[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:14

draaakje schreef:
Oh ben heel benieuwt hoe het uiteindelijk wordt Pmarena, je bent altijd zo postitief over de combinatie met de christ butterfly! Lijkt me erg fijn.
Ik wordt er heel hebberig van. Lijkt me heerlijk rijden!

Ik zou een knop niet zo vervelend vinden, maar misschien kunnen mensen die dan niet willen er een gewone pomel in zetten? (dus ritjes aan 2 kanten)
Lamsvel zit denk ik wel extra fijn, maar is inderdaad ook wel duur...
Ik zou gewone singelstoten het fijnst vinden.

(ik vind zo met zwarte wol wel veel mooier als met witte)

Hij is nog niet bestelbaar he, die onderkant zonder zitting (en dan los het schaap :P)?

Nou in principe kan ik wel zo'n basis bestellen zonder zitting en cantle, is even lief vragen en dan maken ze het wel normaal gesproken, duurt alleen even omdat ze de productieplanning toch al voor een maand of 3 vooruit plannen i.v.m. voorbereidingen van inkoop materialen enzo.

En de zitting van de RoP is ook los verkrijgbaar, maar die vind ik zelf niet zo fijn als de zitting met dikkere blokken zoals op mijn zadel en zoals hij voor op het zadel moet worden.... al met al zou het dus best een rommelig zadeltje worden als je het zo zou bestellen en zelf in elkaar zou zetten :P

Echt zowel een pommel als een fork er in kunnen doen zal eigenlijk niet kunnen of niet mooi worden, voor een fork heb je toch een rond gat nodig midden op het leer, tussen de 2 ritsjes door.

Terwijl je voor een pommel juist weer het geheel met 1 lange rits dicht wilt maken zodat het netjes is.
Er blijft anders altijd een gaat voor een knop zitten en dat ziet er niet bepaald fraai uit natuurlijk :=

Ik zou nog wel eens een losse knop willen die je gewoon om het gehele voorboogje (pommel in het leder van het zadel) heen kunt doen maarja dat is dan eigenlijk alleen voor de sier en hele lichte belasting...

Bij Podium hebben ze wel een leuk systeem dat je er echt een knop in kunt schroeven :)

Op mijn foto's is het trouwens een bruine vacht hoor, vind ik ook veel mooier dan wit, hoewel wit ook wel weer wat heeft.

Het sample van Barefoot was bruin met zwarte steunblokken, heeft ook wel wat :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:17

Phillipa schreef:
Hmm ik rijd geen western en het lijkt me irritant als er iets achter blijft hangen :p zoals n bh :') (sorry heb me rot gelachen haha)

Ja bij een echt uitstekende knop heb je best een gerede kans dat je er mee in aanraking komt bij afstijgen ofzo, krijg je echt fraaie situaties van :')

Maar hier zitten die zachte blokken er nog omheen en kun je eigenlijk niet in aanraking met de knop komen...als dat je wel lukt dan ben je wel zodanig lomp bezig dat je het een klein beetje verdient om voor gek te staan :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:19

Pippaa schreef:
Ik kan mijn handen niet kwijt met een pommel :(

Nouja een pommel zit er sowieso op :P

Alleen dan met of zonder knop ;)

Ik hou zelf niet van "rommel" voor het zadel, voor-zadeltassen enzo :=
Maar knopje van de Barefoot is zo subtiel.... heb ik totaal geen last van, want je houdt je handen toch niet direct boven de schoft, ik niet althans :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:25

Gezien ik Engels rijd, zie ik het voordeel van een fork niet in. Maar als hij niet in de weg zou zitten zou ik er denk ik ook geen moeite mee hebben.

Sarah_Elise

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:28

Wat ik me afvraag: als je een ouder model barefoot hebt, kun je dan ook gewoon de 'nieuwste' pommels erin krijgen?

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:51

Ollytje schreef:
thirzanaomi schreef:

Ik gebruik mijn Christ pad wel als zadel, ook voor buitenritten, maar nooit met beugels. Ik zit er wel heel stevig in voor mijn gevoel en mis de beugels niet echt. Is wel een heel braaf paard, dat scheelt denk ik ook.

