[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:28

Duhelo schreef:
Buitenzinnig schreef:
Geryon,

Ja hoor, kussens hebben een opening.

dus in principe kun je er dikkere inlages in doen en dan met een gewoon dekje rijden?

Dan raad ik aan dikkere kussens te bestellen, aangezien je dezelfde dikte aan moet houden (anders past het niet)
Ik zou toch altijd nog wel aanraden een dekje met inlagen blijven gebruiken. Maar dat mag ieder voor zich weten :)

Het ligt ook aan de combinatie..

Bralindy

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:47

Gisteren voor het eerst naar buiten geweest met mijn Atlanta, wel even wennen maar ging goed! Alleen vanochtend was ze wat gevoelig met borstelen, wat ik dan wel bizar vind.. ik kijk het nog even aan :\

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:56

pmarena schreef:
Wat grappig dat je elk jaar je inlages vervangt! Maar ik neem aan dat je dan toch weinig of geen verschil ziet tussen de oude en nieuwe, of vergelijk je die niet even uit nieuwsgierigheid? :)

Ik heb mijn pad net mee naar huis genomen om de inlages te controleren, dus kom hier later vandaag nog op terug! :D mijn eerste inlages waren die standaard
bij een pad van bf zitten en waren na 2 jaar toch wel echt plat. De afgelopen 2 jaar heb ik met memoryfoam inlages gereden, dus ik ben benieuwd :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:25

En van wanneer was die pad dan, wel nog recent gekocht? Van die eerste inlages :)

Ik heb 1 keer een setje inlages terug ontvangen waarvan gezegd werd dat die helemaal plat geworden waren....maar toen ze hier terug kwamen (ik wilde dat wel eens zien!) waren ze exact even dik als nieuwe :P

Of dat men dan niet goed gekeken had of dat ze gewoon weer terug in vorm gekomen waren tijdens het verzenden...? Wie zal het zeggen :P

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:19

dianaw33 schreef:
Leuk dat mensen nu ook reageren die daadwerkelijk lang boomloos rijden. Voor mijn gevoel gaat dit topic wel erg veel over de nieuwste modelletjes van... en dat vind ik jammer want het leest nu als een grote advertentie. Ik ben ook heel benieuwd hoe paarden daadwerkelijk onder een boomloos zadel aan het werk zijn, daar post nauwelijks iemand foto's van. Zo lijkt het of iedereen stapritjes maakt op het nieuwste modelletje, een foto maakt en het dan weer doorverkoopt. :D
Maar wat doe jullie met jullie zadel? Wie start er bijvoorbeeld boomloos?

Ik rij al meer dan 10 jaar boomloos op verschillende paarden. Nog nooit rugproblemen bij de paarden gehad. Osteo elk jaar voor een check. Ik rij mijn paard gemiddeld 4 keer per week en vaak 1 keer per week ook een lange rit.
Het is wel zo dat een boomloos echt niet op elk paard past. Mijn Barefoot van mijn laatste paard paste echt niet op mijn huidige paard. (geen van de modellen van barefoot trouwens). En mijn huidige paard heb ik nu 3 jaar en al 3 verschillende modellen (semi)boomloos op gehad. Door verandering in lijf en bespiering moest ik ook van zadel pasvorm veranderen.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 20-04-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:20

Buitenzinnig: Kan je er ook andere soort inlages indoen(in de kussens dus) Bijv de hd inlages van barefoot? (Mocht je dat extra drukverdelende willen hebben)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:22

pmarena schreef:
En van wanneer was die pad dan, wel nog recent gekocht? Van die eerste inlages :)

Ik heb 1 keer een setje inlages terug ontvangen waarvan gezegd werd dat die helemaal plat geworden waren....maar toen ze hier terug kwamen (ik wilde dat wel eens zien!) waren ze exact even dik als nieuwe :P

Of dat men dan niet goed gekeken had of dat ze gewoon weer terug in vorm gekomen waren tijdens het verzenden...? Wie zal het zeggen :P

Die eerste pad met inlages was van 4 jr geleden :p maar nu maak je mij ook wel heel benieuwd haha. Ik ga de inlages die ik nu 2 jaar gebruik straks opmeten :D

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:40

Buitenzinnig schreef:
Gladijs en Oshaa, leuke foto's! Mogen we die gebruiken voor op Facebook?

Persoonlijk zet ik de nieuwe dingen niet in dit topic om daadwerkelijk reclame te maken. Tuurlijk, onbewust wel, maar dat is niet de intentie!
We zitten hier met een groepje mensen die ook goede ideeën hebben over boomloos. Als we wat nieuws hebben en iemand geeft een goed idee waar wij zelf nog niet eens aan gedacht hebben, nemen we dat mogelijk mee voor een nieuw ontwerp/verandering. Ook de wensen van mensen komen hier voorbij.

Ik snap ook dat mensen niet elke week op FB of op de site kijken voor nieuwtjes. Die moeten op één of andere manier toch verspreid worden.

Tuurlijk mag dat :).

