voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:27

de stoute schoenen aangetrokken en engeland eens benaderd :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:31

TOCH BEDANKT :D?

Sorry waar waren mijn manieren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:38

Dat vroeg ik me ook af .... ;)

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:52

Beloven schreef:
Hmm, zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de barrydale? :)

Sinds een aantal dagen in het bezit van een Barrydale en ik vind hem geweldig zitten. Ik had nooit wat met wrongen of dressuurzadels maar omdat ik hem mooi vond van het voorjaar maar een testzadel aangevraagd want ik wilde wel eens weten hoe hij zat. Ik had nog geen rondje gereden en ik wist het al: ooit komt de barrydale er!

Voor de buitenritten blijf ik op de Arizona rijden, lekker ongedwongen zonder wrongen en die o zo handige knop maar voor het bakwerk nu dus een Barrydale erbij.

quibje schreef:
ook ik had een vraagje
is er al ergens de mogelijkheid om de sevilla look te testen/uitproberen?
ik wil die heel graag hebben, maar zou daar graag eerst eens mee rijden

Voor zover ik weet is daar geen testzadel van, misschien dat pmarena dat weet.

Ik heb er wel op gereden maar vind het niks, het is totaal niet te vergeleken maar een engels zadel. Het is niet echt uit te leggen maar je word wat meer "gedwongen" om met langere beugels te rijden. Je zit hoger boven je paard en het zadel heeft duidelijk een ^ vorm (wij noemen het altijd alsof je op een dak zit :') ). Daardoor zit je ook op bredere paarden smaller dan met een boom- en boomlooszadel. Geen idee of dit spaans zadel eigen is.
De eigenaresse van het zadel wilt juist weer niets anders, die vind het zalig rijden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:00

Vraagje: ik heb vorig jaar een London Nut overgenomen van iemand hier (sorry, weet even niet meer van wie). Prachtzadel, erg fijn, blij mee etc, maaaaarrrr... het is een maat 1 (al zou het een erg ruime 1 zijn, meer een 1 1/2, volgens de verkoper). Ik had een Lexington getest (3x niks) en een Barrydale (zat wel fijn, maar kwam niet bij de wrongen in de buurt, met mijn lange benen niet geschikt). Beide testzadels waren maat 2, wegens 1.83m lang zijn en maat 42 hebben.

Nu kom ik bij de London net tegen de pommel aan met lichtrijden. Best vervelend, dus ik gebruik het nu eigenlijk alleen voor stapritjes. Zonde, want het is een fijn zadel!
Het lijkt mijn paard goed te passen, al ligt het wel wat achterover ook.

Nu was er hier een Barefoot-expert, weet ik, dus misschien weet zij raad: is het achterover liggen niet erg? Er zit een M pommel in, volgens de maatsjabloontjes paste die wel het beste. Mijn paard is een grote Gelderse ruin van 21 jaar, met een vrij hoge schoft en wat hollere rug door leeftijd en weinig doen.

Eigenlijk ben ik bang dat dit zadel me toch een maatje te krap is, maar deze in maat 2 is nergens te vinden natuurlijk, en ik wil echt geen zwart zadel maar per se een bruine (donkerbruin is ook OK). Ik zit in deze 1 (1 1/2?) wel lekker, stevig opgesloten, maar heb daardoor de pommel erg dicht tegen me aan, waardoor ik niet naar voren en amper omhoog kan. Met bonten seatovertrek wordt dit uiteraard nog erger, hoewel dat overtrekje wel heerlijk zacht zit. Dilemma....

Als er iemand een bruine 2 heeft en wil ruilen: pm me alsjeblieft!!

Wie weet raad? Dankje vast!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:03

dierfysio. Ook een barefoot hoort niet achterover te liggen. Misschien toch een bredere pommel erin. Of iets verzinnen met de inlages. Je hoort in een London gewoon omhoog te kunnen zonder de pommel tegen te komen. Heb je misschien een fotos van hoe het zadel ligt?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:06

Of je hebt het zadel te ver naar voren liggen? Dat zie ik erg vaak bij zowel boom- als boomlooszadels.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:16

dank jullie vast!

te ver naar voren liggende zadels kom ik in mijn werk (zie nickname ;) ) vaak tegen. dat is hier niet het geval; het ligt op de juiste plaats.
bredere pommel, hmmm, echt? maar die wordt dat ook weer lager, denk ik, waarvoor het bij zijn schoft te krap wordt?

lastig hoor; ik ben juist naar boomloos (en bewust barefoot) overgestapt vanwege zijn veranderende rug (holler geworden). mijn boomzadels gingen 'bridgen' en lagen dus niet goed meer. was ook niet goed meer aanpasbaar door de zadelmaker, dus ben ik naar iets anders gaan zoeken en bij barefoot uitgekomen. nu lijkt dat dus ook weer niets te worden, echt lastig!

