[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:03

Een blije USA Ghost rijder schreef:
The Ghosts arrived Tuesday. I put one on my husband's Andalusian x Standardbred and went to our jumping lesson. Wednesday I took the ghost foxhunting on my Andy/TB/Mustang cob. We ran for about 12 miles including some very steep places and a half dozen jumps. Friday I used the Ghost for a tough mountain 50 mile ride on my Hispano-Arabe. All of the horses seemed happy and had excellent sweat patterns. It was very stable side to side and very secure for me. It would be hard to fall out of this saddle. On the downside, if I didn't use a tight breast collar the saddle slid back making the front low and the back too high, hurting my back and pushing me against the thigh blocks. The attachment rings are longer than on my other saddles, making my breast collar too big. I had to get off once hunting to move the saddle forward. At the endurance ride I took a tuck in the breast collar with duck tape and had no problems. I can see that the saddle is very adjustable and would love to have a tutorial on making it fit various problem horses. Friday I am planning to do a ride with an off the track Arab. I have had to do something to lift the front of every saddle I have put on her. At lesson and foxhunting I used an equipedic pad. For the endurance ride I used an endurance Supracor.

Let op dat deze klant wel speciale pads heeft gebruikt tijdens deze heftige ritten. Maar verder vind ik het goed nieuws! *\o/*

pleiada

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:08

Dat is leuk zeg!Ze maken daar ook vaak veel langere ritten dan dat wij doen en als het bij hun goed gaat wil wel wat zeggen lijkt mij!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:23

Wauw wat een gaaf bericht Kwetal!

Excuses voor de late reactie, ik ben een weekend weggeweest. Moet gelijk enorm veel bijlezen, wat gaan jullie hard :oo

Philipa erg lief je aanbod! Misschien leuk als je zelf ook wilt kijken naar de ghost? (en evt even rijden?)

Geyron dat van het zadel zonder pad gebruiken vroeg ik mij ook af. Nu lijkt het bij mij of de pad en het zadel over elkaar schuiven, wellicht veroorzaakt dat het schuif probleem... Ik kan het dekje ook na het rijden half onder het zadel vandaan halen... hij wiebelt eronder uit.. Heb nog niet gevonden hoe ik deze aan het zadel vast kan maken.

Ik zie overigens een erg mooi barefoot zadel in de maak! Heel erg gaaf en lijkt me echt ideaal zitten. Ik ben nu al fan vanaf de foto's! Vind het nu al jammer dat Daims niet lekker liep onder de barefoot, maar wellicht is het nieuwe type wel wat..

Vind het ook erg leuk om alle ghost testers te zien! Leuk filmpje ook, wat danst hij (zij?) onder het zadel zeg!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:33

muppetmayo schreef:
Geyron dat van het zadel zonder pad gebruiken vroeg ik mij ook af. Nu lijkt het bij mij of de pad en het zadel over elkaar schuiven, wellicht veroorzaakt dat het schuif probleem... Ik kan het dekje ook na het rijden half onder het zadel vandaan halen... hij wiebelt eronder uit.. Heb nog niet gevonden hoe ik deze aan het zadel vast kan maken.

Voor en achter aan de pad zou een klein lusje moeten zitten - daar kan je een veter doorhalen en hem aan de ringen middenachter en eventueel voor, van je zadel vast maken.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:56

Aaaahhhh moet daar een veter doorheen! We hebben echt met 3 stalgenoten gekeken maar konden er maar niet achter komen hoe het lusje en ringetje aan elkaar moesten :+ Dank je wel je zorgt voor een hoop duidelijkheid :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:29

Maar moet je bij de Ghost nou wel of niet een pad met inlages gebruiken?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:45

dorientjuh schreef:
Maar moet je bij de Ghost nou wel of niet een pad met inlages gebruiken?

Liever wel....