[ Afbeelding ]

nah jaaaah wat een gaaaaahaaaaaf paard!!!!

Dank je! :D
Ik ben ook erg blij met mijn paardenspul!
Vandaag voor het eerst zelf op de Arizona gezeten op mijn andere paardje (pas de tweede keer erop, de andere keer was met Christ pad, nu dus met de Arizona (nog zonder beugels) Wat een braaf paard en wat ziet ze er stoer uit (trotse eigenaresse hier :o )

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:53

galaxyfizzy schreef:
*\o/* Net het Ghost Quilty testzadel geleverd gekregen :D Wat een mooi zadel zeg, bruin nubuck met bruin nubuck pommel en wrongen :~ Mijn eerste indruk is zeer goed; minimalistisch, het ziet er allemaal gedegen uit, stevige wrongen op de goede plek, en op de zadelbok zit het fijn. Ben echt zeer blij dat de wrongen zo stevig zijn en op de goede plek zitten. Hopelijk vind mijn paard het zadel ook een goede keus. Zal na het uittesten ook een verslag en (als het lukt) foto's plaatsen.

Oeh, nu kan ik helemaal niet meer wachten tot ik aan de beurt ben! :~ ben benieuwd naar je verslag!

Wat een gaaf idee pmarena. Mijn voorkeur zou in ieder geval ook uitgaan naar diervriendelijk. De knop ziet er wel stoer uit zo. Ben erg benieuwd of hij in het assortiment komt!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:11

Toffe paarden Jazz! :~
Mooi dat het goed ging, natuurlijk ben je dan trots! Gefeliciteerd! :D

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:15

Leuk om te lezen dat er meerdere mensen Pippaa hun handen niet kwijt kunnen met een pommel.
Mijn houding is ook bagger, doordat ik mijn handen voor de pommel houd

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:20

BCR schreef:
Leuk om te lezen dat er meerdere mensen Pippaa hun handen niet kwijt kunnen met een pommel.
Mijn houding is ook bagger, doordat ik mijn handen voor de pommel houd

Ja, ervoor, erachter, erboven, het is het allemaal nét niet. Ik wil ze gewoon op de plek van de knop hebben! :P En daarbij vind ik het ook niet mooi staan icm die wrongen ernaast... Maar dat is meer smaak.

Edit: Ik heb slechts een paar keer op een arizona gereden, daarbij had ik dat gevoel heel sterk. Verder geen ervaring met westernzadels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:30

@Pmarena: Ik zou geen knop willen omdat ik die
a) niet gebruik
b) mogelijk in de weg zit, er iets achter kan blijven haken etc
c) niet mooi vind

Ik houd van een zo simpel mogelijk zadel zonder poespas. Bij voorkeur zwart, zonder veters, zonder paardenkopjes, zonder veertjes, zonder knop :P Ooit, lang lang lang geleden, heb ik eens een foto gezien van een Atlanta classic in het zwart, prachtig was die! Nouja, zoiets en dan met de zachte bovenkant :)

En bedankt voor je uitleg over de zitversmaller. Snap inderdaad dat je prioriteit nu even elders ligt :j
Hoewel ik op zich tevreden ben met mijn Hidalgo vind ik de flexibiliteit van barefoot wel beter en makkelijker pas te krijgen op je paard, en als er een smallere zitting op zou komen dan zou ik zeer zeker overwegen om er opnieuw een aan te schaffen :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:36

Snap niet dat jullie een fork of pommel niet fijn vindend..Ik vind het zelf wel prettig en heb het liefst een fork..De combinatie met een schaapzitting zoals Pmarena heeft,lijkt me dan ook helemaal handig om dat je zowiezo met een verkeerde beweging niet tegen de knop aankomt..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:41

Ik ga mee duimen dat het zadel er gaat komen Pmarena! Zelf knutselen ben ik niet goed genoeg in.
Ik zou zo'n zadel best willen kopen in de toekomst! Alleen een beetje kijken met de lengte voor mijn tinkermerrie haar wat kortere rug.

