[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:52

Heb je er ook nog op gezeten Galaxyfizzy ????

Ik las ergens terug de vraag of maat 42/44 er ook in past. Ik neem aan van wel... maar mocht het bij de dijen een probleem opleveren, dan heb je vanaf nu - behalve de Florac zonder wrongen - ook een model dat wat meer plek heeft voor stevige dijen. Hij heeft nog geen naam (werknaam is Quevis :+ )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:55

Swift schreef:
Vandaag voor het eerst sinds tijden weer alleen een buitenrit met mijn Haf gemaakt. Het was even flink wennen zonder één van zijn vriendinnen ;) In galop kreeg ik een flinke boksessie om mijn oren (hoofd tussen zijn benen rug krom en flink bokken), hij wilde namelijk in volle galop terug naar stal en ik niet ;) Hij heeft dit soort momenten zeer zelden (gelukkig) maar eerder lag ik er dan meestal of helemaal of half naast. Met de Ghost bleef ik prima zitten, ik had zelfs mijn beugels nog! En doordat ik zo stevig zat kon ik ook ingrijpen en hem snel stoppen. En het zadel lag zelf oom nog helemaal recht na al zijn gedoe, blij mee dus!

*\o/*

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:03

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:06

Ik heb het idee dat de inlages die ik in mijn torsion heb niet helemaal goed zijn qua drukverdeling. Ik heb alleen de ballen verstand van inlages, dus ik weet ook niet welke erin zitten en welke ze nodig heeft. Zijn de HD inlages voor elk paard geschikt? Serena mist nu nogal bespiering door de hoefbevangenheid. Dat zijn we er natuurlijk weer aan het bijtrainen (voornamelijk vanaf de grond nu). Dus het heeft geen haast, maar ik wil me er toch wel wat meer in verdiepen!
*mocht iemand nog een setje inlaages overhebben, ik houdt me aanbevolen :o *

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:22

Aha - Galaxy - dat wist ik natuurlijk niet. Het is zeker van belang om er zelf ook even mee te rijden (op een ander paard in jouw geval) om te zien of het bevalt en goed past.

Yvanka, HD inlagen mogen ook onder een Torsion en dat is zeker aan te bevelen als de oude inlagen niet in orde zijn.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:24

Denk dat stevige inlages voor haar niet verkeerd zijn nu, omdat door de ontbrekende spieren de ruggengraat wat meer bloot ligt. Voordat ik weer wat intensiever ga rijden dan gaan we meer richting de winter/lente, dus ik kan even rustig om me heen kijken :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:27

Aaaaargh ik kan echt NIET wachten tot ik de quilty uit kan testen!!! :P

Yvankaxx, als de ghost wat voor mij is heb ik mijn HD inlages waarschijnlijk niet meer nodig. Ik weet nog steeds niet hoe het nou zit met ghost en de noodzakelijkheid van een pad met inlages.. (kan iemand mij daar please over informeren? :o) Maar afhankelijk daarvan heb ik dan misschien HD inlages over.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:31

Vandaag weer gereden met mijn LExington. Echter schuift het zadel me toch iets te dicht de schoft op. (Erger dan vorige keer). Heb er nu de standaard inlages van Barefoot in. Vorige keer ook geprobeerd met n pad met de dikkere inlages (stevige barefoot) erin, maar dan ging het zadel schuiven.
Ik overweeg nu om enkel voor wat inlages erbij te doen, zodat ze schoft vrij blijft. Iemand hier ervaring mee of dit werkt en goed blijft zitten?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:36

Ja, ik heb inlages aan de voorkant gehad. Dat was niet omdat het zadel naar voren schoof, maar het bleef in ieder geval goed zitten. Het houdt de pommel wat hoger dus de schoft vrijer. En als het zadel wat richting de schoft schuift omdat het zadel iets gekanteld ligt, dan moet het vast helpen.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:37

Geryon, ik houd me zeker aanbevolen! Ik kees hier altijd mee, dus ik hoor t wel :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:40

Waarschijnlijk ga ik het wel vergeten, dus als je me binnenkort ziet schrijven dat ik de ghost wil nemen, moet je me maar even een pbtje sturen voor de zekerheid haha :P

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:44

Haha komt goed!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:08

Geryon schreef:
Bij mzm geestig kan je de quilty testen. Geen idee of er iemand al na mij is maar zo niet heb je hem dan over maximaal anderhalve week binnen denk ik.

.. en de Lipica.. al moet daar nog 'even' en pad onder :D

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:27

Ik ben benieuwd geryon! Wanneer krijg je het testzadel binnen? Weet je dat al?

