[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:30

Mijn paard heeft altijd problemen gehad met boomzadels vanwege z'n lastige bouw, ongeacht welk merk/model/aanpassingen we gehad hebben. Met de barefoot barrydale heb ik al deze problemen niet en m'n paard loopt er sindsdien veel beter mee. Zo'n flexibel zadel is juist de uitkomst voor hem en beperkt hem veel minder als met boom. Ik vind het nog steeds goed gewicht verdelen, het is toch nog een vrij stevig geheel wat je niet even dubbelklapt en de ruggewervels liggen ook vrij, zeker met de inlagen is veel mogelijk. Maar het is ook heel afhankelijk van je paard.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:05

Femek2902 schreef:
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden :)
Ik wil namelijk echt het beste voor mijn pony, en twijfel nog steeds of boomloos een goede optie voor ons zou zijn :)

Mijn IJslander heb ik ingereden met de Barefoot Cheyenne, met in mijn achterhoofd de gedachte t.z.t. een boomzadel op maat te laten maken. Inmiddels rijden we 4 jaar geheel probleemloos rond en is het plan van een boomzadel ver naar de achtergrond geraakt.

Kanttekeningen hierbij zijn dat ik om en nabij de 50 kg weeg en gemiddeld 'maar' 3 keer per week 1 tot 1,5 uur rijd, met een enkele uitschieter naar 3 uur. Daarnaast vervang ik om het jaar mijn inlages onder het motto 'better safe than sorry'.

Een in mijn regio bekende osteopaat heeft mijn pony vorig jaar nog gecontroleerd en kon niets vinden, dus tot dusver ben ik tevreden. Gelukkig geeft mijn ruin het ook zelf aan als ik er eens een ander zadel op leg om te testen en het bevalt hem niet. Dan staat hij stil en weigert nog een pas te zetten. Met mijn BF heeft hij dat nog nooit gedaan.

Als ik intensief zou rijden zou ik mijn inlages hierop aanpassen en regelmatig de osteopaat laten komen, maar met een boomzadel had ik de zadelpasser dan vaker laten komen. Zowel boomloos, als met boom kan in theorie natuurlijk altijd verkeerd gaan zitten, dus regelmatige controle lijkt me in beide gevallen belangrijk.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:37

Ik rijdt al meer dan 10 jaar boomloos. Af en toe terug naar boom, maar toch altijd weer terug naar boomloos. Niet dat ik dan slechte ervaringen heb, maar soms slaat de twijfel toe en moet ik weer wat anders proberen(heb ik met alles). Ben wel altijd aan het aanpassen met inlages, bontjes erop,maar dat vind ik gewoon ook leuk, houd me van de straat. Tegenwoordig rijd ik niet meer fanatiek ivm ppid en ouderdom paard,maar heb wel flinke tochten gereden

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:31

Femek2902 schreef:
Als laatste, ik zie in dit topic erg veel mensen voorbij komen die vaak van zadel wisselen, en een heel aantal mensen die maar af en toe op hun paard zitten. Zijn er ook mensen die al een half jaar tot een jaar of langer met hetzelfde boomloze zadel rijden en dat dan ook meerdere keren voor langere tijd in de week doen? Hoe bevalt jullie zadel? Geen druk plekken oid?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden :)
Ik wil namelijk echt het beste voor mijn pony, en twijfel nog steeds of boomloos een goede optie voor ons zou zijn :)

Ik heb mijn paardje nu 1.5 jaar en rijd sindsdien met haar boomloos. We hebben een paar maanden een barefot gehad, maar dat was het niet helemaal (zadel was erg groot op haar en ik kreeg last van mijn rug). We hebben nu al ruim een jaar een Ghost en zijn beide erg happy :). Ik rijd TREC met mijn paardje, dus zowel lange ritten (25+) als springen en elke keer is de dierenarts super tevreden bij de nakeuring (ze is vaak lossen in haar rug na zo'n 4+ uur rijden dan ervoor). Ze heeft een moeilijke bouw / rug (morgan en in de UK ingereden op de morgan manier - hoofd omhoog en rug wegdrukken zeg maar) en heeft in het verleden hier heel veel problemen mee gehad. Toen ik haar kreeg zat ze dan ook echt van oor tot staart vast. Dit is gelukkig allemaal weg. Ze wil nog weleens haar rug vast zetten door gewoonte / spanning, maar kan ook heel makkelijk ontspannen. Ze wordt regelmatig nagekeken en de osteo / fysio etc zijn altijd erg tevreden. Ik rijd tijdens het wedstrijd seizoen ongeveer 4x per week, tussen de 1 - 3 uur.

Ik heb wel recentelijk een nieuw pad gekocht. Deels omdat ik graag een tweede wil hebben en deels omdat mijn oude pad een synthetische onderkant heeft en ik dat bij lange ritten niet prettig vond. Ik heb nu een kifra pad, met gummy inlages en ben heel tevreden. De afdruk is echt heel mooi gelijkmatig en geen warrige haren of iets. Ondanks dat ze heel erg druk kan zijn en hele gekke sprongen kan maken! (en ik nooit echt goed aansingel. De singel hangt altijd los als ik afstap :P).