foto's heb ik niet, maar kan wel proberen die te maken. met alleen zadel lukt vast; met mij erin wordt lastiger (dan moet ik even iemand vinden die ze wil maken).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:23

Als hij met bredere pommel te ver over de schoft zakt zou je dit kunnen oplossen met inlages. Dubbel of de pommel zwevend maken. Of is haar rug door inzakken bergopwaarts geworden? Misschien met 'shims' de achterkant ophogen? Er zijn ook boomloos verkopers welke op locatie met je mee kunnen denken om het zadel er goed op te krijgen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:44

Misschien moet ik idd eens een barefoot kenner mee laten kijken. Wie zit er in de buurt van Amersfoort?

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:06

Op mijn Torsion staat aan weerzijde van de pommel "LAG HORSE", wie weet wat dit precies inhoudt?

Alvast bedankt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:43

Volgens mij was lag horse eerder de maker van torsion zadels..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:47

Hier ook een Barrydale, puur op uiterlijk uitgeprobeerd en er geen moment spijt van gehad. Paard loopt er heerlijk onder en ik kan er goed op zitten. Prima dressuur en buitenrij zadel.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:01

@Haimati, waar woont die eigenaresse?
zou zij evt bereid zijn om een ander het te laten proberen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:23

Marcella schreef:
Wil ook graag een zadel kopen alleen het financiële deel wil niet meewerken. :$ :$ :$ :$

Barefoot Arizona Rose blijf gewoon voorlopig nog op mijn verlanglijstje staan. <3

En ben nog steeds aan het wachten op mijn testzadel de barefoot Arizona nut. Dan weet ik namelijk zeker of dat dit zadel zal bevallen en of de fenders kort genoeg kunnen.

Jeetje, heb je die Arizona Nut nu nog steeds niet getest :oo

is heb een poosje geleden bij Barefoot gevraagd of ze een Arizona Rose met wat kortere fenders wilden maken als ik die zou bestellen, en dat was (toen...) op zich geen probleem, maar een aanpassing houdt wel een meerprijs van iets van 50-100 euro in. En natuurlijk sowieso al snel een levertijd van 3 maanden gezien hij speciaal gemaakt moet worden en er altijd wel een wachtlijst is voor eerder geplaatste speciale bestellingen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:28

quibje schreef:
ook ik had een vraagje
is er al ergens de mogelijkheid om de sevilla look te testen/uitproberen?
ik wil die heel graag hebben, maar zou daar graag eerst eens mee rijden

Ik weet niemand die hem als testzadel heeft... :(:)

Simpelweg omdat het nogal een apart zadel is, erg hard en vormvast en weinig schoftruimte vergeleken met "normale" Barefoots, waardoor hij bijna altijd tegenvalt gezien klanten toch verwachten een "Barefoot" te bestellen.

Ik baal er wel van dat ik hem niet als testzadel aan kan bieden vanuit service-overwegingen, maar ik wil hem ook ècht niet hier hebben liggen want zie maar eens een koper te vinden voor zo'n stijf boomloos zadel.... het is meer iets in de categorie Startrekk dan Barefoot :o

Er rijden er wel een paar rond in Nederland bij klanten die hem wel erg fijn vinden maar ik zou zo eerlijk gezegd ook niet meer weten wie dat zijn en of iemand anders daar eens een ritje op mag maken :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:31

Diva_Jenny schreef:
Niet de meest duidelijke foto, maar ik moest mijn beugels vrij kort, en dus te kort hebben om bij de wrongen te komen. Met de beugels langer kwam ik er bij lange na niet in de buurt.

http://i943.photobucket.com/albums/ad27 ... 94d050.jpg

Hmmm.... ik zie hier vooral een zadel dat te ver naar voren ligt (singel door buikje naar voren geduwd en zadel mee getrokken) waardoor de voorkant te veel op de schoft ligt, het hele zadel bergopwaarts is komen te liggen, de ruiter teveel achterin het zadel zit en nu met ene soort stoelzit met te korte beugels toch bij de wrongen probeert te komen, inderdaad :=

Ik denk dat het al een heel stuk beter gelegen en gezeten zou hebben als je hier een banaansingeltje had gebruikt en het zadel gewoon netjes horizontaal erop had gelegen. Dan had je zelf veel meer in het midden van het zadel kunnen zitten en hadden de kniewrongen veel beter binnen bereik gelegen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:32

Wendy_Chewie schreef:
Ik heb ook een Barrydale, zit wel fijn, ook al liggen mijn benen niet echt tegen de wrongen. De laatste tijd krijg ik wel last in mijn bekken bij het rijden, maar ligt niet zozeer bij dit type denk ik, de zweetbladen zijn niet dik.