Citaat:
Aaaahhhh moet daar een veter doorheen! We hebben echt met 3 stalgenoten gekeken maar konden er maar niet achter komen hoe het lusje en ringetje aan elkaar moesten :+ Dank je wel je zorgt voor een hoop duidelijkheid :D
Erst zat er niets, maar dat schuift bij sommig mensen- toen kwam er een lintje aan, dat zag er niet uit. :o En er waren mensen die liever een klittenbandje hadden, maar dat is vaak ook z'n prop. Dus vandaar voor lusjes besloten, dan kan iedereen uitmaken of en hoe hij het vast wil maken.... En klittenband aan de voorkant, kan je eventueel tussen de zitting en de basis plakken :)*

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:45

Oke, mooi dat ik dat weet van die veter ;) het lijkt mij alleen niet zo netjes staan, 3 strikjes aan je zadel.. Dan zou ik er persoonlijk voor hebben gekozen er een net klittenbandje aan te maken die je vanaf de pad aan het zadel kan bevestigen.

Maar goed, wie weet is het irl dadelijk helemaal niet zo slordig als het nu aanhoort, zo'n vetertje erdoorheen :)

Edit; ik loop weer achter hihi, of het topic loopt te hard kan ook. Kwetal was me net voor met posten haha

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:51

Een vetertje is klein, kan je strak aanhalen en dan heb je een net klein strikje...klittenband is toch altijd weer stijver. Maar een klittenbandje aan de voorkant op de middennaad (daar zit het lusje) is wel een goed idee - dat trek je onder de pommel door en kleeft het aan de basis vast, onder de zitting. Even wroeten uiteraard, maar dan zit het mooi strak in je kamer.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:02

Jaa precies Kwetal, lijkt me idd netjes een klittenbandje. Maar dat is iets voor als het zadel het uiteindelijk wel wordt...
Tot nu toe is de bijrijdster heel enthousiast, ik moet nog even kijken of ik om ben... Ben wel positief, alleen dat schuiven moet nog worden opgelost....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:10

muppetmayo schreef:
Jaa precies Kwetal, lijkt me idd netjes een klittenbandje. Maar dat is iets voor als het zadel het uiteindelijk wel wordt...
Tot nu toe is de bijrijdster heel enthousiast, ik moet nog even kijken of ik om ben... Ben wel positief, alleen dat schuiven moet nog worden opgelost....

Leg er eens een andere pad onder - had jij een Barefoot???

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:33

Ja heb nog een cheyenne liggen, ik zal die pad er eens onder doen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:57

Kwetal kan je wat meer info geven dan 'liever wel'? :) Heeft het zadel van zichzelf niet genoeg drukverdeling? Of niet genoeg ruggegraatvrijheid?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:51

ik vermoed dat je de pad bij de ghost als onderdeel van moet zien, net zoals je de pad bij heel veel boomloosjes als onderdeel van het zadel moet zien en niet als losstaand iets.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:37

Sonja_vR schreef:
ik vermoed dat je de pad bij de ghost als onderdeel van moet zien, net zoals je de pad bij heel veel boomloosjes als onderdeel van het zadel moet zien en niet als losstaand iets.

Maar dan nog is het doel van de pad per zadel verschillend. Bij barefoot zijn de pads met standaard inlages enkel voor de ruggegraatvrijheid. Drukverdeling zorgt het zadel (het vps) zelf al goed genoeg voor. Bij barefoot lookalike zadels moet de pad ook voor drukverdeling zorgen. Ik wil dat ook van ghost graag weten, dat soort dingen vind ik erg belangrijk, zelfs noodzakelijk. Wil niet zomaar een zadel erop gooien. Heb het al meerdere keren gevraagd, maar een antwoord blijft helaas nog uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:51

Toen Suzanne hier was om de Ghosts te passen heb ik gereden met mijn eigen pad, dat kan prima :) Pony liep daar ook veel beter mee, die heeft liever een vachtje op zijn rug dan stugger materiaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:52

Jawel... maar dan blijft de pad nog steeds onderdeel van het pakketje.
Bij barefoot is het ruggegraatvrijheid, maar ook wel degelijk een stukje drukverdeling(aan te passen naar behoefte dmv inlages)
zoals het bij vrijwel ieder boomloos zadel zonder dikkere kussens nodig blijft om een pad met inlages te gebruiken.
Wat de exacte reden is dat er pad onder moet zal BZ of Kwetal vast wel kunnen en willen uitleggen. Is vast geen staatsgeheim.