Wat ik ook fijn vind dat dit topic is dat bijna iedereen een net iets verschillende combinatie van dingen (pad + stijgbeugels + singels + zadel) heeft. Dit heeft me ook geinspireerd om een beetje te knutselen met de dingen om het zadel heen (beugelriemen met de gesp bij de beugel, ander pad etc). Nu heb ik het idee dat het voor nu voor ons goed is, maar wie weet als ik straks weer iets voorbij zie komen hier dat er misschien toch nog een tweede singel bijkomt, of andere beugelriemen, of een andere zitting ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:45

Ik had hier ook de twijfel of mijn inlages niet te plat waren geworden bij de beugelophanging..
Vandaag was mijn pad nog te nat, dus maar met mijn halfpad van grandeur gereden, hier zitten dikkere inlages in. Ik weet nou niet of dit de moosgummi of de memoryfoam zijn..
En eigenlijk was ik zeer tevreden hierover, over die inlages, alleen na het rijden zag je echt een rand staan van de halfpad, dus volgende keer even in mijn gewone pad proberen. Ik zat ook te twijfelen of ik al een bredere pommel erin moest doen, maar die was net te wijd..

Hier nog een foto van vandaag, met de halfpad.. Ik zou wel heel erg graag een pad willen hebben in de kleur van het dekje. Dit is al een heeeeele oude, dus licht verschoten.. maar ik vind het mooi staan!

Vinden jullie dat het zadel netjes ligt? Het zat prima in elk geval, normaal gesproken merk ik het vaak wel als het niet goed zit.

Afbeelding
Uh ja.. deze foto is op ooghoogte gemaakt, ben zelf 1.80.. misschien handiger om de volgende keer mijn telefoon iets hoger te houden. :+

Afbeelding

Persoonlijk vind ik het inderdaad ook wel leuk om op de hoogte te blijven, maar ben het er inderdaad ook wel mee eens dat sommige vragen hierdoor vergeten worden. Inderdaad je eigen vraag even quoten, als je er nog niet zelf bent uit gekomen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:50

Helemaal leuk, al die verhalen en foto's over boomloos rijden, dank jullie wel!
Ik heb, denk ik, zelf, de prinses op de erwt als paard. Ik heb nog nooit een zadel lang kunnen gebruiken, boom, of boomloos, er is altijd wel weer iets niet goed. Maar ik blijf puzzelen, vandaar ook dat ik dit topic van a tot z lees en volg.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:11

Maartje1990 schreef:
Buitenzinnig: Kan je er ook andere soort inlages indoen(in de kussens dus) Bijv de hd inlages van barefoot? (Mocht je dat extra drukverdelende willen hebben)

Er kunnen andere soort inlagen in. Of de hd inlagen passen weet ik niet, heb nagenoeg nooit wat van bf in handen gehad :) theoretisch gezien moet je elk soort inlage er in kunnen doen,of het dus past en werkt is een 2e.
Wij hebben de ghost zadels getest zoals ze nu zijn,met deze constructie.
Alles wat een ander wil proberen, leuk! En graag zelfs, maar we kunnen niks garanderen :)

Oshaa,leuk dankjewel!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:15

Ik had hiervoor een foto geplaatst van mijn Hidalgo op een Tinker waarop hij niet goed lag.
Vandaag toch maar even op mijn eigen paardje gelegd om te kijken of het hopeloos was of dat hij nog kans maakte om goed te kunnen liggen.
Ik denk zelf dat hij niet eens heel verkeerd ligt en met een kundig oog erbij wel moet kunnen gaan passen, wat denken jullie?

Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/Zc88vY.jpg

Als het hopeloos is zet ik hem namelijk maar gewoon op internet want dan heeft blijven klooien toch geen zin :o

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:23

Ik vind hem zelf naar achteren hellen.. zou het helpen als je hem wat naar achteren legt? Kan best volgens mij. Maar ik ben geen hidalgo kenner.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:11

Azmay schreef:
Ik had hiervoor een foto geplaatst van mijn Hidalgo op een Tinker waarop hij niet goed lag.
Vandaag toch maar even op mijn eigen paardje gelegd om te kijken of het hopeloos was of dat hij nog kans maakte om goed te kunnen liggen.
Ik denk zelf dat hij niet eens heel verkeerd ligt en met een kundig oog erbij wel moet kunnen gaan passen, wat denken jullie?

[ [url=m/p9YNhi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het hopeloos is zet ik hem namelijk maar gewoon op internet want dan heeft blijven klooien toch geen zin :o

Ik zou hier zelf niet zo snel op gaan zitten, het helt wel heel erg achterover. Ik denk ook niet dat je daar zelf fijn op kan zitten. Misschien helpt het om het zadel wat naar achteren te plaatsen en shims te gebruiken?

@pmarena, klopt het dat barefoot geen vegan fenders heeft? Ik wil graag over gaan op kunststof(ik ben vegetariër) maar dan wil ik het wel compleey maken met kunststoffen fenders. Ik bedoel dat de westernfenders trouwens.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:12

Zo lag mijn Hidalgo helemaal nieuw.
Afbeelding
Van vorig jaar vakantie.
Afbeelding

Dus kan ook zijn dat het zadel zich nog moet zetten naar de rug van je paard.