Vervelend, bekkenpijn -O-

Ik heb er zelf ook last van, de boel kan heel gemeen op slot gaan zitten bij mij :=

Bij mij werkt een zadel zonder zweetblad en kniewrong het beste, vooral kniewrongen zijn funest omdat die je benen naar buiten draaien natuurlijk :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:40

dierfysio schreef:
Vraagje: ik heb vorig jaar een London Nut overgenomen van iemand hier (sorry, weet even niet meer van wie). Prachtzadel, erg fijn, blij mee etc, maaaaarrrr... het is een maat 1 (al zou het een erg ruime 1 zijn, meer een 1 1/2, volgens de verkoper). Ik had een Lexington getest (3x niks) en een Barrydale (zat wel fijn, maar kwam niet bij de wrongen in de buurt, met mijn lange benen niet geschikt). Beide testzadels waren maat 2, wegens 1.83m lang zijn en maat 42 hebben.

Nu kom ik bij de London net tegen de pommel aan met lichtrijden. Best vervelend, dus ik gebruik het nu eigenlijk alleen voor stapritjes. Zonde, want het is een fijn zadel!
Het lijkt mijn paard goed te passen, al ligt het wel wat achterover ook.

Nu was er hier een Barefoot-expert, weet ik, dus misschien weet zij raad: is het achterover liggen niet erg? Er zit een M pommel in, volgens de maatsjabloontjes paste die wel het beste. Mijn paard is een grote Gelderse ruin van 21 jaar, met een vrij hoge schoft en wat hollere rug door leeftijd en weinig doen.

Eigenlijk ben ik bang dat dit zadel me toch een maatje te krap is, maar deze in maat 2 is nergens te vinden natuurlijk, en ik wil echt geen zwart zadel maar per se een bruine (donkerbruin is ook OK). Ik zit in deze 1 (1 1/2?) wel lekker, stevig opgesloten, maar heb daardoor de pommel erg dicht tegen me aan, waardoor ik niet naar voren en amper omhoog kan. Met bonten seatovertrek wordt dit uiteraard nog erger, hoewel dat overtrekje wel heerlijk zacht zit. Dilemma....

Als er iemand een bruine 2 heeft en wil ruilen: pm me alsjeblieft!!

Wie weet raad? Dankje vast!

Een achterover liggend zadel is natuurlijk nooit echt ideaal, vooral omdat je als ruiter een hele lastige houding er in krijgt: het zadel ligt erop alsof je paard een heuvel aan het beklimmen is, je gaat teveel achterin het zadel zitten, ter compensatie ga je in een stoelzit zitten... en daardoor kun je dan weer last van de pommel krijgen.

Maar zonder "beeld" is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen dat dat bij jou aan de hand is :)

Sowieso is met die lengte een maat 1 toch al twijfelachtig inderdaad, maar als je echt slank bent en met lange benen zit dan zal het op zich niet direct 100% onmogelijk zijn dat het toch past :)

Een London Nut is overigens wel een beetje een verwarrende benaming om er aan te geven, het lijkt dan net alsof er na het bewerkte Missoula Nut westernzadel niet alleen nog een Arizona Nut maar nu ook een London Nut is gemaakt :P

Het "Nut" in Barefoot wordt altijd gebruikt voor van een tooling voorzien bewerkt tuigleder en daar zijn geen Londons mee gemaakt.

De London is wel in nootbruin nubuck geleverd en die zal je dan hebben, die is wel heel mooi inderdaad :j

Volgens mij heeft Miriam van Hofstede Twekkelo er nog een tijd lang 1 te koop gehad, of Unamie, allebei actief op Bokt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:41

Wubbo schreef:
Op mijn Torsion staat aan weerzijde van de pommel "LAG HORSE", wie weet wat dit precies inhoudt?

Alvast bedankt

LAG HORSE is gewoon de producent inderdaad :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:50

de verzendkosten naar nederland zijn maar 25 euro :D binnenkort kan ik ook mijn ervaringen gaan geven met een libra zadel *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:10

Heb je hem nu uit Engeland besteld?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:16

kiki1976 schreef:
Heb je hem nu uit Engeland besteld?

nog niet ;)
ze heeft de voor en nadelen van de trec en bbp genoemd, en wou weten hoe groot de paarden waren en de vorm, zodat ze een advies kan geven over welk zadel het beste is ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:18

Dat is knap van een afstand :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:31

Shirley schreef:
Dat is knap van een afstand :D

+1
Kijk je kan wel zien welke type er misschien geschikt is en welke juist niet. Maar via bv een foto is er geen goed passend advies te geven. Ook niet voor boomloos.