voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:10

Shirley schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is 'm ;)

Klopt dat is hem!
Heerlijk ding om mee te rijden.
Ik weet niet of deze nog verkocht word door Barefoot zelf, maar hij is wel van het merk BF. Ik had hem zelf 2e hands van een bokker overgenomen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:45

minikatje schreef:
TanteFlavie schreef:
Met een O-vorm van een paardje? Een (te) ronde fjord...

:n 8)7

iets minder belachelijk maken mag ook wel ;)

Citaat:

astu, het heet een hipsaver :)

Dat "belachelijk maken" was niet op u bedoeld.... In de zomer heb ik de grootste moeite om mijn paardjes (twee fjorden) in een "normale" omvang te houden.... ik word er met momenten gewoon gek van. Dit is de eerste zomer dat ik tot nu toe op een vrij "gezonde" manier met hen doorkom... ik ga hout vasthouden... Eerst heb ik mijn gras laten hooien en dan heb ik ze op de afgereden weide gezet...
en dat lukt..

Het was dus helemaal niet de bedoeling om je belachelijk te maken.

Die Hipsaver... ik ben zoekende en heb zelfs op facebook een berichtje gestuurd naar Heather Moffet herself én antwoord gekregen (!) en ik heb een mailtje gestuurd naar barefoot belgië met de hoop dat ze gewoon ook bij BF te krijgen zijn.

Tweedehands vind ik ze niet op dit moment... spijtig. Het zou MISSCHIEN een oplossing kunnen zijn... ik hoop het. Ik heb héél wat zadels uitgeprobeerd bij Max en nu heb ik er eentje waarbij HIJ zich goed voelt, echt goed.... zodat het voor hem terug een plezier is om te "moeten werken".... als ik het dan met die hipsaver ook kan.... dan zouden wij tweetjes heel tevreden zijn...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:49

pleiada schreef:
Als jij dan ook maar geen haast hebt,haha..Ben benieuwd hoe je hem vind rijden..Of heb je er al eerder een gehad?Ik heb ook een torsion,wel een standaard maar die rijdt echt fantastisch :)

TanteFlavie helaas hebben meer mensen klachten door de breedte van sommige boomloze zadels..Er zijn nog zat andere merken die ook minder breed zitten,dus altijd nog andere mogelijkheden wbt boomloos..

absoluut geen haast zelfs :p
paard gaat volgend jaar september pas op zijn vroegst onder het zadel .
ik heb vroegah een torsion standaard gehad, een western en een keer gereden op een island gereden, de standaard en de western zaten ook geweldig, maar de island zat helemaal super, juist door de afwezigheid van de cantle en die afwezige cantle maakt het zadel ook wat compacter wat ik zelf ook prettig vind.
was dan ook nu helemaal de planning niet, maar ja.
ik loop er nu tegen aan voor een hele goede prijs en zo vaak komen die islandjes niet te koop tweedehands, vooruit dan maar weer ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:23

TanteFlavie schreef:
Dat "belachelijk maken" was niet op u bedoeld.... In de zomer heb ik de grootste moeite om mijn paardjes (twee fjorden) in een "normale" omvang te houden.... ik word er met momenten gewoon gek van. Dit is de eerste zomer dat ik tot nu toe op een vrij "gezonde" manier met hen doorkom... ik ga hout vasthouden... Eerst heb ik mijn gras laten hooien en dan heb ik ze op de afgereden weide gezet...
en dat lukt..

Het was dus helemaal niet de bedoeling om je belachelijk te maken.

Die Hipsaver... ik ben zoekende en heb zelfs op facebook een berichtje gestuurd naar Heather Moffet herself én antwoord gekregen (!) en ik heb een mailtje gestuurd naar barefoot belgië met de hoop dat ze gewoon ook bij BF te krijgen zijn.

Tweedehands vind ik ze niet op dit moment... spijtig. Het zou MISSCHIEN een oplossing kunnen zijn... ik hoop het. Ik heb héél wat zadels uitgeprobeerd bij Max en nu heb ik er eentje waarbij HIJ zich goed voelt, echt goed.... zodat het voor hem terug een plezier is om te "moeten werken".... als ik het dan met die hipsaver ook kan.... dan zouden wij tweetjes heel tevreden zijn...

hoo, zo erg was het ook weer niet bedoeld (er stond een knipoogje achter) :D
Had allang begrepen dat je het niet kende, vandaar ook dat ik een link doorstuurde met de naam.

Ben je handig?
dan zou je hem ook zelf kunnen maken (of laten maken door iemand die dat kan)
het gaat erom dat je het midden van je zadel iets hoger maakt zodat je meer een a-vom krijgt :)

zelf heb ik er nu 1 zelfgemaakte liggen van nepbont, voor op mijn cashelzadel (rond is het woord om dat zadel te beschrijven , http://l.yimg.com/ck/image/A7617/76178/300_76178.jpg ).

ennuh, heb zelf ook een koudbloed en mijn vriendin ook een fjord.
dus het probleem is hier maar al te goed bekend ;) , wat krijgen ze nu op een dag?