Maar ook totaal ander paard dan op vorige stal. := :j
http://myalbum.com/photo/YEK939i67lo3/800.jpg

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:13

pien2010 schreef:
Azmay schreef:

Ik zou hier zelf niet zo snel op gaan zitten, het helt wel heel erg achterover. Ik denk ook niet dat je daar zelf fijn op kan zitten. Misschien helpt het om het zadel wat naar achteren te plaatsen en shims te gebruiken?

@pmarena, klopt het dat barefoot geen vegan fenders heeft? Ik wil graag over gaan op kunststof(ik ben vegetariër) maar dan wil ik het wel compleey maken met kunststoffen fenders. Ik bedoel dat de westernfenders trouwens.

Erop gaan zitten doe ik nog niet voor ik/iemand die er echt verstand van heeft hem goed vind liggen.
En die shims gewoon achter tussen de kussens en het zadel stoppen bedoel je?
Zadel naar achteren kan wel maar de singelstoten zitten dan wel behoorlijk schuin naar voren, zitten ze nu al helaas.
Het zadel verder naar achteren zou op zich ook wel kunnen maar d

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:21

Ik zou hem niet verder naar achter leggen.
Het is en blijft moeilijk boomloos te beoordelen zonder ruitergewicht.
Daarbij is dit zadel nog niet naar jou paard gevormd.
Mijn ervaring is ook dat de valencia modellen wat meer achterover hellen,tveel is nooit goed

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:22

Buitenzinnig schreef:
Ik zou hem niet verder naar achter leggen.
Het is en blijft moeilijk boomloos te beoordelen zonder ruitergewicht.
Daarbij is dit zadel nog niet naar jou paard gevormd.
Mijn ervaring is ook dat de valencia modellen wat meer achterover hellen,tveel is nooit goed

Maar ik vond dit al niet meer schokkend achterover toch?
Op de Tinker zag het eruit of ik het zadel weer op marktplaats kon gooien :')

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:07

Ik zou even een testritje maken en fotos als dat lukt en kijken hoe het op je eigen paard gaat :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:10

Buitenzinnig schreef:
Ik zou even een testritje maken en fotos als dat lukt en kijken hoe het op je eigen paard gaat :)

Paardje is nog maar net zadelmak dus meer dan een stukje stappen zit er nog eventjes niet in, maar ik zal het zeker gaan proberen met iemand op de grond erbij :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:16

Ik vind de ligging en vorm van dit zadel (die rechte ruglijn) een dermate afknapper dat ik zelf er al klaar mee zou zijn :o
Maar misschien dat er nog wat van te maken valt als je een Hidalgo-kenner mee kan laten kijken? :)

Klopt, Barefoot heeft alleen lederen fenders :j
Heb wel eens gevraagd of ze kunstleder wilden leveren maar dat wilden ze niet vanuit kwaliteits-overwegingen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:21

pmarena schreef:
Ik vind de ligging en vorm van dit zadel (die rechte ruglijn) een dermate afknapper dat ik zelf er al klaar mee zou zijn :o
Maar misschien dat er nog wat van te maken valt als je een Hidalgo-kenner mee kan laten kijken? :)

Klopt, Barefoot heeft alleen lederen fenders :j
Heb wel eens gevraagd of ze kunstleder wilden leveren maar dat wilden ze niet vanuit kwaliteits-overwegingen.

Oh:( is er met een arizona/atlanta te rijden met gewone beugelriemen? Dat lijkt me schuren voor het paard. Anders hou ik het toch maar bij leer...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:24

Ik heb het idee dat tegenwoordig misschien wel net zoveel mensen met beugelriemen rijden als met fenders hoor, zelf ben ik de laatste jaren ook helemaal van de (mono T) beugelriemen geweest met mijn Arizona / Fur, dat gaat gewoon prima :j

Niet zo log en lomp als fenders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:41

Ik zou een semi-boomloos zadel ook alleen gebruiken als het door een expert goed is gekeurd & goed is gelegd. Het mooie van semi/flexibele boom is dat het zadel steviger is en de druk beter verdeelt, maar dat heeft als nadeel dat het zadel in het begin behoorlijk stijf is en eigenlijk nog niet de paardenrug goed volgt. Als het dan ook nog eens niet past, dan wordt het inrijden ervan voor het paard helemaal moeilijk/pijnlijk.
Zelf ben ik ook fan van semi-boomloos, maar juist om deze reden rij ik [***] eerst in met een flexibel boomloos zadel. Je kunt namelijk niet tegelijkertijd en een paard en een (nog stug) zadel inrijden.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:06

Azmay schreef:

Ik denk dat je sowieso een banaansingel nodig hebt, de singelstoten liggen veel te ver achter je singelgroeve waardoor de hele bubs scheefgetrokken wordt. Maar mijn ervaring is dat die Hidalgo's erg recht zijn van vorm en al snel achterover liggen bij een beetje schoft.