Wauw wat een gave krulletjes paarden Jazz!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:48

pmarena schreef:
Pippaa schreef:
Ik kan mijn handen niet kwijt met een pommel :(

Nouja een pommel zit er sowieso op :P

Alleen dan met of zonder knop ;)

8)7 ik bedoel ook natuurlijk een fork, dom van me! Ik moet niet praten en berichtjes hier schrijven tegelijk. Zoals ik hierboven al schrijf kan ik mijn handen niet lekker op de gevoelsmatig juiste plek houden, want dan zit de fork in de weg.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:08

wauw Pmarena die is wel gaaf! Als die ooit in productie gaat zou ik m zeker willen testen en misschien wel kopen voor erbij! Wel graag diervriendelijk en met Engelse singel stoten :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:09

Ik zou een fork best handig vinden, als dat in ieder geval niet in de weg zit met springen.
Ik ga ook voor diervriendelijkheid.
En een v-singelsysteem, in ieder geval geen western systeem.
En bij voorkeur in bruin :)
Ben ook wel benieuwd wat zo iets mag kosten want ik gok dat het buiten mijn budget valt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:37

Sorry voor de Vega mix-up. :o
Ja hij is nog steeds duur, maar inkoop waren ze ook niet goedkoop + verzendkosten en dat wilde ik er graag voor terug hebben........

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:49

thirzanaomi schreef:

Ik heb juist een voorkeur voor zwart. :D
En inderdaad zo min mogelijk tierelantijntjes.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:38

dorientjuh schreef:
thirzanaomi schreef:

Ik heb juist een voorkeur voor zwart. :D
En inderdaad zo min mogelijk tierelantijntjes.

Tja...zoveel mensen, zoveel meningen.
Tierenlantijntjes hoef ik ook niet echt, geen veters, paardenkopjes, etc.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:47

Heeft er iemand zowel de ghost quilty als de roma getest? Zit er veel verschil in of vooral voor het oog? Het lijkt wel of de wrongen van de roma net iets rechter staan?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:06

BuitenZinnig - neem ik aan. De "hoek" van de wrongen is ook afhankelijk van de rug van het paard. Als een paard een hogere schoft heeft, gaat de voorkant wat meer ophoog en lijken de wrongen schever te staan,,,,

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:15

Oja dat is wel logisch ja. Ik zou ook graag wat meer willen weten over de noodzakelijkheid van een pad eronder want ik zie daar nergens info over op de sites? Waarvoor is de pad precies? Zorgt het zadel (de kussens) zonder pad niet al voor een goede drukverdeling en/of ruggegraatvrijheid?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:17

nienke07 schreef:
Kwetal schreef:
Fijn Nienke - welkom bij de "klup" :)

Dank!

Fijn dat ik door de ballotagecommissie gekomen ben :+ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :)F :)F :)F <3

Nienke Gefeliciteerd.
Maanden terug een poging gedaan om door de commissie te komen :D
Mij lukte het helaas niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:38

Wauw, als dat schapenvacht-barefoot zadel er komt wil ik er ook een!

Hoe gaat dat qua maten? Het mooie van Just Adjust vind ik dat je de cantle naar achteren kunt verplaatsen... Ik zou bij dit schapenvachtzadel ook een maat 1 onderkant met maat 2 vacht willen zeg maar. En voor mij ook een pommel zonder knop. Wij rijden ook geen western en met springen lijkt het me lastig. Bovendien vind ik het niet mooi. Singelstoten om dezelfde reden liever engels.
Maar ik zit hier echt van; hoe lang nog??

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:09

Pmarena: Dat ziet er echt heerlijk uit :D Gaaf hoor.

Ik gebruikte de christ premium plus wel echt als zadel want dat was het enigste wat op ons enorm brede trekpaard paste. Ik gebruikte het ook met beugels. Ging prima, paardlief liep er heerlijk onder en die liet het altijd meteen weten als er iets niet lekker zat.
Helaas hebben we haar moeten verkopen.

Afbeelding
Afbeelding

en nu op mijn bijrijdpaard gebruik ik hem ook maar zonder beugels.
Afbeelding