Wat pleiada zegt kan goed. Als je ziet hoe veel beter ik op mijn barefoot lexington zat op het paardje van de vrouw waar ik dat zadel van had gekocht.. Zou je denken dat ik niet heel veel anders zou zitten op het zadel op mijn eigen paard.. Nou dat was dus echt zoveel verschil terwijl de paardjes kwa bouw eigelijk niet echt heel erg veel van elkaar vershilde.. Allebij een hoge schoft, beide niet erg breed gebouwd.. Enige verschil is dat mijn paard echt 20 keer hoger opgooide en mijn paard ruimere gangen heeft.. Maar verder.. Dus wie weet.. Ik heb in ieder geval er weer van geleerd!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:33

Net een mailtje gehad van nienke dat het zadel dinsdag of woensdag binnen komt dus rond donderdag!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:54

Oke spannend!! Ben erg benieuwd hoe het op jouw paard ligt. Heb het idee dat onze paarden kwa rug wel bij elkaar in de buurt komen :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:03

Even inhakend op het vachtvriendelijkverhaal.
In Gelderland woont een dame met eigen schaapskudde die de onderkant van haar vachten vervilt als de schaapjes geschoren zijn.
Mooie kwaliteitsvachtjes en de schaapjes huppelen nog blij rond. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:48

Leuk zeg al die testers van de Ghosts, dat gaat lekker veel info geven over hoe de zadels bij verschillende conbinaties bevallen, altijd nuttig +:)+

Braaf paardje aan de longe, en je gaat er ook fijn mee om zo te zien :j
Vind het zadel wel als een torentje er bovenop liggen nog hoor, beetje dromedaris-achtig maargoed dat heb je met een nog nieuwe Barefoot ook al snel :=

Hihi, al die bokkende paarden, merk je toch dat het weer richting de winter gaat _O-

HD inlages kan je in principe op ieder paard gebruiken. De grootste reden om ze niet te gebruiken is als je ze simpelweg niet nodig hebt, zoals op een mooi rond bespierd ruggetje waar je graag heel close-contact op wilt zitten. Dan zijn wat dikkere inlages met een plaatje erin wat "too much" en nemen toch een beetje gevoel weg, hoewel de meeste mensen dat reuze mee vinden vallen :)

De Lexington blijft een beetje een lastig zadel. Ik roep al jaren dat ze van mij dat speciale aan de achterkant verhoogde VPS er uit mogen halen....meer last dan gemak van -O- En super zonde want het is echt een leuk zadel om te zien :j

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:32

Gisteren klein probeerprojectje Arizona/Christ Butterfly gehad (geen foto's helaas, onhandig moment om lege telefoonbatterij te hebben :o ). Wel gewoon de cantle erop laten zitten natuurlijk (zelfs de vulling er niet uit gehaald), maar het ging eigenlijk prima. Ik heb er op de bok even opgezeten: <3 <3 <3 <3 <3

Vandaag of morgen ga ik de Christ ook nog even op de Startrekk proberen...... Er gaat een nieuwe wereld open :D :D

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:39

Door het natte weer van afgelopen week niet zo veel en intensief kunnen rijden. De bak was een zwembad geworden. Gister weer eens flink in de bak gereden met de Cheyenne. Eerst met een Barefoot pad met moosgummi inlages. Hiermee liep hij niet ontspannen en drukte zijn rug weg. Gestopt, Barefoot pad met HD inlages eronder en meteen liep hij een heel stuk beter. Maar ook vrijwel meteen kreeg ik last van m'n heupen en bovenbenen, doordat ik met die HD inlages net iets breder zit.....
Paard gaat voor, dus we blijven eerst met de HD's rijden. Deze beide pads zijn Cheyenne pads. Ze passen wel onder mijn Atlanta, maar het ziet er niet heel mooi uit. Ik heb vorige week zo'n foam slaapmat gekocht bij Jysk, eens kijken of ik daarvan goeie (dubbele?) inlages kan maken voor in de Wildhorn western pad en hoe paard daar vervolgens op reageert. Ik hoop dat ik iets kan creeeren waar zowel paard als ik blij van wordt.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:44

Zo meiden, ik zie dat Kwetal heeft geantwoord w.b. Ghost zadels, bedankt!
Druk weekend gehad, weer een Working Equitation wedstrijd gehad dus kneitervroeg mijn bed uit gister en moest zaterdag werken. Maar ik ben er weer!

Nienke is nu inderdaad ook dealer van de Ghost zadels. Zij heeft nu de Quilty en de Lipica als testzadel. Weet wel, wij gebruiken ook elkaars testzadel bij pas-sessies of als wij een aanvraag krijgen en het zadel zelf niet hebben!

Fijn filmpje Galaxyfizzy!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:46

tjaakje schreef:
Maar ook vrijwel meteen kreeg ik last van m'n heupen en bovenbenen, doordat ik met die HD inlages net iets breder zit.....

Is dit in zijn algemeenheid zo, dat je met HD-inlages breder zit dan met de moosgummi's? Ik hoop met de HD-inlages juist meer een A-vorm te krijgen, maar zo werkt het dus niet?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:50

Ik zou niet weten of dat in z'n algemeenheid ook zo werkt. Ik kan me niet voorstellen dat je met HD inlages juist meer A-vorm creeert. Om meer A-vorm te creeeren, moet je materiaal aan de bovenkant toevoegen lijkt me, niet aan de zijkant. Op die Belg van mij wordt de zit in elk geval alleen maar nog breder....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:52

De hd inlages zijn een stuk hoger dan normale inlages. Ik zit er ook zeker niet breder door. Maar heb ook geen sterk gevoel smaller te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:52

Bij mijn pony (die redelijk stevig is qua bouw) werd de zit ook breder met HD inlages :j Met de dunste inlages zat ik het smalst.