Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:48

Ik rijd het zadel ook met beugels :j :) (heb ook een Iberica)
Opstappen doe ik vanaf de grond, heb dan ook maar een kleine haflinger.. Vanaf een opstapje krijg ik gewoonweg niet voor elkaar (noem me raar, dat mag :+ ) en vanaf de grond hups ik er zo op.. _O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:44

ik heb een Iberica en rij ook met beugels, ik stap altijd met een opstapje op,maar moest er laatst af onderweg en er vanaf een stoeprandje weer op zien te klimmen en tot mijn verbazing bleef het zadel prefect liggen (ik heb er wel een neopreen antislipmatje onder liggen hoor)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:26

En zou een prolite pad er onder nog veel extra's doen?
Die heb ik toch liggen. maar ben bang dat het dan zo veel laagjes wordt en gaat schuiven..
*gaat dit binnen kort testen.
Ben er trouwens achter gekomen dat ik het zadel van Carmy81 heb overgekocht. ze was eerst laaiend de eerste pagina's maar al snel verdween ze van dit topic. ( voor zover ik door gelezen hebt tot pagina 35)
Maar ja hoe dan ook ik is happy

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:06

ppff alles gelezen! zo ik ben bij.
Vanavond nog even mijn monster gereden, maar ze wel behoorlijk doenig.
Prolite pad eronder gedaan bleef wel liggen,maar ze had behoorlijke zweetplekken nu onder het zadel.
Pad was ook helemaal nat.
Even goed weer heerlijk gereden en nog steeds erg blij met de aanschaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:17

Prolite pad zou ik er niet onder leggen. Als je bang bent dat het te dun is zou ik eerder een setje inlages erbij doen (mits je de plus hebt). Dan hou je het schaap en us ademend op de rug van je paard en het blijft stabieler.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:01

Ja ik heb de plus dus er zetten wel inlages in.
Ben nog niet bekend met het boomloos rijden en denk dan zo dik zijn die dingen niet,en hoeveel houd zoiets dan echt tegen/ verdeelt de druk.
Ben ook niet van plan om 7 dagen in de week op de christ te rijden,maar gewoon als afwisseling.(op mijn jonge merrie)
Mijn oude merrie waar ik hem dus voor gekocht heb wordt 2 a 3 keer in de week door een 15 jarige lichtgewicht gereden. verder heb ik haar af en toe voor de kar,of stap er zelf nog even op om een rustig rondje om te gaan.
gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:20

Zolang je niet in de beugels staat hoeft het niet veel druk op te vangen. De meeste dames hebben van nature al best verdelende inlages :+

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:33

Daar ben ik er ook eentje van. :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:00

Juliette86 schreef:
Zolang je niet in de beugels staat hoeft het niet veel druk op te vangen. De meeste dames hebben van nature al best verdelende inlages :+

_O- _O- _O-

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:17

Dacht net een ontspannen buitenritje te gaan maken. het ging super staperdestap en ik steeds genieten van het feit dat ik zo lekker zit pomtiedom.
Stukje draven...iiiikkksss een berg gras in de berm.. doet een rechtomkeerd op een achterbeen om vervolgens in galop naar huis te willen sjezen.
* schrik me de touwtering en kom tot de orde van de dag draai mijn paard weer om om vervolgens na te gaan waar mevrouw nou in hemelsnaam van geschrokken is.
He, ik zit nog? wow weer een pluspunt voor het velzadel. :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:24

vandaag een keer zonder het neopreen pad eronder gereden, maar dat gleed en schoof toch een stuk meer, volgende keer maar weer met......

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:39

Super Kvika!

Ik heb vanochtend ook een buitenrit gemaakt, lekker door t water gereden op de heide.
De hele heenweg én terugweg zonder beugels gereden! (dit deed ik vroeger écht niet op buitenrit).. Alleen in het bos en op de heide met beugels (omdat we daar meer gingen draven/galopperen)..

De Iberica heeft ook de korte broek-test doorstaan! Ik had een korte broek aan vanochtend (En gympen, foei Jas!!) en toch héérlijk gereden..
Het enige nadeel: Mijn benen zijn verbrand, maar goed daar kan de Iberica niks aan doen! :))

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:35

Jawel, had hij niet zo lekker moeten zitten ook met korte broek, dan was je niet verbrand geweest. :P

Vanavond rondje dorp met mijn oudje gedaan ook zonder beugels.
Op haar reed ik ook wel eens gewoon zonder zadel en hoewel er een slechtere rem op zit dan de jongere versie vertrouw ik mijn kvika 1000%

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:38

voor al de mensen die met beugels rijden op de Iberica: wees daar wel voorzichtig mee! als je gaat lichtrijden heb je een enorme piekbelasting op de punten waar de beugels zijn bevestigd. Dit kan uiteindelijk leiden tot atrofie van de rugspier! Als je wel met beugels wilt rijden zorg er dan voor dat je een zeer onafhankelijke zit hebt of dat je extra inlages hebt.