Er staat me iets bij dat het al eens vermeld is trouwens...maar waar exact in het topic :?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:52

Sowieso zal het moeilijk zijn een eenduidig antwoord te geven. Het is namelijk (overigens niet alleen bij Ghost) heel erg afhankelijk van heel erg veel factoren. Onder andere: Conditie paard, bouw paard, conditie ruiter, bouw ruiter, gebruiksdoeleinde, rijvaardigheden ruiter etc etc. Een aantal van die factoren zijn lastig in te schatten. Niet iedere ruiter is bijvoorbeeld even goed op de hoogte van zijn of haar eigen rijkwaliteiten :o
Met (bijpassend) pad zit je altijd goed! Dus vandaar de 'liever wel' van kweetal, vermoed ik.
(en ze corrigeert me vast als nodig :D )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:59

Maar even voor de duidelijkheid: hoe zit het nu met de bijpassende pad? Wat ik als potentiële klant zou willen weten:

- wat voor materiaal zit er aan de buitenkant en wat zit er in?
- is er keuze qua materialen van inlages en pads zelf?
- creeëren de inlages echt een vrij kanaaltje boven de ruggengraat? (Oude Ghost pad deed dat niet)
- de inlages die er in zitten, hoe stevig / flexibel zijn die, en voor wat voor type paard / ruiter bedoelt?

Dat soort dingen :)

Je wilt toch een beetje de eigenschappen en het gebruiksdoel en -nut weten van iets dat je koopt...voordat je het koopt :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:15

Dat zijn idd wel de vragen die bij mij boven kwamen toen ik mijn laatste reactie tikte :p

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:53

Ghost's egen pad is 100% sympanova, maar niet zo heel ruw - ik vind hem best zacht. Inhoud is een laag Kompripol en ik vond nog wat anders, maar aangezien zadel en pad even een weekje uit logeren zijn, kan ik het niet meer controleren...ik dacht een extra laagje sympanova. De ad heeft bovenop een opening, waardoor je eventueel zelf iets anders er in kunt doen. De pad heeft ruggengraatvrijheid, voor en achter en lusje waar je naar eigen smaak en behoefte een klittenbandje/vetertje etc. doorheen kunt halen om het aan je zadel vast te maken.

Uiteraard staat het iedereen vrij om er een pad naar keuze onder te leggen, HAF kan, Grandeur uiteraard, Christ is een hele goede. Het liefst 1 met inlagen, maar zoals Nienke al zo keurig omschreef - wat je neemt is afhankelijk van de combinatie - ik heb op dit moment een klant van 1.85m die weliswaar slank, maar dus niet heel licht is op een Trekpaard, waar ik nou niet zo'n hele denderende rug op vind zitten...die komt het beste uit de voeten met een Grandeur pad voor boomloos - dus met grote inlage vakken (met inlagen :P ). De Grandeur met alleen Moosgummi oplagen en een bontje aan de onderkant, trok het in haar geval net niet.

Maar de volvette Fjord/Haflinger/vul-zelf-maar-in met waterreservoir op de rug ...tja, daar zou ik me helemaal niet druk over maken. :)

In het voorbeeld wat ik hierboven gaf, van de Amerikaanse die een Vossenjacht, springlesje en endurance rit heeft gereden, heeft, zoals je kon lezen, voor iedere discipline een andere pad gebruikt. Afhankelijk van wat ze ging doen en op wat voor paard ze het gebruikte.

En zelfs bij een boomzadel vind ik het van belang dat er een passend sjabrakje onder zit, afhankelijk van paard, ruiter en discipline. Een zadel met wat hardere kussens heeft nu eenmaal een wat meer "dempende" onderlegger nodig dan een zadel met boterzachte kussen...en de rug van het paard telt ook mee. Realiseer je wel dat je met een dikke pad/sjabrak, de kamer wat kleiner maakt....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:25

Sonja_vR schreef:
Jawel... maar dan blijft de pad nog steeds onderdeel van het pakketje.
Bij barefoot is het ruggegraatvrijheid, maar ook wel degelijk een stukje drukverdeling(aan te passen naar behoefte dmv inlages)
zoals het bij vrijwel ieder boomloos zadel zonder dikkere kussens nodig blijft om een pad met inlages te gebruiken.
Wat de exacte reden is dat er pad onder moet zal BZ of Kwetal vast wel kunnen en willen uitleggen. Is vast geen staatsgeheim.

