maar kleinere paarden niet.

Ik heb het nu niet over bv. spaanse kussens, deze zijn breder dus hebben een kleinere druk per vierkante cm.

Ik doe inderdaad passervice aan huis met de Ghost zadels en kom ook in Drenthe.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:49

Citaat:
Ik heb het nu niet over bv. spaanse kussens, deze zijn breder dus hebben een kleinere druk per vierkante cm.
Ook die moeten naast de wervelkolom liggen, maar mògen een stukje over de ribben komen. Het lijkt mij (correct me if I'm wrong) ook afhankelijk van de structuur van de kussens en het zadel wat er bovenop zit. Wanneer het meegeeft, zal het wat minder kritisch zijn, dan wanneer je 2 deegrollers op de rug van je paard hebt liggen. Uiteraard maakt het uit of je een grof gebouwd trekpaard hebt of een elegant Volbloedje - dat lijkt me duidelijk.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:38

Klopt kwetal!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:42

nou, gister toch maar even weer mijn Lexington uit de kast getrokken.. had zooo'n zin om te rijden, dus ik erop.. was binnen 5 minuten bloed shaggerijnig omdat het gewoon echt niet zat voor mij (wist ik al maar goed ) Ik voel ook gewoon echt niets van wat hij met zijn lichaam doet.. vind dat zo vreemd! Na het rijden even uitgestapt met een stalgenootje van me, toen is zij eens op mijn paard gaan zitten, zij is ongeveer even groot als mij en heeft ietsje langere benen als mij.. lange teugels ze legt haar been op een kant aan en wat denk je.. paard wijkt zo voor haar kuit weg... dat doet ie bij mij niet :+ zo zie je maar weer dat ieder lichaam zooo verschillend kan zijn.. Ik kom gewoon niet bij hem terwijl een ander, op mijn korte beugelmaat maar wel iets langere benen, klakkeloos een oefening in kan zetten.. Verder zei mijn stalgenoot juist wel dat ze precies voelde wat ie met zijn lichaam deed.. heel apart waarom ik dat dan totaal niet heb.. had het op de cheyenne juist wel gelukkig.. maar daar heb ik nu niet zoveel aan..

Blij als het zadel verkocht is.. weet iemand nog of er nog een manier bestaat waar ik mijn zadel kan aanbieden? Heb hem nu op boktmarkt staan en op marktplaats sinds een week, maar tot nu toe weinig reactie.. of ben ik gewoon te ongeduldig? Ik ben zo bang dat ik met dat zadel blijf zitten...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:55

Ik denk dat je net de juiste persoon moet treffen. De Lexington is natuurlijk niet het meest gangbare model. Een kleine geruststelling is misschien dat er van de week één op Marktplaats stond (wel een andere maat) en die was binnen no time gereserveerd. Maar ik heb ondertussen een Barefoot Cheyenne en een Barefoot Arizona verkocht en dat heeft beide keren ook vrij lang geduurd.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:02

First_Unique schreef:
nou, gister toch maar even weer mijn Lexington uit de kast getrokken.. had zooo'n zin om te rijden, dus ik erop.. was binnen 5 minuten bloed shaggerijnig omdat het gewoon echt niet zat voor mij (wist ik al maar goed ) Ik voel ook gewoon echt niets van wat hij met zijn lichaam doet.. vind dat zo vreemd! Na het rijden even uitgestapt met een stalgenootje van me, toen is zij eens op mijn paard gaan zitten, zij is ongeveer even groot als mij en heeft ietsje langere benen als mij.. lange teugels ze legt haar been op een kant aan en wat denk je.. paard wijkt zo voor haar kuit weg... dat doet ie bij mij niet :+ zo zie je maar weer dat ieder lichaam zooo verschillend kan zijn.. Ik kom gewoon niet bij hem terwijl een ander, op mijn korte beugelmaat maar wel iets langere benen, klakkeloos een oefening in kan zetten.. Verder zei mijn stalgenoot juist wel dat ze precies voelde wat ie met zijn lichaam deed.. heel apart waarom ik dat dan totaal niet heb.. had het op de cheyenne juist wel gelukkig.. maar daar heb ik nu niet zoveel aan..

Blij als het zadel verkocht is.. weet iemand nog of er nog een manier bestaat waar ik mijn zadel kan aanbieden? Heb hem nu op boktmarkt staan en op marktplaats sinds een week, maar tot nu toe weinig reactie.. of ben ik gewoon te ongeduldig? Ik ben zo bang dat ik met dat zadel blijf zitten...

Geduld ;-) Mijn westerzadel staat al maanden te koop omdat ik een Barefoot wil maar helaas -O-

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:03

Ja denk ook dat je er geluk bij moet hebben dat inderdaad net die ene persoon dat zadel zoekt.
Ik blijf ervoor duimen..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:38

Ik heb mijn zadel ook nog steeds niet verkocht. Helaas gaat dat niet zo snel. Er moet al iemand voorbij komen die precies dát zadel zoekt en dan niet een gloednieuwe wil.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:08

Oke iedereen duimen voor mij! Ik zet net mijn zadel op een verkoopsite op fb van onze regio neer en meteen reactie! haha! Morgen ga ik erheen om het zadel te passen en dan hoop ik dat alles past het het zadel ook bij haar past! Zou echt fijn zijn als zij blij wordt van dit zadel en ik blij ben als ik het verkocht heb :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:00

First_Unique We zullen duimen voor je en ook voor de andere die a een tijdje met een zadel zitten die ze graag willen verkopen.
Vaak als je iets zoekt is het er niet en wil je het verkopen staan er ineens zoveel op dat kopers een keus hebben.
Hier even stil met zadels kopen of verkopen :D