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:11

Hallo allemaal.
ik lees soms mee en soms helemaal niet meer. Nu waren we ( paar vriendinnen) de ruggen aan het controleren en de zadels. Wij dachten eerst aan het zadel lag dat het spul in het zadel ongelijk is. Kan dat überhaupt? Inlages moeten wel vervangen worden volgens mij. Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:55

Dit lijkt inderdaad scheef, maar wordt het zadel niet scheef getrokken door het klittenband van de pad?
Hoe ligt hij zonder de pad?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:02

Joyce, jij was toch degene in het Havelte foto topic die zo scheef zat? Heeft het niet met je eigen houding te maken? Of zorgt het zadel juist voor die houding?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:40

Zal eens kijken zonder pad.
Ja vriendinnen zeggen dat het niet aan het zadel hoeft te liggen maar aan mijn houding word naar 1 kant getrokken, is met boomzadel en aeen cheyenne ook. Zonder zadel zit ik een stuk rechter en netter.

Edit zo ligt die zonder pad
Afbeelding
En met
Afbeelding

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:51

Dankjulliewel allemaal :)

@Kwetal: Natuurlijk komt mijn osteopaat ook boomzadels tegen die niet passen, maar het valt haar op dat er met boomloze zadels vaker drukpunten ontstaan, en dan met name bij de beugelophanging.
Verder dankje voor je duidelijke post.

Ik ga er nog even goed over nadenken allemaal.. Pff zadels en zadelmakers :')
Eventueel kan ik een boomzadel overkopen van een stalgenoot, die zo op het oog behoorlijk goed lijkt te liggen, dus ik wacht totdat er een afspraak is gemaakt met een zadelmaker en of dat zadel het wordt of niet..

Mijn pony heeft namelijk een behoorlijk hoge maar ook brede schoft, en een lekker korte rug. Dus een standaard simpel zadel past simpelweg niet.. Daarnaast is mijn kont niet bepaald mini.. Nu ben ik daarmee aan het werk, en dat lukt aardig.. Maar echt mini zal ik nooit worden, maar in een 17 inch zadel, die ruim zit, passen moet kunnen lukken.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:38

Even bokt spammen 8-)
Vandaag voor het eerst echt gereden met de ghost *\%/*
Moet natuurlijk wel even de mening van de bokkers hebben, wat vinden jullie ervan?? Hoe ligt het?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: let maar even niet op mij, eerste keer sinds ongeluk dat ik weer rij, komt met les wel weer goed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:17

Ziet er heel netjes uit! :) Ook mooi hoe de wrongen en je dijbeen precies op elkaar aansluiten.
Rijtechnisch is het enige wat ik echt kan verzinnen dat je je knieen en enkels wat meer zou mogen ontspannen (allebei minder uitdrukken), dan komt er ook wat minder druk op de stijgbeugels, maar verder ziet het er super uit.

@ JoycexEnya: dat scheve zadel vind ik er niet zo goed uitzien eerlijk gezegd. Het zal je paardje toch ook scheef belasten als je erop gaat zitten. Kun je niet een keer een boomloos zadelpasser langs laten komen? Misschien kan die zeggen waar het probleem zit.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:40

Er zit volgens mij geen enkele in de buurt. Deze foto is ook schever genomen dan die met pad ( kijk maar naar de aalstreep). Ik heb mijn paard zelf beleerd en ben zelf volgens mij ook scheef. Ik steun namelijk op 1 of andere manier niet op rechts. Heb vorig jaar van een osteopaat te horen gekregen dat ik scoliose heb door waarschijnlijk een ongeluk.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:09

Leuk dat mensen nu ook reageren die daadwerkelijk lang boomloos rijden. Voor mijn gevoel gaat dit topic wel erg veel over de nieuwste modelletjes van... en dat vind ik jammer want het leest nu als een grote advertentie. Ik ben ook heel benieuwd hoe paarden daadwerkelijk onder een boomloos zadel aan het werk zijn, daar post nauwelijks iemand foto's van. Zo lijkt het of iedereen stapritjes maakt op het nieuwste modelletje, een foto maakt en het dan weer doorverkoopt. :D
Maar wat doe jullie met jullie zadel? Wie start er bijvoorbeeld boomloos?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:15

Ik rijd voornamelijk buiten en spring er okk gewoon mee. Ik heb niet echt foto's van het rijden omdat ik niemand heb die foto's maakt. Edit van fotomeeting.

Afbeelding
En hier zie je dat ik wel scheef zit horizon is ook scheef
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 20-04-16 08:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:16

Sja.. iedereen die post, post hetgeen er nu bij ze speelt.
Niet meer dan logisch. Maar alle vragen die gesteld worden zijn welkom en worden ook beantwoord.
Vind het ook wel leuk om alle nieuwtjes voorbij te zien komen

Edit:daarnaast loopt het topic ook al even he :)
Dan zijn de basics al 100 keer voorbij gekomen
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 20-04-16 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:16

De scheve Barefoot ligt zo los eerder meer naar rechts dan naar links op de foto zonder pad, maar kan een vertekend beeld zijn omdat de foto ook niet helemaal recht genomen is. Aalstreep loopt ook scheef op de foto.
Je zit zelf scheef naar links heb ik in het andere topic gezien.