Er staat me iets bij dat het al eens vermeld is trouwens...maar waar exact in het topic :?

Nee, barefoot heeft het vps, waardoor het zadel van zichzelf al voor genoeg drukverdeling zorgt in normale omstandigheden. :D Ruggegraatvrijheid is wat anders natuurlijk.

Ik heb alleen een aantal anwoorden gezien als in dat een pad eronder aangeraden wordt. :)

pmarena schreef:
Maar even voor de duidelijkheid: hoe zit het nu met de bijpassende pad? Wat ik als potentiële klant zou willen weten:

- wat voor materiaal zit er aan de buitenkant en wat zit er in?
- is er keuze qua materialen van inlages en pads zelf?
- creeëren de inlages echt een vrij kanaaltje boven de ruggengraat? (Oude Ghost pad deed dat niet)
- de inlages die er in zitten, hoe stevig / flexibel zijn die, en voor wat voor type paard / ruiter bedoelt?

Dat soort dingen :)

Je wilt toch een beetje de eigenschappen en het gebruiksdoel en -nut weten van iets dat je koopt...voordat je het koopt :j

Dit inderdaad! Die informatie mis ik bij ghost wel heel erg. Er staat wel een fijne uitleg over waar de ghost uit bestaat op de sites _/-\o_ , maar verder niets.

Bedankt voor de info kwetal en nienke.
Als ik het dus goed begrijp is de pad met inlages vooral voor een betere ruggegraatvrijheid? En zorgt het zadel+kussens al voor genoeg drukverdeling? Of zeggen jullie, bij een dikke fjord met ingezonken ruggegraat alsnog inlages omdat anders de drukverdeling niet goed genoeg is?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:32

Ben het deels met je eens...tet is idd vooral ruggegraatvrijheid maar die "normale omstandigheden" wat zijn dat dan? Normale omstandigheden is nogal een ruim interpreteerbaar begrip. door de verschillen per dier, per persoon en die ga je dan ook nog eens combineren waardoor er genoeg combinaties zijn die juist uit de pad nog wat extra drukverdeling halen, ook onder hun vps zadel.
Maar dan hebben we het puur over de moderne barefoot...
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 27-10-14 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:33

Citaat:
Dit inderdaad! Die informatie mis ik bij ghost wel heel erg. Er staat wel een fijne uitleg over waar de ghost uit bestaat op de sites _/-\o_ , maar verder niets.

Misschien gaan we er teveel van uit dat alle ins en outs van boomloos iedereen inmiddels bekend zijn? :o

De pad met inlagen zorgt voor heel veel. Het zadel heeft kussens, dus in principe is er voldoende ruggengraatvrijheid. Maar een ruiter die veel in de beugels staat (of bij het lichtrijden hard terug in het zadel ploft) geeft ook extra druk -- dàt willen we eveneens vermijden. Vandaar een pad met inlagen...niet alleen voor de ruggengraat. Het hangt er vooral van af wat je doet. Iemand die veel in verlichte zit heuvel op en af gaat, raad ik in alle gevallen een deugdelijke pad aan. Spekrug of niet.

Stel je even voor dat je een kind op schoot hebt met van die lekkere puntbilletjes - dan doen na een paar minuten je dijen zeer - een extra kussentje er tussen, helpt al veel - gaat dat kind ook nog wiebelen en hupsen, of is het wat zwaarder, dan wil je graag 2 kussentjes 8-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:41

Sonja_vR, extra drukverdeling is gewoon niet per se nodig bij een barefoot met vps als je een gezond paard hebt die niet overgevoelig is, en je niet al te zware ritten rijd of zelf erg zwaar bent. Dat ís gewoon zo :P Daarom zitten er ook 'standaard inlages' in een pad, die heel soepel zijn en daarom niet voor meer drukverdeling zorgen (want dat gaat ten koste van het close contact).
Je kán natuurlijk wel extra drukverdeling uit de pad halen door dikkere inlages (zoals ik voor de zekerheid doe :o).