Hier een fotootje van ons zadel naast de Iberica:

Afbeelding

Sam is echt enorm opgeknapt van de ontstekingsremmers en goed voer. We zijn het werk nu weer aan het oppakken en hier staat hij lekker in de zon te dutten voordat we een heerlijk buitenritje gaan maken. *\o/*

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:43

Hmmm... Ik begin toch een beetje te twijfelen over de Iberica..
Ik heb vandaar een meetlint naast Frits gehouden. Maar als ik vanaf zijn schoft die 60 cm meet, ligt het uiteinde op zijn billen.

Was het nou ook mogelijk een iberica te testen? Dan is dat misschien wel slim om te doen namelijk :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:47

Ja, NiKip, dat is mogelijk (testen)

Lusitano - wij rijden ook licht, maar dan letterlijk - dwz we hangen niet in de beugels, komen geen meter het zadel uit en doen dat ook geen uren achtereen.
We hebben de beugels zo lang, dat onze voeten er net inhangen.

En over de onafhankelijke zit - dat moeten we allemaal hebben ;)

Wat een leuk zadeltje heb je! En wat heerlijk dat het weer goed gaat met hem! _/-\o_

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:45

als je twijfelt of je kan lichtrijden zonder druk op de beugels, probeer dan eens licht te rijden zonder zadel, als je dat kan, is het oke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:53

Even wat anders.... Hälga begon weer sjaggie te worden met opzadelen. Nu dacht ik heel lang geleden, met de barefoot, al dat ze de fra singel niet prettig vond, maar meende later dat het aan de barefoot alleen lag. Een mening die werd bevestigd omdat ze veel vriendelijker was met de iberica. Maar nu werd ze dus weer sjaggie en had ik maar beter naar haar geluisterd..... ik zag vanmorgen met opzadelen dat ze dus een wondje had onder de oksel van de FRA singel. Dat is dus geen geschikte singel voor haar.
Nu overweeg ik een singel met schaapovertrek, maar heb even een financiele dip. Wat is een goed alternatief/gunstig geprijsde hoes (schaap of immitatie? Weet niet of immitatie ook helpt?) voor mijn gevoelig tankje? Mag duidelijk zijn dat ze nu even vrij heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:57

Als het echt het materiaal is van de FRA dan zal een nep bontje ook wel helpen. Is het de hardere dunnere rand dan kan je beter voor echt schaap gaan (al zal een andere singel dan goedkoper zijn).

Ik weet niet of jullie een weekmarkt oid in de buurt hebben? Vaak kan je bij de stoffen kraam voor een paar euro aan die nepwol komen en daar dan heel goedkoop zelf een hoes van maken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:59

Ik heb een christ singel, maarja die is wel erg prijzig. Volgensmij hadden ze bij equixanton nog een enkele in de aanbieding.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:08

Juliette86 schreef:
Als het echt het materiaal is van de FRA dan zal een nep bontje ook wel helpen. Is het de hardere dunnere rand dan kan je beter voor echt schaap gaan (al zal een andere singel dan goedkoper zijn).

Ik weet niet of jullie een weekmarkt oid in de buurt hebben? Vaak kan je bij de stoffen kraam voor een paar euro aan die nepwol komen en daar dan heel goedkoop zelf een hoes van maken.

nee, geen weekmarkt en ook niet handig. Maar is nepwol dan ook voldoende? Ik weet dus niet of het het materiaal van de fra is of de harde rand. Moeilijk te zien....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:12

cynthiar schreef:
Ik heb een christ singel, maarja die is wel erg prijzig. Volgensmij hadden ze bij equixanton nog een enkele in de aanbieding.

ik zie bij hen alleen de dressuursingel van 70 cm. Die is dus te kort voor mijn bolle.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:46

Ik ben eigenlijk aan het denken.... Als ik dan toch voor een singel moet kijken, kan ik beter meteen ook voor iets onder de iberica zoeken. Ik gebruik nu nog een handdoek, omdat ik het zadel graag schoon houdt. Ik dacht aan een dun katoenen dekje, om het zadel zo dicht mogelijk op het paard te houden, maar ik zou ook kunnen kijken voor een antislippad, opdat ik de singel wat losser kan laten (?) Maar die ligt dan weer niet helemaal onder het zadel en gaat de werking van het schaap op de rug wellicht tegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:15

Persoonlijk zou ik pas aan een anti slip padje beginnen als het zo erg schuift dat het gevaarlijk wordt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:20

op dit moment schuift het zadel niet. Ik heb er een handdoek onder liggen (haha, heb nog geen pad). Maar ik vroeg mij af of een anti-slip een alternatief kan zijn voor strak aansingelen, vanwege haar gevoeligheid voor wondjes