Ik zit van nature ook scheef, maar dat is grotendeels op te lossen met centered riding lessen en veel zonder beugels rijden. Dit moet ik wel bijhouden anders zit ik zo weer naar rechts.

Die laatste foto's met Ghost zadel zien er erg fijn uit. Inderdaad enkels ontspannen dan rijdt je nog fijner.
Wat vond je van de korte zweetbaden, hoe zit dat bij je knieën?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:20

Diana, goh, ik denk dat het missen van actiefoto's ook wel is omdat niet veel van ons toeschouwers hebben die het eens zien zitten foto's te maken := Ik train met mijn zadel in principe voor western en endurance, en zit erg sporadisch in de bak, tenzij ik nu echt naar de volgende stap ga, dan zit ik echt een week enkel pistewerk te doen. Wat ik je wel kan geven zijn warrige Gsm-filmpjes van een ritje eventjes terug! :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:20

Dus mijn zadel is dan niet scheef. Ik zag ook niet echt scheefheid in het zadel als in hoe je de kussens van een boomzadel controleert op rechtheid. Er zit hier denk geen centered riding lessen in de buurt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:21

@diana: Ik rijd intensief bakwerk, ik spring, bosritten, alles doe ik met mijn boomloosje. Kreeg voorheen er ook intensief om de week een uur springles mee.

Afbeelding

Afbeelding

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:22

Sonja_vR schreef:
Sja.. iedereen die post, post hetgeen er nu bij ze speelt.
Niet meer dan logisch. Maar alle vragen die gesteld worden zijn welkom en worden ook beantwoord.
Vind het ook wel leuk om alle nieuwtjes voorbij te zien komen

Edit:daarnaast loopt het topic ook al even he :)
Dan zijn de basics al 100 keer voorbij gekomen

ja dat begrijp ik, maar ik merk dat de gewone vragen en opmerkingen op dit moment totaal ondersneeuwen onder het nieuwste dekje van, en dat is erg jammer. Er zijn altijd nieuwe boomloos rijders met vragen en die komen nu nauwelijks aan bod, terwijl hier juist zoveel ervaren ruiters zitten.

En mooie foto's JoycexEnya!

edit: jeetje wat een leuke reacties! dank jullie wel allemaal :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:39

JoycexEnya schreef:
Dus mijn zadel is dan niet scheef. Ik zag ook niet echt scheefheid in het zadel als in hoe je de kussens van een boomzadel controleert op rechtheid. Er zit hier denk geen centered riding lessen in de buurt.

http://www.bokt.nl/markt/ad/400450/houd ... m-z-niveau

Komt sinds kort ook hier aan huis voor mijn bijrijder!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:41

Je krijgt toch antwoorden op je vragen over boomloos rijden?Ik rij al 13 jaar boomloos ongeveer..Ik zou niet anders meer willen...Dat mensen het ook hebben over de nieuwe modellen en dekjes is niets mis mee toch?Je kan alle boomloze zadels niet over een kam scheren en op de hoogte blijven van nieuwe dingen is juist leuk,mede omdat het steeds door blijft ontwikkelen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:43

Diana, ik snap idd je punt van ondersneeuwen wel hoor.
Ik wil nog wel eens een vraag quoten naar een nieuwe blz als ik zie dat ie onbeantwoord dreigt te blijven. of een "ik denk" antwoord plaatsen om hem even weer onder de aandacht te brengen.
Maar over het algemeen wil iedereen wel antwoorden als ze het antwoord weten :j

Edit:Pleiada, ik gok dat Diana ook niet direct haar vraag nedoelt op dit moment. Maar vragen in het algemeen. Er wil nog wel eens een vraag ondersneeuwen, maar over het algemeen zijn die wel omhoog te halen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:47

Ja dat is inderdaad wel waar dat dat gebeurt en dan is even quoten om hem omhoog te halen wel een goed idee :j

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:00

Ik heb ook niet echt veel actie foto's , voornamelijk omdat ik nooit iemand bij me heb om foto's te maken :). Deze twee foto's zijn gemaakt tijdens ene TREC training afgelopen zomer. De opstap foto is niet echt de meest charmante, maar je kan wel het zadel goed zien!

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het ook best logisch dat het vooral om de nieuwe dingen en veranderingen gaat in dit topic. Ik ben ook meer gaan meelezen nadat ik mijn nieuwe zadel had gekocht. Ik ben er gewoon erg blij mee en heb niet het idee dat ik verder veel toe te voegen heb, omdat ik relatief weinig ervaring heb met verschillende zadels (de tweede die ik probeerde was meteen goed!). Al volg ik de ontwikkeling in gekleurde pads wel op de voet =D
Laatst bijgewerkt door Oshaa op 20-04-16 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt