WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:08

Bij mij bekkeninstabiliteit , na mijn 2e zwangerschap ! Heb in mijn WOW nooit bekkenpijn gehad :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:43

Bij mij ook altijd veel pijn in heupen en rug door een ongeluk, heb alle spieren gescheurd gehad en mn rechterbeen uit de kom hierdoor heeft ook mijn heup een flinke klap gehad.

Met de wow kan ik relatief pijnvrij rijden als mn paard fijn loopt en mn zadel goed ligt is het heerlijk, net als maris merk ik gelijk als er iets mis is en word het lopen dan een stuk moeilijker naar het rijden :D
Ben zelf ontzettend blij met mn wow ik kan eindelijk weer echt intensief en gericht trainen zonder steeds aan mn been en heup pijn te denken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:13

Bekken kan je goed kantelen in een wow, maar dan moet je waarschijnlijk niet de extra diepe zit nemen, maar de diepe ( die niet echt diep is vergeleken met de tegenwoordige diepe zadels ) of de shallow zit.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:57

Ik ben echt wel beter gaan zitten op mijn Wow, minder holle onderrug. Nu heb ik daarvoor ook wel op de flexchair getraind dus dat zal ook een bijdrage hebben geleverd, maar betwijfel of ik op een ander zadel ook zo zou gaan zitten. Daarnaast vind ik het dus wél ideaal dat je direct merkt dat het zadel niet meer optimaal ligt, ik haal liever een keer extra de fitter erbij dan maar doorrijden en het idee hebben dat het wel goed ligt. Kan me ook wel voorstellen dat je daar qua kosten misschien niet altijd blij van wordt, maar goed, het is nu eenmaal een dure hobby en dan ga ik maar een keer minder uit eten :Y)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:59

ik heb wel een extra diepe zit maar in vergelijking met andere diepe zitten van bepaalde merken is deze ook nog niet heel diep.
Het fijne vind ik dat je niet vast zit in je zadel maar toch veel steun hebt als het echt moet

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:01

Voor mijn rug heb ik gekozen voor de vlakste zitting dier er is en dat is super. Geen tot bijna geen last meer van mijn rug. Stalgenoten vragen zich regelmatig af hoe ik het voor elkaar krijg dat ik op z`n zadel kan doorzitten. No problemo.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:14

Vanwege de vlakke zit? Wat hebben sommige mensen toch vreemde ideeen over zadels en zitten...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:48

ik heb sinds een week een wow met extra deep seat en verwisselbare wrongen.
ik ben er helemaal verliefd op.. merk dat ik meer met mijn bekken kan meeveren dan in mijn oude zadel.
doorzitten is nog lastig.. omdat ik het nu zelf moet doen ipv vastzitten in oude zadel.
Wat een genot die WOW!! ben er erg blij mee.
Kost wat maar dan heb je wat.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:21

Ik heb nu een stubben roxanne springzadel en die heeft een half diepe zit, daar kan ik mijn bekken niet naar voren kantelen. zou dan de platte zit een oplossing kunnen zijn?

marianne5000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:29

met een vlakke zit, word je bekken minder naar voren geduwd dan met een diepere zit. Je schrijft dat je juist problemen heb met het naar voren kantelen van je bekken, dus het lijkt mij dan dat je juist een wat diepere zit zou moeten nemen, dit zodat het zadel je wat helpt met naar voren kantelen. Mijn ervaring is dat het ook belangrijk is dat je zadel in balans ligt, als dit niet goed ligt, dan kun je ook moeite krijgen met het kantelen van je bekken.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:36

Ik kantel mijn bekken ook makkelijker naar voren met een minder diepe zit dan met een diepe, heb ik vandaag gemerkt met een passessie van een leren zadel. Toendertijd met het aanmeten van m'n wow heb ik dat nooit gehad, dat was gewoon nemen wat ik mooi vond en de mogelijkheid om te proberen was heel summier.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:56

marianne5000 schreef:
met een vlakke zit, word je bekken minder naar voren geduwd dan met een diepere zit. Je schrijft dat je juist problemen heb met het naar voren kantelen van je bekken, dus het lijkt mij dan dat je juist een wat diepere zit zou moeten nemen, dit zodat het zadel je wat helpt met naar voren kantelen. Mijn ervaring is dat het ook belangrijk is dat je zadel in balans ligt, als dit niet goed ligt, dan kun je ook moeite krijgen met het kantelen van je bekken.

wanneer ik naar voren kantel kom ik met mijn kruis op de voorkant van het zadel, deze is dus redelijk hoog.
Dat is de reden waarom je het achter wege laat, om je bekken naar voren te kantelen.
Dus het lijkt mij dat je op een platter zadel dit makkelijker kunt.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:28

Nu heb ik eens een vraag;
ik heb een bruine curved wow singel welke al geruime tijd te koop staat. Maar ik krijg dat ding maar niet verkocht, ondanks dat het in nieuwstaat verkeerd en een gangbare maat heeft.
Zijn deze singels niet gewild bij wow gebruikers?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:31

Ik denk dat de meeste mensen die er een nodig hebben m al wel hebben.
Bij mijn oude paard werd iig met passen al duidelijk dat ie een curved nodig had. Dus meteen meebesteld.
Plus dat ze ook niet goedkoop zijn, terwijl er tegenwoordig goedkopere merken ook zulke singels hebben...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:01

Ligt denk ik aan wat je er voor vraagd kaspar, tegenwoordig kan je ze 2de hands voor 65 euro krijgen (heb er zelf 2 van gekocht en daarvan alweer 1 dorverkocht naar een stalgenoot) wat natuurlijk een heel verschil is met de nieuwprijs.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:02

Ik heb gewoon een anatomisch gevormde leren Prestige singel eraan,dus ik zou idd niet zo snel een speciale Wowsingel kopen.

Qua zit: ik moet zeggen dat ik zelf een stuk liever op mijn County zit dan op mijn Wow. Ik vind het nog steeds een heel fijn zadel voor de rug van mijn paard, maar voor mezelf zit het echt niet ideaal. Ik heb ook helemaal niet het gevoel veel steun te hebben, wat iemand hierboven schrijft en ik kan correcter zitten op mijn County dan op mijn Wow, wat ook reflecteert in mijn onderrug uiteraard. Hier dus een gebruiker die de Wow aanhoudt vanwege de rug van het paard en beslist niet de eigen rug. Ik moet wel echt weer een keer mijn zadel laten bijpompen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:27

Toevallig..... ik vanmorgen ook even op een county gezeten ( geloof ik ). En dat wel heel lekker ! Veel meer steun idd, mijn benen lagen b.v. nu echt tegen de wrongen aan, ipv er een eind vandaan. Mijn rug vond de county ook wel fijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:21

Yep, ik heb hem eigenlijk toevallig gekocht toen, omdat ik alleen budget had voor een tweedehandsje en de zadelmaker die County had liggen en nog geen seconde spijt van gehad. Eigenlijk moet ik er Flair in laten bouwen, dan is het perfect :D
De Wow zit voor mij iets te breed en ik vind zelf dat ik teveel op de lepel ga zitten, het deel bij de schoft loopt te geleidelijk af zeg maar. Maar misschien dat dat weer verbetert als hij bijgepompt is, dan zou hij achteraan hoger moeten dan nu het geval is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:21

Maris schreef:
Toevallig..... ik vanmorgen ook even op een county gezeten ( geloof ik ). En dat wel heel lekker ! Veel meer steun idd, mijn benen lagen b.v. nu echt tegen de wrongen aan, ipv er een eind vandaan. Mijn rug vond de county ook wel fijn

Maar als je benen tegen de wrongen zitten, dan steken je bovenbenen toch te ver naar voren?
Dan laat je ze niet ver genoeg afhangen zeg maar, en creeer je sneller een stoelzit, of je moet je enkel echt een heel stuk verder naar achter plaatsen/knie ver buigen wil je je enkel in 1 lijn hebben met je heup en schouder

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:40

Mri, dit ging over een county zadel he, niet over een wow. Plus dat de beugels te kort waren voor mij ( ik mocht even op een nieuw zadel zitten van stalgenote, heel lief ). Dus mijn bovenbenen lagen nu idd niet helemaal goed.
Maar bij vorige zadels lag mijn been/knie toch ook tegen de wrongen aan hoor, alleen bij mijn wow dus niet.

Liggen bij jullie je benen dan nooit tegen de wrong aan ? Wat heb je dan aan een wrong ???

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:42

Maris schreef:
Mri, dit ging over een county zadel he, niet over een wow. Plus dat de beugels te kort waren voor mij ( ik mocht even op een nieuw zadel zitten van stalgenote, heel lief ). Dus mijn bovenbenen lagen nu idd niet helemaal goed.
Maar bij vorige zadels lag mijn been/knie toch ook tegen de wrongen aan hoor, alleen bij mijn wow dus niet.

Verkeerd gelezen ;)
had we door dat het over de county ging, maar dacht uit je stukje op te maken dat het lekkerder met meer steun (oa aan je wrongen, waar je IMO niet bij in de buurt hoort te komen bij een correcte dressuur been houding, springen is natuurlijk een ander verhaal)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:56

springen ? ik volg het even niet meer :o

Volgens jou hoor je bij een dressuur zadel niet tegen de wrongen aan te zitten ? Ik zie niet anders dan foto's ( ook de reclamefoto's voor zadels ) waar ruiters met de benen tegen de wrong aan zitten ....

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:58

Welke Wow fitter heeft er veel ervaring?? Ik blijf maar problemen houden met mn Wow qua passen..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:36

Wanneer je correct in je zadel zit hoord je geen steun te zoeken met je wrongen je kan een licht contact houden maar als je er echt tegen aan zit, zit je in stoelzit of je hebt bijv een te grote hoek in je heup knie hak lijn.
Als ik goed in mn zadel zit kom ik net achter de wrong uit als ik mn knie dan wat naar voren of juist omhoog zal plaatsen kom ik tegen de wrong. Dan ga je je vast zetten en gaat je onafhankelijke zit verloren in mijn ogen :D

Dat is een heel goede vraag, kwa fitter kan ik je nu niemand aanraden ben zelf ook nog steeds op zoek.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:43

Ik zou zeggen Eleonora Westebring, maar iedere ervaring is persoonlijk.

Wat betreft de wrongen deel ik de ervaring en mening van Seven