TanteFlavie

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:49

Is wel een hele kleine foto om "na te maken" ;) Zou je een detail kunnen tonen? Ik was al van plan om iets te maken zodat mijn zit omhoog zou komen.

Wat krijgen ze? De weide die op is én ik heb vorig jaar "gehakt hooi" gevonden van Agrobs. Ik ben de juiste naam vergeten... maar dat krijgen ze 's avonds om "iets te kunnen geven" (ik zie ze te graag)

's morgens krijgen ze een kleine schepje Safe and Sound, een klein maatje Ultimate Balancer en voor mijn insulineresistente fjord... een handvol kwikbeet dat ik laat weken om daar zijn glucobalance onder te mengen. Meneerke blaast het anders gewoon weg, en daar is het net iets te duur voor.

Wat ik nu noem is een klein bodempje van een emmer van 10 liter. Meer dan genoeg voor hen...

In de winter krijgen ze onbeperkt hooi in slowfeeders of ze krijgen het in het hooirek (hangt van de modder af, maar dan is het niet onbeperkt... want met hooirek eten ze net iets te snel)

Dit is de eerste "normale" zomer, of door mijn weidebeheer... of... omdat de 93-jarige man uit de buurt geen brood meer kan komen geven (en daar ben ik héél gelukkig om).

Vandaag met mijn namaak freeform gereden. Geen last gehad in mijn heupen, maar voor mijn paardje géén aanrader omdat ik weet dat het niet goed ligt.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:46

Een vraag voor alle duidelijkheid, passen de nieuwe pommels ook in een BF zonder VPS?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:56

TanteFlavie schreef:
Is wel een hele kleine foto om "na te maken" ;) Zou je een detail kunnen tonen? Ik was al van plan om iets te maken zodat mijn zit omhoog zou komen.

Wat krijgen ze? De weide die op is én ik heb vorig jaar "gehakt hooi" gevonden van Agrobs. Ik ben de juiste naam vergeten... maar dat krijgen ze 's avonds om "iets te kunnen geven" (ik zie ze te graag)

's morgens krijgen ze een kleine schepje Safe and Sound, een klein maatje Ultimate Balancer en voor mijn insulineresistente fjord... een handvol kwikbeet dat ik laat weken om daar zijn glucobalance onder te mengen. Meneerke blaast het anders gewoon weg, en daar is het net iets te duur voor.

Wat ik nu noem is een klein bodempje van een emmer van 10 liter. Meer dan genoeg voor hen...

In de winter krijgen ze onbeperkt hooi in slowfeeders of ze krijgen het in het hooirek (hangt van de modder af, maar dan is het niet onbeperkt... want met hooirek eten ze net iets te snel)

Dit is de eerste "normale" zomer, of door mijn weidebeheer... of... omdat de 93-jarige man uit de buurt geen brood meer kan komen geven (en daar ben ik héél gelukkig om).

Vandaag met mijn namaak freeform gereden. Geen last gehad in mijn heupen, maar voor mijn paardje géén aanrader omdat ik weet dat het niet goed ligt.

dat was gewoon een voorbeeldplaatje van mijn zadel ;)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:29

Gisteren bij een startrekk dressuur wezen kijken. Zoals de advertentie
omschreef. Zadel twee jaar oud half jaar gebruikt.
Kon het voor minder dan de vraagprijs op komen halen.
Na bijna twee uur in de auto zag ik het startrekk zadel wat echt tegenviel.
De grote vraag of het op mijn brede haflinger zou passen blijf dus nog open staan.
Heb het zadel niet meegenomen. Er kon verder niets meer van de prijs af.
En er waren stiksels los ,kussens slap, en een redelijke beschadiging biven op het
zadel. Aan de kussens en stiksels kan je wat laten doen. Beschadiging is afwachten zag eruit als droge
leerscheurtjes of diepe krassen .
Zouden jullie het wel gekocht hebben ??

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:35

Ligt Helemaal aan de prijs ?
Kussens kunnen opnieuw gevuld worden . Droog leer kun je verzorgen .
Stiksels kun je ook laten maken .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:42

Nee :n

Als het al zo tegenviel en je niet eens de zekerheid hebt dat het op je paardje past, dan had ik het ook mooi laten liggen ...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:46

Zinzi_jewel schreef:
Ligt Helemaal aan de prijs ?
Kussens kunnen opnieuw gevuld worden . Droog leer kun je verzorgen .
Stiksels kun je ook laten maken .

500 euro

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:47

Dat vindt ik persoonlijk veel voor een zadel waar je aan moet vertimmeren .
Komt toch zeker 100 euro aan opnieuw vullen bij .
En mogelijk nog wel 50 voor de stiksels .

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:52

Shirley schreef:
Nee :n

Als het al zo tegenviel en je niet eens de zekerheid hebt dat het op je paardje past, dan had ik het ook mooi laten liggen ...

Dat had ik ook toen ik daar stond. Om het zadel
dan door te verkopen zou het toch eerst langs de zadel maker moeten.
Ik verkoop graag zadels maar wel met een goed gevoel dat ik ze netjes aflever.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:55

Van startrekk kun je toch kopijzer vervangen .
Meen tot maat 7 tegenwoordig

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:58

Zinzi_jewel schreef:
Van startrekk kun je toch kopijzer vervangen .
Meen tot maat 7 tegenwoordig

Tot maat 6 . Maar alleen met een passend kopijzer is het nog geen
garantie op een passend zadel. Je ben dan al wel een eind op weg.
Ach meer zadels te koop Startrekk wordt niet zo veel aangeboden.
Ik durfde het niet en wilde graag weten of jullie mijn mening deelde.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:22

Iets wat op het eerste gezicht al tegenvalt, moet je nooit kopen. Nog afgezien van de overige kosten die je aan de aankoop zou kunnen besteden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:47

Ik zou hem sowieso niet willen, lastige pasvorm, stijf zadel... lastig weer te verkopen als je er weer vanaf wilt.

Zoiets moet je echt alleen kopen als je heel zeker weet dat je hem zelf heel goed kunt gaan gebruiken... of dat de prijs dusdanig laag is dat je nog een kans hebt dat je hem weer (snel) kwijt kunt raken zonder er (veel) op te verliezen.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:44

Leek meld zich :+

Ik heb sinds kort een paard met een vreselijk lastige rug. Ik ben opzoek naar een tweedehands zadel maar weet van voorhand al dat een met boom vinden die ook goed past zo goed als onmogelijk zal zijn. Nu had een kennis er over dat ik misschien eens moest gaan kijken naar een boomloos zadel omdat dat schijnbaar altijd goed ligt. Nu heb ik het een en ander van dit topic doorgelezen en ben ik er wel achter dat dat dus inderdaad het geval wel is maar nu is mijn vraag wat zijn dat voor speciale dekjes die er onder moeten en wat is de functie daar van?

zoals ik al zei ik ben een leek op het gebied van boomloze zadels dus alle info is welkom :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:08

Goed, mijn kennis, als het niet klopt hoor ik het graag :+

Boomloze zadels hebben geen boom die de druk verdeelt. Daardoor krijg je puntbelasting en om dat te voorkomen moet er een speciaal dekje onder (kan van Grandeur of Barefoot, maar Agradi heeft ze ook van Kerbl). Dat dekje verdeelt de druk en houdt de ruggengraat vrij, want een boomloos zadel heeft meestal ook geen kussens. De nieuwe Barefoots hebben VPS (speciaal systeem, staat uitgelegd op de Barefoot site) en dat helpt al een boel maar nog steeds moet er zo'n dekje onder. Die dekjes hebben speciale inlages (heb je ook weer verschillende van) en variëren qua prijs, ze zijn er van 35 euro maar ook van 150 euro. De duurdere zijn meestal aanpasbaar qua type inlages en waarschijnlijk ook technisch wel iets beter. Ik heb ze van Agradi en die bevallen ook prima. Je kunt trouwens ook een halfpad nemen, dan kun je er nog een 'normaal' dekje overheen doen als je dat zou willen.

Ik moet je helaas wel een klein beetje teleurstellen: ook boomloos past helaas niet overal op... Maar heeft wel minder voeten in de aarde dan boomzadels en ze passen wel wat makkelijker ja.

Er zijn trouwens veel meer merken boomloos dan alleen Barefoot hoor, maar ik heb alleen ervaring met BF. Je hebt ook nog merken als Freeform, Ghost etc.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:30

Heel erg bedankt voor je informatie Kirsha! Was zelf nog wat verder gaan neuzen en zag inderdaad dat boomloze zadels wel makkelijker passen maar ook niet altijd zoals je zelf al vermelde. Vind het op dit moment vreselijk lastig om te bepalen wat ik nou moet gaan doen voor zadel. Boomloos spreekt me op dit moment zeker aan maar ben een beetje wijvelig wat passen betreft (dat ben ik ook voor een met boom maar daar zijn toch iets meer mensen voor die kunnen passen. of maakt dit niet uit?) in iedergeval hartelijk bedankt en ik kijk en google nog even lekker verder!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:32

Wat je kunt doen is een testzadel aanvragen, kan op meerdere plaatsen in Nederland. Dan kun je zelf uitproberen wat je fijn vindt. Wil je meer een dressuurzadel of veelzijdigheid? Of western, kan ook nog... Wat je nog wel kunt verwisselen is de pommel (of fork bij westernmodellen) die de schoft vrijhoudt. De meeste paarden doen het prima onder de standaard pommel (maat M) maar er zijn dus ook smallere en bredere.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:01

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:08

Dat is het zadel waar ik mee bezig was -O-
Dus jij was de onbekende mededinger >;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:11

OEI! Een ware concurrentiestrijd :D

Shirley